Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Persille1365381127

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er mange som gjør så stort nummer utav ting, A4 eller ikke. Jeg tror mange foreldre har veldig store krav og forventninger til hva som må til for at det skal være 'godkjent' på en måte. Jeg syns rett og slett det er mye styr, og tror ikke dette styret gjør det det spøtt bedre å være unger. Unger tåler menge ulike løsninger bare det er trygt og godt rundt dem, og de får vennlig oppmerksomhet daglig. Hvem som møter opp på ditt og datt er egentlig ikke såå viktig.

Men nå blir jeg sikkert halshugd her inne. :)

Jeg blir stadig halshugget, det går over etterhvert ;)

Og jeg er enig med deg. Om man ikke lager så stort nummer ut av alt hele tiden, alt vi gjør er jo feil uansett....

Det er for dyrt, for dårlig, for mange arrangement, for lite informasjon, for lite vedlikehold, for dårlige folk, for lite aktivitet, for lite ute, for mye ute, for mange vikarer, i det hele tatt...

Det er vanskelig å gjøre alle til lags!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Er det i det hele tatt noen som har helt vanlige A4-familier lenger? Synes alle har spesialordninger med nye kjærester, deres besteforeldre, filletanter osv jeg?

Men det er kanskje bare hos oss det er lite A4 :)

''Er det i det hele tatt noen som har helt vanlige A4-familier lenger? Synes alle har spesialordninger med nye kjærester, deres besteforeldre, filletanter osv jeg?''

Ja, bortsett fra at det tydeligvis ikke er helt A4 at vi ikke fikk to barn med 2,5 års aldersforskjell, så er jeg omgitt av kjernefamilier på alle kanter; både i familien og vennekretsen og sønnens vennefamilier.

Det er nesten unntaket at noen har barn fra før eller nye kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns det er mange som gjør så stort nummer utav ting, A4 eller ikke. Jeg tror mange foreldre har veldig store krav og forventninger til hva som må til for at det skal være 'godkjent' på en måte. Jeg syns rett og slett det er mye styr, og tror ikke dette styret gjør det det spøtt bedre å være unger. Unger tåler menge ulike løsninger bare det er trygt og godt rundt dem, og de får vennlig oppmerksomhet daglig. Hvem som møter opp på ditt og datt er egentlig ikke såå viktig.

Men nå blir jeg sikkert halshugd her inne. :)

Jeg er enig med deg kayia, og vel så det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men tror du ikke de fleste har en videre definisjon på det? Uansett hva de kaller det?

Har aldri hørt om noen som har nektet noen å stille fordi de ikke tilhørte barnet rent biologisk...''

Det er jo ikke bare spørsmål om biologi, da. Mitt barn har en stebestefar som jeg ikke hadde nølt med å ta med i barnehagen, dersom han ikke hadde bodd så langt unna.

Men søsteren min har ingen besteforeldre i rimelig nærhet, og kunne derfor tenke seg å ville ta med f eks meg på et slikt arrangement, men bare neppe dersom det i innbydelsen sto at det var "besteforeldredag". Hva er så galt med å skrive at det er "åpen dag" , med undertekst om at man gjerne kan ta med besteforeldre, onkler , tanter eller andre som man vil ta med?

Det er ikke noe galt med det - og det er ikke det jeg sier heller.

Men; når det nå engang er invitert til besteforeldredag da - er det nødvendig å megge sånn for det? Kan man ikke bare ta det for det det er - et hyggelig arrangement der barna skal få vise seg frem. Det er liksom ikke nødvendig å kjefte på dem som har invitert, det går f.eks an å nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år? Noen er bare så voldsomt aggressive...

De som har andre løsninger kan bare innføre dem, barna vil antagelig ikke bry seg om det er tante eller mormor som stiller - bare noen gjør det.

Mitt barn har ikke besteforeldre, hun har mormor, morfar, farmor og farfar. Hennes tremenning har derimot en bestemor - og Billa er superlei seg for at hun ikke har bestemor også, så hun har adoptert tremenningen sin. Så nå har vi mormor, morfar, farmor, farfar og bestemor...

Og om eksen og jeg gifter oss på nytt kommer der jo fire nye "besteforeldre"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, Persille? De aller fleste her er enige i at det kan være et fint arrangement, men at barnehagen burde kalle det noe annet.

Du som barnehageeier eller -driver eller hva det nå er, du burde faktisk ta det til deg som et godt råd på hvordan dette bør gjøres istedet for å være så opptatt av å rettferdiggjøre denne "besteforeldredagen". Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er ganske fantastisk å kalle lærerenes generøes ferieordninger som en ekstra belastning! De fleste - faktisk alle, må i prinsippet avvikle ferien sin i perioden 1. juni til 31. august, uansett. Da synes jeg at ferie mellom 25 juni til 15 august ikke akkurat er noe å klage over, selv om det forhindrer billige sydenturer i september. Men de blir det ganske kjspt slutt på for folk når barna kommer i skolealder, likevel.

I tillegg juleferie, vinterferie og påskeferie.... Jeg hadde gladelig byttet mine 5 uker ferie med den ordningen der, gitt! Selv om det er rigid.

