Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

''Dessuten, ungene er jo så kjempestolte av det de gjør, av barnehagen sin og av de voksne der, så jeg synes det er en ren glede å få være tilstede!''

Sånn skulle jeg ønske at alle foreldre tenkte :)

Mange ser kanskje på barnehagen som et nødvendig onde? Ikke vet jeg.

Jeg har det forresten litt sånn med SFO nå - det skal veeeeeldig mye til for å få meg ut på noe arrangement på SFO; de suger, og jeg har ikke lyst til å ha barnet mitt der. Så sammenhengen er vel muligens klar.

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Det var sånn jeg leste det hvertfall. Og jeg synes det er tilsvarende rart at foreldre reagerer på at det arrangeres ting i bhgs åpningstid - og ikke på ettermiddagen. Eller at det i det hele tatt blir arrangert ting der det er forventet at man skal delta...

Kan man ikke bare prøve å verdsette at noen arrangerer noe hyggelig for oss?

''Det var sånn jeg leste det hvertfall.''

Vel, mitt inntrykk er at du har overfortolket at folk mener navnet på dagen kunne vært litt rundere, og så kommer du deg ikke ut av din egen "tanke-loop".

''Og jeg synes det er tilsvarende rart at foreldre reagerer på at det arrangeres ting i bhgs åpningstid - og ikke på ettermiddagen. Eller at det i det hele tatt blir arrangert ting der det er forventet at man skal delta...''

Det er jo en annen diskusjon enn dette med navnet på "åpen dag", men ble jo tatt opp av enkelte. Det får isåfall stå for deres egen regning og ikke innfortolkes at alle som mener "åpen dag" er bedre enn "besteforeldredag" mener det samme som dem.

''Kan man ikke bare prøve å verdsette at noen arrangerer noe hyggelig for oss?''

Se forøvrig forrige avsnitt, og så kan man jo selvsagt replisere "kan man ikke bare prøve å verdsette at noen synes det er ENDA bedre når arrangementene får en tittel som er rausere".

Du har forsvart med nebb og klør at det bør være besteforeldredag av hensyn til dem som har besteforeldre som dukker opp, men det har ikke kommet klart fram synes jeg at det først og fremst er selve _arrangementet_ du har forsvart - det har fremstått mer som at du har forsvart selve _navnet_ på dagen.

''Skulle nok ønske at både lærere og barnehagepersonell forstår at også foreldrene har en jobb og noe av det som arrangeres kunne vært lagt til utenom den mest vanlige arbeidstiden.''

Hvorfor tror du andre vil bruke av sin fritid for å tilfredsstille ditt behov for å jobbe?

Om det skal være slik så må jeg betale de ansatte overtid, det kommer ikke til å skje.

Eller så må de bruke av sin fritid gratis, det kommer heller ikke til å skje.

De ansatte i skole og barnehage driver ikke med veldedighet - det er jobben deres, de skal ha betalt for å gjøre den. Og det er ikke nok penger i skole og barnehage til å tilfredsstille de kravene der - selv om jeg gjerne skulle sett at det var det.

De som jobber i skoler og barnhager går glipp av mange goder som andre arbeidstakere tar som selvfølger. De kan ikke dra på ferie når de vil, de kan ikke ha flexitid, de kan ikke legge fra seg jobben når de går hjem, de er avhengige av at andre passer tiden for å komme seg hjem i tide - i det hele tatt... I tillegg får de sjelden frynsegoder som folk i privat næringsliv får, de får ikke like mange kurs og skole-timer som andre kan få - osv.

Tenk om lærerne fikk godkjent hundre kurstimer i året i arbeidsavtalene sine? Videreutdanning - hvordan skulle det gått da?

Jeg tror vi skal være forsiktige med å klage på disse tingene...

"Hvorfor tror du andre vil bruke av sin fritid for å tilfredsstille ditt behov for å jobbe?"

Nå er vel nettopp slike ting lagt inn i lærerens arbeidstid.

Hva er det som får deg til å tro at behovet mitt for å jobbe er større enn behovet mitt for å følge opp mine barn?

Har du tenkt på at jeg har en arbeidsgiver og at jeg har en jobb jeg må gjøre som er viktigere enn mine behov?

