Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Det som forundrer meg med mødrene her inne er at dere så _utrolig_ kjappe til å kritisere og rakke ned på det barnehagene og skolene arrangerer for dere!

For det første; barna synes disse dagene er hyggelige, de gleder seg til å vise frem det de har laget, forestillingen sin, barnehagen, eller hva nå det måtte være.

Og brorparten av foreldrene klager ikke på at de må ta seg fri fra jobben, at de ikke har tid, at besteforeldrene bor langt unna osv - de kommer, har det hyggelig, og takker oss etterpå for veldig fine arrangement.

Det er som dere sier ikke nødvendig å arrangere ting for barna, men vi gjør det for at dere skal få et innblikk i hva vi driver med, for at dere skal få en mulighet til å bli kjent med oss, med hverandre, og barnas hverdag.

De besteforeldrene jeg kjenner som har vært på slike dager har STORKOST seg! De som ikke har vært der av forskjellige årsaker har selvfølgelig ingen formening om det. Det man ikke vet at man går glipp av, det har man ikke vondt av.

Og ja, det er alltid noen som ikke kan komme! Noen har besteforeldre langt unna, noen har ikke i det hele tatt, noen har bare mor, noen har bare far, noen har ikke foreldre i det hele tatt fordi de bor på institusjoner, noen har fosterforeldre - familier kommer i alle varianter, sånn er samfunnet.

Men barna har ikke like store problemer med å takle dette som voksne har! Og barnehagene/skolene har planer for å ivareta de barna som ikke har familie som kan møte opp - så de får hatt det hyggelig likevel. Når familiene er der, så er nemlig de ansatte frigjort til å ha alenetid med de enkelte barna - noe barna verdsetter i stor grad, for det får de aldri ellers.

De opplever det som hyggelig at den voksne vil sitte med akkurat dem, og husker på det dagen etter - og da har disse en spesiell opplevelse sammen som de andre barna ikke har.

Man gleder seg over det man får oppleve, stor eller liten. Det er ikke nødvendig å hugge hodet av alle som prøver så godt de kan å arrangere noe som er ment som en hyggelig avbrekk i hverdagen!

Og nei, det handler ikke om hvor lite hensynsfull eller forståelsesfull JEG er....

Min oppfordring er; prøv å se på dette som velmenende og positive tiltak - ikke som tilstelninger skapt for å ødelegge barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Ikke noe problem med at barnehagen/skolen arrangerer saker og ting, det er bare hyggelig. Men jeg synes fortsatt at det bør fokuseres på at man kan ta med _noen_ i dette tilfellet, ikke spesifisere det som besteforeldredag. Da blir det så synlig hvem som kan og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men barna har ikke like store problemer med å takle dette som voksne har''

Tror du virkelig det? Klassen til poden (3. el 4.) hadde et arrangement en kveld og da var det en gutt som ikke hadde noen foreldre som var der (ikke overraskende når det gjelder akkurat dette barnet) og du skulle sett den smerten i barnet ansikt da han prøvde å ta på seg en tøff maske og si at det ikke gjorde noe at ingen av hans foreldre kom... Det gjorde skikkelig vondt å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er godt ment fra barnehagens side å arrangere besteforeldredag. Jeg skjønner også at de barna med besteforeldre som stiller, syns det er stor stas.

Det jeg derimot ikke kan skjønne, er hvordan du kan sitte å si at barna uten besteforeldre som stiller, ikke blir lei seg over dette. Selvsagt, _noen_ barn bryr seg ikke om dette, barn er jo forskjellige. Men noen barn bryr seg om det og blir lei seg. Og jeg syns det er viktigere å ta hensyn til disse, kanskje få, barna, enn de andre.

For å presisere, så er det besteforeldredag jeg kritiserer, ikke andre arrangementer for foreldre. Jeg ordner meg alltid fri fra jobben ved slike anledninger og storkoser meg i barnehagen. Og jeg ser at både besteforeldre og andre interesserte er velkomne på disse tilstelningene. Derfor syns jeg det er unødvendig med en egen dag for besteforeldre, når dette tydelig er sårt for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg er i grunnen positiv til besteforeldredag i barnehagen, jeg. :) Men jeg er, som jeg sa i den andre tråden, for å utvide begrepet til Besteforeldre- og vennekaffe, slik at de som ikke har besteforeldre i nærheten kan ta med en onkel, tante, nabo, venn av familien el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår alt du sier og det er kjempefint med positive tiltak for å bli kjent med barnas hverdag.

Det jeg reagerer på er den utrolige tåpelige oppfinnelsen med å kalle det "besteforeldredager". Hva er nå vitsen med det, når man vet at ikke alle er like heldige og har besteforeldre i nærheten?

