Persille1365381127 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Det er ikke å bruke "fritid" på andres barn: Det er å gjøre en del av arbeidet sitt utenfor normalarbeidstid, noe som er helt vanlig i alle yrker, omtrent, muligens med unntak av fabrikkansatte osv som jo er avhengig av å jobbe "på jobben", og ikke akkurat kan jobbe et par timer ekstra på kvelden på egen hånd. Man har ikke 50 stiler å rette i barnskolen, som vi snakker om her. I videregående skole har man mindre undervisning også, nettopp for å håndtere rettingsarbeid, blant annet. Og der er det lite foreldreaktiviteter å snakke om. I ungdomsskolen som vi snakker om her - så har man 50 stiler å rette om man underviser én klasse. 25 i hver målform, og gjerne ennå flere. Og har man to klasser - så runder man lett 100. Når jeg snakker om å bruke fritid på andres barn, så mener jeg ikke stiler osv - jeg mener foreldrekaffer osv. på ettermiddagen fordi foreldre mener det burde være rimelig å legge sånt til ettermiddagen. Ønsker du å se hva barnehagen driver med, så møter du opp i deres åpningstid. Hvis ikke er det jo bare å la være - og hente til normal tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 ''Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger.'' Jeg har fått med meg at en del mener det, og akkurat det skjønner jeg ikke. ''Jeg har ikke motsagt de som synes man kan endre navn, jeg har heller ikke noe problem i å se at man _kan_ endre navn - men jeg synes ikke navnet i seg selv er så mye å henge seg opp i at man skal kjefte på barnehagen for det. Man kan heller verdsette tiltaket, og la navnet passere - SÅ ofte skjer det ikke.'' Vi har ikke besteforeldrekaffe i vår barnehage, men nei - jeg hadde ikke verdsatt det tilbudet uten å be om navneendring eller i alle fall bedt om at mine barn kunne ta med noen andre. Mine foreldre er altfor syke til å delta på slike dager, og min manns foreldre bor altfor langt unna. Jeg har mange andre som med glede hadde stilt opp, og jeg hadde sørget for at de fikk bli med, i stedet for å bare akseptere besteforeldredagen som sådan. Vi har en utrolig flott barnehage med fantastiske ansatte, så jeg er helt sikker på at det ikke ville blitt noe problem i det hele tatt. Så min reaksjon hadde nok vært å verdsette tilbudet, men likevle å kommentere navnet, og så ville jeg sørget for at barna min hadde fått med seg noen andre den dagen. ''Så min reaksjon hadde nok vært å verdsette tilbudet, men likevle å kommentere navnet, og så ville jeg sørget for at barna min hadde fått med seg noen andre den dagen.'' Nettopp - det var hele mitt poeng. Man kan kommentere det, men ikke nødvendig å lage noe kjempenummer av det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Nei, jeg tror faktisk ikke det stemmer. Jeg har enorm respekt for lærerenes arbeid, men ikke fordi de jobber så himla mange timer. Det er veldig vanlig i veldig mange andre yrker å jobbe masse overtid som man aldri får verken betalt for eller avspasert - det er til og med vanlig å legge inn en forventing om at man jobber mer enn normaltid uten rett til å avspasere. Jeg tror mange lærere hadde blitt overrasket dersom de visste hvor mye en del andre faktisk jobber uten å bli kompensert for det. En tid ble sånt reflektert i lønna, men med lærerlønningene nå, er det ikke så veldig stor avstand til feks den organisasjonen jeg jobbet i tidligere, og hvor man jobber MYE. Men i motsetning til lærerne, så anses det som naturlig og som en investering i personlig utvikling som kompetanseperson. Og der stoppet overtidsbetaling og rett til avspasering så fort man rundet 350.000. Jeg kjenner flere lærere som har gått over til andre stillinger, og de hevder at de jobber mer og får avspasert mindre enn tidligere. Og de lærerne jeg kjenner som binder opp arbeidstiden sin til fulle dager, altså jobber fra 0800 - 1600 hver dag, sier at de i all hovedsak får gjort alt de skal innenfor den arbeidsdagen, og altså slipper overtidsarbeid i tillegg. Og da skjønner jeg ikke hvor alle avspaseringstimene liksom kommer