Barnehagepersonell er det annerledes med, men selv de har bare to uker "tvunget ferie" om sommeren, vanligvis. Noen barnehager er kanskje stengt i 4 uker, og da skjønner jeg at det blir et problem.

Jeg er oppvokst som lærerbarn, har lærerfamiliemedlemmer i fleng, og har i tillegg jobbet som lærervikar mye selv. Dette vet jeg ganske mye om, selv om alle lærere protesterer høylytt på at de har noen privilegier i det hele tatt.

Det forbauser meg stadig at lærere og barnehagepersonell tror at de er de eneste som jobber ugunstig, må jobbe på kvelder osv. De fleste må faktisk det, innimellom.

Jeg sier ikke at de er de eneste, jeg sier bare at jeg forstår at de ikke gidder å bruke fritid på andres barn.

Når det er sagt, mamma er lærer - og jeg husker ikke en eneste ferie uten 50 stiler som skulle rettes som var med på tur...

Det er ikke en sjenerøs ferieordning - det er normal ferie og avspasering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Vet du hva, Persille? De aller fleste her er enige i at det kan være et fint arrangement, men at barnehagen burde kalle det noe annet.

Du som barnehageeier eller -driver eller hva det nå er, du burde faktisk ta det til deg som et godt råd på hvordan dette bør gjøres istedet for å være så opptatt av å rettferdiggjøre denne "besteforeldredagen". Eller?

Jeg har ikke noen besteforeldredag - så for meg spiller det ingen rolle. Jeg synes bare det er så utrolig at noen må kjefte for at barnehagen har invitert til noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det i det hele tatt noen som har helt vanlige A4-familier lenger? Synes alle har spesialordninger med nye kjærester, deres besteforeldre, filletanter osv jeg?''

Ja, bortsett fra at det tydeligvis ikke er helt A4 at vi ikke fikk to barn med 2,5 års aldersforskjell, så er jeg omgitt av kjernefamilier på alle kanter; både i familien og vennekretsen og sønnens vennefamilier.

Det er nesten unntaket at noen har barn fra før eller nye kjærester.

Bare vent til barna blir litt større... I alle fall hos oss har skilsmissene i klassene til ungene eksplodert de siste årene. Eldstemann på videregående har nesten ikke venner med foreldre som er gift - og det er jo et lite helvete når man prøver å holde greie på hvor de befinner seg og hva foreldrene heter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt sammenligningen din. Hva har blitt lovt i barnehagen som ikke blir innfridd?

Siden du synes det er så ille å forandre en betegnelse på et arrangement til noe mer inkluderende slik at ferre barn føler seg skuffet eller litt utenfor, kan jo neste skritt være å aktivt skape andre former for skuffelse. Brutte løfter og ting det ikke blir noe av er jo også en del av livet.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Kall det hva du vil for meg - det jeg hang meg opp i er at man er så negative til at det arrangeres ting, om det er for besteforeldre, foreldre eller andre er for meg helt irrelevant.

Om barnehagen arrangerer besteforeldredag så er det godt ment, og ikke for å være stygge med barna. Da kan man garantert sende noen andre enn besteforeldrene - det er ikke tittelen på den voksne som er viktig - det er fremmøte.

Jeg tror du underdriver betydningen av navnet på dagen - besteforeldredagen.

Forøvrig - har aldri vært negativ til arrangementene i barnehagen, stilt og og likt det hver gang. Men så har verken pappan eller jeg hatt veldig strikte arbeidstider, vi har hatt fleksible jobber og dermed fått det til uten noe om og men.

Dessuten, ungene er jo så kjempestolte av det de gjør, av barnehagen sin og av de voksne der, så jeg synes det er en ren glede å få være tilstede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med det - og det er ikke det jeg sier heller.

Men; når det nå engang er invitert til besteforeldredag da - er det nødvendig å megge sånn for det? Kan man ikke bare ta det for det det er - et hyggelig arrangement der barna skal få vise seg frem. Det er liksom ikke nødvendig å kjefte på dem som har invitert, det går f.eks an å nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år? Noen er bare så voldsomt aggressive...

De som har andre løsninger kan bare innføre dem, barna vil antagelig ikke bry seg om det er tante eller mormor som stiller - bare noen gjør det.

Mitt barn har ikke besteforeldre, hun har mormor, morfar, farmor og farfar. Hennes tremenning har derimot en bestemor - og Billa er superlei seg for at hun ikke har bestemor også, så hun har adoptert tremenningen sin. Så nå har vi mormor, morfar, farmor, farfar og bestemor...

Og om eksen og jeg gifter oss på nytt kommer der jo fire nye "besteforeldre"...

''Men; når det nå engang er invitert til besteforeldredag da - er det nødvendig å megge sånn for det? Kan man ikke bare ta det for det det er - et hyggelig arrangement der barna skal få vise seg frem. Det er liksom ikke nødvendig å kjefte på dem som har invitert, det går f.eks an å nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år? Noen er bare så voldsomt aggressive...''

Skjønner ikke hvor du får det fra at folk er så agrressive og meggete ni forbindelse med selve arrangementet bare fordi man diskuterer dette på generelt grunnlag på dol!

