Gå til innhold

Ang. besteforeldredag i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Selvfølgelig er det jeg som bestemmer hvor mange barn jeg skal ha.

Nå er det et stort sprang på barna mine og jeg kan love deg at jeg ser en stor endring i arrangementer som legges på dagtid/arbeidstiden i forhold til da de andre var mindre.

Jeg lurer bare på om det er nødvendig med en slik utvikling?

Det skyldes jo at de som jobber i disse yrkene har fått strammere og bedre avtaler, der arbeidstiden deres reguleres i større grad. Og at folk har blitt mer bevisst hva de har krav på også her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så rart at man må møte opp i åpningstiden til barnehagen om du ønsker å delta? Du møter jo opp i åpningstiden til alle andre steder du ønsker tjenester fra? Om det er butikker, leger, tannleger, treningssentre, osv. Noen tjenester er lagt for at man skal benytte fritiden på dem, derfor finner du f.eks lite kinoforestillinger midt på dagen - sammenlignet med de du finner på kvelden.

Barnehagen er til for at barnet ditt skal ha et sted å være på dagtid når du er på jobb, med litt utvidet åpningstid så du rekker å komme frem og tilbake. Om du ikke ønsker å delta på arrangementene i barnehage, så må du jo ikke det?

Om du ønsker en barnehage som er åpen om kvelden, så får du jo betale for det da. Eller f.eks akseptere å betale mer enn makspris for å få lagt slike ting til kvelden, så bhg kan betale overtid for det.

Fortsetter under...

• Svar 211
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

50

• tzatziki1365380058

18

• Holmes

17

• morsan

13

Gjest togli

Jeg var i barnehagen 2 ganger daglig og så mye mer enn jeg så den gangen jeg var på foreldrekaffe.

Da må det ha vært en dårlig opplagt foreldrekaffi i barnehagen din... Ungene mine har alltid gledet seg veldig til foreldrekaffi i barnehagen vår. Bare det at jeg eller pappaen sitter sammen med dem på "barnehagestolene" og får være med å se på barnehagens leker, er kjempeviktig for dem. Dessuten får vi mye fin kontakt både med ungenes barnehagevenner, personalet og de andre foreldrene ved å være med på foreldrekaffi i barnehagen.

Jeg synes det er et kjempeflott tiltak som fremmer samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen :)

Foreldrekaffi skjer hos oss to ganger i året og vi trenger ikke være der mer enn 1/2 - 1 time hver gang, dvs. at pappaen og jeg avspaserer max en time hver i året for å gå på foreldrekaffien. Dette synes jeg det er vel verdt :)

Men etter ett, og hvertfall etter to - så ser man tendensene...

Så om man får tre - så vet man at det er en til som skal til lege, tannlege, turn, fotball, konferansetime osv.

Det ser man etterhvert som barna vokser til ja, men alt er jo ikke mulig å se for seg. Da jeg fikk den yngste visste jeg ganske klart hva jeg gikk til, fordi det er stort mellomrom mellom dem og det har gått veldig fint, da jeg var motivert og visste hva som kom.

Men foreldrekaffe i barnehagen, besteforeldredag og påskefrokost er noe nymotens greier som har kommet i ettertid. Var ikke noe som het det da de største var små i deres barnehage ihvertfall.

Jeg visste også at jeg ikke kunne regne med besteforeldre sånn i daglige. Ikke alle som deler hus med mora sin.

Persille1365381127

Da må det ha vært en dårlig opplagt foreldrekaffi i barnehagen din... Ungene mine har alltid gledet seg veldig til foreldrekaffi i barnehagen vår. Bare det at jeg eller pappaen sitter sammen med dem på "barnehagestolene" og får være med å se på barnehagens leker, er kjempeviktig for dem. Dessuten får vi mye fin kontakt både med ungenes barnehagevenner, personalet og de andre foreldrene ved å være med på foreldrekaffi i barnehagen.

