Gjest mij Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Veslejenta på 14 mnd har ikke begynt å gå på egen hånd ennå, må foreløpig ha en finger å holde i. I barnehagen har en assistent etterlyst litt stivere sko som støtter opp foten, så begynner hun kanskje å gå raskere. Det samme sa de på en BabyShop jeg var innom i dag. Men jeg mener å ha lest, og synes det virker mest logisk, at alle de små musklene i foten og ankelen skal trenes opp først, og at en stiv sko ikke gir en naturlig utvikling.. Hva er riktig, tro? Foreløpig får hun da bare "gymsokker", og jeg finnes ikke bekymret for at hun ligger etter motorisk, hun trenger bare litt mer tid :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du har selvfølgelig helt rett. Sko trenger hun først når hun skal begynne å gå ute. Gymsokker/robeez/starchild etc er flott, da får foten bevege seg naturlig uten at det blir glatt. Nesten-toåringen min har sånne både hjemme og i bhg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du har rett. Ikke stive sko. Musklene skal utvikles og styrkes naturlig og foten har best av å være uten sko så mye som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Støtter svarene under, - stå på ditt du ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg mener også å ha hørt at det er best uten sko... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Du har min fulle støtte. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Trodde de slutta med den "stive sko for å støtte foten"-teorien for flere år siden jeg? Ihvertfall har jeg fått beskjed om at man helst skal lære å gå barbeint! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Trodde de slutta med den "stive sko for å støtte foten"-teorien for flere år siden jeg? Ihvertfall har jeg fått beskjed om at man helst skal lære å gå barbeint! Ja, det beste er å gå barbeint slik at alle nervefibrene under føttene blir stimulert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Helt enig, la henne gå med bare myke antisklisokker eller gymsokker, eller barbeint er jo enda bedre (går kanskje ikke i barnehagen, men hjemme hvertfall). Våre to småfrøkner er jo nesten jevngamle har jeg skjønt, min er 13,5 mndr. Hun har såvidt tatt sine først skritt alene men det går fortsatt aller raskest å "humpe" seg fram på huk med ett kne i gulvet! Prøvde å ta på henne sko en gang vi skulle bort på besøk, hun bare la seg rett ned med nesa i gulvet og armer og bein rett ut og _hylte_ til skoene ble tatt av. Gjett om de var i veien eller!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Jeg er ikke fagperson selv, men vi har iallefall fått vite av fagperson at det er viktig med en sko som gir tilstrekkelig støtte rundt/bak hæl og under, dette ift. utvikling av fotbuen som ellers blir flat/for slapp (husker ikke akkurat begrepene som ble brukt). Men det gjelder kanskje først senere, når de faktisk går. Uansett har vel ikke dette noe med NÅR de går å gjøre, men hvordan foten utvikler seg ETTER at de har begynt å gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg hadde de samme problemstillingene da datteren min lærte å gå. Min far er fysioterapeut og hans budskap er relativt enkelt - gå barbent så mye som mulig. Myke tøfler/sko kan brukes inne når det er kaldt (på barnehage f.eks), men da er det viktig at skoen sitter godt på foten slik at ungen ikke går skevt på "skøytelæret". Sko med hard såle er bedre enn for store tøfler som henger og slenger. Dette var det han sa til meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg tror kroppen vår er laget ganske genialt, og at man ikke trenger å tilføre den noe for å få en naturlig utvikling. Barbeint eller med myke sokker/gymsko tror jeg er best. (Men har ikke noe grunnlag for denne meningen) Ellers er det svært mange barn rundt omkring i verden som får dårlige bein. De har jo ikke sko i det hele tatt.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg tror kroppen vår er laget ganske genialt, og at man ikke trenger å tilføre den noe for å få en naturlig utvikling. Barbeint eller med myke sokker/gymsko tror jeg er best. (Men har ikke noe grunnlag for denne meningen) Ellers er det svært mange barn rundt omkring i verden som får dårlige bein. De har jo ikke sko i det hele tatt.... Faktisk er det slik at blandt folk som ikke bruker sko finnes det heller nesten ikke problemer med beina. (Skakke tær, inngrodde negler osv.) :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Du har rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg tror kroppen vår er laget ganske genialt, og at man ikke trenger å tilføre den noe for å få en naturlig utvikling. Barbeint eller med myke sokker/gymsko tror jeg er best. (Men har ikke noe grunnlag for denne meningen) Ellers er det svært mange barn rundt omkring i verden som får dårlige bein. De har jo ikke sko i det hele tatt.... "Jeg tror kroppen vår er laget ganske genialt, og at man ikke trenger å tilføre den noe for å få en naturlig utvikling." Ja ikke sant, den oppfatningen deler jeg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Fysioterapeuter og ortopeder anbefaler at barn lærer å gå uten sko på bena. Når de har lært å gå, bør skoene gi støtte rundt hælen slik at de ikke "sklir" ut av skoen. Ellers bør skoen være ganske myk, men ikke helt "slapp". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Faktisk er det slik at blandt folk som ikke bruker sko finnes det heller nesten ikke problemer med beina. (Skakke tær, inngrodde negler osv.) :-) Rema sin reklame er kanskje genial. Det enkle er det beste:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.