fra. I kombinasjon med all annen kunnskap jeg har om læreryrke, blant annet gjennom å ha jobbet som vikar i lengre perioder selv, så mener jeg fremdeles at ferieordninen til lærerne er ekstremt generøse, og det er uvanlig å få lov å avspasere så mye som lærerne gjør av sin overtid. En annen ting er at det man i realiteten kaller "ferie" ikke alltid er ferie for lærerne. I juleferien driver jeg så og si aldri lærerarbeid, men i alle de andre feriene jobber jeg litt hjemme, stort sett hver dag. I sommerferien tar jeg helt fri i ca 5 uker. De andre "ferieukene" går med til etterarbeid og forberedelse til neste skoleår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ojsann, det er iallefall ikke min erfaring, så her tror jeg nok det er store individuelle forskjeller. De lærerne jeg kjenner jobber mye og de fleste jobber mer enn de får betalt for. Det jeg synes er rart er at så mange lærere finner seg andre jobber. Men den lukurative arbeidstiden du snakker om, så skulle man jo tro lærerne ville beholde lærerjobben De fleste vikarer jobber selvsagt mindre enn kontaktlærere, emn jeg snakker her om fast ansatte lærere. Jeg jobber ikke mindre enn fast ansatte lærere da jeg var vikar, bare så det er sagt. Jeg var ansatt i full stilling over et par år, og hadde også kontaktlæreransvar. Jeg synes ikke det er det minste rart at lærere finner seg andre yrker. Jeg tror det er et kjempestressende og krevende yrke, og jeg kunne simpelthen "forgylt" noen av de lærerne som mine barn har hatt. Men jeg tror ikke arbeidstiden er årsaken til at lærere finner andre jobber, og jeg tror ikke at lærere jobber flere timer enn andre. Jeg tror, og mye forskning bekrefter også, at yrker hvor man har så tett kontakt med andre og den type "menneskeansvar" er særdeles krevende. Sånn sett kan det godt hende at lærerne, barnehageanssate og kanskje folk innenfor en del andre "omsorgsyrker" virkelig burde hatt betraktelig kortere arbeidstid enn andre. Men da må det begrunnes i belastningen yrket medfører, og ikke i arbeidstiden. Veldig mange jobber veldig mange timer, og veldig mange jobber mye mer enn de får betalt for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 ''Så min reaksjon hadde nok vært å verdsette tilbudet, men likevle å kommentere navnet, og så ville jeg sørget for at barna min hadde fått med seg noen andre den dagen.'' Nettopp - det var hele mitt poeng. Man kan kommentere det, men ikke nødvendig å lage noe kjempenummer av det... Da er vi nok i prinsippet enige, bortsett fra at jeg mener barnehagen kunne tenkt så langt selv, før de inviterer til besteforeldredag. Men det er for så vidt flisespikkeri 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det er jeg sikker på at de gjør Jeg vet allikevel at mine barn ville blitt veldig skuffet dersom en av oss ikke kunne komme på et slikt arrangement. Noe som er viktig for dem er å "vise fram" mammaen eller pappaen sin Jeg har ikke dårlig samvittiget. Jeg har gått på luciafrokoster i nærmere 17 år. Jeg har gått på alle sommeravslutninger og juleavslutninger i skolesammenheng i 13 år. jeg går på alle 3 konferansetimene hver vår og høst. Alle foredremøtene, selv om jeg i praksis kan dele, så har jeg foretrukket å bli med.Jeg har gått på sommeravslutninger, juleavslutninger, konserter oppvisninger, kamper, sittet og hørt på alle korpsøvelsene hver tirsdag.( Jeg var vel en av de få mødrene som gadd å sitte der gjennom hele øvelsen hver tirsdag) og alt mulig annet forskellige arrangementer i forbindelse med alle fritidsaktivitene deres . Jeg har vært i korpsstyret og arragnert loppemarkeder i flere år, vært på 17 maifrokster, stått i pølsekiosk, bakt kaker. jeg følger inn og ut av sfo, tar en prat med de voksne, ser på hva barna driver med og nå går jeg på påskefrokoster også.osv osv. Høres ut som rene forsvarstalen dette;o) Men faktum er altså at de andre barna vet godt hvem mammen til mine barn er. Ingen fare med det, tror jeg:) Jeg skulker ikke unna en dritt, bortsett fra foredrekaffen, fordi jeg prøver å følge opp jobben