Jeg synes det er et kjempeflott tiltak som fremmer samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen :)

Foreldrekaffi skjer hos oss to ganger i året og vi trenger ikke være der mer enn 1/2 - 1 time hver gang, dvs. at pappaen og jeg avspaserer max en time hver i året for å gå på foreldrekaffien. Dette synes jeg det er vel verdt :)

Jeg tror egentlig det er sånn det er de fleste stedene... Vi har "åpent" fra 15.00 til 16.45 - de aller fleste kommer rundt kl. 16.00 - men noen ivrige sjeler kommer tidligere, de går gjerne tidligere også da, og tar med seg sine barn...

Så noen skrev om kaffe hver måned, det er litt i meste laget.

Foreldrkaffen var i gang i måneden og jeg så mye bedre hvordan hun hadde det da jeg sto og oberverte henne i lek da jeg hentet, enn jeg gjorde på den foreldrekaffen jeg var på hvor de fleste ungene satte seg på en benk ved siden av moren sin. Det gjorde også min datter. Fedrene var jo ikke der.

tzatziki1365380058

Jeg sier ikke at de er de eneste, jeg sier bare at jeg forstår at de ikke gidder å bruke fritid på andres barn.

Når det er sagt, mamma er lærer - og jeg husker ikke en eneste ferie uten 50 stiler som skulle rettes som var med på tur...

Det er ikke en sjenerøs ferieordning - det er normal ferie og avspasering.

Det er ikke å bruke "fritid" på andres barn: Det er å gjøre en del av arbeidet sitt utenfor normalarbeidstid, noe som er helt vanlig i alle yrker, omtrent, muligens med unntak av fabrikkansatte osv som jo er avhengig av å jobbe "på jobben", og ikke akkurat kan jobbe et par timer ekstra på kvelden på egen hånd.

Man har ikke 50 stiler å rette i barnskolen, som vi snakker om her. I videregående skole har man mindre undervisning også, nettopp for å håndtere rettingsarbeid, blant annet. Og der er det lite foreldreaktiviteter å snakke om.

Annonse

Gjest togli

Det er ganske fantastisk å kalle lærerenes generøes ferieordninger som en ekstra belastning! De fleste - faktisk alle, må i prinsippet avvikle ferien sin i perioden 1. juni til 31. august, uansett. Da synes jeg at ferie mellom 25 juni til 15 august ikke akkurat er noe å klage over, selv om det forhindrer billige sydenturer i september. Men de blir det ganske kjspt slutt på for folk når barna kommer i skolealder, likevel.

I tillegg juleferie, vinterferie og påskeferie.... Jeg hadde gladelig byttet mine 5 uker ferie med den ordningen der, gitt! Selv om det er rigid.

Barnehagepersonell er det annerledes med, men selv de har bare to uker "tvunget ferie" om sommeren, vanligvis. Noen barnehager er kanskje stengt i 4 uker, og da skjønner jeg at det blir et problem.

Jeg er oppvokst som lærerbarn, har lærerfamiliemedlemmer i fleng, og har i tillegg jobbet som lærervikar mye selv. Dette vet jeg ganske mye om, selv om alle lærere protesterer høylytt på at de har noen privilegier i det hele tatt.

Det forbauser meg stadig at lærere og barnehagepersonell tror at de er de eneste som jobber ugunstig, må jobbe på kvelder osv. De fleste må faktisk det, innimellom.

Problemet er vel at de fleste fortsatt tror at lærerne har så mye mer ferie enn alle andre ;)

Forskjellen på lærere og andre, er at lærere MÅ avspasere/ta ferie når elevene har fri. Antall arbeidstimer i året er uansett det samme som hos alle andre arbeidstakere.

Gjest togli

Jeg tror egentlig det er sånn det er de fleste stedene... Vi har "åpent" fra 15.00 til 16.45 - de aller fleste kommer rundt kl. 16.00 - men noen ivrige sjeler kommer tidligere, de går gjerne tidligere også da, og tar med seg sine barn...

