Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 3 år som går i barnepark. Familien er tre-språklig, og han kan ikke snakke forståelig på noen av dem. Han skjønner litt av hvert på alle tre språkene. Han er stor for alderen og har veldig mye energi. I barneparken er han det eldste og største barnet. Siden han ikke snakker så mye, prøver han å få kontakt med de andre barna ved å dytte til dem. Han liker veldig mye å være sammen med andre barn, både mindre og større enn ham selv. De ansatte i parken har begynt å reagere på hans oppførsel og på mandag satte de ham alene i oppholdsrommet i 15 minutter bak lukket dør. Vi skjønner at de nok måtte reagere på hans dytting, men vi synes at 15 minutter alene i et lukket rom var en altfor sterk reaksjon. Synes noen andre at dette var en helt ok reaksjon fra de ansatte eller var det for lang tid alene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303180-grensesetting-i-barnepark/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg synes ikke de ansatte har taklet sønnen deres på en god måte. 15 minutter alene for en gutt på 3 år er veldig lang tid. Jeg ville gitt masse oppmerksomhet til det barnet han dyttet, og ignorert han i den situasjonen så lenge han forstår at det han gjør er galt. Sånn ellers ville jeg gitt han masse skryt når han leker fint, gjerne ofte til å begynne med. "Så kjekt du leker med de andre, ja jeg vet at du kan leke uten å dytte" osv. Han lærer med det å få oppmerksomhet ved å oppføre seg fint. Nå får han det ved å oppføre seg dårlig.

De ansatte må vise at de har tro på at han er en god lekekamerat, ikke stenge han ute på den måten. Den leken du beskriver er jo ganske typisk for enkelte småbarn, men det går over hvis de voksne håndterer det greit.

Jeg støtter deg om du føler de ansatte takler dette dårlig!

Jeg synes ikke de ansatte har taklet sønnen deres på en god måte. 15 minutter alene for en gutt på 3 år er veldig lang tid. Jeg ville gitt masse oppmerksomhet til det barnet han dyttet, og ignorert han i den situasjonen så lenge han forstår at det han gjør er galt. Sånn ellers ville jeg gitt han masse skryt når han leker fint, gjerne ofte til å begynne med. "Så kjekt du leker med de andre, ja jeg vet at du kan leke uten å dytte" osv. Han lærer med det å få oppmerksomhet ved å oppføre seg fint. Nå får han det ved å oppføre seg dårlig.

De ansatte må vise at de har tro på at han er en god lekekamerat, ikke stenge han ute på den måten. Den leken du beskriver er jo ganske typisk for enkelte småbarn, men det går over hvis de voksne håndterer det greit.

Jeg støtter deg om du føler de ansatte takler dette dårlig!

Takk skal du ha! Det var godt å høre at vi ikke er alene om å synes dette var en overreaksjon fra de ansatte. Det kan ikke være en god pedagogisk måte å løse "problemet" på.

Mrs. Wallace

Nei, jeg synes IKKE det er greit å sette en treåring i et rom for seg selv i et kvarter, uansett hva han hadde gjort. Dette kunne de løst på flere andre måter, som alle ville vært bedre.

I parken til datteren min blir barna satt en stund på en benk om de slår eller dytter med overlegg. Men da er de andre i nærheten hele tiden, det er ikke snakk om separasjon.

Ettersom gutten deres ikke har noe særlig til språk, burde nok de ansatte tatt hensyn til det også, og prøvd å sette igang ungene med aktiviteter sammen. Men når han er den eldste og største, er det selvsagt litt kinkig i tillegg. I deres tilfelle kan det hende at det heller ville lønne seg med en annen park eller deltidsbarnehageplass?

Jeg er selv veldig fornøyd med park, men i "vår" park er det gode voksne og en fin blanding av barn, både mht alder og nivå.

Gjest i vår barnehage

I vår barnehage taes barn som slår gjentatte ganger uten å reagere på hva de voksne sier ut av rommet. De må være alene sammen med en voksen på kjøkkenet og det er jo kjedelig.

Hvor lang tid det går er ikke fastsatt, men barnet er ikke alene. Det går ikke ann.

Samtidig så burde dette barnet som det er snakk om her absolutt blitt fanget opp av noen som kan få barnet til å snakke et språk bra før barnet skal behøve å snakke flere språk.

Jeg synes synd på flerspråklige barn i den alderen. Tror de sliter unødig mye bare fordi foreldrene absolutt skal lære barna sine alt på en gang!

Annonse

Gjest myopinion

I vår barnehage taes barn som slår gjentatte ganger uten å reagere på hva de voksne sier ut av rommet. De må være alene sammen med en voksen på kjøkkenet og det er jo kjedelig.

Hvor lang tid det går er ikke fastsatt, men barnet er ikke alene. Det går ikke ann.

Samtidig så burde dette barnet som det er snakk om her absolutt blitt fanget opp av noen som kan få barnet til å snakke et språk bra før barnet skal behøve å snakke flere språk.

Jeg synes synd på flerspråklige barn i den alderen. Tror de sliter unødig mye bare fordi foreldrene absolutt skal lære barna sine alt på en gang!

Helt enig med deg :) Når man ser at spåket skaper problemer er det på tide og hjelpe barnet - slik at denne type situasjoner kan unngås.

Gjest Blikkboks

Nei, sånn avstraffing av barneparken er helt uhørt....

Tror jeg hadde lagt inn en skriftelig klage, eller no. Jeg ville i alle fall gitt klar beksjed om at dette må di ikke finne på å gjøre igjen.