også. Den ene gangen jeg var på den foredrekaffen, så satt det en gjeng med mødre rundt et langbord og skravlet med hverandre og noen unger som prøvde å få kontakt med mødrene sine. Det var ikke mulig og se hvordan ungene hadde det i barnehagen. Det ser jeg når jeg henter og jeg snakker med ungene og spør dem. Ja, de mener til og med at jeg intervjuer dem:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg jobber ikke mindre enn fast ansatte lærere da jeg var vikar, bare så det er sagt. Jeg var ansatt i full stilling over et par år, og hadde også kontaktlæreransvar. Jeg synes ikke det er det minste rart at lærere finner seg andre yrker. Jeg tror det er et kjempestressende og krevende yrke, og jeg kunne simpelthen "forgylt" noen av de lærerne som mine barn har hatt. Men jeg tror ikke arbeidstiden er årsaken til at lærere finner andre jobber, og jeg tror ikke at lærere jobber flere timer enn andre. Jeg tror, og mye forskning bekrefter også, at yrker hvor man har så tett kontakt med andre og den type "menneskeansvar" er særdeles krevende. Sånn sett kan det godt hende at lærerne, barnehageanssate og kanskje folk innenfor en del andre "omsorgsyrker" virkelig burde hatt betraktelig kortere arbeidstid enn andre. Men da må det begrunnes i belastningen yrket medfører, og ikke i arbeidstiden. Veldig mange jobber veldig mange timer, og veldig mange jobber mye mer enn de får betalt for. Okei, jeg misforsto. Trodde du mente at lærere jobba mindre enn andre arbeidstakere. Er med på at de sikkert ikke jobber mer enn andre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Ja, stakkars barn. De må jo for all del skjermes så mye som mulig. Helst helt til de blir 20 år. Før det så trengfer de ikke å vite at verden faktisk av og til handler om noen som har noe som de selv ikke har. Det kan faktisk brukes som et godt utgangspunkt for en samtale og ikke minst læring, for de små. Jeg må si jeg blir sjokka over hva som kan lages til problemer blant foreldrene. Atter en gang understøtter det min teori om at vi får en generasjon med stadig flere selvopptatte, selvsentrerte og utålelige barn som aldri har opplevd at noe går i mot dem... Barn og unge kan ha godt av å lære litt om hvordan verden fungerer. Det er ikke din jobb å definere hva andres barn kan tåle. Det kan være gode grunner for å unngå temaet besteforeldre til barna er mye eldre enn barnehagealder. Jeg kjenner en liten gutt som sliter fordi pappaen hans rett og slett ikke vil vite av ham. Det hadde blitt enormt vanskelig for denne gutten dersom barnehagen hadde invitert til "pappa-dag". Det er hardt å kreve at en 4-åring skal måtte forholde seg så konkret og åpent til et så stort fars-savn, og det er i alle fall ikke barnehagen som bør trigge at slike problemstillinger kommer opp. Denne gutten lever med savnet sitt hver dag - han vet utmerket godt at det er vanlig for andre barn å ha kontakt med pappa, selv om foreldrene ikke bor sammen. En pappa-dag i barnehagen hadde virkelig lagt sten til byrden, og det skjønner jeg ikke at skal måtte være noe poeng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Nei, jeg har hatt noen få arbeidstakere som ikke kommer på jobb - og det er av HELT andre grunner enn dette. Og at jeg sjokkeres av gravide som vil sykemeldes fordi de vil reise til varmere land, eller unge som er mandagssyke, eller voksne som teller egenmeldingsdager for å være sikre på å ta ut alle - er ikke det samme som at jeg ikke ønsker at folk skal følge opp barna sine. Jeg har, og har hatt, flere ansatte med (flere) barn, og jeg har ikke hatt noe problem med å tilrettelegge for dem bare jeg får varsel noe tid i forveien. Og vi legger f.eks alle plandager til romjul, påske og inneklemte dager - så det skal være færrest mulig stengte dager i bhg. Finn gjerne en annen barnehage som ikke har en eneste stengt dag pga plandag ila hele året til meg? Til og med når bydelen holder felles obligatoriske plandager for alle barehagene klarer vi å holde åpent... Så jeg gjør mitt for å tilrettelegge for foreldrene, og