Persille1365381127 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 ''Sentralbord, barnehage, skole o.l. som ikke har fleksibel arbeidstid er da kanskje ikke stedet for deg å være.'' Man er da foreldre for et langt liv (forhåpentligvis), og det blir alt for snevert å bare se hen til hva mor kan "tilby" den korte tiden barna går i barnehagen. Ja, men ikke om du ser det i sammenheng med resten av det som er skrevet i den diskusjonen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Det varierer sikekrt veldig, men der jeg har jobbet og jobber har det kun vært selgere av vanlig ansatte uten lederansvar som har ligget så høyt i lønn som du beskriver. Bonuser har det også vært dårlig med for andre enn selgerne. Og selgere regner jeg egentlig ikke med De jeg kjenner av det slaget er en så spesiell rase, og jobber så sinnsykt mye at det ikke er vits å sammenlikne seg med dem, en gang. Hadde aldri orket å ha en sånn jobb, og er absolutt ikke typen til det, heller. Kundeansvarlige, kontraktsansvarlige, produktutviklere, systemarkitekter - jeg vet om flere mellom 650' og 850' i hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Ja, HELST gjør jeg ikke det. Det er ikke dermed sagt jeg ikke gjør det... Gravide er kvalme, de skal til legen, de har begrenset funksjon osv - i en barnehage med konstant åpningstid og ingen mulighet for å jobbe hjemmefra så er det et problem. Men; om det BARE er det, så er det samlet sett ikke så ille som å ha en umoden nittenåring som er fyllesyk hver fredag og mandag f.eks. Og ja, småbarnsforeldre er mye borte - det er det ingen tvil om, så andre arbeidstakere er å foretrekke på det området. Men; røykere tar langt flere pauser enn ikke-røykere - så samlet sett er det verre. Ser du forskjellen? Det må være lov å kommentere at man helst skulle sett at enkelte problemer ikke eksisterte uten at du skal nagle den holdningen til alt annet som diskuteres hele veien? Jeg skjønner også at det er problematisk for deg å være mye borte fra jobben, og mener at det burde du tenkt før du tok deg den type jobb - og før du fikk tre barn. Sentralbord, barnehage, skole o.l. som ikke har fleksibel arbeidstid er da kanskje ikke stedet for deg å være. Gravide som ikke skal løfte tungt osv, bør da heller ikke jobbe på lager - man finner steder å omplassere dem. Men det går ikke i barnehager forstår du. På samme måte som det er vanskelig å ha en ansatt i rullestol med seg på tur i skogen, eller en blind til å passe på barna ute. Det er ikke fordi vi ikke VIL, eller VIL være vanskelige - det er bare fordi det byr på noen flere utfordringer, som man enkelt kan unngå ved å velge litt annerledes. Det er ikke dermed sagt at alle småbarnsforeldre har kjempefravær, eller er dårlige arbeidstakere. Jeg har ikke hatt en eneste sykedag på åtte år før jeg ble syk nå i desember. På samme måte har jeg aldri hatt en eneste dag der jeg ikke har vært tilgjengelig på mail eller mobil - selv på andre kanten av jorden. Om jeg må gå tidligere på grunn av Billa, tar jeg igjen jobben på kvelden, osv. Det handler om å legge til rette for å håndtere de utfordringene man har - og det synes jeg du gjør dårlig når du forventer at aktiviteter i barnehagen skal skje på kvelden, eller legger mine holdninger til mulige problemer i et arbeidsforhold til grunn for din argumentasjon på hvorfor du ikke skal stille på en foreldrekaffe. "Gravide er kvalme, de skal til legen, de har begrenset funksjon osv - i en barnehage med konstant åpningstid og ingen mulighet for å jobbe hjemmefra så er det et problem" Nei, jeg kan ikke se hvorfor gravide ikke kan jobbe i barnehage. Og jeg forstår ikke at du tillater deg å uttale deg slik, når du lever av småbarn. Du kunne ikke åpnet barnehage om folk ikke gikk gravide. "Og ja, småbarnsforeldre er mye borte - det er det ingen tvil om, så andre arbeidstakere er å foretrekke på det området" Det er forferdelig at en ung mor kan få seg til å si slikt i 2008. Grøss. 