"Om det skal være slik så må jeg betale de ansatte overtid, det kommer ikke til å skje"

Nå er vi inne på den diskusjonen som du og jeg har hatt mange ganger.

Igjen forstår jeg ikke hva det er som får deg til å tro at du som arbeidsgiver er så mye viktigere enn andre arbeidsgivere??

Min arbeidsgiver er helt nødt til å legge en del møter UTENOM arbeidstiden og da kan vi velge om vi vil ta ut aspasering om det passer eller om vi vil ha overtidsbetalt.

"Eller så må de bruke av sin fritid gratis, det kommer heller ikke til å skje"

Nei, du må nok pent betale overtid eller gi mulighet til avspasering. At det er et problem for deg er i så fall DITT problem og ikke noe som MIN arbeidsgiver skal ta på sin kappe.

Hvorfor skal min arbeidsgiver betale for at din barnehage har dårlig økonomi?

"De ansatte i skole og barnehage driver ikke med veldedighet - det er jobben deres, de skal ha betalt for å gjøre den"

Så da mener du at andre arbeidsgivere skal bedrive veldedighet overfor din barnehage isteden?

"De som jobber i skoler og barnhager går glipp av mange goder som andre arbeidstakere tar som selvfølger. De kan ikke dra på ferie når de vil,de kan ikke ha flexitid, de kan ikke legge fra seg jobben når de går hjem, de er avhengige av at andre passer tiden for å komme seg hjem i tide - i det hele tatt... I tillegg får de sjelden frynsegoder som folk i privat næringsliv får, de får ikke like mange kurs og skole-timer som andre kan få - osv"

For noe tullprat. Tror det er bare i barnehager og skoler folk ikke kan ta ferie når de vil? Tror du jeg kan ta ferie når jeg vil?

Nei du, jeg er nok pent nødt til å samarbeide med de andre på jobben min og de skal taes hensyn til de andres ønsker også.

Vi kan ikke ta ferie alle sammen på en gang. Da kunne vi like gjerne ha stengt.

Det virker som du tror alt er så enkelt for alle andre bortsett fra for deg selv og den diskusjonen har vi hatt mange ganger før. Du er fortsatt i den tro at det er kun i din barnehage at ting må planlegges for å få puslespillbrikkene på plass.

Det er jo en annen ting også med oss som har barn i motsetning til de som ikke har barn. Det er at vi ofte må førsteretten når ferien planlegges fordi sfo har stengt hele julièn.

Det er bare flax at jeg har gode kolegaer som forstår at jeg er nødt til å legge ferien min etter sfo`s stengetider.

I tillegg er det så mye annet det å ha barn fører med seg, som gjør at vi får mer fravær enn de uten barn og i de perioder jeg føler ting har hopet seg opp, så synes ihverfall ikke jeg det er noe kult å måtte ta fri pga. at jeg skal drikke kaffe i barnehagen.

Det er så mange selvmotsigelser på deg. Du har klaget over arbeidstakere som ikke møter på jobb. Du har til og med uttalt at du helst ikke ansetter kvinner med småbarn eller gravide kvinner. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å se at du ikke er den eneste arbeidgiveren her i dette landet?

"Tenk om lærerne fikk godkjent hundre kurstimer i året i arbeidsavtalene sine? Videreutdanning - hvordan skulle det gått da?"

Er dette noe annerledes for andre arbeidtakere da?

Jeg ser ikke hva en besteforeldredag har med brutte løfter å gjøre. Og du klarer fortsatt ikke å forklare meg det.

Jeg ser du gjør et patetisk forsøk på å si at jeg har sagt at vi skal skape skuffelser fordi det kommer siden i livet, men da må du faktisk si hvor jeg har skrevet det, for da har jeg formulert noe jeg ikke mener. å da kan jeg jo trekke det tilbake.

Du gikk helt av hengslene litt lengre opp her fordi jeg foreslo å endre ett begrep for å begrense skuffelse og savn hos barn:

''Ja, stakkars barn. De må jo for all del skjermes så mye som mulig.''

