Gå til innhold

Besteforeldredag i barnehagen. Ingen kommer...

MHC

Anbefalte innlegg

Det er mye rart barnehagen finner på må jeg si. En ting er foreldrekaffen, slik at man må skulke jobben for å drikke kaffe i barnehagen isteden.

Man kan da ikke forvente at besteforeldre skal møte opp på dette. De fleste besteforeldre jobber selv og ikke alle er så heldige å ha besteforeldrene i nærheten heller.

Besteforeldrene til mine unger bor over 50 mil i fra oss og da ungene var små jobbet farmora i utlandet og var hjemme kun i ferier. Ingen av dem kunne mødt på besteforeldredager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

14

• morsan

9

• tzatziki1365380058

9

• Luska

5

Gjest Valnøtt

Ta med en onkel isteden, da vel?

Så kan ungene si at de har med vikar-besteforelder?

Eller et storesøsken eller noe sånt - ta det du har, og dra avgårde. Trenger ikke være en biologisk besteforelder for at ungen skal ha følelsen av at besteforeldredagen har vært en suksess :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart barnehagen finner på må jeg si. En ting er foreldrekaffen, slik at man må skulke jobben for å drikke kaffe i barnehagen isteden.

Man kan da ikke forvente at besteforeldre skal møte opp på dette. De fleste besteforeldre jobber selv og ikke alle er så heldige å ha besteforeldrene i nærheten heller.

Besteforeldrene til mine unger bor over 50 mil i fra oss og da ungene var små jobbet farmora i utlandet og var hjemme kun i ferier. Ingen av dem kunne mødt på besteforeldredager.

Helt enig. Tenk hvilket ramaskrik det hadde vært hvis det hadde vært en ha-med-dag for et eller annet man kan kjøpe seg?

Skolene har jo sluttet med farsdags- og morsdagskort pga. mange enslige foreldre...da blir det jo teit å starte på en slik sak. Tror jammen det var en besteforeldre-dag i 1. klasse også som jeg hørte om for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så skuffende. Jeg husker hvor viktig ungene synes det var, de skal jo underholde. Neste gang må kanskje barna dine selv snakke med besteforeldrene om det de øver på og mulig det hjelper når de inviterer? Du har ingen nabo eller andre venner som kan avse litt tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Så skuffende for barna..Ja, og dere foreldre også...

Det er vondt når besteforeldre ikke bryr seg, det vet jeg alt om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Tenk hvilket ramaskrik det hadde vært hvis det hadde vært en ha-med-dag for et eller annet man kan kjøpe seg?

Skolene har jo sluttet med farsdags- og morsdagskort pga. mange enslige foreldre...da blir det jo teit å starte på en slik sak. Tror jammen det var en besteforeldre-dag i 1. klasse også som jeg hørte om for en stund siden.

Enig. Tenkte akkurat det samme selv om mors- og farsdagskortene. Dumt av bhg å innføre en dag som kan bli sår for de barna som enten ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som er i Langtvekkistan, enten fysisk eller mentalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest neoil

nei nå gir jeg opp, finner de på mer nå så ....

Altså hvordan kan de finne på det da?

Det er da ikke en selvfølge at besteforeldrene bor på samme sted?

Mine bor 50 mil unna, og mange av de kjenner har jo ikke besteforeldre en gang.

Nei det for holde med alt annet de finner på, av samlinger o.s.v

Det viktigste for meg er at barna har det bra i barnehagen, dette kan de ha uavhengig om vi foreldre møter opp i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Ja, her har barnehagen virkelig lagt opp til at barna risikerer å bli skuffet!

Jeg hadde tatt barnehagen for meg krevet at denne dagen ble avskaffet. Herregud for et opplegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

En er sliten pga jobbperiode med nattevakter, en er bare trøtt, en er litt syk- dvs blir syk av mye bråk.

Alle fikk beskjed for to måneder siden + invitasjon tegnet av barna i barnehagen for 1,5 uke siden.

Jeg er bare så kjempeskuffet.