har ingen dårlig samvittighet for at jeg en noen få ganger i året inviterer dem på besøk deler av arb.dagen deres så de skal få se hva barna deres driver med. Du gjør iherdige forsøk på å sette meg og mine meninger i et dårlig lys, både ved å antyde at jeg utnytter moren min og får ekstragoder fordi hun bor i nærheten - og ved å kritisere meg som arbeidsgiver. Men det faller på stengrunn.... Forskjellen er nemlig at du klager over at du ikke klarer å følge opp alle tre barna dine - fordi du føler du må være på jobben samtidig. Du forventer at andre skal bruke av sin fritid for at du skal få fulgt opp barna dine. Du forventer at barnehagen skal overtidsbetale ansatte så du slipper å avspasere en time, eller å tape en time i lønn. Du synes det burde være en hel masse særordninger så du skal slippe å tape noe av din dyrebare fri- eller arbeidstid for å følge opp barna dine.... Men jeg sier igjen; det burde du ha tenkt på før du fikk TRE barn. Det burde du ha tenkt på før du fikk deg en jobb der det var umulig for deg å være borte den tiden tre barn krever. Du må gjerne fortsette å forsøke og dytte dette over på meg, lage nye vrier og formuleringer du tror at speiler meg til jeg sprekker - men det går ikke. Dette har du valgt selv, da får du ta konsekvensen. Og igjen, du kan jo bare la være å møte opp - ingen tvinger deg! "Nei, jeg har hatt noen få arbeidstakere som ikke kommer på jobb" Det er ikke akkurat inntrykket du har gitt:) "Forskjellen er nemlig at du klager over at du ikke klarer å følge opp alle tre barna dine"- Nei, det har jeg jammen ikke klaget over. Det vet jeg at jeg greier. Jeg har droppet foredrekaffen, men det er kun noe som har eksistert de siste årene. Enten folk har ett barn eller flere barn, må både skolen og barnehagen innse at andre folk jobber også. Nå ser jeg en utvikling hvor flere og flere ting legges til midt i arbeidstida. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 En annen ting er at det man i realiteten kaller "ferie" ikke alltid er ferie for lærerne. I juleferien driver jeg så og si aldri lærerarbeid, men i alle de andre feriene jobber jeg litt hjemme, stort sett hver dag. I sommerferien tar jeg helt fri i ca 5 uker. De andre "ferieukene" går med til etterarbeid og forberedelse til neste skoleår. Broren min var lærer i mange år, nå jobber han med noe helt annet, Han sier han savner feriene og de korte arbeidsdagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Så beviset ditt er at du er vokst opp hos lærerforeldre? Og at du har jobbet som lærervikar? Ja, da kjenner du jo til arbeidstidsavtalene... Som, btw, er ganske forskjellige nå og for bare fem år siden. Selv om det meste av (det bitre) innlegget ditt faktisk ikke sier noe om hvordan du skal fikse det rent praktisk. Som tidligere nevnt er det faktisk skoleeiere som ikke har råd til å betale overtid/betaling for delt dagsverk, og derfor pålegger lærerne sine å ha alle møter ferdig før kl 17.00. Forslag til løsning på det? Jeg jobbet som lærervikar i full stilling i et par år, med kontaktlæreransvar. I tillegg har jeg mange nært meg som er lærere og kjenner rimelig godt til arbeidstidsavtalene, ja. Både nå og for 5 år siden. Jeg har ikke problemer med at møter skal være ferdig til kl. 1700 jeg - det synes jeg er helt rimelig. Jeg reagerer på at den generøse avspaserings- og ferieordningen til lærerne blir fremstilt som en ulempe. Det er jeg helt uenig i at det er. Jeg kjenner ingen annen yrkesgruppe som får avspasert time for time, slik det er lagt opp til for lærerne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 ''Så min reaksjon hadde nok vært å verdsette tilbudet, men likevle å kommentere navnet, og så ville jeg sørget for at barna min hadde fått med seg noen andre den dagen.'' Nettopp - det var hele mitt poeng. Man kan kommentere det, men ikke nødvendig å lage noe kjempenummer av det... Hvem andre en pensjonerte besteforeldre kan være med da? Jeg kjenner ingen her i oslo jeg som ikke er i jobb og som faktisk kunne ha vært med dem. På kveldstid ja, men