'Jeg skjønner også at det er problematisk for deg å være mye borte fra jobben, og mener at det burde du tenkt før du tok deg den type jobb - og før du fikk tre barn' Dette ting jeg kunne folte i perioder om jeg folte at det hopet seg opp med legetimer og konferansetimer pa en gang. Jeg har store barn jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Ja, men ikke om du ser det i sammenheng med resten av det som er skrevet i den diskusjonen... Det er veldig mange andre jobber man ikke kunne tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 "Gravide er kvalme, de skal til legen, de har begrenset funksjon osv - i en barnehage med konstant åpningstid og ingen mulighet for å jobbe hjemmefra så er det et problem" Nei, jeg kan ikke se hvorfor gravide ikke kan jobbe i barnehage. Og jeg forstår ikke at du tillater deg å uttale deg slik, når du lever av småbarn. Du kunne ikke åpnet barnehage om folk ikke gikk gravide. "Og ja, småbarnsforeldre er mye borte - det er det ingen tvil om, så andre arbeidstakere er å foretrekke på det området" Det er forferdelig at en ung mor kan få seg til å si slikt i 2008. Grøss. 'Jeg skjønner også at det er problematisk for deg å være mye borte fra jobben, og mener at det burde du tenkt før du tok deg den type jobb - og før du fikk tre barn' Dette ting jeg kunne folte i perioder om jeg folte at det hopet seg opp med legetimer og konferansetimer pa en gang. Jeg har store barn jeg. Jeg har da aldri sagt de ikke _kan_ det? Jeg har en ansatt som er gravid her nå jeg? Jeg sier bare at graviditet forårsaker fravær - det er jo ikke mulig å motsi. Og jeg sier også at barnehagen er åpen fra ett klokkeslett til et annet - så man kan ikke flekse det inn igjen. Jeg skjønner at jeg ikke klarer å forklare deg nyansene i dette, og at du ikke har forutsetninger for å sette deg inn i hva de forskjellige apsektene her innebærer av forholdsregler og konsekvenser. Så jeg foreslår at vi legger diskusjonen død, den er hensiktsløs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det hender jo faktisk at besteforeldre jobber i yrker der det er mulig å gå tidligere, eller man ikke har 8-16 jobb... Det er alltid mange besteforeldre på våre tilstelninger (ikke besteforeldredager, men andre ting), så jeg ser ikke at det er noe annerledes for dem enn foreldre? Vil man være med, så får man det til. I min jobb ville det vært en langt høyere terskel for å ta seg fri for en tilstelning i barnehagen for et barnebarn, enn for sitt eget barn. Det er slett ikke slik at man får dette til om man bare vil. Det avhenger i stor grad av omstendigheter utenfor en selv som slett ikke alle er herre over. Jeg synes det blir lettvindt og nesten nedlatende å komme med en du kan om du vil i den sammenhengen. Vi har ingen vi kunne spurt om noe slikt. Og jeg tror ikke det er så skrekkelig unormalt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Men jeg forundres liksom litt over at folk ikke tenker gjennom at det er nærmere 20 år per barn vi snakker om her, og når man overlapper (regner med de fleste ikke har 20 år mellom hvert barn) så blir det mer jobb i de årene. Og hver epoke har sin sjarm, og sitt slit - er det ikke nattevåk, så er det fotballtreninger osv. Ponget er; barn tar tid - og det kan umulig være noen overraskelse at det er mer tid og slit med tre enn med to, og med to enn med ett.... ''Men jeg forundres liksom litt over at folk ikke tenker gjennom at det er nærmere 20 år per barn vi snakker om her'' Men hvor lett er det egentlig å vite 100% hvordan ting kommer til å bli i fremtiden, eller hva følgene av ens handlinger nå kommer til å bli om 20 år? Kanskje mange 3-barnsforeldre burde ha tenkt seg litt bedre om før de fikk så mange barn så tett, men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med?? Uansett hvilken kategori man er i, så er den eneste fornuftige løsningen nå å gjøre det beste ut av situasjonen - ikke gruble over eller anklage noen om at deres livssituasjon i dag skyldes egne feilvurderinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 ''Men jeg forundres liksom litt over at folk ikke tenker gjennom at det er nærmere 20 år per barn vi snakker om her'' Men hvor