Gå til innhold

Besteforeldredag i barnehagen. Ingen kommer...

MHC

Anbefalte innlegg

I dag er det besteforeldredag i barnehagen vår fra klokken 15- 16. Dette er en gang i året.

Vi har tre besteforeldre innenfor ca. 20 minutters kjøring. Ingen av dem kommer i dag....... Mine to barn var veldig skuffet da jeg kjørte dem i barnehagen i morges.

Jeg er på gråten selv.......... Jeg vil bli skikkelig bestemor når jeg får barnebarn.

Ingen av besteforeldrene er på jobb i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

14

• morsan

9

• tzatziki1365380058

9

• Luska

5

Gjest Elextra

Det kan jo tenkes mange gode grunner til at de ikke hadde anledning til å stille, så vanskelig å uttale seg om prioriteringene deres.

Har aldri hørtom besteforeldredag i barnehagen, noe sånt har de ikke hatt i de barnehagene vi har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de visst om dette en stund eller ble de spurt for kort tid siden?

Besteforeldre kan ha travelt program de også, ikke lett å omprogrammere i siste liten. Men har de visst om det lenge så er det kanskje litt merkelig at ingen kan ta seg tid... Vanskelig å si når man ikke vet årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. Mine egne foreldre har heldigvis vært ganske flinke til sånt. Men de har bare fire barnebarn og alle kom mens de var pensjonister.

Men det er vel ikke alle som stiller med besteforeldre på slike arrangementer - noen har dem vel f.eks. for langt unna til at det kan være aktuelt? Jeg forstår deg og ungene godt, men de blir vel antakelig ikke helt alene i situasjonen.

Jeg skal også stille opp på slike "dager" hvis jeg er frisk og får vite det i god tid. Dvs. under forutsetning av at det stort sett er hyggetreff - er det formingsverksted av noe slag, kommer jeg dessverre til å være opptatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de visst om dette en stund eller ble de spurt for kort tid siden?

Besteforeldre kan ha travelt program de også, ikke lett å omprogrammere i siste liten. Men har de visst om det lenge så er det kanskje litt merkelig at ingen kan ta seg tid... Vanskelig å si når man ikke vet årsak.

En er sliten pga jobbperiode med nattevakter, en er bare trøtt, en er litt syk- dvs blir syk av mye bråk.

Alle fikk beskjed for to måneder siden + invitasjon tegnet av barna i barnehagen for 1,5 uke siden.

Jeg er bare så kjempeskuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda. Mine egne foreldre har heldigvis vært ganske flinke til sånt. Men de har bare fire barnebarn og alle kom mens de var pensjonister.

Men det er vel ikke alle som stiller med besteforeldre på slike arrangementer - noen har dem vel f.eks. for langt unna til at det kan være aktuelt? Jeg forstår deg og ungene godt, men de blir vel antakelig ikke helt alene i situasjonen.

Jeg skal også stille opp på slike "dager" hvis jeg er frisk og får vite det i god tid. Dvs. under forutsetning av at det stort sett er hyggetreff - er det formingsverksted av noe slag, kommer jeg dessverre til å være opptatt...

Her er det kun hygge! De har bakt siden mandag. Våre tre bastefreldre (i live) har ikke akkurat vært supre. De stiller opp hvis vi ber om det i god tid og har en grunn. (Hvis det passer....) Har vel alltid følt t det henger høyt å ringe å be om hjelp. har blitt mer obs på det i det siste når jeg ser hvor kjekt naboene har det med sine besteforeldre- sånn på sparket.

Hvis vi skal se våre må de inviteres- og da må vi sitte til bords å drikke kaffe osv. Ikke lett å få det til i en aktiv hverdag med tre barn og jobber.

Er visst litt sur og bitter i dag. Da kommer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En er sliten pga jobbperiode med nattevakter, en er bare trøtt, en er litt syk- dvs blir syk av mye bråk.

Alle fikk beskjed for to måneder siden + invitasjon tegnet av barna i barnehagen for 1,5 uke siden.

Jeg er bare så kjempeskuffet.

Det kan jeg skjønne. Forøvrig ser jeg ikke helt poenget med besteforeldredag, tenk på dem som ikke har besteforeldre i det hele tatt? Eller dem som bor på andre kanter av landet?

Det kan fort bli vondt for barnet om alle andre har med besteforeldre unntatt han.. Hvis dette gjelder flere kan dere kanskje ta en dialog med bhg hvorvidt det er en god idé med en slik dag. Det er så lett - og synlig - å falle utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også samme problem, med uinteresserte besteforeldre.

Min mening er egentlig at besteforeldredag er en uting, som barnehagene bør kutte ut. Kjempekoselig for barn med besteforeldre som stiller opp, men tilsvarende sårt for barn hvor besteforeldrene uteblir. Jeg syns det er ufølsomt av barnehagen ikke å ta hensyn til disse barna.

Det for holde med arrangementene med foreldrene som det er noen av i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har også samme problem, med uinteresserte besteforeldre.

Min mening er egentlig at besteforeldredag er en uting, som barnehagene bør kutte ut. Kjempekoselig for barn med besteforeldre som stiller opp, men tilsvarende sårt for barn hvor besteforeldrene uteblir. Jeg syns det er ufølsomt av barnehagen ikke å ta hensyn til disse barna.

Det for holde med arrangementene med foreldrene som det er noen av i året.

Enig med deg.

