....AV Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang. Når det gjelder besteforeldre, vil det jo ofte være det ettersom de samme besteforeldrene alltid vil f.eks. bo langt unna eller være i arbeid. Jeg mener at oppfølging i barnehagen er foreldrenes ansvar. Det er mitt ansvar å komme på diverse aktiviteter og tilstelninger i barnehagen fordi det er jeg som har valgt å ha barnet i barnehagen. Det samme gjelder ikke for besteforeldre. Jeg vil ikke be besteforeldre ta seg fri fra jobb for å gå på besteforeldrekaffe i barnehagen til mitt barn og hvis ikke besteforeldrene vil/kan, er det ikke noe jeg får gjort med det. Jeg er derfor utenfor min kontroll om barnet mitt blir lei seg på besteforeldre-dagen, og derfor synes jeg barnehagen bør droppe slike tilstelninger. Jeg ville satt mye mer pris på at barnehagen var åpen for besøk av besteforeldre på generell basis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1207233461' post='3841538] Hvis man er litt rausere med begrepene, så går sånne dager smertefritt. Hvert barn kan invitere med seg en voksen person av betydning for han/henne. Jeg synes ikke det er riktig å avskaffe alle sammenkomster pga av at noen - det være seg foreldre eller besteforeldre eller andre foresatte - aldri møter. Enig i det. "rausere med begrepene" er et fint ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ingen av mine har laget morsdags- eller farsdagskort på skolen. I min sønns aller første barnehageår laget de farsdagskort om høsten, men mine forventninger om morsdagskort få mnd senere gikk i dass for i mellomtiden hadde de bestemt seg for å slutte med den slags...;-) Må innrømme at jeg ble litt skuffet, ja. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Skjønner at ungene blir skuffa, men min erfaring er at det er ganske lett å styre hvor tungt ungene skal ta slike ting. Hvis man lar være å gjøre et stort nummer av det og snakker om at det alltid er mange barn som ikke får besteforeldrebesøk godtar de det ganske lett. Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna. ''min erfaring er at det er ganske lett å styre hvor tungt ungene skal ta slike ting.'' Det er jeg i grunnen enig med deg i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Når det gjelder besteforeldre, vil det jo ofte være det ettersom de samme besteforeldrene alltid vil f.eks. bo langt unna eller være i arbeid. Jeg mener at oppfølging i barnehagen er foreldrenes ansvar. Det er mitt ansvar å komme på diverse aktiviteter og tilstelninger i barnehagen fordi det er jeg som har valgt å ha barnet i barnehagen. Det samme gjelder ikke for besteforeldre. Jeg vil ikke be besteforeldre ta seg fri fra jobb for å gå på besteforeldrekaffe i barnehagen til mitt barn og hvis ikke besteforeldrene vil/kan, er det ikke noe jeg får gjort med det. Jeg er derfor utenfor min kontroll om barnet mitt blir lei seg på besteforeldre-dagen, og derfor synes jeg barnehagen bør droppe slike tilstelninger. Jeg ville satt mye mer pris på at barnehagen var åpen for besøk av besteforeldre på generell basis. ''Jeg ville satt mye mer pris på at barnehagen var åpen for besøk av besteforeldre på generell basis.'' Enig. Dessuten kan det bli litt slitsom med for mye besteforeldre på alskens arrangementer i bhg. Jeg husker noen som nesten alltid hadde med besteforeldrene på Lucia, påksefrokost etc. Ettersom det stort sett bare var dem, gikk det jo helt greit, men jeg tenkte med meg selv at det jammen er kaotisk nok med alle foreldrene og søsknene tilstede om ikke 'alle' skal dra med seg besteforeldrene også;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ingen av mine har laget morsdags- eller farsdagskort på skolen. Jeg fikk i år, men ikke i fjor (?). