Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Signeres.

I barnehagen vi var i før hadde de i tillegg foreldrefrokost hver eneste måned. Hyggelig, javisst, men ikke lett å få til når man har full jobb og mye annet fravær i forbindelse med barna. Og om man kke kommer, blir slike arrangementer en negativ opplevelse for egne barn, dermed stiller vi selvfølgelig opp.

En blir fort sett på som litt utakknemlig og uforstående om en ikke til fulle gir sinfulle tilslutning til alle arrangementene. Jeg har ofte synes det er merkelig i hvor liten grad de barnehageansatte forstår at også foreldrene egentlig har fulle arbeidsdager.

Hver måned er kanskje litt drøyt da.... Jeg tenker mer på en gang eller to i halvåret, inkl Lucia osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Helt enig i det - og jeg tror ingen har nektet barna å ta med andre voksne.

Selvsagt hadde ingen blitt kastet ut fordi de ikke var besteforeldre. Men om man gjorde definisjonen litt rundere, som f.eks. 'gjestedag', er det ingen løsning som blir nest best eller standin.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''tannleger, leger, fysioterapeuter osv også begynner å ta sitt arbeid på kvelden''

Det interessante her er at det gjør faktisk stadig flere av disse yrkesgruppene! De har "forskjøvet arbeidstid", slik at de kanskje 1-2 kvelder i uka jobber 12-20 og har fri på formiddagen.

Veldig smart, tror jeg!

Ja, sikkert smart at de barnehageansatte og lærere får den arbeidstiden en gang eller to i måneden. Så kan foreldrene ha ansvar for barna frem til kl 12.

:D;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror nok mange får litt prestasjonsangst også når det kommer opp sånne dager. Det er ikke så lett alltid når man føler at det syns på en at familien ikke helt funker sånn som de fleste er vant til at familier skal funke.

Men der hvor noen ikke stiller opp blant familien, så er jeg sterkt tilhenger av at man tar med et annet besøk isteden. Barna har som regel en eller annen de kjenner som de kan vise frem barnehagen for. En nabo, omgangsvenn, onkel eller hva som helst :-)

Er det i det hele tatt noen som har helt vanlige A4-familier lenger? Synes alle har spesialordninger med nye kjærester, deres besteforeldre, filletanter osv jeg?

Men det er kanskje bare hos oss det er lite A4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er det i det hele tatt noen som har helt vanlige A4-familier lenger? Synes alle har spesialordninger med nye kjærester, deres besteforeldre, filletanter osv jeg?

Vår familie er nok p.t. veldig A4, kanskje bortsett fra at vi nok jobber ørlite mer enn gjennomsnittlige småbarnsforeldre begge to :):(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Arrangement er vel og bra, absolutt, men hvorfor denne steile tonen i forhold til arrangementets navn? Hvorfor ikke Åpen dag, besøksdag, ta-med-en-slektning-dag eller noe sånt?

Kall det hva du vil for meg - det jeg hang meg opp i er at man er så negative til at det arrangeres ting, om det er for besteforeldre, foreldre eller andre er for meg helt irrelevant.

Om barnehagen arrangerer besteforeldredag så er det godt ment, og ikke for å være stygge med barna. Da kan man garantert sende noen andre enn besteforeldrene - det er ikke tittelen på den voksne som er viktig - det er fremmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Synes det er superhyggelig at barnehagen arrangerer ting og tang. Men jeg er enig med flertallet (ser det ut som, i alle fall :-) om at det er unødvendig å kalle det "besteforeldredag" - hvorfor ikke "Åpen dag" eller "glad i deg dag" (ta med en eller to av dem som er glade i deg/du er glad i). - da kan man ta med søsken, gudforeldre, tante, nabodama med den fine katta (katta blir hjemme), bestemor, stefar eller hybelboeren.

I prinsippet enig - men det er sikkert for enkelthetens skyld, og for å presisere at det er noen andre enn foreldrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det går sikkert an å gå vel langt i å klage og kritisere.

"Besteforelderdag" er en nokså snever definisjon og gjør at det lettere kan bli sårt og frustrerende for enkelte. Og ikke alle barna tar slikt like lett. Men slike skuffelser tar de ut hjemme hos foreldrene, ikke i barnehagen.

Mye av problemet kunne vært løst med å omdøpe "Besteforeldredag" til "Gjestedag" (Slik flere antydet i den forrige tråden. Det gir langt større fleksibilitet og man kan ta med seg dem man vil uten snev av følelse av å ha med de "nest beste" for anledningen.

Det går også an å generelt ha en vid definisjon av hvem som kan komme på ulike trivelige arrangement barnehage og skole har.

mvh

Men tror du ikke de fleste har en videre definisjon på det? Uansett hva de kaller det?

Har aldri hørt om noen som har nektet noen å stille fordi de ikke tilhørte barnet rent biologisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Selvsagt hadde ingen blitt kastet ut fordi de ikke var besteforeldre. Men om man gjorde definisjonen litt rundere, som f.eks. 'gjestedag', er det ingen løsning som blir nest best eller standin.

mvh

Enig i det. Men det jeg hang meg opp i var at folk er så utrolig kjappe til å kritisere når ting i utgangspunktet er et godt initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men tror du ikke de fleste har en videre definisjon på det? Uansett hva de kaller det?

