Gå til innhold

Sprøyte i låret etter fødsel - hvorfor?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Nei, det blir hun ikke.... Vi brukte å vekke sønnen vår sent om kvelden, bare for å kose mer før vi la oss, og han sovnet alltid uten en lyd igjen etterpå ;)

Har tre barn, ingen mammadalter og den yngste er 15. hadde jeg vært deg, så ville jeg bare nytt det herlige, lille nurket ;)

Ok, da er det vel mulig at mammahjertet får styre ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

25

• Åsemor

4

• hidi, the scorpion

2

• Bookworm

2

Uten at jeg kan være sikker på hvorfor du fikk sprøyte, så fikk jeg sprøyte etter fødsel fordi jeg og babyen hadde forskjellig rhesus-faktor (+ og -). Dette for å forhindre frastøting ved neste svangerskap.

Ellers gis det også jerntilskudd rett i blodet hvis det har vært noe blodtap...

Mener at det ikke kan være det vi fikk se! For jeg er Rhesus positiv, og babyen hadde de jo ikke sjekket enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens bare jeg som er litt lettskremt da! I tillegg til at du er en av de som pleier å komme med fornuftige utsagn her inne, og da fester ordene dine seg bedre hos den som leser dem også:-)

Nånånånå! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det ikke kan være det vi fikk se! For jeg er Rhesus positiv, og babyen hadde de jo ikke sjekket enda...

Da er det vel det de andre sier da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene her forresten! Hun ser ut til å like å ligge for seg selv innimellom se, det er bare det at det føles så ille. Føles som om jeg ikke gidder å ta meg av henne liksom, så jeg bare legger henne fra meg, også får hun underholde seg selv... Er redd hun føler seg ensom der hun ligger! Jada jada, jeg er førstegangsmamma!

Slapp av :)

Hun skriker garantert om hun trenger deg. Så lenge du responderer på skrikingen hennes, så er du en kjempeflink mamma. Det er godt med pusterom for deg også, vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene her forresten! Hun ser ut til å like å ligge for seg selv innimellom se, det er bare det at det føles så ille. Føles som om jeg ikke gidder å ta meg av henne liksom, så jeg bare legger henne fra meg, også får hun underholde seg selv... Er redd hun føler seg ensom der hun ligger! Jada jada, jeg er førstegangsmamma!

Føler hun seg ensom så hører du det. ;) Ikke vær streng på kjærlighet, nærhet og pupp, men hun kan godt få litt pause fra det og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler hun seg ensom så hører du det. ;) Ikke vær streng på kjærlighet, nærhet og pupp, men hun kan godt få litt pause fra det og. ;)

Ok, takk. Får prøve igjen i dag da... Så landt ligger hun på armen min, men jeg skal nok manne meg opp til å legge henne fra meg litt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av :)

Hun skriker garantert om hun trenger deg. Så lenge du responderer på skrikingen hennes, så er du en kjempeflink mamma. Det er godt med pusterom for deg også, vet du :)

Det er jo sant, men vi får se hvor mye pusterom det blir da, når jeg går og føler på at jeg har lagt henne fra meg... Må ta meg sammen nå altså, blir jo helt tullete:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel det de andre sier da

Regner med det... Tror jeg ville fått mer forklaring også, dersom det hadde vært dette med Rhesusforskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille!

Sprøyta du fikk har med blodtyper å gjøre, men jeg husker jo slettes ikke helt hvordan dette henger sammen. Huff, jeg er senil.

Det har noe å gjøre med utvikling av stoffer i blodet, som vil bli skummelt for det neste barnet ditt, og det handler om din og pappans blodtype sammen. Men det er det lengste hukommelsen min strekker seg i dag.

4 uker gamle babyer krever ikke så mye underholdning, men jeg ville nok ha latt henne ligge litt på teppet sitt "alene". Venner du henne til å bli bært/underholdt absolutt hele tiden, så lager du deg en "bæreunge" - noe du veldig gjerne kan komme til å angre litt på siden (de er nemlig ikke så små og nusselige så veldig lenge... :-))

Husker heller ikke helt når mine begynte å "leke", men jeg mener å huske at de ikke var så veldig gamle før de likte å ligge under babygymmen. 6-8 uker, kanskje? Igjen - hukommelsen er ikke hva den engang var...

Takk takk:-)

Sprøyta hadde ikke med Rhesusforskjell å gjøre, da jeg er Rhesus positiv, og babyen hadde de jo ikke sjekket... Det var nok som andre her sier, noe for å støte ut morkaken. Og babyen fikk K-vitamin...

Ja, har tenkt til å være tøff i dag, og legge henne for seg selv i noen minutter når hun er våken og rolig! Vanskelig dette gett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille :o) De sprøytene som du/dere fikk vet jeg ikke hva er.

Men: En baby på 4 uker har MER enn nok underholdning av alle syns- og lyd-inntrykkene hun får etter 9 mnd i en mørk mage! Hvis hun er våken men ikke skriker og ikke er sulten, kan du bare la henne ligge! Når de er så små, er det lettere å stimulere dem for mye enn for lite. Hvis hun får ligge i fred når hun har det bra, men får pupp, kos og trøst når hun skriker, så lærer hun seg viktig kommunikasjon, og blir trygg og fornøyd.

Takk for både gratulasjon og råd:-)

Skal slå meg hard i dag, og la henne ligge og kikke litt for seg selv! Men jeg sitter nok ved siden av og følger nøye med den første tiden... Man er da ikke førstegangsmamma for ingenting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Takk takk:-)

Sprøyta hadde ikke med Rhesusforskjell å gjøre, da jeg er Rhesus positiv, og babyen hadde de jo ikke sjekket... Det var nok som andre her sier, noe for å støte ut morkaken. Og babyen fikk K-vitamin...