Om det skulle være så grusomt å enkelt skjerme barna fra frustrasjoner ved å kalle noe for Gjestedag i stedet for Besteforeldredag, synes jeg bare at en logisk fortsettelse av ditt resonnement kunne være å lage litt flere skuffelser for å tøffe dem opp litt til.

;-)

Mine barn får for øvrig tilstrekkelige store doser av skuffelse og savn at jeg ikke tror de vil bli svekklinger av at det aldri har vært besteforeldredager eller andre dager som sterkt tydeliggjorde noe helt umulig.

;-)

mvh

Gjest ViViola

"Hvorfor tror du andre vil bruke av sin fritid for å tilfredsstille ditt behov for å jobbe?"

Hva er det som får deg til å tro at behovet mitt for å jobbe er større enn behovet mitt for å følge opp mine barn?

Har du tenkt på at jeg har en arbeidsgiver og at jeg har en jobb jeg må gjøre som er viktigere enn mine behov?

"Om det skal være slik så må jeg betale de ansatte overtid, det kommer ikke til å skje"

Igjen forstår jeg ikke hva det er som får deg til å tro at du som arbeidsgiver er så mye viktigere enn andre arbeidsgivere??

Min arbeidsgiver er helt nødt til å legge en del møter UTENOM arbeidstiden og da kan vi velge om vi vil ta ut aspasering om det passer eller om vi vil ha overtidsbetalt.

Nei, du må nok pent betale overtid eller gi mulighet til avspasering. At det er et problem for deg er i så fall DITT problem og ikke noe som MIN arbeidsgiver skal ta på sin kappe.

"De ansatte i skole og barnehage driver ikke med veldedighet - det er jobben deres, de skal ha betalt for å gjøre den"

Så da mener du at andre arbeidsgivere skal bedrive veldedighet overfor din barnehage isteden?

"De som jobber i skoler og barnhager går glipp av mange goder som andre arbeidstakere tar som selvfølger. De kan ikke dra på ferie når de vil,de kan ikke ha flexitid, de kan ikke legge fra seg jobben når de går hjem, de er avhengige av at andre passer tiden for å komme seg hjem i tide - i det hele tatt... I tillegg får de sjelden frynsegoder som folk i privat næringsliv får, de får ikke like mange kurs og skole-timer som andre kan få - osv"

For noe tullprat. Tror det er bare i barnehager og skoler folk ikke kan ta ferie når de vil? Tror du jeg kan ta ferie når jeg vil?

Nei du, jeg er nok pent nødt til å samarbeide med de andre på jobben min og de skal taes hensyn til de andres ønsker også.

Det virker som du tror alt er så enkelt for alle andre bortsett fra for deg selv og den diskusjonen har vi hatt mange ganger før. Du er fortsatt i den tro at det er kun i din barnehage at ting må planlegges for å få puslespillbrikkene på plass.

Det er jo en annen ting også med oss som har barn i motsetning til de som ikke har barn. Det er at vi ofte må førsteretten når ferien planlegges fordi sfo har stengt hele julièn.

Det er bare flax at jeg har gode kolegaer som forstår at jeg er nødt til å legge ferien min etter sfo`s stengetider.

I tillegg er det så mye annet det å ha barn fører med seg, som gjør at vi får mer fravær enn de uten barn og i de perioder jeg føler ting har hopet seg opp, så synes ihverfall ikke jeg det er noe kult å måtte ta fri pga. at jeg skal drikke kaffe i barnehagen.

Det er så mange selvmotsigelser på deg. Du har klaget over arbeidstakere som ikke møter på jobb. Du har til og med uttalt at du helst ikke ansetter kvinner med småbarn eller gravide kvinner. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å se at du ikke er den eneste arbeidgiveren her i dette landet?

"Tenk om lærerne fikk godkjent hundre kurstimer i året i arbeidsavtalene sine? Videreutdanning - hvordan skulle det gått da?"

''Min arbeidsgiver er helt nødt til å legge en del møter UTENOM arbeidstiden og da kan vi velge om vi vil ta ut aspasering om det passer eller om vi vil ha overtidsbetalt.''

