Gå til innhold

Tannfelling viser skolemodenhet

Lillemus

Anbefalte innlegg

For ikke lenge siden leste jeg at jenter fra dårlige hjem kom tidlig i puberteten. Stiller meg skeptisk til alle sånne teorier.

Hvor fant du det?

Slike statistikker blir gjerne, etter kort tid, omtolket slik at det omvendte blir "bevist", dvs. at alle jenter som kommer tidlig i puberteten, kommer fra dårlige hjem.

Både min datter, jeg selv og min mor var tidlig ute. Dette styrker bare begrepet "sosial arv", i tillegg til det rent biologiske :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

*ha ha ha* noe av det dummeste jeg har hørt! ;-)

Min pode felte ikke sine to første tenner før han var 6,75 år, dvs han felte dem heller ikke, men trakk dem;-)

Men han leste og satte sammen enkle ord allerede da han var 4,5 år.

Lurer på forresten om de har tilsvarende oppfatning av dette med visdomstenner, for i løpet av de siste to årene har det ekstremt sakte kommet fmer og mer frem to visdomstenner på meg....;-)

Haha, jeg har ikke visdomstenner i det hele tatt, jeg. Og melketennene felte jeg ikke før jeg var nærmere åtte.

Men jeg leste og skrev lange setninger som fireåring. Heldigvis gikk jeg ikke på steinerskolen. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har ikke visdomstenner i det hele tatt, jeg. Og melketennene felte jeg ikke før jeg var nærmere åtte.

Men jeg leste og skrev lange setninger som fireåring. Heldigvis gikk jeg ikke på steinerskolen. ;o)

''Heldigvis gikk jeg ikke på steinerskolen. ;o)''

Samma her! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke lenge siden leste jeg at jenter fra dårlige hjem kom tidlig i puberteten. Stiller meg skeptisk til alle sånne teorier.

Hvordan forklarer man da at søstre med liten aldersforskjell kommer i puberteten i temmelig ulik alder? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ha ha ha* noe av det dummeste jeg har hørt! ;-)

Min pode felte ikke sine to første tenner før han var 6,75 år, dvs han felte dem heller ikke, men trakk dem;-)

Men han leste og satte sammen enkle ord allerede da han var 4,5 år.

Lurer på forresten om de har tilsvarende oppfatning av dette med visdomstenner, for i løpet av de siste to årene har det ekstremt sakte kommet fmer og mer frem to visdomstenner på meg....;-)

Jeg mangler anlegg til to av visdomstennene.

Hittil har jeg vært veldig fornøyd med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler anlegg til to av visdomstennene.

Hittil har jeg vært veldig fornøyd med det...

Jeg fikk én visdomstann i midten av thueårene, og har den fortsatt.

Så er det to til som såvidt stikker fram, og har holdt på med det et par års tid. Men det spørs nok om de ikke bør opereres ut med tiden - får de det an;-)

Og så mangler jeg anlegg til den siste visdomstanna, hvilket jo er helt i orden! :-) Ulempen er imidlertid at jeg på samme kjevested der anlegg for visdomstann også mangler anlegg for den nærmeste jekselen (12-årsjeksel?).

Så litt dumt at jeg får alt for mange tenner andre steder og så har litt får få akkurat der;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Heldigvis gikk jeg ikke på steinerskolen. ;o)''

Samma her! :-)

Ikke jeg heller, og kanskje like greit at jeg ikke ble genierklærtda jeg var fire, når jeg begynte å felle tenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, og kanskje like greit at jeg ikke ble genierklærtda jeg var fire, når jeg begynte å felle tenner...

Lurer på når Wolfgang Plagge felte tenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror her i huset var ualminnelig sein med tenner. Vi fikk han da han var 1,5 år og da hadde han fortsatt bare seks fortenner og ikke noe mer. Nå er han seks og et halvt og jeg tror det vil drøye lenge før han mister tenner (selv om han tror det kan skj når som helst, eller håper det kan skje, er vel mer riktig å si:-)) Er det da helt haturstridig at han lærte å skrive/lese som fireåring?

Steinerskolen har noen merkelige meninger om det meste synest nå jeg da. Ville ikke hatt barna mine der nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror her i huset var ualminnelig sein med tenner. Vi fikk han da han var 1,5 år og da hadde han fortsatt bare seks fortenner og ikke noe mer. Nå er han seks og et halvt og jeg tror det vil drøye lenge før han mister tenner (selv om han tror det kan skj når som helst, eller håper det kan skje, er vel mer riktig å si:-)) Er det da helt haturstridig at han lærte å skrive/lese som fireåring?

Steinerskolen har noen merkelige meninger om det meste synest nå jeg da. Ville ikke hatt barna mine der nei...

Poden min leste omtrent flytende da han fyllte 4 år og lærte seg selv de små bokstavene da han var 4,5 år. Han begynte å miste tenner rundt 5-årsdagen sin. Så de 7-årssyklusene til Steinerskolen har jeg svært lite tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...