Gå til innhold

Tannfelling viser skolemodenhet

Lillemus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det stemte for datteren min, så det er nok helt riktig... :-)) Men hun var bare 5 år, så det med 7-årsperioden er litt feil...

Hva med de barna som ikke feller tenner av seg selv? Det er ikke så rent få som opplever at mange melketenner må trekkes, fordi prosessen ikke virker helt som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ha ja sier bare jeg. Minstejenta begynner på skolen til høsten men har ikke antydning til løse tenner. Men hun kan både lese, skrive og regne...

(Når jeg sier KAN skrive så mener jeg ikke at hun kan skrive slik som meg selvfølgelig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi fikk tenner sent, og begynte å miste dem sent. Ho er definitivt ikke sent ute med læring. Så dette virket litt søkt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det stemte for datteren min, så det er nok helt riktig... :-)) Men hun var bare 5 år, så det med 7-årsperioden er litt feil...

Hva med de barna som ikke feller tenner av seg selv? Det er ikke så rent få som opplever at mange melketenner må trekkes, fordi prosessen ikke virker helt som den skal.

''Hva med de barna som ikke feller tenner av seg selv? Det er ikke så rent få som opplever at mange melketenner må trekkes, fordi prosessen ikke virker helt som den skal.''

De få'kke lære å lese, så det så!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for noe sprøyt.

I vår familie er vi seine med tenner men tidlige med bokstaver.

Begge mine har lært å lese i 4-årsalderen, og guttungen felte ikke tenner før lenge etter skolestart. Ikke antydning til noe løst hos jentungen på 6 år heller.

Smarteste gutten jeg veit om er nå 13 år, han felte ikke tenner før han var 8. Det var omtrent samtidig med at han "oppdaget det periodiske system" som han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi vurderte også alternative skoler, men jeg takker min skaper for at vi ikke hadde Steinerskole høyt på blokka...

Synes det er svært betenkelig det som kommer fra nå om Steiner, men også det som har kommet fram om andre statstilskuddsskoler i frikategorien.

Hvis midlene som i dag går til alle typer friskoler hadde blitt sprøyta inn i den vanlige, norske skolen, så hadde vi kanskje hatt en tilnærmet bra skole?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ha ha ha* noe av det dummeste jeg har hørt! ;-)

Min pode felte ikke sine to første tenner før han var 6,75 år, dvs han felte dem heller ikke, men trakk dem;-)

Men han leste og satte sammen enkle ord allerede da han var 4,5 år.

Lurer på forresten om de har tilsvarende oppfatning av dette med visdomstenner, for i løpet av de siste to årene har det ekstremt sakte kommet fmer og mer frem to visdomstenner på meg....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det stemte for datteren min, så det er nok helt riktig... :-)) ''

Det er jo akkurat slik hun mamman i foreldreutvalget uttaler seg. (skjønner at du er ironisk her, da :-) men det var ikke hun, tror jeg).

Sitat:

"Jeg har opplevd gjennom egne barn at tannfellingen har fortalt noe om at de nå er modne for neste livsfase og læringsperiode. Derfor synes jeg det er helt i orden at tannfellingen nevnes spesielt i læreplanen. Tannfellingen er et helt konkret og synlig ledd i barnets utvikling som ikke kan tolkes. Alle barn utvikler seg i ulikt tempo, og Steinerskolen tar i stor grad hensyn til det. Jeg synes det er flott at skolen tar hensyn til om barnet er moden for å starte leseopplæringen, sier Lengali."

Ergo: Det stemmer for mine barn, dermed stemmer det for alle.... God statistiker dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det er ikke så rent få som opplever at mange melketenner må trekkes, fordi prosessen ikke virker helt som den skal.''

Det må vel da være de barna som lider av alvorlig dysleksi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det stemte for datteren min, så det er nok helt riktig... :-)) ''

Det er jo akkurat slik hun mamman i foreldreutvalget uttaler seg. (skjønner at du er ironisk her, da :-) men det var ikke hun, tror jeg).

Sitat:

"Jeg har opplevd gjennom egne barn at tannfellingen har fortalt noe om at de nå er modne for neste livsfase og læringsperiode. Derfor synes jeg det er helt i orden at tannfellingen nevnes spesielt i læreplanen. Tannfellingen er et helt konkret og synlig ledd i barnets utvikling som ikke kan tolkes. Alle barn utvikler seg i ulikt tempo, og Steinerskolen tar i stor grad hensyn til det. Jeg synes det er flott at skolen tar hensyn til om barnet er moden for å starte leseopplæringen, sier Lengali."

Ergo: Det stemmer for mine barn, dermed stemmer det for alle.... God statistiker dette ;-)

''Ergo: Det stemmer for mine barn, dermed stemmer det for alle.... God statistiker dette ;-)''

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke så rent få som opplever at mange melketenner må trekkes, fordi prosessen ikke virker helt som den skal.''

Det må vel da være de barna som lider av alvorlig dysleksi?

Tja, jeg kjenner en gutt som ikke felte tenner på vanlig måte. Han er nå under utdanning og blir sivilingeniør om noen år. Så han kan lese _litt_ i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg kjenner en gutt som ikke felte tenner på vanlig måte. Han er nå under utdanning og blir sivilingeniør om noen år. Så han kan lese _litt_ i hvert fall...

Unntaket som bekrefter regelen. Heeeeeeelt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Erremuli!?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gadsa

For ikke lenge siden leste jeg at jenter fra dårlige hjem kom tidlig i puberteten. Stiller meg skeptisk til alle sånne teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamsemor

For ikke lenge siden leste jeg at jenter fra dårlige hjem kom tidlig i puberteten. Stiller meg skeptisk til alle sånne teorier.

Hmmmm, datteren til noen bekjente fikk mensen allerede som 9 åring ..... i det hjemmet der drikkes det mye alkohol, ukedager som helg, selv med barna i nærheten .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

En merkelig sammenlikning!

Jeg har nå bare meg selv og mine barn å vise til:

Jeg selv lærte å lese i 4-5 års alderen, og skriving kom ganske raskt etter - første tann felte jeg like før 7 års dagen.

Min eldste lærte å skrive litt før han var 5, lesingen kom like etter. Første tann felte han da han var 7 år og 2 mnd.

Nummer to felte sin første tann like etter 6 års dagen. Hun lærte å lese nå i februar - mars, litt før 7 års dagen - og hun har ikke vært tidlig skolemoden.

Minstejenta på 4 har begynt å interessere seg for tall og bokstaver. Blir spennende å se når hun mister tenner....

Elendig argumenter for statistikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...