Gå til innhold

hva skal til for å droppe venner

Gjest lionkkutt

Anbefalte innlegg

Gjest lionkkutt

Er det slik at mange vurderer vennskapene sine gjennom livet og vurderer å kutte ut kontakt med enkelte?

Hva skal egentlig til for å droppe venner?

Har inntrykk av at mange gir veldig fort opp vennskap, og ikke pleier dem godt nok, og at de hele tiden bytter ut venner til nye.

Er vennskap blitt for lite verdsatt, og kan man tåle mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Et vennskap er ikke verdt å pleie lenger når man tappes for energi av å være sammen med/ha kontakt med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Et vennskap er ikke verdt å pleie lenger når man tappes for energi av å være sammen med/ha kontakt med vedkommende.

Generelt enig med deg, selv om jeg synes et godt vennskap i perioder må tåle ubalanse og at man trekker på hverandre når man har det tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Har hatt mange kranler med min beste veninne,men vi holder sammen enda,vi var også bardomsvenniner.

Men vi ser mindre til hverandre nå enn før,da hun har flyttet til en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har aldri bevisst droppet venner, men enkelte tidligere forholdsvis nære venner har jeg mistet kontakten med. Det kan det være mange ulike grunner til, enkelte ganger har jeg vel bevisst trukket meg litt unna, uten dermed å mene å droppe vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare generellt på slike spørsmål.

For min del har jeg en god håndfull venninner som har fulgt meg gjennom store deler av livet, og disse vil jeg nok alltid ha.

Vi har opplevd så mye sammen, og delt så mye, at vi alltid vil ha mye å snakke om når vi møtes.

Selvom alle er opptatte på hver sin kant, prøver vi å treffes noen ganger i året for å pleie vennskapet.

Men jeg har også hatt mange venner gjennom tidene som har "kommet og gått"

Det har ikke nødvendigvis vært et bevisst valg å kutte kontakten med disse. Men livs situasjonen forandrer seg. Og man møter stadig nye mennesker gjennom bytte av miljøer, f.eks pga jobb, flytting eller fritidsinteresser. Og andre mister man kontakten med av samme årsak.

Det sier seg selv at det er vanskelig å opprettholde vennskapet med ALLE man har kjent og likt gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ærlig jente

Generelt enig med deg, selv om jeg synes et godt vennskap i perioder må tåle ubalanse og at man trekker på hverandre når man har det tungt.

jeg har ikke kontakt lenger med noen som var mine "venner" før,egentlig var de aldri gode venner.Jeg har funnet andre nye venner nå. jeg vil ikke ha venner som tapper meg for energi, som ikke setter pris på meg.. venner skal få deg til å føle deg bedre, og ikke dårligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

jeg har ikke kontakt lenger med noen som var mine "venner" før,egentlig var de aldri gode venner.Jeg har funnet andre nye venner nå. jeg vil ikke ha venner som tapper meg for energi, som ikke setter pris på meg.. venner skal få deg til å føle deg bedre, og ikke dårligere..

Skulle kanskje til trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Absolutt, men da suger som regel ikke den ene den andre tom. Er det ubalanse, så er gjerne den ene sterk og den andre "svak", og det må et godt vennskap tåle.

Det er nok balansen aldri gjenopprettes at man kanskje må vurdere å kutte - ellers blir begge "svake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som måtte til for å droppe venner, som du sier. Det måtte ha vært store svik i forhold til utroskap eller tillitsbrudd.

Jeg har aldri bevisst droppet venner, men vi har av ulike grunner sklidd fra hverandre... Er fortsatt på talefot, drikker kaffe om det passer seg slik, men har ikke lenger et nært vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de som har både blitt droppet og selv droppet. De grunenen til at jeg selv ikke var aktuell som venn lenger er litt umulig å vite, siden jeg kun fikk dem fra noen andres munn, men jeg var tydeligvis for mye for noen. Og for kjedelig. Når det gjelder de personene jeg har valgt bort i mitt liv, så er det mer komplisert. Det er snakk om noen ytterst få, og det er snakk om personer som skjuler mye av sitt eget liv fordi de er redd for mine reaksjoner. Høres snodig ut, og ja, det føler jeg at det er. Det er også personer som krever mye, og "mobber" i vennskapet. Altså: ingen respekt og ærlighet, bare tilsynelatende såden. Slike kan man vel ikke kalle venner når man oppdager at det er der det ekte landskapet ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Noen venner vil jeg tilby en nyre hvis det trengs og åpne mitt hjem for hvis de trenger det.

Andre - som jeg har trodd jeg sto nær, har jeg etterhvert sluttet å hilse på :-)

(Når man skiller seg litt mer voldsomt enn snittet så følger det med en pakkeløsning for sortering av venneflokk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vokser man i fra.

Noen mister man underveis da familie og jobb tar for mye tid.

Noen får man underveis fordi man har mye til felles.

Noen beholder man, tross at man ikke treffes eller snakkes så ofte.

Vennskap er nå så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg vurderer ikke vennskap. De jeg trives best sammen med, ser jeg hyppigere enn andre. For meg er det ikke et tydelig skille mellom vennskap og bekjentskap. Slike ting kan variere over tid. De fleste av mine beste venner, bor spredt utover i landet og det sier seg selv at kontakten kan gå i bølgedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg har valgt bort flere venner i låpet av årene.Av forskjellige grunner.

Jeg er venner med mennesker som tilfører noe positivt i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, relasjoner er forskjellige og utvikler seg forskjellig. Med noen blir det "slutt" når de flytter, andre kan en treffe en gang i året og likevel være på bølgelengde med med en gang. Noen er kanskje uheldige ift. å finne venner som passer og "bytter dem ut" av den grunn, andre har kanskje vansker med forpliktende og varige relasjoner, det gjelder vel ikke bare i forhold til venner ;) Men sånn var det vel før også, selv om mange flytta mindre da og da "ble det vel bare sånn" at en hadde de samme vennene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennskap er noe som det tar lang tid å bygge opp. Så man kan ikke bare droppe venner å få nye.

For meg skal det myyyyye til for å droppe et vennskap. Dersom livet til tider er litt krevende, så har jeg valgt å ha et vennskap som ikke blir prioritert så høyt. Vi er enige om at livet krever litt mye nå med jobb, familie, små barn osv., så vi treffes bare noen ganger i året + snakker godt og lenge i tlf. noen ganger i året. Altså et godt, men sjeldent vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har lagt vennskap på is noen ganger. Det har vært i perioder der jeg har følt at de ikke har tilført livet mitt noe positivt, men heller tvert i mot. Jeg har en slik venninne nå som suger energien ut av meg. At det i en periode kan bli enspora er greit, men nå har det vært slik i ca 1 år. Dessuten går hun ikke når hun først kommer inn døra. Jeg er lei av å "kaste" henne ut midt på natta/tidlig om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karba

Det skal mye til før jeg dropper et vennskap helt ut men noen ganger velger jeg å begrense kontakten. Føler jeg at den andre f.eks ikke er til å stole på eller blir FOR egoistisk, umoralsk, smålig, hovmodig, belærende og selvskrytende så ønsker jeg ikke særlig kontakt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...