ikke på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Hvem andre en pensjonerte besteforeldre kan være med da? Jeg kjenner ingen her i oslo jeg som ikke er i jobb og som faktisk kunne ha vært med dem. På kveldstid ja, men ikke på dagtid. Det hender jo faktisk at besteforeldre jobber i yrker der det er mulig å gå tidligere, eller man ikke har 8-16 jobb... Det er alltid mange besteforeldre på våre tilstelninger (ikke besteforeldredager, men andre ting), så jeg ser ikke at det er noe annerledes for dem enn foreldre? Vil man være med, så får man det til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Da er vi nok i prinsippet enige, bortsett fra at jeg mener barnehagen kunne tenkt så langt selv, før de inviterer til besteforeldredag. Men det er for så vidt flisespikkeri 'Men det er for så vidt flisespikkeri :)'' Jepp Og det er det hele argumentasjonen min bygger på - er det nødvendig å henge seg opp i det egentlig... Men jeg skjønner jo nå at det er nødvendig for noen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Idrettsansatte... Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg jobbet som lærervikar i full stilling i et par år, med kontaktlæreransvar. I tillegg har jeg mange nært meg som er lærere og kjenner rimelig godt til arbeidstidsavtalene, ja. Både nå og for 5 år siden. Jeg har ikke problemer med at møter skal være ferdig til kl. 1700 jeg - det synes jeg er helt rimelig. Jeg reagerer på at den generøse avspaserings- og ferieordningen til lærerne blir fremstilt som en ulempe. Det er jeg helt uenig i at det er. Jeg kjenner ingen annen yrkesgruppe som får avspasert time for time, slik det er lagt opp til for lærerne. ''Jeg kjenner ingen annen yrkesgruppe som får avspasert time for time, slik det er lagt opp til for lærerne.'' Idrettsansatte. Og i tillegg slipper de idrettsansatte å få overtid utbetalt overhode, det er det nemlig ikke penger til. Snittlønn? Ca 350.000,-. Med minimum 2 timer overtid hver dag, jobbing 3 av 4 helger hver måned i sesongen og minimale muligheter for avspasering - fordi sesongen nå varer hele året. Hurra... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Har jeg skrevet ett eneste sted at jeg synes det er viktig å ivareta ordet "besteforeldredag"? Eller har jeg kanskje skrevet at jeg synes dagen i seg selv er et godt tiltak - og at det er for dumt å klage på det? Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger. Jeg har ikke motsagt de som synes man kan endre navn, jeg har heller ikke noe problem i å se at man _kan_ endre navn - men jeg synes ikke navnet i seg selv er så mye å henge seg opp i at man skal kjefte på barnehagen for det. Man kan heller verdsette tiltaket, og la navnet passere - SÅ ofte skjer det ikke. Har jeg forklart det tydelig nok nå? "Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger" Hvem har sagt at konferansetimer og avslutninger er vrøvl? Bare spør jeg siden jeg ikke har lest det noe sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Da må det ha vært en dårlig opplagt foreldrekaffi i barnehagen din... Ungene mine har alltid gledet seg veldig til foreldrekaffi i barnehagen vår. Bare det at jeg eller pappaen sitter sammen med dem på "barnehagestolene" og får være med å se på barnehagens leker, er kjempeviktig for dem. Dessuten får vi mye fin kontakt både med ungenes barnehagevenner, personalet og de andre foreldrene ved å være med på foreldrekaffi i barnehagen. Jeg synes det er et kjempeflott tiltak som fremmer samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen Foreldrekaffi skjer hos oss to ganger i året og vi trenger ikke være der mer enn 1/2 - 1 time hver gang, dvs. at pappaen og jeg avspaserer max en time hver i året for å gå på foreldrekaffien. Dette synes jeg det er vel verdt Sånn var det dengang poden gikk i barnehagen også. Vi hadde foreldrekaffe etpar ganger pr halvår, pluss Lucia, påskefrokost og grilling på forsommeren. Poden gikk i studentbarnehage, jeg studerte ennå på den tiden, og dette påvirket sikkert holdningen til slike dager. De fleste