Så noen skrev om kaffe hver måned, det er litt i meste laget.

Hver måned?! Det kan jeg forstå blir litt mye, ja. Ikke skjønner jeg at barnehagepersonalet gidder det heller ;)

tzatziki1365380058

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det bør man forvente at barnehageansatte også klarer. Det er så himla lett å løse problemet med "besteforeldredag" uten at NOEN tar skade av det, at det er latterlig at det blir et tema i det hele tatt.

Jeg klager ikke over foreldrekaffer osv, det synes jeg er hyggelige tiltak, og kjempefint å få være i barnehagen litt mer enn ved henting og bringing. Jeg har heller ikke noen innvendinger mot at sånt skjer i arbeidstiden.

Det er begrepene jeg synes man kan endre, og generelt sørge for å lage inkluderende arrangement.

Mine barn har både mamma og pappa, det hadde vært veldig hyggelig om de lagde mors - og farsdagskort i skole og barnehage. Men jeg klarer faktisk å skjønne hvor vanskelig det kunne føles for de barna som ikke har kontakt med en eller begge foreldrene sine. Mine barn klarer seg fint selv om det blir tatt hensyn til andre fremfor dem i slike situasjoner.

Jeg fatter ikke at det synspunktet er så vanskelig å begripe.

Gjest togli

Foreldrkaffen var i gang i måneden og jeg så mye bedre hvordan hun hadde det da jeg sto og oberverte henne i lek da jeg hentet, enn jeg gjorde på den foreldrekaffen jeg var på hvor de fleste ungene satte seg på en benk ved siden av moren sin. Det gjorde også min datter. Fedrene var jo ikke der.

Jeg går ikke på foreldrekaffien for å observere datteren min i lek, men for å la henne føle at hun er viktig og at jeg er oppriktig interessert i hva hun driver med når hun er i barnehagen.

I vår barnehage er det nok omtrent jevnt fordel med pappaer og mammaer. Noen barn har endatil med seg begge foreldrene.

Foreldrekaffi en gang hver måned virker mye, ja. Der er jeg enig med deg.

Persille1365381127

Det ser man etterhvert som barna vokser til ja, men alt er jo ikke mulig å se for seg. Da jeg fikk den yngste visste jeg ganske klart hva jeg gikk til, fordi det er stort mellomrom mellom dem og det har gått veldig fint, da jeg var motivert og visste hva som kom.

Men foreldrekaffe i barnehagen, besteforeldredag og påskefrokost er noe nymotens greier som har kommet i ettertid. Var ikke noe som het det da de største var små i deres barnehage ihvertfall.

Jeg visste også at jeg ikke kunne regne med besteforeldre sånn i daglige. Ikke alle som deler hus med mora sin.

''Ikke alle som deler hus med mora sin.''

Hva får deg til å tro at jeg regner med henne i hverdagen min?

Hun har vært barnevakt maks en håndfull ganger på fem år fordi jeg har trengt det. Billa har vært der mange flere ganger, men da er det fordi hun har bedt om det selv (mamma altså).

Jeg bytter dag med faren om jeg trenger barnevakt, og det er ytterst sjelden vi skal noe samtidig - da bytter vi på besteforeldrene. I april skal vi begge bort samme helg, da skal hun være hos hans foreldre selv om det er min helg.

Jeg skjønner at du gjerne vil finne noe å "ta" meg på - men du får finne noe annet enn mamma :)

Og igjen; om du synes disse "nymotens greiene" som foreldredeltagelse i barnehagen er et slit - så kan du jo bare la det være. Det er du og barnet ditt som går glipp av noe, ikke barnehagen.