lett er det egentlig å vite 100% hvordan ting kommer til å bli i fremtiden, eller hva følgene av ens handlinger nå kommer til å bli om 20 år? Kanskje mange 3-barnsforeldre burde ha tenkt seg litt bedre om før de fikk så mange barn så tett, men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med?? Uansett hvilken kategori man er i, så er den eneste fornuftige løsningen nå å gjøre det beste ut av situasjonen - ikke gruble over eller anklage noen om at deres livssituasjon i dag skyldes egne feilvurderinger. "Kanskje mange 3-barnsforeldre burde ha tenkt seg litt bedre om før de fikk så mange barn så tett, men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med??" He he, den likte jeg ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 ''Men jeg forundres liksom litt over at folk ikke tenker gjennom at det er nærmere 20 år per barn vi snakker om her'' Men hvor lett er det egentlig å vite 100% hvordan ting kommer til å bli i fremtiden, eller hva følgene av ens handlinger nå kommer til å bli om 20 år? Kanskje mange 3-barnsforeldre burde ha tenkt seg litt bedre om før de fikk så mange barn så tett, men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med?? Uansett hvilken kategori man er i, så er den eneste fornuftige løsningen nå å gjøre det beste ut av situasjonen - ikke gruble over eller anklage noen om at deres livssituasjon i dag skyldes egne feilvurderinger. ''men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med??'' Ja, det burde jeg. Men som du sier - det kan man ikke vite. Forskjellen er at jeg ikke klager over at jeg har så inmari mye å gjøre selv om jeg er alene med henne. ''Uansett hvilken kategori man er i, så er den eneste fornuftige løsningen nå å gjøre det beste ut av situasjonen - ikke gruble over eller anklage noen om at deres livssituasjon i dag skyldes egne feilvurderinger.'' Helt rett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 ''men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med??'' Ja, det burde jeg. Men som du sier - det kan man ikke vite. Forskjellen er at jeg ikke klager over at jeg har så inmari mye å gjøre selv om jeg er alene med henne. ''Uansett hvilken kategori man er i, så er den eneste fornuftige løsningen nå å gjøre det beste ut av situasjonen - ikke gruble over eller anklage noen om at deres livssituasjon i dag skyldes egne feilvurderinger.'' Helt rett "Forskjellen er at jeg ikke klager over at jeg har så inmari mye å gjøre selv om jeg er alene med henne" Men her var det faktisk ingen som klaget over at de hadde mye å gjøre. Vi diskuterte prioriteringer og det å finne den rette balansen mellom jobb og barn. I den forbindelse sa jeg at jeg valgte å prioritere bort foreldrekaffen og at jeg skulle ønske barnehagen/ skolen kunne legge noe til etter arbeidstid og at de skjønte at vi foreldre faktisk også har en jobb vi må skjøtte. . Dette er for å kunne få meg seg alt som skjer. Ingen som har klaget over at man har for mye å gjøre.Vi har jo ikke barna våre i barnehagen for at vi selv skal få fri 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 "Kanskje mange 3-barnsforeldre burde ha tenkt seg litt bedre om før de fikk så mange barn så tett, men kanskje du også burde ha tenkt deg litt bedre om før du fikk barn med en mann det senere ble slutt med??" He he, den likte jeg ;o) Den rammet jo deg like mye som meg da - så jeg regner med du tok til deg den delen også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Kundeansvarlige, kontraktsansvarlige, produktutviklere, systemarkitekter - jeg vet om flere mellom 650' og 850' i hvertfall. Kontraktsansvarlige og produktutviklere har ikke så høy lønn hos oss, Key Acount Managers har det, men de er jo en form for selgere. Systemarkitekter vet jeg ikke så mye om, men antar at de også har høy lønn fordi de er vanskelig å få tak i. Men det er MANGE med like høy eller høyere utdanning en lærere som ikke har spesielt høy lønn, og som morsan sier, så forventes det ofte 120 - 130 % jobb uten overtidsbetaling og avspasering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.