Gå til innhold

Åpning av lukkemuskel

Anbefalte innlegg

Gjest mann fireogførti

Er en mann på 44 år som tidligere har hatt urinlekasje, 10 år siden, hadde også da prolaps og stenose som jeg ble operert for. Senere har jeg ofte ikke fått tømmt blæren skikkelig, og hatt mange urinveisinfeksjoner. For et år siden fikk jeg igjen problemer med å holde på urinen, trang, og kan ikke holde meg, betydde at jeg ble avhengig av en eller annen form for urinoppsamling. I september fikk jeg prolaps på nytt, man tror at urinlekasjen hadde noe med dette å gjøre, da ryggen har plaget meg de siste 2 år. Etter ny operasjon er problmene fortsatt til stede, lekasje, og resturin. blitt anbefalt kateterisering evt. permanent kateter, noe jeg helst ikke vil ha. Har brukt kondomkateter. Har lest om en "stent" som kan plasseres over lukkemuskelen slik at urinen renner ut fritt og samles opp via kondomkater. Er dette en mulig behandlig for dette, og hvor kan man få dette gjort, evt privat sykehus?. Er det en permanent løsning? Det finnes flere typer slike "stenter" er noen bedre enn andre? Jeg er klar over at jeg da blir 100% urininkontinent, men er overbevist om at å bruke kondomkateter vil være tilfredstillende. Hadde vært fint å få noen kommentarer på dette før jeg går til legen med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/302975-%C3%A5pning-av-lukkemuskel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til mann fireogførti.Det er forskjellige grunner til at en har lekkasje, og som du beskriver så er det ikke uvanlig at ryggproblemer forsterker dette. Det å ikke få tømt blæren helt, gjør ofte at det blir liggende urin igjen i blæren etter tømming. Det er grunnen til gjentatte urinveisinfeksjoner. Du sier at det går greit å bruke uridom og pose, noe jeg ikke vil anbefale deg over tid. Når det gjelder stent vet jeg at det brukes av og til på pasienter med store prostataproblemer, men det er ikke veldig vanlig å bruke det. Det å bli 100% inkontinent er vel ikke noe god løsning for deg som er så ung. Jeg vil anbefale deg å lære selvkateterisering. Det betyr at det settes et kateter til nogenlunde faste tider opp i blæra.Dette vil oftest føre til reduksjon i urinveisinfeksjoner, samtidig som blæremuskelen kan bedre seg til bedre tømminger etter hvert. Det høres litt voldsomt ut men de som bruker det er overrasket over hvor lett det går. En annen positiv ting er at du slipper å ha et kateter eller uridom hengende nedover benet kontinuerlig.Du er mye friere når kateteret ikke er der hele tiden. Jeg tror jeg vil anbefale deg engangskatetet i første omgang,men hør litt med legen om flere alternativer. Husk at du er såpass ung og skal leve med den løsningen du velger i lang tid. Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...