Jeg har vært alene med Billa i fire år, jeg studerer, driver barnehage og jobber. Billa har gått på danseskole, skiskole og barnegym - og ikke ett eneste sted finner du et innlegg der jeg klager over at jeg må ta meg fri fra jobben for å delta på noe som angår henne, eller at noen av de tre tingene går utover hverandre.

Ja, jeg har mye å gjøre, og ja - jeg har lite fritid til meg selv. Men vet du, det er mitt valg - og jeg har tatt det bevisst. Det gjorde du når du fikk hele tre barn også - det krever mer å følge opp tre enn én, ren logikk.

Og om jeg legger meg på ditt "ikke alle som bor i samme hus som mora si"-nivå, så kunne jeg jo sagt at noen av oss tenker før vi produserer flere barn.

For meg må du jobbe som du vil, og ha så mange barn du vil -men å klage over at barnehagen åpner for å inkludere deg i deres arbeid for å ivareta barnet ditt er i mine øyne helt latterlig.

Jeg går ikke på foreldrekaffien for å observere datteren min i lek, men for å la henne føle at hun er viktig og at jeg er oppriktig interessert i hva hun driver med når hun er i barnehagen.

I vår barnehage er det nok omtrent jevnt fordel med pappaer og mammaer. Noen barn har endatil med seg begge foreldrene.

Foreldrekaffi en gang hver måned virker mye, ja. Der er jeg enig med deg.

Jeg tror barna mine hele tiden har følt og forsatt føler at jeg er svært opptatt av hva de driver meg ;o)

Persille1365381127

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det bør man forvente at barnehageansatte også klarer. Det er så himla lett å løse problemet med "besteforeldredag" uten at NOEN tar skade av det, at det er latterlig at det blir et tema i det hele tatt.

Jeg klager ikke over foreldrekaffer osv, det synes jeg er hyggelige tiltak, og kjempefint å få være i barnehagen litt mer enn ved henting og bringing. Jeg har heller ikke noen innvendinger mot at sånt skjer i arbeidstiden.

Det er begrepene jeg synes man kan endre, og generelt sørge for å lage inkluderende arrangement.

Mine barn har både mamma og pappa, det hadde vært veldig hyggelig om de lagde mors - og farsdagskort i skole og barnehage. Men jeg klarer faktisk å skjønne hvor vanskelig det kunne føles for de barna som ikke har kontakt med en eller begge foreldrene sine. Mine barn klarer seg fint selv om det blir tatt hensyn til andre fremfor dem i slike situasjoner.

Jeg fatter ikke at det synspunktet er så vanskelig å begripe.

Har jeg skrevet ett eneste sted at jeg synes det er viktig å ivareta ordet "besteforeldredag"?

Eller har jeg kanskje skrevet at jeg synes dagen i seg selv er et godt tiltak - og at det er for dumt å klage på det?

Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger.

Jeg har ikke motsagt de som synes man kan endre navn, jeg har heller ikke noe problem i å se at man _kan_ endre navn - men jeg synes ikke navnet i seg selv er så mye å henge seg opp i at man skal kjefte på barnehagen for det.

Man kan heller verdsette tiltaket, og la navnet passere - SÅ ofte skjer det ikke.

Har jeg forklart det tydelig nok nå?

Annonse

''Ikke alle som deler hus med mora sin.''

Hva får deg til å tro at jeg regner med henne i hverdagen min?

Hun har vært barnevakt maks en håndfull ganger på fem år fordi jeg har trengt det. Billa har vært der mange flere ganger, men da er det fordi hun har bedt om det selv (mamma altså).

Jeg bytter dag med faren om jeg trenger barnevakt, og det er ytterst sjelden vi skal noe samtidig - da bytter vi på besteforeldrene. I april skal vi begge bort samme helg, da skal hun være hos hans foreldre selv om det er min helg.

Jeg skjønner at du gjerne vil finne noe å "ta" meg på - men du får finne noe annet enn mamma :)

Og igjen; om du synes disse "nymotens greiene" som foreldredeltagelse i barnehagen er et slit - så kan du jo bare la det være. Det er du og barnet ditt som går glipp av noe, ikke barnehagen.

