Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Jeg jobber i en stor bedrift og der er vi 3 stykker som jobber med det samme.

Vi er nødt til å samarbeide ellers går det ikke.Hvis en er syk, må begge de andre være der. Hvis en har ferie, må begge de andre være der.

Hvis to er borte på en gang er det KRISE. Vi har snakket om å skaffe vikar, men har så langt slått det fra, fordi vi da måtte ha hatt en fast vikar. Det er ikke slik at noen bare kan droppe inn å lære seg jobben på kort tid.

Jeg sier ikke at det er helt umulig for meg å få fri. Det er vel mer slik at jeg føler mange ganger at jeg umulig kan komme å be om fri NÅ IGJEN, om det har hopet seg opp med 3 konferansetimer, kontrolltimer osv osv.

Et lite eksempel.

Kanskje ett av barna skulle følges til legen for å fjerne forvorter. Den andre skulle til tannlegen og den tredje til vanlig, jevnlig kontroll.

Da skal jeg innrømme at jeg så på foredrekaffe i barnehagen som noe j... herk.

Men for min del er det ikke noe som er spesielt vanskelig AKKURAT NÅ, for nå er vi to stykker som kan samarbeide og derfor slipper jeg å ta alt alene.

I lange perioder hvor mannen min pendlet har det vært annerledes.

Mange er alenemødre også.

Jeg prøver bare å beskrive overfor persille hvordan det kan være for andre, både arbeidstagere og arbeidgivere.

Huff, det høres ut som en spesiell arbeidsplass - godt du var alene om å ha barn, da! :-)

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Jeg jobber i en stor bedrift og der er vi 3 stykker som jobber med det samme.

Vi er nødt til å samarbeide ellers går det ikke.Hvis en er syk, må begge de andre være der. Hvis en har ferie, må begge de andre være der.

Hvis to er borte på en gang er det KRISE. Vi har snakket om å skaffe vikar, men har så langt slått det fra, fordi vi da måtte ha hatt en fast vikar. Det er ikke slik at noen bare kan droppe inn å lære seg jobben på kort tid.

Jeg sier ikke at det er helt umulig for meg å få fri. Det er vel mer slik at jeg føler mange ganger at jeg umulig kan komme å be om fri NÅ IGJEN, om det har hopet seg opp med 3 konferansetimer, kontrolltimer osv osv.

Et lite eksempel.

Kanskje ett av barna skulle følges til legen for å fjerne forvorter. Den andre skulle til tannlegen og den tredje til vanlig, jevnlig kontroll.

Da skal jeg innrømme at jeg så på foredrekaffe i barnehagen som noe j... herk.

Men for min del er det ikke noe som er spesielt vanskelig AKKURAT NÅ, for nå er vi to stykker som kan samarbeide og derfor slipper jeg å ta alt alene.

I lange perioder hvor mannen min pendlet har det vært annerledes.

Mange er alenemødre også.

Jeg prøver bare å beskrive overfor persille hvordan det kan være for andre, både arbeidstagere og arbeidgivere.

Hvis det er et problem kan du jo vurdere å bytte jobb?

Jeg sier ikke at jeg som arbeidsgiver er noe annerledes enn din arbeidsgiver.

Jeg sier det er DITT problem at du har barn du må følge opp, ikke de ansatte i barnehagen sitt - og heller ikke din arbeidsgiver.

Min barnehage har ikke dårlig økonomi, vi har egentlig ganske god økonomi faktisk, men jeg bruker heller pengene på å betale dem overtid for å planlege fremover, gå på kurs, lære seg førstehjelp osv - enn å arrangere foreldrekaffe.

Det handler om prioriteringer alle steder, og jeg prioriterer ikke å bruke penger på at du føler du heller vil/må være på jobb enn å delta på et arrangement for barna dine.

Sånn er det for oss alle, også ansatte i barnehagen som har barn.

Jeg sier ikke at jeg som arb.giver, eller mine ansatte er noe viktigere enn andres - jeg sier bare at det er foreldrenes problem, og ikke arb.givernes eller barnehagenes. Du kan ikke forvente at andre skal bruke av sin fritid for å arrangere noe for dine barn som i utgangspunktet bare er en hyggelig gest, og ikke noe de MÅ gjøre.

Vi kan jo ganske enkelt bare avskaffe alt som heter foreldrearrangement, så er problemet løst.

"Jeg sier det er DITT problem at du har barn du må følge opp, ikke de ansatte i barnehagen sitt - og heller ikke din arbeidsgiver"

Selvfølgelig er det det. Nå sa jeg i grunnen bare det at jeg skulle ønske at noe av de tingene som foregår ble lagt til etter arbeidstid.