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriker så høyt, da, når du nå forteller at du kan avspasere det du er pålagt å jobbe ut over ordinær arbeidstid... Da avspaserer du vel bare disse små timene; de kommer jo ikke direkte brått på, de er jo gjerne planlagt i laaaang tid i forveien.

Og når mor og far deler på disse tingene i ordinær arbeidstid, så blir det da ikke mange timene i løpet av et år. Når man allikevel har muligheten for avspasering, mener jeg.

Annonse

Hver måned er kanskje litt drøyt da.... Jeg tenker mer på en gang eller to i halvåret, inkl Lucia osv.

Nå var det ikke slik at jeg mente å klage på Lucia-dagen. Det er som du sier bare en gang i året, men det må være være forståelig at man føler det blir for mye når foreldrekaffe i barnehagen kommer opp alt det andre jeg har nevnt.

Noen ganger kan det bli litt mye.

Du gikk helt av hengslene litt lengre opp her fordi jeg foreslo å endre ett begrep for å begrense skuffelse og savn hos barn:

''Ja, stakkars barn. De må jo for all del skjermes så mye som mulig.''

Om det skulle være så grusomt å enkelt skjerme barna fra frustrasjoner ved å kalle noe for Gjestedag i stedet for Besteforeldredag, synes jeg bare at en logisk fortsettelse av ditt resonnement kunne være å lage litt flere skuffelser for å tøffe dem opp litt til.

;-)

Mine barn får for øvrig tilstrekkelige store doser av skuffelse og savn at jeg ikke tror de vil bli svekklinger av at det aldri har vært besteforeldredager eller andre dager som sterkt tydeliggjorde noe helt umulig.

;-)

mvh

Hvis du kaller det å gå av hengslene, så snakker vi veldig forbi hverandre. Da tror jeg at jeg forstår hvorfor du synes besteforeldredag er så fælt:)

For øvrig har jeg ikke noe imot å kalle det for åpen dag, eller et eller annet ord. Poenget mitt er at det ikke er noen stor sak. Den, og alle tilsvarende saker, blir ikke større enn foreldrene tillater. Jeg har i alle lignende tilfeller benyttet anledningen til å få en lang og god prat med barna mine om det. Da klarer vi alltid å generalisere litt for å se at noen har det slik, mens andre har det sånn. Det har det kommet mye godt ut av, etter en slik samtale ble datteren min og jeg enige om at vi skulle få et fadderbarn. Og det var etter hennes forslag. Så det går an å sette ord på de litt såre følelsene og kanskje hjelpe barna til å se at på andre områder er det de som har fordeler. Og samtidig lære at verden til tider ikke er ideell for noen av oss. Men det betyr ikke at jeg bryter avtaler med barna mine for å gi dem en lærepenge. Hvis du ut fra det jeg har skrevet har klart å ressonere deg frem til det, har jeg ikke mer å diskutere med deg, for da er jeg ikke i stand til å forklare hva jeg mener.

Persille1365381127

''Det var sånn jeg leste det hvertfall.''

Vel, mitt inntrykk er at du har overfortolket at folk mener navnet på dagen kunne vært litt rundere, og så kommer du deg ikke ut av din egen "tanke-loop".

''Og jeg synes det er tilsvarende rart at foreldre reagerer på at det arrangeres ting i bhgs åpningstid - og ikke på ettermiddagen. Eller at det i det hele tatt blir arrangert ting der det er forventet at man skal delta...''

Det er jo en annen diskusjon enn dette med navnet på "åpen dag", men ble jo tatt opp av enkelte. Det får isåfall stå for deres egen regning og ikke innfortolkes at alle som mener "åpen dag" er bedre enn "besteforeldredag" mener det samme som dem.

''Kan man ikke bare prøve å verdsette at noen arrangerer noe hyggelig for oss?''

Se forøvrig forrige avsnitt, og så kan man jo selvsagt replisere "kan man ikke bare prøve å verdsette at noen synes det er ENDA bedre når arrangementene får en tittel som er rausere".

Du har forsvart med nebb og klør at det bør være besteforeldredag av hensyn til dem som har besteforeldre som dukker opp, men det har ikke kommet klart fram synes jeg at det først og fremst er selve _arrangementet_ du har forsvart - det har fremstått mer som at du har forsvart selve _navnet_ på dagen.

