KaVa Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Vesla i huset er helt "vrangsovd" for tida. Taklet ikke overgangen til sommertid. Umulig å få opp om morgenen, stuptrøtt når vi skifter på henne og sovner i barnehagen. I går sov hun 1/2 time i barnehagen, og de brukte (i følge personalet) 2 timer til å vekke henne! Resultatet var selvsagt: Lys våken treåring til klokken 23.15... =ny morgentrøtt unge, som sannsynligvis sovner i barnehagen =sovner sent hjemme osv, osv.... Hvordan bryte sirkelen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Bruk helgen på å snu døgnet hennes. Ikke la henne sove lenger enn vanlig på dagen, selv om hun er trøtt (eventuelt en liten ekstralur på 15 min, men ikke lenger). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Dere får bruke helgen på å IKKE la henne sove på dagtid. Det er lettere når hun er hjemme enn i barnehagen vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg bør kanskje være lettet over at det hos oss bare har medført 30-40 minutter mer styr og stell på kvelden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Vi gruer oss alltid til å stille på klokka, men har aldri hatt problemer med det faktisk! Etpar dager så er vi tilbake i gjenge igjen, justerer med en 15-20 minutter hver dag. Så jeg vet ikke helt hva slags råd jeg kan gi deg, annet enn å bare prøve å holde på de rutinene dere vil ha og ikke gi etter for noe annet. Bruk helgen på å få det sånn som dere vil ha det! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg er helt utafor selv etter å ha stilt klokka. Det tar ca en uke før jeg kommer meg i gjenge igjen. :-) Men ungene har taklet det fint. De var fryktelig trøtte på tirsdag, det er alltid den andre dagen som er verst her i huset. Men nå går det helt fint. Dere har jo virkelig kommet ille ut. Jeg har vel ingen gode råd til deg, annet enn det de andre har sagt: Bruk helga til å komme på rett kjør. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Her i huset er det ikke "vesla" som er vrangsovd, men "gamla"...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Her i huset er det ikke "vesla" som er vrangsovd, men "gamla"...;-) He-he, sånn er det her også - men det er det jo forsåvidt hele året, akkurat som om vi driver og stiller klokka frem og tilbake hver helg, liksom. BLÆH! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Sommertid løste problemet her i gården, lillesøster har nektet å sove lenger enn til max halv 6. Nå kan hun strekke det til både 6 og kvart over 6..! Mens vi voksne sitter oppe til både 23 og 23.30 fordi vi ikke er trøtte.. :-) Har lest at man kan nærme seg den nye tiden gradvis med ca et kvarter pr kveld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Sommertid løste problemet her i gården, lillesøster har nektet å sove lenger enn til max halv 6. Nå kan hun strekke det til både 6 og kvart over 6..! Mens vi voksne sitter oppe til både 23 og 23.30 fordi vi ikke er trøtte.. :-) Har lest at man kan nærme seg den nye tiden gradvis med ca et kvarter pr kveld. I går satt jeg oppe til klokken 01.00... Ikke særlig smart. Men vesla la seg i skikkelig tid (hadde bare sovet 5 min i barnehagen) - så i dag tror jeg det skal gå bedre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 I går satt jeg oppe til klokken 01.00... Ikke særlig smart. Men vesla la seg i skikkelig tid (hadde bare sovet 5 min i barnehagen) - så i dag tror jeg det skal gå bedre! Så bra! Forresten, hvordan står det til med lillejenta om dagen? ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Når vi har vært inne i slike sirkler har vi bedt barnehagen være oppmerksomme og forsøke å unngå at h*n sovner. Noen barn sovner jo uansett, men våre holder seg stort sett våkne om de holdes i vigør, og sysselsettes når de får det helt trøtte blikket. Det har hjulpet! Forøvrig er det mest de voksne hos oss som lider under den manglende timen søvn *gjesp*. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Når vi har vært inne i slike sirkler har vi bedt barnehagen være oppmerksomme og forsøke å unngå at h*n sovner. Noen barn sovner jo uansett, men våre holder seg stort sett våkne om de holdes i vigør, og sysselsettes når de får det helt trøtte blikket. Det har hjulpet! Forøvrig er det mest de voksne hos oss som lider under den manglende timen søvn *gjesp*. Vi snakket med barnehagen i går, og de klarte å holde henne våken, bort sett fra fem minutter. Det funket bra - hun sovnet til nogenlunde normal tid, så vi krysser fingrene for at det normaliseres nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Så bra! Forresten, hvordan står det til med lillejenta om dagen? ) Lillejenta er stort sett i glimrende humør, har en selvtillit som er av en annen verden, og ser mer og mer ut som alle andre treåringer. Sliter litt mednoen småting, men det håper vi ordner seg snart. (må ha en liten operasjon i løpet av våren, men ingenting dramatisk, heldigvis). Selv har jeg det bra i ca 2 1/2 måned av gangen. 14 dager før neste kontroll ser jeg alle verdens symptomer, og gruer meg intenst til kontrollen - ser for meg værste scenario etc.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Her gikk vi fullstendig ubemerket over til sommertid. Tror aldri jeg har opplevd det så lett noen gang, hverken før eller etter barn. Tja, hva dere gjør. Når dere kommer hjem fra barnehagen spiser dere fort middag og går ut. Vær ute helt til kveldsmat-tid (er det fint vær kan dere spise kveldsmat ute også). Så inn, roe ned, kanskje ta et rolig bad med lavendelolje i. På med pysj, pusse tenner, lese bok og så legge seg. Mor eller far setter av kvelden til å sitte hos den "vrangsovde" slik at barnet holder seg i ro. (Ta med noe å fordrive tiden med ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Minstejenta på 4 og han eldste på snart 9 kom fort inn i den nye rytmen. Hun på snart 7 ligger lenge før hun sovner, men våkner omtrent når hun skal likevel. Jeg synes det er hardt å stå opp om morgenen dnene uka.... Regner med at vi kommer i rytme igjen i løpet av helga! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Har litt trøbbel med 6-åringen, men hun er skikkelig B-menneske så det er ganske vanlig at hun er morgentrøtt. -og hun kan sitte med dill-dall i senga til langt borti 23 før hun bikker. Heldigvis holder hun seg i senga si ihvertfall selvom hun er våken. Jeg prøver å bruke samme metode som med jet-lag. Innføre ny tid med èn gang, så ordner det seg etter ca 1 uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jepp! både store og små sliter her i huset :-) Vi er B-mennesker alle tre, og en hel time tidligere om morran krever litt jobbing. 7-åringen klarer ikke plutselig å sovne en time tidligere om kvelden, og da blir han jo naturlig nok trøttere dagen etter. Men det pleier ikke å ta så mye mer enn 1-2 uker før vi er sånn passe på tur igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Lillejenta er stort sett i glimrende humør, har en selvtillit som er av en annen verden, og ser mer og mer ut som alle andre treåringer. Sliter litt mednoen småting, men det håper vi ordner seg snart. (må ha en liten operasjon i løpet av våren, men ingenting dramatisk, heldigvis). Selv har jeg det bra i ca 2 1/2 måned av gangen. 14 dager før neste kontroll ser jeg alle verdens symptomer, og gruer meg intenst til kontrollen - ser for meg værste scenario etc.... Tøff jente. Og jeg har etterhvert skjønt at det ikke alltid er lett å ta en "friskmelding" heller... Så klart det går opp og ned. Men fint at du har de gode, lange periodene også! Krysser fingre for at alt går glatt også med den lille operasjonen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Tøff jente. Og jeg har etterhvert skjønt at det ikke alltid er lett å ta en "friskmelding" heller... Så klart det går opp og ned. Men fint at du har de gode, lange periodene også! Krysser fingre for at alt går glatt også med den lille operasjonen ) ''Og jeg har etterhvert skjønt at det ikke alltid er lett å ta en "friskmelding" heller... '' Saken er jo at hun ikke er friskmeldt, og blir det ikke heller før hun har klart seg i fem år uten tilbakefall. Når vi vet at omlag 50% av dem med hennes variant får tilbakefall, så føles ikke det at hun er ferdig med behandlingen som at vi er ferdige med sykdommen. Den vil henge over hodene våre i fire og et halvt år til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.