Jeg har vært alene med Billa i fire år, jeg studerer, driver barnehage og jobber. Billa har gått på danseskole, skiskole og barnegym - og ikke ett eneste sted finner du et innlegg der jeg klager over at jeg må ta meg fri fra jobben for å delta på noe som angår henne, eller at noen av de tre tingene går utover hverandre.

Ja, jeg har mye å gjøre, og ja - jeg har lite fritid til meg selv. Men vet du, det er mitt valg - og jeg har tatt det bevisst. Det gjorde du når du fikk hele tre barn også - det krever mer å følge opp tre enn én, ren logikk.

Og om jeg legger meg på ditt "ikke alle som bor i samme hus som mora si"-nivå, så kunne jeg jo sagt at noen av oss tenker før vi produserer flere barn.

For meg må du jobbe som du vil, og ha så mange barn du vil -men å klage over at barnehagen åpner for å inkludere deg i deres arbeid for å ivareta barnet ditt er i mine øyne helt latterlig.

"ikke ett eneste sted finner du et innlegg der jeg klager over at jeg må ta meg fri fra jobben for å delta på noe som angår henne, eller at noen av de tre tingene går utover hverandre"

He he nei, men - hundrevis- av innlegg hvor du klager over arbeidstakere som ikke kommer på jobb.

Persille1365381127

Hver måned?! Det kan jeg forstå blir litt mye, ja. Ikke skjønner jeg at barnehagepersonalet gidder det heller ;)

Heh, det hadde aldri skjedd her heller for å si det sånn - de dagene er jo hat for oss...

Ikke bare skal man rekke å snakke med alle foreldrene så ikke noen skal føle seg oversett e.l. - men barna er langt mer høylytte og uregjerlige enn når foreldrene ikke er der. Det er trangt, man føler at man blir observert hele tiden, og det er generelt utmattende.

Men; i etterkant får jeg en god følelse, og når takknemlige foreldre kommer og forteller hvor hyggelig de har hatt det - så er det hele verdt det :)

Gjest togli

Jeg tror barna mine hele tiden har følt og forsatt føler at jeg er svært opptatt av hva de driver meg ;o)

Det er jeg sikker på at de gjør :)

Jeg vet allikevel at mine barn ville blitt veldig skuffet dersom en av oss ikke kunne komme på et slikt arrangement. Noe som er viktig for dem er å "vise fram" mammaen eller pappaen sin ;)

tzatziki1365380058

Problemet er vel at de fleste fortsatt tror at lærerne har så mye mer ferie enn alle andre ;)

Forskjellen på lærere og andre, er at lærere MÅ avspasere/ta ferie når elevene har fri. Antall arbeidstimer i året er uansett det samme som hos alle andre arbeidstakere.

Nei, jeg tror faktisk ikke det stemmer. Jeg har enorm respekt for lærerenes arbeid, men ikke fordi de jobber så himla mange timer. Det er veldig vanlig i veldig mange andre yrker å jobbe masse overtid som man aldri får verken betalt for eller avspasert - det er til og med vanlig å legge inn en forventing om at man jobber mer enn normaltid uten rett til å avspasere. Jeg tror mange lærere hadde blitt overrasket dersom de visste hvor mye en del andre faktisk jobber uten å bli kompensert for det.

En tid ble sånt reflektert i lønna, men med lærerlønningene nå, er det ikke så veldig stor avstand til feks den organisasjonen jeg jobbet i tidligere, og hvor man jobber MYE. Men i motsetning til lærerne, så anses det som naturlig og som en investering i personlig utvikling som kompetanseperson. Og der stoppet overtidsbetaling og rett til avspasering så fort man rundet 350.000.