Da tror jeg kanskje du har lest det feil. Jeg har ikke skrevet at jeg synes det skal hete besteforeldredag - jeg har sagt jeg ikke synes det er nødvendig å kjefte for at det heter det.

''Hvorfor skal min arbeidsgiver betale for at din barnehage har dårlig økonomi?''

Men gjør de det, da? Jeg kan ikke ta fri med lønn for å gå tidlig for å være med på foreldrekaffe i barnehagen, så arbeidsgiveren lider ikke av dette. Men ingen gjør jobben min når jeg er borte, så jeg må ta det igjen ved å jobbe dobbelt så mye senere.

Forøvrig enig med deg i at det ikke er bare-bare å få puslespillet til å gå opp hos andre arbeidsgivere;-)

Persille1365381127

Jeg sier ikke at jeg som arbeidsgiver er noe annerledes enn din arbeidsgiver.

Jeg sier det er DITT problem at du har barn du må følge opp, ikke de ansatte i barnehagen sitt - og heller ikke din arbeidsgiver.

Min barnehage har ikke dårlig økonomi, vi har egentlig ganske god økonomi faktisk, men jeg bruker heller pengene på å betale dem overtid for å planlege fremover, gå på kurs, lære seg førstehjelp osv - enn å arrangere foreldrekaffe.

Det handler om prioriteringer alle steder, og jeg prioriterer ikke å bruke penger på at du føler du heller vil/må være på jobb enn å delta på et arrangement for barna dine.

Sånn er det for oss alle, også ansatte i barnehagen som har barn.

Jeg sier ikke at jeg som arb.giver, eller mine ansatte er noe viktigere enn andres - jeg sier bare at det er foreldrenes problem, og ikke arb.givernes eller barnehagenes. Du kan ikke forvente at andre skal bruke av sin fritid for å arrangere noe for dine barn som i utgangspunktet bare er en hyggelig gest, og ikke noe de MÅ gjøre.

Vi kan jo ganske enkelt bare avskaffe alt som heter foreldrearrangement, så er problemet løst.

''Hvorfor skal min arbeidsgiver betale for at din barnehage har dårlig økonomi?''

Men gjør de det, da? Jeg kan ikke ta fri med lønn for å gå tidlig for å være med på foreldrekaffe i barnehagen, så arbeidsgiveren lider ikke av dette. Men ingen gjør jobben min når jeg er borte, så jeg må ta det igjen ved å jobbe dobbelt så mye senere.

Forøvrig enig med deg i at det ikke er bare-bare å få puslespillet til å gå opp hos andre arbeidsgivere;-)

Kanskje man skal tenke litt på det puslespillet før man får barn? Det virker som om mange her synes det er et ork å møte opp i barnehagen for å se hva de holder på med. Min erfaring er at de små er kjempestolte og elsker å vise frem alt sammen. Foreldrekonferanser er også noe som er til for foreldrenes skyld. Kan ikke dere som synes det er et pes, ta det på telefonen? Elller be om å få en skrifltig evaluering i posten?

Og dere behøver ikke rive hodet av meg pga denne, jeg skriver bare ut fra en følelse jeg har. Og dere som går rett i skyttergraven på denne, har vel kanskje dårlig samvittighet?

Hvis du kaller det å gå av hengslene, så snakker vi veldig forbi hverandre. Da tror jeg at jeg forstår hvorfor du synes besteforeldredag er så fælt:)

For øvrig har jeg ikke noe imot å kalle det for åpen dag, eller et eller annet ord. Poenget mitt er at det ikke er noen stor sak. Den, og alle tilsvarende saker, blir ikke større enn foreldrene tillater. Jeg har i alle lignende tilfeller benyttet anledningen til å få en lang og god prat med barna mine om det. Da klarer vi alltid å generalisere litt for å se at noen har det slik, mens andre har det sånn. Det har det kommet mye godt ut av, etter en slik samtale ble datteren min og jeg enige om at vi skulle få et fadderbarn. Og det var etter hennes forslag. Så det går an å sette ord på de litt såre følelsene og kanskje hjelpe barna til å se at på andre områder er det de som har fordeler. Og samtidig lære at verden til tider ikke er ideell for noen av oss. Men det betyr ikke at jeg bryter avtaler med barna mine for å gi dem en lærepenge. Hvis du ut fra det jeg har skrevet har klart å ressonere deg frem til det, har jeg ikke mer å diskutere med deg, for da er jeg ikke i stand til å forklare hva jeg mener.