barn hadde minst en forelder som kunne stille, men likevel var det som hos dere; de fleste var innom en halvtime – max en time eller så. Kjekk måte å møte både Podens hverdag, personalet, lekekompiser og kompisenens foreldre på – men altså ingen krise om det klaffet sånn at det bare ble en kjapp kaffe en av gangene heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 "Nei, jeg har hatt noen få arbeidstakere som ikke kommer på jobb" Det er ikke akkurat inntrykket du har gitt:) "Forskjellen er nemlig at du klager over at du ikke klarer å følge opp alle tre barna dine"- Nei, det har jeg jammen ikke klaget over. Det vet jeg at jeg greier. Jeg har droppet foredrekaffen, men det er kun noe som har eksistert de siste årene. Enten folk har ett barn eller flere barn, må både skolen og barnehagen innse at andre folk jobber også. Nå ser jeg en utvikling hvor flere og flere ting legges til midt i arbeidstida. Jeg har ikke gitt noe annet inntrykk, hva du har oppfattet er en helt annen sak - og du oppfatter alltid det jeg skriver som skandaler og forferdelig selvsentrert. For som du sier, ikke alle har mora i samme huset... Et argument du stadig trekker frem Verken skoler eller barnehager har noe problem med å innse at folk jobber? Barnehager eksisterer jo nettopp fordi folk jobber! Og ting legges i arbeidstiden nettopp fordi det er det det er - arbeidet til de som jobber i barnehagen. Det er frivillig å være med, det er gratis, og det er helt opp til deg. Vil du jobbe i stedet, så gjør du det - ikke noe problem, barnet ditt blir ivaretatt frem til stengetid uansett. Jeg forstår uansett ikke at du trenger å klage over at noen arrangerer noe hyggelig for familien din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 'Men det er for så vidt flisespikkeri :)'' Jepp Og det er det hele argumentasjonen min bygger på - er det nødvendig å henge seg opp i det egentlig... Men jeg skjønner jo nå at det er nødvendig for noen Faktisk så tror jeg at det er en del foreldre som ikke en gang ville tenkt tanken på å ta opp med barnehagen at de kunne ta med noen andre, eller foreslå at dagen kunne kalles gjestedag, feks. Jeg er veldig tydelig på sånt selv, både i forhold til skole og barnehage, og har aldri opplevd å få problemer med det. Men jeg kjenner faktisk til foreldre som knapt tør å snakke med barnehage eller skole om annet enn "vær og vind". Senest i påsken snakket jeg med en mamma som ikke har turt å ta opp mobbing av barnet hennes med skolen, fordi hun er redd dels for ikke å bli trodd, men først og fremst for at barnet skal får problemer med skolen fordi moren "skaper trøbbel" ved å ta opp mobbing. Sånt er helt uforståelig for meg, men jeg skjønner at det faktisk finnes en rekke voksne mennesker som ikke tør verken å snakke med verken denne eller andre typer "autoriteter", enda det er barna deres det går ut over når de ikke gjør det. Og for slike foreldre kan det helt sikkert være vanskelig å takle slike "besteforeldredager". De tør sikkert heller ikke "kreve", eller nærmest ta for gitt at de kan ta med andre som er nært barnet på slike dager, heller. Og da kan nok selve ordbruken bli et problem. Men sant å si mistenker jeg ikke den jevne dol- mor for å ikke tore å ta ting opp med barnehage og skole 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 "Og om du leser svarene, så ser du at mange synes både foreldrekaffer, konferansetimer og avslutninger er unødvendig vrøvl, og noe av det "nymotens" greier vi ikke trenger" Hvem har sagt at konferansetimer og avslutninger er vrøvl? Bare spør jeg siden jeg ikke har lest det noe sted. Ups, beklager - siterte jeg ikke ordrett? Jeg mener "unødvendig så lenge jeg ikke kan få møte når det passer meg, jobben min er mye viktigere enn å følge opp barnet mitt"-tilstelninger. Du skjønner utmerket godt hva jeg mente, så du trenger ikke gjøre deg dummere enn du er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/303204-ang-besteforeldredag-i-barnehagen/page/8/#findComment-2458390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.