Har selv ingen erfaring med besteforeldredager, i barnehagene vi har vært har besteforeldre derimot vært velkomne når det er foreldrefrokost i barnehagen. Enkelte av barna kommer da bare med besteforeldre, noen med bare en forelder, og andre igjen med både foreldre og besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere er skuffet. Men de blir nok ikke de eneste uten besteforeldre. Vi har ofte ikke hatt besteforeldre på besteforeldredagen, fordi de har hatt besteforeldredag på formiddagen og alle våre besteforeldre har jobbet.

Jeg synes besteforeldredag er en uting og du kan jo ta opp med barnehagen om de ikke bør droppe det. Jeg synes det blir leit for de som ikke får besøk av besteforeldrene sine og man kan jo ikke akkurat tvinge dem. Jeg har for eksempel aldri bedt mine foreldre ta seg fri fra jobben for å gå i barnehagen, det synes jeg er over streken, det er jo ikke deres ansvar at jeg har barn i barnehagen. Jeg synes barnehagen er et ansvar for foreldrene og at man ikke bør blande inn besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Har selv ingen erfaring med besteforeldredager, i barnehagene vi har vært har besteforeldre derimot vært velkomne når det er foreldrefrokost i barnehagen. Enkelte av barna kommer da bare med besteforeldre, noen med bare en forelder, og andre igjen med både foreldre og besteforeldre.

Ja, sånn er det hos oss også. Besteforeldre kan være med som erstatning for foreldre som evt. ikke har anledning. Men i tillegg har vi altså besteforeldredag også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rich and Beautiful

Høres leit ut! Men når det er sagt, må jeg også si at jeg håper jeg ikke blir bestemor på maaaange år! Vi fikk barn ganske unge (førstemann da jeg var 23), fordi vi ønsket litt "ego-tid" uten små barn mens vi fremdeles var unge og spreke selv. Nå er eldstemann 18, har hatt samme kjæreste lenge, og er slett ikke fremmed for tanken på at de også skal få barn unge. Jeg må innrømme at jeg får litt angst ved tanken på å bli bestemor snart... Jeg er slett ikke klar for besteforeldre-arrangement ennå, jeg er 41, og synes jeg nettopp er ferdig med disse tingene for mine egne barn. Jeg vil bli en bestemor som GLEDER meg til å gå i barnehagen, og ikke tenke på det som et ork!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Dine barn er heldige ved at de i det minste i teorien har mulighet til å få besteforeldre til å stille opp. Så mye som folk flytter i Norge, så er det en stor andel av barn som har sine besteforeldre i andre fylker.

Jeg er glad for at det ikke var besteforeldredager da mine gikk i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Har du fortalt besteforeldrene hvor lei seg barna blir? Kanskje de ikke tenker over hvor viktig det er å stille opp? Kjenner barna dine evt. en annen godt voksen/eldre dame/mann som kan komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Sånt var det ikke da mine gikk i barnehagen,klart det er trist for barna når besteforeldrene ikke kommer,syns dette var en rar ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bestemammaen men ikke i barnehagen

Synes dere skal ta det opp og avvikle besteforeldredagen. Hvorfor tvinge noen til å stille opp på noe de ikke ønsker?

Besteforeldre kan man treffe i fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha en besteforeldredag i det hele tatt, lurer nå jeg på.

Joda, det er kjekt å kunne vise frem barnehagen for besteforeldrene. Og kjekt for besteforeldrene å få se barnehagen. Samtidig så er det så mange som ikke har besteforeldre, eller de bor langt borte, eller de kan ikke/vil ikke komme.

Nei, be barnehagen slutte med det.

De kan heller ha familiedager, der nær familie kan komme på f.eks. basar, forestilling eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig ordning av barnehagen. Det må jo være en hel del av ungene som ikke har besteforeldre tilgjengelig av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun hygge! De har bakt siden mandag. Våre tre bastefreldre (i live) har ikke akkurat vært supre. De stiller opp hvis vi ber om det i god tid og har en grunn. (Hvis det passer....) Har vel alltid følt t det henger høyt å ringe å be om hjelp. har blitt mer obs på det i det siste når jeg ser hvor kjekt naboene har det med sine besteforeldre- sånn på sparket.

Hvis vi skal se våre må de inviteres- og da må vi sitte til bords å drikke kaffe osv. Ikke lett å få det til i en aktiv hverdag med tre barn og jobber.

Er visst litt sur og bitter i dag. Da kommer alt.

Ja det er leitt om besteforeldre bare stiller opp for barnabarna sine når de blir spurt om hjelp. Jeg er også av den formening at besteforeldre selv også må ta initiativ om de ønsker samvær med barnabarna sine. Det er jo ikke akkurat kaffebesøk, der besteforeldre er inviterte, som er det største for barnebarna. De ønsker jo sporadisk og uformell kontakt også, der besteforeldre kommer innom for å prate/leke med barnabarna, ikke bare for å sitte og drikke kaffe.

Om ikke besteforeldre selv tar initiativ og ber barna våre komme på besøk, eller selv kommer hit til dem, så presser heller ikke jeg på, for å si det slik. På den måten blir det stor forskjell på hvor mye kontakt barna har med de forskjellige besteforeldrene..

Det er jo veldig synd at dere skal ha det slik med alle besteforeldrene da. Jeg tror barna selv også merker fort om besteforeldrene er uengasjerte og ikke stiller opp. Det er helt sikkert både sårt og vondt for dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Så kjedelig situasjon! Gidder de bare ikke, da, disse besteforeldrene?

Heldigvis har det ikke vært noen slik besteforeldredag i noen av barnehagene til mine unger, og hadde det vært ville jeg nok ha protestert. Besteforeldre er velkomne på andre arrangementer i barnehagen, og det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...