Vi hadde "småen" i barnepark en stund. En barnepark som ligger overfor Rikshospitalet. Drevet av tre dagmammar. Disse henter barna og trikker opp med dem. GUD der var det mye rart, di satt og røyka sammen med barna, og viste ingen omsorg i det hele tatt.

Er det denne, den er drevet av barnevaktformidlingen (tror di heter det), MÅ han slutte der.

Ang. språk. Få han over i vanlig barnehage. Om du ikke får plass, skylder du på spårket, da kommer du sikkert inn:-D

Snakk med helsesøster, hun kan hjelpe dere videre.

Ha en flott dag

Gjest tull og tøys

Regelen for timeout er vel 1 min pr. år barnet er, ergo har han sittet 5 ganger for lenge.

Men jeg synes også dere bør ta tak i språksituasjonen hans og kutte ut ett språk i alle fall til de andre to sitter bedre.

Tullprat. Å lære flere språk som barn er bare positivt.

http://www.e-handboka.net/Vgs/Veiled/Kd/baflsprak.htm#a1

Tullprat. Å lære flere språk som barn er bare positivt.

http://www.e-handboka.net/Vgs/Veiled/Kd/baflsprak.htm#a1

Joda, men her er det snakk om en 3-åring som skal prøve å gjøre seg forstått på ikke mindre enn 3 språk på en gang! Det er vel litt i overkant og jeg forslo jo bare å kutte ned til 2.

Gjest i vår barnehage

Tullprat. Å lære flere språk som barn er bare positivt.

http://www.e-handboka.net/Vgs/Veiled/Kd/baflsprak.htm#a1

Jeg kjenner til flere barn som må utsette skolegang fordi de har dårlig språk. Og da er det barn som er tospråklige.

Så det er nok avhengig om barnet er flink nok til å selektere to språk samtidig. Og det er jo ikke så mange som er.

Annonse

Gjest Blikkboks

Jeg kjenner til flere barn som må utsette skolegang fordi de har dårlig språk. Og da er det barn som er tospråklige.

Så det er nok avhengig om barnet er flink nok til å selektere to språk samtidig. Og det er jo ikke så mange som er.

Det kan jo skje barn som ikke er to språkelig også det da...

Det viktigste er jo at barn med dårlig språk, får hjelp før skolen, uansett hva grunnen er.

Om min sønn hadde vært to språkelig hadde det sikkert vært lett for oss og henge det på det, men han har kun ett språk å forholde seg til, og han snakker langt dårligere enn f.eks. to av di som er tospåråkelige i hans barnehage. Den ene eldre og den andre yngre.

Mvh

Personlig mener jeg at time out (som dette er) er et veldig lite heldig tiltak, uansett alder og årsak. Jeg stiller meg også sterkt tvilende til om barnehager og parker overhodet har lov til å bruke så ekstreme tiltak uten å ha gjort en klar avtale med foreldrene først. Personlig ville jeg forsøkt å finne et annet tilbud til sønnen min hvis jeg opplevde noe slikt. For meg er det åpenbart at atferden hans skyldes vansker med språket, evt. i kombinasjon med sosial usikkerhet. Det er temmelig vanlig og ikke nødvendigvis så vanskelig å gjøre noe med, men det forutsetter at personalet vet hva de gjør, forstår barnet og klarer å være profesjonelle i møtet med barnet. Han bør få hjelp med språket og hjelpes til å komme i god lek med andre barn, gjerne ved at han og personalet setter igang med noe attraktivt som andre barn får lyst til å være med på. Det er lettere for han å få det til sosialt hvis han er der fra starten enn når han skal komme seg inn i eksisterende lek.

Ser at noen mener dere bør kutte ut det ene språket. Jeg vet ikke hva som er riktig på kort sikt, men på lang sikt er det jo en flott ting å ha lært flere språk fra starten av. Det viktigste er vel kanskje at dere eksponerer han for så mye språk som mulig; lese, synge, prate mye, f.eks. om hva dere skal gjøre/hva dere gjør mens dere gjør det/hva dere har gjort når det er ferdig. Det er også bra å knytte begreper og konkreter sammen (dvs. spise appelsin, snakke om appelsin, snakke om farger, om søt/sur, om saft og fruktkjøtt, om skall, om frukt osv. osv), gjerne ved å lage mat sammen, gå tur i skogen, leke med leire, tegne, hoppe og klatre og springe og skli - altså ting de bør gjøre i parken, også! Ønsker dere lykke til! Og la ikke noen overkjøre magefølelsene dine!

Gjest aldri la ham gå dit igjen

En treåring uten språk har ingenting i en barnepark å gjøre.

I det øyeblikket de henger tydelig etter med språket, burde man søke barnehage på grunn av særsilt behov, og selv i kommuner / bydeler med dårlig barnehagedekning kan jeg ikke forstå at han ikke ville blitt høyt prioritert.

I barnehagen ville de kunne satt inn ekstra ressurser både på språktrening og sosial trening. Og dere foreldre kunne fått råd om hvordan dere skal angripe situasjonen, om man skulle konsentrert seg om ett eller to språk en periode, og ikke tre..

En barnepark har ikke ressurser eller pedagogisk personale nok til til å takle slike ting, hvis de har det, så er det mer tilfeldig enn regelen.

Straffen de ga ham tyder på total mangel på kunnskap om hva som er riktig måte å angripe det på, og sikkert på en frustrasjon og følelse av maktesløshet overfor en slik utfordring i barnegruppen.

Jeg ville aldri levert ham dit igjen. Ring bydelen / kommunen for å få vite hvor fort dere kan få en barnehageplass på grunnlag av den situasjonen dere er i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...