Jeg kjenner flere lærere som har gått over til andre stillinger, og de hevder at de jobber mer og får avspasert mindre enn tidligere. Og de lærerne jeg kjenner som binder opp arbeidstiden sin til fulle dager, altså jobber fra 0800 - 1600 hver dag, sier at de i all hovedsak får gjort alt de skal innenfor den arbeidsdagen, og altså slipper overtidsarbeid i tillegg. Og da skjønner jeg ikke hvor alle avspaseringstimene liksom kommer fra.

I kombinasjon med all annen kunnskap jeg har om læreryrke, blant annet gjennom å ha jobbet som vikar i lengre perioder selv, så mener jeg fremdeles at ferieordninen til lærerne er ekstremt generøse, og det er uvanlig å få lov å avspasere så mye som lærerne gjør av sin overtid.

Persille1365381127

"ikke ett eneste sted finner du et innlegg der jeg klager over at jeg må ta meg fri fra jobben for å delta på noe som angår henne, eller at noen av de tre tingene går utover hverandre"

He he nei, men - hundrevis- av innlegg hvor du klager over arbeidstakere som ikke kommer på jobb.

Nei, jeg har hatt noen få arbeidstakere som ikke kommer på jobb - og det er av HELT andre grunner enn dette.

Og at jeg sjokkeres av gravide som vil sykemeldes fordi de vil reise til varmere land, eller unge som er mandagssyke, eller voksne som teller egenmeldingsdager for å være sikre på å ta ut alle - er ikke det samme som at jeg ikke ønsker at folk skal følge opp barna sine.

Jeg har, og har hatt, flere ansatte med (flere) barn, og jeg har ikke hatt noe problem med å tilrettelegge for dem bare jeg får varsel noe tid i forveien.

Og vi legger f.eks alle plandager til romjul, påske og inneklemte dager - så det skal være færrest mulig stengte dager i bhg. Finn gjerne en annen barnehage som ikke har en eneste stengt dag pga plandag ila hele året til meg? Til og med når bydelen holder felles obligatoriske plandager for alle barehagene klarer vi å holde åpent... Så jeg gjør mitt for å tilrettelegge for foreldrene, og har ingen dårlig samvittighet for at jeg en noen få ganger i året inviterer dem på besøk deler av arb.dagen deres så de skal få se hva barna deres driver med.

Du gjør iherdige forsøk på å sette meg og mine meninger i et dårlig lys, både ved å antyde at jeg utnytter moren min og får ekstragoder fordi hun bor i nærheten - og ved å kritisere meg som arbeidsgiver. Men det faller på stengrunn....

Forskjellen er nemlig at du klager over at du ikke klarer å følge opp alle tre barna dine - fordi du føler du må være på jobben samtidig. Du forventer at andre skal bruke av sin fritid for at du skal få fulgt opp barna dine. Du forventer at barnehagen skal overtidsbetale ansatte så du slipper å avspasere en time, eller å tape en time i lønn. Du synes det burde være en hel masse særordninger så du skal slippe å tape noe av din dyrebare fri- eller arbeidstid for å følge opp barna dine....

Men jeg sier igjen; det burde du ha tenkt på før du fikk TRE barn. Det burde du ha tenkt på før du fikk deg en jobb der det var umulig for deg å være borte den tiden tre barn krever.

Du må gjerne fortsette å forsøke og dytte dette over på meg, lage nye vrier og formuleringer du tror at speiler meg til jeg sprekker - men det går ikke.

Dette har du valgt selv, da får du ta konsekvensen. Og igjen, du kan jo bare la være å møte opp - ingen tvinger deg!

tzatziki1365380058

Har jeg skrevet ett eneste sted at jeg synes det er viktig å ivareta ordet "besteforeldredag"?

Eller har jeg kanskje skrevet at jeg synes dagen i seg selv er et godt tiltak - og at det er for dumt å klage på det?

Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger.

