Gå til innhold

Besteforeldredag i barnehagen. Ingen kommer...

MHC

Anbefalte innlegg

Det samme kunne man si om mors - og farsdagskortene, vel.

Jeg synes det er idiotisk av barnehage og skole å lage slike dager som opplagt er vanskelige for barn som ikke har besteforeldre, bor langt fra besteforeldre eller som har besteforeldre som ikke gidder å møte.

Kall det en "ta med noen du kjenner - dag" i stedet, så kan barna ta med hvem de vil, og ingen trenger å føle seg utenfor.

Litt smidig må det gå an å være for å skåne sarte sjeler! Ærlig talt!

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

14

• morsan

9

• tzatziki1365380058

9

• Luska

5

Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang.

'Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? ''

Just for the record, hva hadde du sagt dersom noen brukte dette argumentet dersom det var snakk om å arrangere en mor&far&barn-dag der foreldrene skal komme sammen som _par_? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? ''

Just for the record, hva hadde du sagt dersom noen brukte dette argumentet dersom det var snakk om å arrangere en mor&far&barn-dag der foreldrene skal komme sammen som _par_? ;-)

Fin sammenligning, morsan. *applaus* :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det hadde da ikke gjort noen ting det? Vi har barn sammen, da må vi møte på sånne ting sammen også. Nada problema! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Når det gjelder barn som ikke har besteforeldre eller som har dem langt unna, så er det vel temmelig sannsynlig at det blir de samme som får med seg familie hver gang.

Hvorfor ikke snu spørsmålet på hodet: Hvorfor skal man på død og liv lage ordninger i barnehage og skole for å glede noen mens mange andre blir lei seg?

Hensyn er ikke din sterke side, tror jeg - basert på mange debatter her inne.

Du får tro hva du vil om det - jeg synes bare dere er så utrolig kjappe til å klage og kritisere ting som er ment som hyggelige tiltak, og som de aller fleste setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det samme kunne man si om mors - og farsdagskortene, vel.

Jeg synes det er idiotisk av barnehage og skole å lage slike dager som opplagt er vanskelige for barn som ikke har besteforeldre, bor langt fra besteforeldre eller som har besteforeldre som ikke gidder å møte.

Kall det en "ta med noen du kjenner - dag" i stedet, så kan barna ta med hvem de vil, og ingen trenger å føle seg utenfor.

Litt smidig må det gå an å være for å skåne sarte sjeler! Ærlig talt!

''Litt smidig må det gå an å være for å skåne sarte sjeler! Ærlig talt!''

Leste du ikke at jeg skrev at barnehagene har opplegg for å ivareta disse?

Det er _alltid_ noen foreldre, besteforeldre eller andre som ikke kan møte på de forskjellige tilstelningene - sånn er det. Og det vet vi. Det betyr ikke at vi ignorerer de barna hele den ettermiddagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

''Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna.''

Og nettopp derfor kan det vel ikke være så dødsens nødvendig å arrangere slike dager, vel?

Det er ikke dødsens nødvendig å arrangere noe som helst i barenhagen eller på skolen. Verken avslutninger, besteforeldreting, frokoster eller utstillinger - men barna synes det er moro å vise seg frem!

Og noen foreldre (og besteforeldre!) synes faktisk det er å hyggelig å få se hva barna driver med på nært hold, bli kjent med de andre foreldrene, og bruke litt tid på barnas hverdag. Det er ikke alle som klager over at de må ta fri fra jobb, har hundre andre ting som skulle vært gjort eller har besteforeldre langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Det er haugevis av unger som ikke har besteforeldre eller som har besteforeldre som bor langt unna.''

Og nettopp derfor kan det vel ikke være så dødsens nødvendig å arrangere slike dager, vel?

Det er ikke dødsens nødvendig å arrangere noe som helst i barenhagen eller på skolen. Verken avslutninger, besteforeldreting, frokoster eller utstillinger - men barna synes det er moro å vise seg frem!

Og noen foreldre (og besteforeldre!) synes faktisk det er å hyggelig å få se hva barna driver med på nært hold, bli kjent med de andre foreldrene, og bruke litt tid på barnas hverdag. Det er ikke alle som klager over at de må ta fri fra jobb, har hundre andre ting som skulle vært gjort eller har besteforeldre langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvorfor skal man frarøve noen barn denne gleden for å ta hensyn til noen andre? Det er alltid sånn at noen ikke kan møte, men det er sjelden de samme hver eneste gang.

Det er gjerne de samme som har med seg besteforeldre hver gang.

Jeg synes heller man kan ha arrangementer hvor man kan velge hvem man vil ha med - noen vil vel da ha med besteforeldre, andre søsken og noen kanskje tanter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi er nok forskjellige. Og vi er nok heller ikke enig om hva et behov er :-)

Jeg mener man får legge ansvaret der ansvaret hører hjemme. Skal de ha et slik arrangemanet i barnehagen, får de sørge for at det er en positiv opplevelse for alle barna uansett om de har med besteforeldre eller ikke. Jeg ville aldri gitt besteforeldrene dårlig samvittighet for ikke å delta på dette.

''Skal de ha et slik arrangemanet i barnehagen, får de sørge for at det er en positiv opplevelse for alle barna uansett om de har med besteforeldre eller ikke.''