Du la kanskje merke til at det sto noen smilefjes etter det ganske spissformulerte forslaget. Men det er ikke tatt ut av løse luften. Jeg vet om folk som gjør slikt.

For meg er poenget at jeg har så flust av disse gode samtalene du refererer til at jeg har null behov for at barnehage eller skole skaffer meg flere. Jeg har også til forskjell fra deg begrenset kontroll på mine barns følelser og kan ikke helt og holdent styre hvor tungt de tar noe. Noen ting blir faktisk nitriste for dem, samme hva mamma gjør.

For meg er det like lite logisk å velge og skape en skuffelse som lett kan unngås bare ved å endre navnet på et arrangement som å aktivt legge opp til å skuffe barna.

Jeg fant ditt kraftige utfall som ganske langt over mål. Hva er det som er så voldsomt overbeskyttende med å foreslå noe så enkelt?

mvh

Annonse

''Min arbeidsgiver er helt nødt til å legge en del møter UTENOM arbeidstiden og da kan vi velge om vi vil ta ut aspasering om det passer eller om vi vil ha overtidsbetalt.''

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriker så høyt, da, når du nå forteller at du kan avspasere det du er pålagt å jobbe ut over ordinær arbeidstid... Da avspaserer du vel bare disse små timene; de kommer jo ikke direkte brått på, de er jo gjerne planlagt i laaaang tid i forveien.

Og når mor og far deler på disse tingene i ordinær arbeidstid, så blir det da ikke mange timene i løpet av et år. Når man allikevel har muligheten for avspasering, mener jeg.

Jeg jobber i en stor bedrift og der er vi 3 stykker som jobber med det samme.

Vi er nødt til å samarbeide ellers går det ikke.Hvis en er syk, må begge de andre være der. Hvis en har ferie, må begge de andre være der.

Hvis to er borte på en gang er det KRISE. Vi har snakket om å skaffe vikar, men har så langt slått det fra, fordi vi da måtte ha hatt en fast vikar. Det er ikke slik at noen bare kan droppe inn å lære seg jobben på kort tid.

Jeg sier ikke at det er helt umulig for meg å få fri. Det er vel mer slik at jeg føler mange ganger at jeg umulig kan komme å be om fri NÅ IGJEN, om det har hopet seg opp med 3 konferansetimer, kontrolltimer osv osv.

Et lite eksempel.

Kanskje ett av barna skulle følges til legen for å fjerne forvorter. Den andre skulle til tannlegen og den tredje til vanlig, jevnlig kontroll.

Da skal jeg innrømme at jeg så på foredrekaffe i barnehagen som noe j... herk.

Men for min del er det ikke noe som er spesielt vanskelig AKKURAT NÅ, for nå er vi to stykker som kan samarbeide og derfor slipper jeg å ta alt alene.

I lange perioder hvor mannen min pendlet har det vært annerledes.

Mange er alenemødre også.

Jeg prøver bare å beskrive overfor persille hvordan det kan være for andre, både arbeidstagere og arbeidgivere.

Jeg som fast ansatt bli ikke trukket i lønn, men den gangen jeg var vikar ble jeg det.

Det er ikke noe galt med det - og det er ikke det jeg sier heller.

Men; når det nå engang er invitert til besteforeldredag da - er det nødvendig å megge sånn for det? Kan man ikke bare ta det for det det er - et hyggelig arrangement der barna skal få vise seg frem. Det er liksom ikke nødvendig å kjefte på dem som har invitert, det går f.eks an å nevne i en bisetning at man heller kan kalle det noe annet til neste år? Noen er bare så voldsomt aggressive...

De som har andre løsninger kan bare innføre dem, barna vil antagelig ikke bry seg om det er tante eller mormor som stiller - bare noen gjør det.