Jeg har ikke motsagt de som synes man kan endre navn, jeg har heller ikke noe problem i å se at man _kan_ endre navn - men jeg synes ikke navnet i seg selv er så mye å henge seg opp i at man skal kjefte på barnehagen for det.

Man kan heller verdsette tiltaket, og la navnet passere - SÅ ofte skjer det ikke.

Har jeg forklart det tydelig nok nå?

''Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger.''

Jeg har fått med meg at en del mener det, og akkurat det skjønner jeg ikke.

''Jeg har ikke motsagt de som synes man kan endre navn, jeg har heller ikke noe problem i å se at man _kan_ endre navn - men jeg synes ikke navnet i seg selv er så mye å henge seg opp i at man skal kjefte på barnehagen for det.

Man kan heller verdsette tiltaket, og la navnet passere - SÅ ofte skjer det ikke.''

Vi har ikke besteforeldrekaffe i vår barnehage, men nei - jeg hadde ikke verdsatt det tilbudet uten å be om navneendring eller i alle fall bedt om at mine barn kunne ta med noen andre. Mine foreldre er altfor syke til å delta på slike dager, og min manns foreldre bor altfor langt unna. Jeg har mange andre som med glede hadde stilt opp, og jeg hadde sørget for at de fikk bli med, i stedet for å bare akseptere besteforeldredagen som sådan.

Vi har en utrolig flott barnehage med fantastiske ansatte, så jeg er helt sikker på at det ikke ville blitt noe problem i det hele tatt. Så min reaksjon hadde nok vært å verdsette tilbudet, men likevle å kommentere navnet, og så ville jeg sørget for at barna min hadde fått med seg noen andre den dagen.

Gjest togli

Nei, jeg tror faktisk ikke det stemmer. Jeg har enorm respekt for lærerenes arbeid, men ikke fordi de jobber så himla mange timer. Det er veldig vanlig i veldig mange andre yrker å jobbe masse overtid som man aldri får verken betalt for eller avspasert - det er til og med vanlig å legge inn en forventing om at man jobber mer enn normaltid uten rett til å avspasere. Jeg tror mange lærere hadde blitt overrasket dersom de visste hvor mye en del andre faktisk jobber uten å bli kompensert for det.

En tid ble sånt reflektert i lønna, men med lærerlønningene nå, er det ikke så veldig stor avstand til feks den organisasjonen jeg jobbet i tidligere, og hvor man jobber MYE. Men i motsetning til lærerne, så anses det som naturlig og som en investering i personlig utvikling som kompetanseperson. Og der stoppet overtidsbetaling og rett til avspasering så fort man rundet 350.000.

Jeg kjenner flere lærere som har gått over til andre stillinger, og de hevder at de jobber mer og får avspasert mindre enn tidligere. Og de lærerne jeg kjenner som binder opp arbeidstiden sin til fulle dager, altså jobber fra 0800 - 1600 hver dag, sier at de i all hovedsak får gjort alt de skal innenfor den arbeidsdagen, og altså slipper overtidsarbeid i tillegg. Og da skjønner jeg ikke hvor alle avspaseringstimene liksom kommer fra.

I kombinasjon med all annen kunnskap jeg har om læreryrke, blant annet gjennom å ha jobbet som vikar i lengre perioder selv, så mener jeg fremdeles at ferieordninen til lærerne er ekstremt generøse, og det er uvanlig å få lov å avspasere så mye som lærerne gjør av sin overtid.

Ojsann, det er iallefall ikke min erfaring, så her tror jeg nok det er store individuelle forskjeller. De lærerne jeg kjenner jobber mye og de fleste jobber mer enn de får betalt for.

Det jeg synes er rart er at så mange lærere finner seg andre jobber. Men den lukurative arbeidstiden du snakker om, så skulle man jo tro lærerne ville beholde lærerjobben ;)

De fleste vikarer jobber selvsagt mindre enn kontaktlærere, emn jeg snakker her om fast ansatte lærere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...