Foreldrekaffen er et eksempel. Hvis barnehagen -ønsker- (Det er jo strengt tatt ikke noe man må)å drikke kaffe med oss foreldre, skulle jeg ønske at det hadde skjedd etter arbeidstid, slik at flere kunne følt dette som et hyggelig arrangement, (som jeg går ut fra er er meningen) isteden for noe herk og press som går utover jobben som så mye annet.

''Jeg sier ikke at det er helt umulig for meg å få fri. Det er vel mer slik at jeg føler mange ganger at jeg umulig kan komme å be om fri NÅ IGJEN, om det har hopet seg opp med 3 konferansetimer, kontrolltimer osv osv. Et lite eksempel. Kanskje ett av barna skulle følges til legen for å fjerne forvorter. Den andre skulle til tannlegen og den tredje til vanlig, jevnlig kontroll.

Da skal jeg innrømme at jeg så på foredrekaffe i barnehagen som noe j... herk.''

Dette er jo typisk ting man må vurdere når man tenker på det antall barn man vil ha, og hva slags jobb man skal ha.

At du har flere barn enn det som passer ifht hvor mye fri du må ta fra jobben får du ingen sympati for hos meg....

Det handler verken om meg eller din arbeidsgiver - det handler om deg. Du kan ikke få både i pose og sekk, sånn er det overalt - enten mange barn, eller mye jobb - begge deler funker ikke.

Selvfølgelig er det jeg som bestemmer hvor mange barn jeg skal ha.

Nå er det et stort sprang på barna mine og jeg kan love deg at jeg ser en stor endring i arrangementer som legges på dagtid/arbeidstiden i forhold til da de andre var mindre.

Jeg lurer bare på om det er nødvendig med en slik utvikling?

"Jeg sier det er DITT problem at du har barn du må følge opp, ikke de ansatte i barnehagen sitt - og heller ikke din arbeidsgiver"

Selvfølgelig er det det. Nå sa jeg i grunnen bare det at jeg skulle ønske at noe av de tingene som foregår ble lagt til etter arbeidstid.

Foreldrekaffen er et eksempel. Hvis barnehagen -ønsker- (Det er jo strengt tatt ikke noe man må)å drikke kaffe med oss foreldre, skulle jeg ønske at det hadde skjedd etter arbeidstid, slik at flere kunne følt dette som et hyggelig arrangement, (som jeg går ut fra er er meningen) isteden for noe herk og press som går utover jobben som så mye annet.

Det er da vel ingen som tvinger deg til å gå på foreldrekaffe? Særlig ikke når du så tydelig markerer at du ikke har det hyggelig der fordi du tenker så mye på jobben din. Da ville det vel vært bedre å gå på jobb?

Annonse

Persille1365381127

Barnehagen ønsker ikke å drikke kaffe med dere - dere burde ønske å drikke kaffe med barnehagen for å bli kjent med dem, og for å se hva barna deres driver med.

Fokuset ditt ligger i helt feil ende. Vi gjøre ikke dette fordi VI synes det er så himla gøy - det er for dere!

Selvfølgelig er det jeg som bestemmer hvor mange barn jeg skal ha.

Nå er det et stort sprang på barna mine og jeg kan love deg at jeg ser en stor endring i arrangementer som legges på dagtid/arbeidstiden i forhold til da de andre var mindre.

Jeg lurer bare på om det er nødvendig med en slik utvikling?

Kanskje fordi både barnehagepersonell og lærere har fått mye mer ordnet arbeidstid de siste årene?

Det er da vel ingen som tvinger deg til å gå på foreldrekaffe? Særlig ikke når du så tydelig markerer at du ikke har det hyggelig der fordi du tenker så mye på jobben din. Da ville det vel vært bedre å gå på jobb?

Fordi det ikke var tvang, følte jeg nødvendigheten til å droppe flere av dem, selv om jeg synes det var leit for barnet mitt sin del.

Barnehagen ønsker ikke å drikke kaffe med dere - dere burde ønske å drikke kaffe med barnehagen for å bli kjent med dem, og for å se hva barna deres driver med.

Fokuset ditt ligger i helt feil ende. Vi gjøre ikke dette fordi VI synes det er så himla gøy - det er for dere!

Jeg var i barnehagen 2 ganger daglig og så mye mer enn jeg så den gangen jeg var på foreldrekaffe.

Nei, jeg undervurderer det ikke - jeg skjønner bare ikke at det går an å lage så mye styr av det...

Jeg forstår at folk kan bli frustrerte.