Nå har jeg ikke barn i barnehage lenger, men da jeg hadde det skulle jeg ønske at foreldrekaffen ble lagt utenom den vanlige arbeidtiden til folk flest.

Jeg var dessverre på bare en foreldrekaffe og det var fordi jeg rett og slett ikke hadde muligheter til å forlate jobben.

Det blir nok dager i løpet av et år der det går utover jobben.

For min del med 3 unger er det 3 konferansetimer hver vår og hver høst. Bare det er tilsammen 6 dager hvor man må skulke jobben. I tillegg kommer Lucia-dagen. Og nå har det også blitt populært med julefrokoster og påskefrokoster.

Og ikke nok med det. På mine barns skole er det slik at hvert eneste år må foreldrene stille opp som lærere noen dager fordi læreren skal på kurs.

Jeg har aldri sagt ja til dette, fordi det er helt uaktuelt å skulke min egen jobb for å ivareta en annens jobb.

Jeg jobber sammen folk som ikke har barn. I tillegg til at jeg med barn også må bli hjemme med syke barn, må følge barn til kontroll på sykehus, så kommer altså alt dette andre i tillegg.`

Nå er de heldigvis forståelsesfulle på jobben min, men jeg synes selv det er en smule pinlig, spesielt når det hoper seg opp med mange ting på en gang.

Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mye hadde vært gjort om man hadde kalt arrangementet for Åpen dag eller Åpen barnehage. Det litt enklere hvis man bare må finne "en eller annen" som kan delta.

Til og med da jeg gikk på skolen, midt i den mørke middelalderen, hadde vi noe som het Åpen skole en gang eller to.

Da jeg gikk i småskolen, gikk riktignok skoleavslutningen til jul og sommerferie (som selvsagt ble avholdt midt på formiddagen) under betegnelsen "mammadag".

Vi hadde faktisk en gutt i klassen som både hadde skilte foreldre og bodde hos faren. Moren bodde i Sverige sammen med lillebroren hans. Men dette var så uhørt at ingen snakket om det. Tror ikke faren hans kom på noen avslutning.

Moren min jobbet, selv om hun ikke var eneforsørger (begge deler var sjeldent på 60-tallet), men hun klarte alltid å komme. Jeg kan huske at jeg lurte litt på hvordan hun fikk fri - avspasering eller fleksitid var fremmedord den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fresi fantastika

Jeg tror mye hadde vært gjort om man hadde kalt arrangementet for Åpen dag eller Åpen barnehage. Det litt enklere hvis man bare må finne "en eller annen" som kan delta.

Til og med da jeg gikk på skolen, midt i den mørke middelalderen, hadde vi noe som het Åpen skole en gang eller to.

Da jeg gikk i småskolen, gikk riktignok skoleavslutningen til jul og sommerferie (som selvsagt ble avholdt midt på formiddagen) under betegnelsen "mammadag".

Vi hadde faktisk en gutt i klassen som både hadde skilte foreldre og bodde hos faren. Moren bodde i Sverige sammen med lillebroren hans. Men dette var så uhørt at ingen snakket om det. Tror ikke faren hans kom på noen avslutning.

Moren min jobbet, selv om hun ikke var eneforsørger (begge deler var sjeldent på 60-tallet), men hun klarte alltid å komme. Jeg kan huske at jeg lurte litt på hvordan hun fikk fri - avspasering eller fleksitid var fremmedord den gangen.

Min mor var lærer på en annen skole og hadde alltid skoleavslutning/start for sin egen klasse samtidig, og kunne aldri komme når jeg hadde arrangementer på dagtid. Pappa tok fri fra sin jobb, og han var alltid den eneste faren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Åpen dag høres fornuftig ut :)

På div. innbydelser vi har fått fra barnehage og skole står det oftest "foreldre, søsken og andre".

Mine barn har ikke tilgjengelige besteforeldre, og det har vært sårt nok (tre døde, én 80 mil unna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg tror nok mange får litt prestasjonsangst også når det kommer opp sånne dager. Det er ikke så lett alltid når man føler at det syns på en at familien ikke helt funker sånn som de fleste er vant til at familier skal funke.

Men der hvor noen ikke stiller opp blant familien, så er jeg sterkt tilhenger av at man tar med et annet besøk isteden. Barna har som regel en eller annen de kjenner som de kan vise frem barnehagen for. En nabo, omgangsvenn, onkel eller hva som helst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg forstår alt du sier og det er kjempefint med positive tiltak for å bli kjent med barnas hverdag.

Det jeg reagerer på er den utrolige tåpelige oppfinnelsen med å kalle det "besteforeldredager". Hva er nå vitsen med det, når man vet at ikke alle er like heldige og har besteforeldre i nærheten?