Takk! Og det gjør de jo også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er gjerne de samme som har med seg besteforeldre hver gang.

Jeg synes heller man kan ha arrangementer hvor man kan velge hvem man vil ha med - noen vil vel da ha med besteforeldre, andre søsken og noen kanskje tanter osv.

Forsåvidt enig, jeg synes bare det er så unødvendig å kritisere et opplegg som er hyggelig ment - og som skaper en flott ramme for de som får oppleve det.

De barna som ikke har besteforeldre der blir jo ikke ignorert - de blir ivaretatt av de andre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1207233461' post='3841538]

Hvis man er litt rausere med begrepene, så går sånne dager smertefritt. Hvert barn kan invitere med seg en voksen person av betydning for han/henne.

Jeg synes ikke det er riktig å avskaffe alle sammenkomster pga av at noen - det være seg foreldre eller besteforeldre eller andre foresatte - aldri møter.

Takk - det er det jeg har sagt hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med alle dager noen utenifra skal være med på, og barnehagene har eget opplegg for å ivareta de som ikke har pårørende som møter.

Det betyr ikke at man skal frarøve de som har muligheten til å delta i sine barns og barnebarns hverdag i utstrekt grad muligheten til å gjøre det.

Det er lite som gjør et barn så stolt som å få vise seg frem på en sånn dag - og det blir feil å nekte dem det bare fordi ikke alle har muligheten. Det oppveies over tid, det er alltid noen foreldre/besteforeldre som ikke kan møte - men det er ytterst sjelden de samme hver gang.

"Det betyr ikke at man skal frarøve de som har muligheten til å delta i sine barns og barnebarns hverdag i utstrekt grad muligheten til å gjøre det"

Jeg mener ikke at man skal frarøve dem muligheten. Ser ofte at besteforeldre er med på forskjellige tilstelninger. Men det blir noe helt annet å invitere til besteforeldredager, hvor noen nødvendigvis aldri får med seg sine besteforeldre.

"Det oppveies over tid, det er alltid noen foreldre/besteforeldre som ikke kan møte - men det er ytterst sjelden de samme hver gang"

Det vet jeg ikke helt om jeg tror på. Noen har besteforeldrene i en en helt annen del av landet og de kan aldri møte på besteforeldredager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det betyr ikke at man skal frarøve de som har muligheten til å delta i sine barns og barnebarns hverdag i utstrekt grad muligheten til å gjøre det"

Jeg mener ikke at man skal frarøve dem muligheten. Ser ofte at besteforeldre er med på forskjellige tilstelninger. Men det blir noe helt annet å invitere til besteforeldredager, hvor noen nødvendigvis aldri får med seg sine besteforeldre.

"Det oppveies over tid, det er alltid noen foreldre/besteforeldre som ikke kan møte - men det er ytterst sjelden de samme hver gang"

Det vet jeg ikke helt om jeg tror på. Noen har besteforeldrene i en en helt annen del av landet og de kan aldri møte på besteforeldredager.

''Noen har besteforeldrene i en en helt annen del av landet og de kan aldri møte på besteforeldredager.''

Og noen har ikke besteforeldrene i live heller - eller de er for gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Det høres ut som om du mener at vi som er imot besteforeldredag ikke er interessert i hva ungene våre driver med i det hele tatt. Regner med at det er en formuleringsfeil fra din side.

Jeg synes det er forskjell på frokoster, utstillinger, foreldrekaffe, Luciadag, sommeravslutninger, juletilstelninger, høstturer, dugnader og besteforeldredag. Alle andre tilstelninger, enn besteforeldredag, er mer eller mindre forbeholdt foreldrene og innebærer ikke at man tar det for gitt at andre skal stille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg hadde vel ihvertfall fått en kraftig forkjølelse den dagen.Med feber. Mye feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Litt smidig må det gå an å være for å skåne sarte sjeler! Ærlig talt!''

Leste du ikke at jeg skrev at barnehagene har opplegg for å ivareta disse?

Det er _alltid_ noen foreldre, besteforeldre eller andre som ikke kan møte på de forskjellige tilstelningene - sånn er det. Og det vet vi. Det betyr ikke at vi ignorerer de barna hele den ettermiddagen...

Hvordan er opplegget som ivaretar de barna som har besteforeldre som ikke kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Ikke enig med deg.

Hvis man kutter ut besteforeldredag, vil det jo ikke gå utover noen. De som har besteforeldre som stiller på slikt går sant nok glipp av tilstelningen, men samtidig sparer man barna uten besteforeldre som stiller, for skuffelsen.

Det kan da ikke være tvil om at det er viktigere å skåne de "uheldige" barna enn å tilfredsstille de "heldige" barna som sikkert ser mer enn nok til besteforeldrene ellers, om ikke det skal være nødvendig å ha egne arrangementer i barnehagen med de også.

Gud så enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde da ikke gjort noen ting det? Vi har barn sammen, da må vi møte på sånne ting sammen også. Nada problema! :)

Det du sier der gjelder langt fra for alle som ikke lenger bor sammen med sine barns far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel ihvertfall fått en kraftig forkjølelse den dagen.Med feber. Mye feber.

- og kanskje barna også? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...