Ja, har tenkt til å være tøff i dag, og legge henne for seg selv i noen minutter når hun er våken og rolig! Vanskelig dette gett...

Jeg fikk slik rehsus-sprøyte, men jeg husker ingen annen sprøyter... Ja-ja, man er visst litt i ammetåke hele livet, tror jeg! :-)

Hva slik gulvaktivitet angår, da, så trenger du jo ikke å legge henne fra deg og gå. Du kan jo ha henne på gulvet ved siden av deg når du henger opp klær/bretter klær, f.eks., så kan du jo snakke til henne og se henne selv om hun ikke er helt oppå armen.

Ser at mange sier at man ikke kan skjemme bort så små barn, og det er jeg enig i. Men jeg er overbevist om at man lager vaner fra de er født, og at man derfor bør ha gjort seg noen tanker om hvordan man ønsker å ha det framover også. Det koster jo lite å være litt framtidsrettet. :-)

Vi fikk barn sent i livet, og flere av våre venner hadde allerede fått nr 1 da vi tro til. Vi fikk derfor mange gode råd fra de som hadde skaffet seg litt erfaring, og det dro vi kraftige veksler på. Slik som dette med å la ungen ligge litt alene på gulvet ganske tidlig, faste rutiner rundt legging, lite lys på om natten fra dag 1 osv. Vi valgte å følge rådene, og har fått igjen i mangefold - synes vi.

Jeg tror ikke man skaper "mammadalter" av å kose med babyen hele dagen, men jeg tror man potensielt lager seg vonde armer. For plutselig en dag er det for tungt, plutselig en dag har man ny kul på magen, plutselig en dag har man lyst til å gjøre noe annet - og da kan det bli bråk som man ikke helt verken forstår eller takler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprøyta til mor: hormonet Oxytocin, som fremmer livmorsammentrekningene (driver ut morkaka) og nedløpsrefleksen for melken. Kroppen frigjør dette hormonet selv når morkaken er født, så sprøyta blir som en "jumpstart" :D

Oxytocin kan senere også gis som nesespray dersom en har problemer med nedløpsrefleks ved amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk slik rehsus-sprøyte, men jeg husker ingen annen sprøyter... Ja-ja, man er visst litt i ammetåke hele livet, tror jeg! :-)

Hva slik gulvaktivitet angår, da, så trenger du jo ikke å legge henne fra deg og gå. Du kan jo ha henne på gulvet ved siden av deg når du henger opp klær/bretter klær, f.eks., så kan du jo snakke til henne og se henne selv om hun ikke er helt oppå armen.

Ser at mange sier at man ikke kan skjemme bort så små barn, og det er jeg enig i. Men jeg er overbevist om at man lager vaner fra de er født, og at man derfor bør ha gjort seg noen tanker om hvordan man ønsker å ha det framover også. Det koster jo lite å være litt framtidsrettet. :-)

Vi fikk barn sent i livet, og flere av våre venner hadde allerede fått nr 1 da vi tro til. Vi fikk derfor mange gode råd fra de som hadde skaffet seg litt erfaring, og det dro vi kraftige veksler på. Slik som dette med å la ungen ligge litt alene på gulvet ganske tidlig, faste rutiner rundt legging, lite lys på om natten fra dag 1 osv. Vi valgte å følge rådene, og har fått igjen i mangefold - synes vi.

Jeg tror ikke man skaper "mammadalter" av å kose med babyen hele dagen, men jeg tror man potensielt lager seg vonde armer. For plutselig en dag er det for tungt, plutselig en dag har man ny kul på magen, plutselig en dag har man lyst til å gjøre noe annet - og da kan det bli bråk som man ikke helt verken forstår eller takler.

Lykke til!

Hei igjen! Takk for et godt svar!

Jeg/vi har tenkt mye både før og gjennom svangerskapet, på hvordan vi vil gjøre ting. Hva slags oppdragelse vi vil gi henne, og hva slags vaner det er lurt å gi henne fra starten av. Og vi er ganske enige om de tingene. Men... Når er egentlig starten, det er vel det vi sliter litt med å definere!

Før hun blei født tenkte vi jo at starten ville være fødselen, men så kommer det et sånt lite vesen, også føles det ikke riktig å starte med "gode vaner" enda i det hele tatt! Man vil bare gjøre det som er mest behagelig for den lille akkurat der og da, også tenker man at "starten" egentlig kommer litt seinere, når babyen er noen måneder gammel...

Selvfølgelig skjønner jeg jo at det vil føles like ille da, for hun vil fortsatt være lita, så egentlig er det vel bare å begynne sånn smått med en gang! Men det er jaggu ikke lett!

Leggerutiner finner jeg i grunnen umulig å opprette nå, da hun sover som hun ønsker! Vil hun sove er hun nesten umulig å vekke, og vil hun være våken, kan du lulle til krampa tar deg uten at hun så mye som bluker!

Men om natten er det mørkt ja, der er vi helt klare både samboeren og jeg! Det er ikke bra for søvnen å venne henne til å sove med lys på.

Og i går og i dag har jeg jaggu klart å legge henne fra meg også:-) Bare noen minutter av gangen, mens jeg er rett ved siden av henne, men dog... Skal titte litt på nettet nå forresten, etter sånn babygym!

De fleste av mine venninner har barn også, men jeg tror faktisk at jeg kommer til å gi mine barn mer struktur i hverdagen enn de fleste av dem, da både samboeren og jeg lever ganke A4 fra før:-) Problemet er i grunnen bare det å komme igang! Også får jeg forberede meg på å svelge noen av disse kamelene etterhvert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...