Har du tenkt over hva som kan være årsaken til at ingen kan? Det er vel en viss fare for at alle besteforeldrene til ungene dine synes hele dagen er noe forbaska tull?

Hadde du i så fall respektert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Har du tenkt over hva som kan være årsaken til at ingen kan? Det er vel en viss fare for at alle besteforeldrene til ungene dine synes hele dagen er noe forbaska tull?

Hadde du i så fall respektert dette?

Det må de da godt mene, men deres mening bør ikke gå ut over barnebarna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Det må de da godt mene, men deres mening bør ikke gå ut over barnebarna....

Gå ut over barnebarna?? Det er ikke besteforeldrene som har funnet opp besteforeldredagen! Det er barnehagen som lar det gå ut over barna. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Enig. Tenkte akkurat det samme selv om mors- og farsdagskortene. Dumt av bhg å innføre en dag som kan bli sår for de barna som enten ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som er i Langtvekkistan, enten fysisk eller mentalt...

Sånn er det med alle dager noen utenifra skal være med på, og barnehagene har eget opplegg for å ivareta de som ikke har pårørende som møter.

Det betyr ikke at man skal frarøve de som har muligheten til å delta i sine barns og barnebarns hverdag i utstrekt grad muligheten til å gjøre det.

Det er lite som gjør et barn så stolt som å få vise seg frem på en sånn dag - og det blir feil å nekte dem det bare fordi ikke alle har muligheten. Det oppveies over tid, det er alltid noen foreldre/besteforeldre som ikke kan møte - men det er ytterst sjelden de samme hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi har også samme problem, med uinteresserte besteforeldre.

Min mening er egentlig at besteforeldredag er en uting, som barnehagene bør kutte ut. Kjempekoselig for barn med besteforeldre som stiller opp, men tilsvarende sårt for barn hvor besteforeldrene uteblir. Jeg syns det er ufølsomt av barnehagen ikke å ta hensyn til disse barna.

Det for holde med arrangementene med foreldrene som det er noen av i året.

Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Da jeg jobba i barnehage hadde vi "Besteforeldre- og vennekaffe" fordi en stor del av barna hadde besteforeldre som bodde utenbys. Det var alltid stor oppslutning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skolene har jo sluttet med farsdags- og morsdagskort pga. mange enslige foreldre...''

Å? Ikke her.

Dessuten, enslige foreldre har det vært på jorda i tusenvis av år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er litt rausere med begrepene, så går sånne dager smertefritt. Hvert barn kan invitere med seg en voksen person av betydning for han/henne.

Jeg synes ikke det er riktig å avskaffe alle sammenkomster pga av at noen - det være seg foreldre eller besteforeldre eller andre foresatte - aldri møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang.

''Sjelden de samme hver gang''

Dessverre har jeg motstatt erfaring, det er de samme hver gang, som ikke har med besteforeldre, tanter, onkler el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at ungene blir skuffa, men min erfaring er at det er ganske lett å styre hvor tungt ungene skal ta slike ting. Hvis man lar være å gjøre et stort nummer av det og snakker om at det alltid er mange barn som ikke får besteforeldrebesøk godtar de det ganske lett.

Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde barn i barnehage, var det ikke noe som het besteforeldredag (tror jeg, men barnet mitt hadde ikke besteforeldre i nærheten, så det ville vært uaktuelt). Jeg husket to gamle besteforeldre som møtte en gang foreldrene var invitert. Foreldrene hadde "viktige" jobber, så de hadde sikkert ikke tid til å prioritere barnehagen.

Min mor har vært med på besteforeldredag i barnehage/skole istedenfor sin søster, som var forhindret.

Så ta gjerne med en grandtante/onkel eller oldeforelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1207233233' post='3841536]

''Skolene har jo sluttet med farsdags- og morsdagskort pga. mange enslige foreldre...''

Å? Ikke her.

Dessuten, enslige foreldre har det vært på jorda i tusenvis av år.

Ingen av mine har laget morsdags- eller farsdagskort på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...