Vi har aldri hatt verken åpen dag eller besteforeldredag i barnehagen, og jeg har aldri beklaget meg over verken foreldrekaffe eller dugnad eller påskefrokost!

Det må da være lov å diskutere på et forum om man synes arrangementene bør hete ditt eller datt, om ikke annet så for å få støtte for at det er ok å "nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år"???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til barna blir litt større... I alle fall hos oss har skilsmissene i klassene til ungene eksplodert de siste årene. Eldstemann på videregående har nesten ikke venner med foreldre som er gift - og det er jo et lite helvete når man prøver å holde greie på hvor de befinner seg og hva foreldrene heter ;-)

Ja, vi merker jo at det har 'økt' på allerede blant venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du synes det er så ille å forandre en betegnelse på et arrangement til noe mer inkluderende slik at ferre barn føler seg skuffet eller litt utenfor, kan jo neste skritt være å aktivt skape andre former for skuffelse. Brutte løfter og ting det ikke blir noe av er jo også en del av livet.

;-)

mvh

Jeg ser ikke hva en besteforeldredag har med brutte løfter å gjøre. Og du klarer fortsatt ikke å forklare meg det.

Jeg ser du gjør et patetisk forsøk på å si at jeg har sagt at vi skal skape skuffelser fordi det kommer siden i livet, men da må du faktisk si hvor jeg har skrevet det, for da har jeg formulert noe jeg ikke mener. å da kan jeg jo trekke det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi merker jo at det har 'økt' på allerede blant venner.

Jeg har i sene nattetimer noen ganger irritert meg over disse skilte mødrene (evt fedrene) som jo ikke engang har samme etternavn som sønnen/datteren! (Når jeg prøver å lokalisere tenåringen)

I det neste øyeblikket må jeg jo innrømme at akkurat det gjelder jo meg selv også :-) Men jeg er jo ikke skilt, må vite.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hva en besteforeldredag har med brutte løfter å gjøre. Og du klarer fortsatt ikke å forklare meg det.

Jeg ser du gjør et patetisk forsøk på å si at jeg har sagt at vi skal skape skuffelser fordi det kommer siden i livet, men da må du faktisk si hvor jeg har skrevet det, for da har jeg formulert noe jeg ikke mener. å da kan jeg jo trekke det tilbake.

Ikke å, men SÅ.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i sene nattetimer noen ganger irritert meg over disse skilte mødrene (evt fedrene) som jo ikke engang har samme etternavn som sønnen/datteren! (Når jeg prøver å lokalisere tenåringen)

I det neste øyeblikket må jeg jo innrømme at akkurat det gjelder jo meg selv også :-) Men jeg er jo ikke skilt, må vite.. Hehe..

''I det neste øyeblikket må jeg jo innrømme at akkurat det gjelder jo meg selv også :-) Men jeg er jo ikke skilt, må vite.. Hehe..''

;-) samma her;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Men; når det nå engang er invitert til besteforeldredag da - er det nødvendig å megge sånn for det? Kan man ikke bare ta det for det det er - et hyggelig arrangement der barna skal få vise seg frem. Det er liksom ikke nødvendig å kjefte på dem som har invitert, det går f.eks an å nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år? Noen er bare så voldsomt aggressive...''

Skjønner ikke hvor du får det fra at folk er så agrressive og meggete ni forbindelse med selve arrangementet bare fordi man diskuterer dette på generelt grunnlag på dol!

Vi har aldri hatt verken åpen dag eller besteforeldredag i barnehagen, og jeg har aldri beklaget meg over verken foreldrekaffe eller dugnad eller påskefrokost!

Det må da være lov å diskutere på et forum om man synes arrangementene bør hete ditt eller datt, om ikke annet så for å få støtte for at det er ok å "nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år"???

Det var sånn jeg leste det hvertfall. Og jeg synes det er tilsvarende rart at foreldre reagerer på at det arrangeres ting i bhgs åpningstid - og ikke på ettermiddagen. Eller at det i det hele tatt blir arrangert ting der det er forventet at man skal delta...

Kan man ikke bare prøve å verdsette at noen arrangerer noe hyggelig for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ja, sikkert smart at de barnehageansatte og lærere får den arbeidstiden en gang eller to i måneden. Så kan foreldrene ha ansvar for barna frem til kl 12.

:D;):D

Spiller du dum, eller er du bare brekkekkel?

Tosk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror du underdriver betydningen av navnet på dagen - besteforeldredagen.

Forøvrig - har aldri vært negativ til arrangementene i barnehagen, stilt og og likt det hver gang. Men så har verken pappan eller jeg hatt veldig strikte arbeidstider, vi har hatt fleksible jobber og dermed fått det til uten noe om og men.

Dessuten, ungene er jo så kjempestolte av det de gjør, av barnehagen sin og av de voksne der, så jeg synes det er en ren glede å få være tilstede!

''Dessuten, ungene er jo så kjempestolte av det de gjør, av barnehagen sin og av de voksne der, så jeg synes det er en ren glede å få være tilstede!''

Sånn skulle jeg ønske at alle foreldre tenkte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...