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1207238831' post='3841575] Jeg fikk i år, men ikke i fjor (?). Jeg er 6 morskort i manko fra skolen, for ikke å snakke om 10 fra barnehagen! *Snøft* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg er 6 morskort i manko fra skolen, for ikke å snakke om 10 fra barnehagen! *Snøft* På barnehagen lages det alltid, med stor flid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Gå ut over barnebarna?? Det er ikke besteforeldrene som har funnet opp besteforeldredagen! Det er barnehagen som lar det gå ut over barna. Mener jeg. Helt enig i det! Men når barnehagen har vært så "dumme"(?), så skal ikke barnet lide for det. Besteforeldre som nekter å komme fordi de synes dette er tull, setter neppe barnebarnet først! Egoisme vil jeg kalle det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Helt enig i det! Men når barnehagen har vært så "dumme"(?), så skal ikke barnet lide for det. Besteforeldre som nekter å komme fordi de synes dette er tull, setter neppe barnebarnet først! Egoisme vil jeg kalle det. ''Egoisme, kaller jeg det'' Å sette grenser for seg selv, vil jeg kalle det. Her får man stole på at arrangøren har tatt høyde for at dette arrangementet ikke passer for alle besteforeldre, og har ett opplegg som gjør at det ikke vil bli en trist dag for barna i barnehagen. Mine foreldre er pensjonister, men har likevel en travel hverdag. De har alltid stilt opp når vi har hatt behov for hjelp/barnevakt. Når småen nå begynner i barnehagen er det sansynligvis de som vil ta småen på planleggingsdager. De treffer småen ofte, men jeg vet jeg ville kviet meg for å invitere de til ett slikt opplegg. Jeg tror nemlig ikke dette ville "passe" dem særlig bra, og jeg ville ikke likt at de følte at de måtte stille. Jeg ønsker at de skal få lov til å omgås barnebarnet på barnets OG sine egne premisser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 ''Egoisme, kaller jeg det'' Å sette grenser for seg selv, vil jeg kalle det. Her får man stole på at arrangøren har tatt høyde for at dette arrangementet ikke passer for alle besteforeldre, og har ett opplegg som gjør at det ikke vil bli en trist dag for barna i barnehagen. Mine foreldre er pensjonister, men har likevel en travel hverdag. De har alltid stilt opp når vi har hatt behov for hjelp/barnevakt. Når småen nå begynner i barnehagen er det sansynligvis de som vil ta småen på planleggingsdager. De treffer småen ofte, men jeg vet jeg ville kviet meg for å invitere de til ett slikt opplegg. Jeg tror nemlig ikke dette ville "passe" dem særlig bra, og jeg ville ikke likt at de følte at de måtte stille. Jeg ønsker at de skal få lov til å omgås barnebarnet på barnets OG sine egne premisser. Jeg hadde aldri hatt hjerte til å la mine behov gå foran mitt barnebarns behov i et slikt tilfelle, men her er folk helst sikkert forskjellige... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg hadde aldri hatt hjerte til å la mine behov gå foran mitt barnebarns behov i et slikt tilfelle, men her er folk helst sikkert forskjellige... Vi er nok forskjellige. Og vi er nok heller ikke enig om hva et behov er :-) Jeg mener man får legge ansvaret der ansvaret hører hjemme. Skal de ha et slik arrangemanet i barnehagen, får de sørge for at det er en positiv opplevelse for alle barna uansett om de har med besteforeldre eller ikke. Jeg ville aldri gitt besteforeldrene dårlig samvittighet for ikke å delta på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Sånn er det med alle dager noen utenifra skal være med på, og barnehagene har eget opplegg for å ivareta de som ikke har pårørende som møter. Det betyr ikke at man skal frarøve de som har muligheten til å delta i sine barns og barnebarns hverdag i utstrekt grad muligheten til å gjøre det. Det er lite som gjør et barn så stolt som å få vise seg frem på en sånn dag - og det blir feil å nekte dem det bare fordi ikke alle har muligheten. Det oppveies over tid, det er alltid noen foreldre/besteforeldre som ikke kan møte - men det er ytterst sjelden de samme hver gang. Det samme kunne man si om mors - og farsdagskortene, vel. Jeg synes det er idiotisk av barnehage og skole å lage slike dager som opplagt er vanskelige for barn som ikke har besteforeldre, bor langt fra besteforeldre eller som har besteforeldre som ikke gidder å møte. Kall det en "ta med noen du kjenner - dag" i stedet, så kan barna ta med hvem de vil, og ingen trenger å føle seg utenfor. Litt smidig må det gå an å være for å skåne sarte sjeler! Ærlig talt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Skjønner at ungene blir skuffa, men min erfaring er at det er ganske lett å styre hvor tungt ungene skal ta slike ting. Hvis man lar være å gjøre et stort nummer av det og snakker om at det alltid er mange barn som ikke får besteforeldrebesøk godtar de det ganske lett. Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna. ''Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna.'' Og nettopp derfor kan det vel ikke være så dødsens nødvendig å arrangere slike dager, vel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvorfor ha en besteforeldredag i det hele tatt, lurer nå jeg på. Joda, det er kjekt å kunne vise frem barnehagen for besteforeldrene. Og kjekt for besteforeldrene å få se barnehagen. Samtidig så er det så mange som ikke har besteforeldre, eller de bor langt borte, eller de kan ikke/vil ikke komme. Nei, be barnehagen slutte med det. De kan heller ha familiedager, der nær familie kan komme på f.eks. basar, forestilling eller noe lignende. *Signerer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang. Når det gjelder barn som ikke har besteforeldre eller som har dem langt unna, så er det vel temmelig sannsynlig at det blir de samme som får med seg familie hver gang. Hvorfor ikke snu spørsmålet på hodet: Hvorfor skal man på død og liv lage ordninger i barnehage og skole for å glede noen mens mange andre blir lei seg? Hensyn er ikke din sterke side, tror jeg - basert på mange debatter her inne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1207233233' post='3841536] ''Skolene har jo sluttet med farsdags- og morsdagskort pga. mange enslige foreldre...'' Å? Ikke her. Dessuten, enslige foreldre har det vært på jorda i tusenvis av år. Har aldri hørt om noen nå til dags som lager morsdag- og farsdagskort, ikke sånn organisert som det var i min barndom i alle fall. Selvsagt har det alltid eksistert skilte foreldre,- men det er mye vanligere nå enn før,- det er da et faktum. Min eldste som går på videregående tror jeg har minst 80% venner som har skilte foreldre.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang. Ikke enig med deg. Hvis man kutter ut besteforeldredag, vil det jo ikke gå utover noen. De som har besteforeldre som stiller på slikt går sant nok glipp av tilstelningen, men samtidig sparer man barna uten besteforeldre som stiller, for skuffelsen. Det kan da ikke være tvil om at det er viktigere å skåne de "uheldige" barna enn å tilfredsstille de "heldige" barna som sikkert ser mer enn nok til besteforeldrene ellers, om ikke det skal være nødvendig å ha egne arrangementer i barnehagen med de også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ikke enig med deg. Hvis man kutter ut besteforeldredag, vil det jo ikke gå utover noen. De som har besteforeldre som stiller på slikt går sant nok glipp av tilstelningen, men samtidig sparer man barna uten besteforeldre som stiller, for skuffelsen. Det kan da ikke være tvil om at det er viktigere å skåne de "uheldige" barna enn å tilfredsstille de "heldige" barna som sikkert ser mer enn nok til besteforeldrene ellers, om ikke det skal være nødvendig å ha egne arrangementer i barnehagen med de også. Enig,- og så kan man jo ha arrangementer i barnehage/småskolen med mulighet for å ta med familie/venner uten å definere det som besteforeldredag også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 ''Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna.'' Og nettopp derfor kan det vel ikke være så dødsens nødvendig å arrangere slike dager, vel? ''Og nettopp derfor kan det vel ikke være så dødsens nødvendig å arrangere slike dager, vel?'' Enig! (glad ikke vår barnehage har denne tradisjonen - da besteforeldre på begge sider bor for langt unna til å "stikke innom" barnehagen...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.