Har aldri hørt om noen som har nektet noen å stille fordi de ikke tilhørte barnet rent biologisk...

''Har aldri hørt om noen som har nektet noen å stille fordi de ikke tilhørte barnet rent biologisk...''

Nei, men like fullt kan det føles litt sårt for den som ikke har "ekte" besteforelder å stille med på besteforeldredagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre er besteforeldre, dvs. mors og fars foreldre, og ferdig med det.

Om mine barn fikk vite at det var Besteforeldredag ville de helt klart, samme hvor mye vi forsøkte å glatte over, følt at det var noe som manglet eller ble nest best. Ble det annonsert som en Gjestedag eller et annet ikke spesifisert og ekskluderende begrep, ville problemet aldri oppstått.

Så hvorfor lage snevre definisjoner som egentlig bare er til heft for mange.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre er besteforeldre, dvs. mors og fars foreldre, og ferdig med det.

Om mine barn fikk vite at det var Besteforeldredag ville de helt klart, samme hvor mye vi forsøkte å glatte over, følt at det var noe som manglet eller ble nest best. Ble det annonsert som en Gjestedag eller et annet ikke spesifisert og ekskluderende begrep, ville problemet aldri oppstått.

Så hvorfor lage snevre definisjoner som egentlig bare er til heft for mange.

mvh

Ja, stakkars barn. De må jo for all del skjermes så mye som mulig. Helst helt til de blir 20 år. Før det så trengfer de ikke å vite at verden faktisk av og til handler om noen som har noe som de selv ikke har. Det kan faktisk brukes som et godt utgangspunkt for en samtale og ikke minst læring, for de små. Jeg må si jeg blir sjokka over hva som kan lages til problemer blant foreldrene. Atter en gang understøtter det min teori om at vi får en generasjon med stadig flere selvopptatte, selvsentrerte og utålelige barn som aldri har opplevd at noe går i mot dem... Barn og unge kan ha godt av å lære litt om hvordan verden fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er mange som gjør så stort nummer utav ting, A4 eller ikke. Jeg tror mange foreldre har veldig store krav og forventninger til hva som må til for at det skal være 'godkjent' på en måte. Jeg syns rett og slett det er mye styr, og tror ikke dette styret gjør det det spøtt bedre å være unger. Unger tåler menge ulike løsninger bare det er trygt og godt rundt dem, og de får vennlig oppmerksomhet daglig. Hvem som møter opp på ditt og datt er egentlig ikke såå viktig.

Men nå blir jeg sikkert halshugd her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

''Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.''

Hvorfor tror du andre vil bruke av sin fritid for å tilfredsstille ditt behov for å jobbe?

Om det skal være slik så må jeg betale de ansatte overtid, det kommer ikke til å skje.

Eller så må de bruke av sin fritid gratis, det kommer heller ikke til å skje.

De ansatte i skole og barnehage driver ikke med veldedighet - det er jobben deres, de skal ha betalt for å gjøre den. Og det er ikke nok penger i skole og barnehage til å tilfredsstille de kravene der - selv om jeg gjerne skulle sett at det var det.

De som jobber i skoler og barnhager går glipp av mange goder som andre arbeidstakere tar som selvfølger. De kan ikke dra på ferie når de vil, de kan ikke ha flexitid, de kan ikke legge fra seg jobben når de går hjem, de er avhengige av at andre passer tiden for å komme seg hjem i tide - i det hele tatt... I tillegg får de sjelden frynsegoder som folk i privat næringsliv får, de får ikke like mange kurs og skole-timer som andre kan få - osv.

Tenk om lærerne fikk godkjent hundre kurstimer i året i arbeidsavtalene sine? Videreutdanning - hvordan skulle det gått da?

Jeg tror vi skal være forsiktige med å klage på disse tingene...

Det er ganske fantastisk å kalle lærerenes generøes ferieordninger som en ekstra belastning! De fleste - faktisk alle, må i prinsippet avvikle ferien sin i perioden 1. juni til 31. august, uansett. Da synes jeg at ferie mellom 25 juni til 15 august ikke akkurat er noe å klage over, selv om det forhindrer billige sydenturer i september. Men de blir det ganske kjspt slutt på for folk når barna kommer i skolealder, likevel.

I tillegg juleferie, vinterferie og påskeferie.... Jeg hadde gladelig byttet mine 5 uker ferie med den ordningen der, gitt! Selv om det er rigid.

Barnehagepersonell er det annerledes med, men selv de har bare to uker "tvunget ferie" om sommeren, vanligvis. Noen barnehager er kanskje stengt i 4 uker, og da skjønner jeg at det blir et problem.

Jeg er oppvokst som lærerbarn, har lærerfamiliemedlemmer i fleng, og har i tillegg jobbet som lærervikar mye selv. Dette vet jeg ganske mye om, selv om alle lærere protesterer høylytt på at de har noen privilegier i det hele tatt.