I en del barnehager øves det fra personalets side et ikke ubetydelig press for å stille på ulike arregement, uten særlig omtanke for hvilke praktiske problemer det kan innebære for den enkelte. Iblant kan det reises tvil om disse ulike tilstelningene betyr mest for barna eller personellet. At noen får overdose og blir møkk lei, kan jeg godt forstå.

(Dette er ikke en generell betraktning, men representativt for det noen kan erfare.)

Når ting bare blir et ork, kan det være lite trivelig å få høre at man heller burde være lykkelig og takknemlig...

Mine foreldre har forresten 19 barnebarn, så en del ting begrenser seg av seg selv...

;-)

Selv har vi vært så heldige å ha en hyppiget og ramme omkring disse tingene som har passet oss ganske godt.

mvh

Gjest ViViola

Kanskje fordi både barnehagepersonell og lærere har fått mye mer ordnet arbeidstid de siste årene?

''Kanskje fordi både barnehagepersonell og lærere har fått mye mer ordnet arbeidstid de siste årene?''

Og fordi man har sett nytten av det, kanskje?

Annonse

Kanskje man skal tenke litt på det puslespillet før man får barn? Det virker som om mange her synes det er et ork å møte opp i barnehagen for å se hva de holder på med. Min erfaring er at de små er kjempestolte og elsker å vise frem alt sammen. Foreldrekonferanser er også noe som er til for foreldrenes skyld. Kan ikke dere som synes det er et pes, ta det på telefonen? Elller be om å få en skrifltig evaluering i posten?

Og dere behøver ikke rive hodet av meg pga denne, jeg skriver bare ut fra en følelse jeg har. Og dere som går rett i skyttergraven på denne, har vel kanskje dårlig samvittighet?

"Kanskje man skal tenke litt på det puslespillet før man får barn?"

He he, ja du tror det er så lett å se detaljert for seg akkurat hvordan alt skal bli i all fremtid når man lager disse barna.

Dette er noe som kommer med erfaring det skjønner du og av den gode grunn har ikke jeg tenkt å få et fjerde barn.

Jeg har kjenner heldigvis mine egne begrensninger:)

Gjest Valnøtt

Er det i det hele tatt noen som har helt vanlige A4-familier lenger? Synes alle har spesialordninger med nye kjærester, deres besteforeldre, filletanter osv jeg?

Men det er kanskje bare hos oss det er lite A4 :)

Vi har en voldelig far, en psykisk meget syk mormor, en død farmor og en snill stefar vi :-)

Samt masse stefettere og stekusiner, men ingen biosøskenbarn...

Så er det familiedag så griper vi nærmeste voksne og møter opp og later som ikkeno ;-)

Jeg vet bare at alle mine 4 barn har opplevd det som veldig sårt at barnehagen hadde besteforeldredag. Hvorfor? Fordi den _nærmeste_ besteforeldren bor 500 km unna.

Det er greit at familievariantene er forskjellige, dette visste også mine barn utmerket godt. Men likevel: veldig sårt for en liten tass å ikke ha sine besteforeldre tilstede.

Og jeg syntes at det var nokså hensynsløst av barnehagen å legge opp til noe de visste enkelte familier hadde ingen sjanse til å delta i.

Persille1365381127

Vi har en voldelig far, en psykisk meget syk mormor, en død farmor og en snill stefar vi :-)

Samt masse stefettere og stekusiner, men ingen biosøskenbarn...

Så er det familiedag så griper vi nærmeste voksne og møter opp og later som ikkeno ;-)

*fnise*

Omtrent som vi gjør :)

Gjest Valnøtt

Jeg har i sene nattetimer noen ganger irritert meg over disse skilte mødrene (evt fedrene) som jo ikke engang har samme etternavn som sønnen/datteren! (Når jeg prøver å lokalisere tenåringen)

I det neste øyeblikket må jeg jo innrømme at akkurat det gjelder jo meg selv også :-) Men jeg er jo ikke skilt, må vite.. Hehe..

Hehe, en god grunn til å ha bu av podens tlfnr på netcom.no?

Persille1365381127

"Kanskje man skal tenke litt på det puslespillet før man får barn?"

He he, ja du tror det er så lett å se detaljert for seg akkurat hvordan alt skal bli i all fremtid når man lager disse barna.

Dette er noe som kommer med erfaring det skjønner du og av den gode grunn har ikke jeg tenkt å få et fjerde barn.

Jeg har kjenner heldigvis mine egne begrensninger:)

Men etter ett, og hvertfall etter to - så ser man tendensene...

Så om man får tre - så vet man at det er en til som skal til lege, tannlege, turn, fotball, konferansetime osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...