Nå har jeg ikke barn i barnehage lenger, men da jeg hadde det skulle jeg ønske at foreldrekaffen ble lagt utenom den vanlige arbeidtiden til folk flest.

Jeg var dessverre på bare en foreldrekaffe og det var fordi jeg rett og slett ikke hadde muligheter til å forlate jobben.

For min del med 3 unger er det 3 konferansetimer hver vår og hver høst. Bare det er tilsammen 6 dager hvor man må skulke jobben. I tillegg kommer Lucia-dagen. Og nå har det også blitt populært med julefrokoster og påskefrokoster.

Og ikke nok med det. På mine barns skole er det slik at hvert eneste år må foreldrene stille opp som lærere noen dager fordi læreren skal på kurs.

Jeg har aldri sagt ja til dette, fordi det er helt uaktuelt å skulke min egen jobb for å ivareta en annens jobb.

Jeg jobber sammen folk som ikke har barn. I tillegg til at jeg med barn også må bli hjemme med syke barn, må følge barn til kontroll på sykehus, så kommer altså alt dette andre i tillegg.`

Nå er de heldigvis forståelsesfulle på jobben min, men jeg synes selv det er en smule pinlig, spesielt når det hoper seg opp med mange ting på en gang.

Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.

Kan jeg spørre hva du jobber med? Det er jo sjeldent at folk har såvidt strigte arbeidstider nå, så jeg er litt nysgjerrig bare (og har dårlig fantasi, sikkert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Signeres.

I barnehagen vi var i før hadde de i tillegg foreldrefrokost hver eneste måned. Hyggelig, javisst, men ikke lett å få til når man har full jobb og mye annet fravær i forbindelse med barna. Og om man kke kommer, blir slike arrangementer en negativ opplevelse for egne barn, dermed stiller vi selvfølgelig opp.

En blir fort sett på som litt utakknemlig og uforstående om en ikke til fulle gir sinfulle tilslutning til alle arrangementene. Jeg har ofte synes det er merkelig i hvor liten grad de barnehageansatte forstår at også foreldrene egentlig har fulle arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Arrangement er vel og bra, absolutt, men hvorfor denne steile tonen i forhold til arrangementets navn? Hvorfor ikke Åpen dag, besøksdag, ta-med-en-slektning-dag eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kan jeg spørre hva du jobber med? Det er jo sjeldent at folk har såvidt strigte arbeidstider nå, så jeg er litt nysgjerrig bare (og har dårlig fantasi, sikkert).

Synes ikke Viviola sier noe som tilsier spesielt strikte arbeidstider, jeg? Hun har vel bare en travel arbeidsdag, som mange av oss, mange stillinger tilsier egentlig at man jobber mer enn vanlig arbeidstid, og i hvertfall at man ikke har mye fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Synes ikke Wita...., skulle det selvfølgelig stå (ikke Viviola),.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Synes ikke Viviola sier noe som tilsier spesielt strikte arbeidstider, jeg? Hun har vel bare en travel arbeidsdag, som mange av oss, mange stillinger tilsier egentlig at man jobber mer enn vanlig arbeidstid, og i hvertfall at man ikke har mye fravær.

OK - jeg oppfattet bare at det var vanskelig å få fri, at det ikke var så veldig fleksibelt og sånt, og jeg lurte bare på hvilke yrkesgrupper som er igjen; fabrikkarbeidere, på samlebånd, har jo gjerne sånne strenge arbeidstider, fordi det blir "hull" om noen er borte.

Jeg vet ALT om altfor mye å gjøre på jobben, men som jeg sa - vi har det veldig fleksibelt, jeg har hjemmekontor og jobber alvorlig mye derfra, og kan sjonglere med arbeidstiden litt mer som jeg vil om det trengs.

Var bare nysgjerrig, ikke angripende. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er alt man forteller på dol. Jeg har ingen flexitid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Nei, det er alt man forteller på dol. Jeg har ingen flexitid.

OK. :-)

(Var ikke meningen å få deg til å røpe "skumle detaljer", altså, jeg lurte bare på hvilke yrkesgrupper som i dag har veldig faste arbeidstider, fordi jeg ikke klarte å se det selv. Beklager!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er superhyggelig at barnehagen arrangerer ting og tang. Men jeg er enig med flertallet (ser det ut som, i alle fall :-) om at det er unødvendig å kalle det "besteforeldredag" - hvorfor ikke "Åpen dag" eller "glad i deg dag" (ta med en eller to av dem som er glade i deg/du er glad i). - da kan man ta med søsken, gudforeldre, tante, nabodama med den fine katta (katta blir hjemme), bestemor, stefar eller hybelboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...