Det forbauser meg stadig at lærere og barnehagepersonell tror at de er de eneste som jobber ugunstig, må jobbe på kvelder osv. De fleste må faktisk det, innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stakkars barn. De må jo for all del skjermes så mye som mulig. Helst helt til de blir 20 år. Før det så trengfer de ikke å vite at verden faktisk av og til handler om noen som har noe som de selv ikke har. Det kan faktisk brukes som et godt utgangspunkt for en samtale og ikke minst læring, for de små. Jeg må si jeg blir sjokka over hva som kan lages til problemer blant foreldrene. Atter en gang understøtter det min teori om at vi får en generasjon med stadig flere selvopptatte, selvsentrerte og utålelige barn som aldri har opplevd at noe går i mot dem... Barn og unge kan ha godt av å lære litt om hvordan verden fungerer.

Mine barn støter på små og store skuffelser og tap i rikt mon helt uten at vi voksne trenger å arrangere dem.

Å bytte navn på noen fra Besteforeldredag til Gjestedag el.l. er fullstendig kostnadsfritt og uproblematisk. Så da ser jeg ikke helt problemet med å gni inn skuffelse hos de samme barna mange ganger i året bare for å tøffe dem opp. Det vil sannsynligvis også være en mer dekkende betegnelse om kanskje halvparten av barna likevel stiller med vikarer.

Men du lover kanskje barna dine at de skal få dra på kino og så snur du ved døra for at de skal lære seg hvor tøft livet kan være.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine barn støter på små og store skuffelser og tap i rikt mon helt uten at vi voksne trenger å arrangere dem.

Å bytte navn på noen fra Besteforeldredag til Gjestedag el.l. er fullstendig kostnadsfritt og uproblematisk. Så da ser jeg ikke helt problemet med å gni inn skuffelse hos de samme barna mange ganger i året bare for å tøffe dem opp. Det vil sannsynligvis også være en mer dekkende betegnelse om kanskje halvparten av barna likevel stiller med vikarer.

Men du lover kanskje barna dine at de skal få dra på kino og så snur du ved døra for at de skal lære seg hvor tøft livet kan være.

;-)

mvh

Godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske fantastisk å kalle lærerenes generøes ferieordninger som en ekstra belastning! De fleste - faktisk alle, må i prinsippet avvikle ferien sin i perioden 1. juni til 31. august, uansett. Da synes jeg at ferie mellom 25 juni til 15 august ikke akkurat er noe å klage over, selv om det forhindrer billige sydenturer i september. Men de blir det ganske kjspt slutt på for folk når barna kommer i skolealder, likevel.

I tillegg juleferie, vinterferie og påskeferie.... Jeg hadde gladelig byttet mine 5 uker ferie med den ordningen der, gitt! Selv om det er rigid.

Barnehagepersonell er det annerledes med, men selv de har bare to uker "tvunget ferie" om sommeren, vanligvis. Noen barnehager er kanskje stengt i 4 uker, og da skjønner jeg at det blir et problem.

Jeg er oppvokst som lærerbarn, har lærerfamiliemedlemmer i fleng, og har i tillegg jobbet som lærervikar mye selv. Dette vet jeg ganske mye om, selv om alle lærere protesterer høylytt på at de har noen privilegier i det hele tatt.

Det forbauser meg stadig at lærere og barnehagepersonell tror at de er de eneste som jobber ugunstig, må jobbe på kvelder osv. De fleste må faktisk det, innimellom.

Så beviset ditt er at du er vokst opp hos lærerforeldre? Og at du har jobbet som lærervikar?

Ja, da kjenner du jo til arbeidstidsavtalene... Som, btw, er ganske forskjellige nå og for bare fem år siden.

Selv om det meste av (det bitre) innlegget ditt faktisk ikke sier noe om hvordan du skal fikse det rent praktisk. Som tidligere nevnt er det faktisk skoleeiere som ikke har råd til å betale overtid/betaling for delt dagsverk, og derfor pålegger lærerne sine å ha alle møter ferdig før kl 17.00. Forslag til løsning på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

mvh

Jeg ser ikke helt sammenligningen din. Hva har blitt lovt i barnehagen som ikke blir innfridd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men tror du ikke de fleste har en videre definisjon på det? Uansett hva de kaller det?

Har aldri hørt om noen som har nektet noen å stille fordi de ikke tilhørte barnet rent biologisk...''

Det er jo ikke bare spørsmål om biologi, da. Mitt barn har en stebestefar som jeg ikke hadde nølt med å ta med i barnehagen, dersom han ikke hadde bodd så langt unna.

Men søsteren min har ingen besteforeldre i rimelig nærhet, og kunne derfor tenke seg å ville ta med f eks meg på et slikt arrangement, men bare neppe dersom det i innbydelsen sto at det var "besteforeldredag". Hva er så galt med å skrive at det er "åpen dag" , med undertekst om at man gjerne kan ta med besteforeldre, onkler , tanter eller andre som man vil ta med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nå er det vel sånn at lærere skal gjøre en del arbeid utenom arbeidstiden - at det er derfor de avspaserer om sommeren? Eller har jeg misforstått?

Det stemmer. Problemet er at den ubundne arbeidstiden til lærerne blir oppspist av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...