Mitt barn har ikke besteforeldre, hun har mormor, morfar, farmor og farfar. Hennes tremenning har derimot en bestemor - og Billa er superlei seg for at hun ikke har bestemor også, så hun har adoptert tremenningen sin. Så nå har vi mormor, morfar, farmor, farfar og bestemor...

Og om eksen og jeg gifter oss på nytt kommer der jo fire nye "besteforeldre"...

''De som har andre løsninger kan bare innføre dem, barna vil antagelig ikke bry seg om det er tante eller mormor som stiller - bare noen gjør det.''

Mine barn har faktsik så sans for detaljer at de vil vite - og påpeke - forskjellen på om det kommer en tante eller en besteforelder på besteforelderdag. Er det besteforelderdag, skal det være besteforeldre, må vite. (Men de ser mormor, besta, bestemor etc som synonyme begreper.)

Jeg tror kanskje du undervurderer litt hva barn kan legge merke til og være opptatt av. Så for oss har det passet utmerket at både skole og barnehage aldri har vært så spesifikke med hvem som er invitert til ulike arrangement.

mvh

Persille1365381127

''De som har andre løsninger kan bare innføre dem, barna vil antagelig ikke bry seg om det er tante eller mormor som stiller - bare noen gjør det.''

Mine barn har faktsik så sans for detaljer at de vil vite - og påpeke - forskjellen på om det kommer en tante eller en besteforelder på besteforelderdag. Er det besteforelderdag, skal det være besteforeldre, må vite. (Men de ser mormor, besta, bestemor etc som synonyme begreper.)

Jeg tror kanskje du undervurderer litt hva barn kan legge merke til og være opptatt av. Så for oss har det passet utmerket at både skole og barnehage aldri har vært så spesifikke med hvem som er invitert til ulike arrangement.

mvh

Nei, jeg undervurderer det ikke - jeg skjønner bare ikke at det går an å lage så mye styr av det...

Persille1365381127

Jeg jobber i en stor bedrift og der er vi 3 stykker som jobber med det samme.

Vi er nødt til å samarbeide ellers går det ikke.Hvis en er syk, må begge de andre være der. Hvis en har ferie, må begge de andre være der.

Hvis to er borte på en gang er det KRISE. Vi har snakket om å skaffe vikar, men har så langt slått det fra, fordi vi da måtte ha hatt en fast vikar. Det er ikke slik at noen bare kan droppe inn å lære seg jobben på kort tid.

Jeg sier ikke at det er helt umulig for meg å få fri. Det er vel mer slik at jeg føler mange ganger at jeg umulig kan komme å be om fri NÅ IGJEN, om det har hopet seg opp med 3 konferansetimer, kontrolltimer osv osv.

Et lite eksempel.

Kanskje ett av barna skulle følges til legen for å fjerne forvorter. Den andre skulle til tannlegen og den tredje til vanlig, jevnlig kontroll.

Da skal jeg innrømme at jeg så på foredrekaffe i barnehagen som noe j... herk.

Men for min del er det ikke noe som er spesielt vanskelig AKKURAT NÅ, for nå er vi to stykker som kan samarbeide og derfor slipper jeg å ta alt alene.

I lange perioder hvor mannen min pendlet har det vært annerledes.

Mange er alenemødre også.

Jeg prøver bare å beskrive overfor persille hvordan det kan være for andre, både arbeidstagere og arbeidgivere.

''Jeg sier ikke at det er helt umulig for meg å få fri. Det er vel mer slik at jeg føler mange ganger at jeg umulig kan komme å be om fri NÅ IGJEN, om det har hopet seg opp med 3 konferansetimer, kontrolltimer osv osv. Et lite eksempel. Kanskje ett av barna skulle følges til legen for å fjerne forvorter. Den andre skulle til tannlegen og den tredje til vanlig, jevnlig kontroll.

Da skal jeg innrømme at jeg så på foredrekaffe i barnehagen som noe j... herk.''

Dette er jo typisk ting man må vurdere når man tenker på det antall barn man vil ha, og hva slags jobb man skal ha.

At du har flere barn enn det som passer ifht hvor mye fri du må ta fra jobben får du ingen sympati for hos meg....

Det handler verken om meg eller din arbeidsgiver - det handler om deg. Du kan ikke få både i pose og sekk, sånn er det overalt - enten mange barn, eller mye jobb - begge deler funker ikke.

Du la kanskje merke til at det sto noen smilefjes etter det ganske spissformulerte forslaget. Men det er ikke tatt ut av løse luften. Jeg vet om folk som gjør slikt.

For meg er poenget at jeg har så flust av disse gode samtalene du refererer til at jeg har null behov for at barnehage eller skole skaffer meg flere. Jeg har også til forskjell fra deg begrenset kontroll på mine barns følelser og kan ikke helt og holdent styre hvor tungt de tar noe. Noen ting blir faktisk nitriste for dem, samme hva mamma gjør.

For meg er det like lite logisk å velge og skape en skuffelse som lett kan unngås bare ved å endre navnet på et arrangement som å aktivt legge opp til å skuffe barna.

Jeg fant ditt kraftige utfall som ganske langt over mål. Hva er det som er så voldsomt overbeskyttende med å foreslå noe så enkelt?

mvh

Da kan jeg ikke gjøre annet enn å be deg lese alt jeg har skrevet om denne saken.

I rest my case.

Kanskje man skal tenke litt på det puslespillet før man får barn? Det virker som om mange her synes det er et ork å møte opp i barnehagen for å se hva de holder på med. Min erfaring er at de små er kjempestolte og elsker å vise frem alt sammen. Foreldrekonferanser er også noe som er til for foreldrenes skyld. Kan ikke dere som synes det er et pes, ta det på telefonen? Elller be om å få en skrifltig evaluering i posten?

Og dere behøver ikke rive hodet av meg pga denne, jeg skriver bare ut fra en følelse jeg har. Og dere som går rett i skyttergraven på denne, har vel kanskje dårlig samvittighet?

Jeg må begynne med det siste du skrev: ''Og dere som går rett i skyttergraven på denne, har vel kanskje dårlig samvittighet?''

Den der var bare helt 'off'! ;-) Som ettbarnsmor blir jeg nok heller beskyldt fra dem med mange barn i å 'skjemme bort' barnet med 'for mye' foreldrekontakt;-)

Det får være måte på hva man skal beskyldes for bare fordi jeg i et innlegg til Wita skriver at min arbeidsgiver ikke taper en tøddel på at jeg avspasserer et par timer for å gå på foreldrekaffe!! ;-)

''Kanskje man skal tenke litt på det puslespillet før man får barn?''

Det at man erkjenner at det er puslespill på egen og andres arbeidsplasser betyr jo ikke at man ikke har tenkt på dette før man fikk barn, f eks ved å velge en arbeidsplass med fleksitid som gjør at jeg faktisk _kan_ avspassere.

''Det virker som om mange her synes det er et ork å møte opp i barnehagen for å se hva de holder på med.''

Dette er et felt jeg neppe har talerett på, ettersom jeg jo "bare" har ett barn, men jeg har ikke syntes det har vært et ork å være med på noe opplegg i barnehagen. Hadde vi hatt "besteforeldredag" hadde jeg neppe tenkt på tittelen ett sekund, men når jeg leser tråder på dol om folk som dette er et problem for, synes jeg det er ganske utrolig at man skal tviholde på dette navnet fordi det er koselig for meg eller andre som har bestefroeldre som kan stille opp.

''Min erfaring er at de små er kjempestolte og elsker å vise frem alt sammen.''

Det er også min erfaring, og også utenom spesielle dager. da jeg hadde barnehagebarn satte jeg alltid av godt med tid til henting, i tilfelle det var noe som skulle vises fram el lign.

''Foreldrekonferanser er også noe som er til for foreldrenes skyld.''

Ja, enig i det.

''Kan ikke dere som synes det er et pes, ta det på telefonen? Elller be om å få en skrifltig evaluering i posten? Og dere behøver ikke rive hodet av meg pga denne, jeg skriver bare ut fra en følelse jeg har. ''

Hvem er disse "dere"? *titter over skulderen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...