Gå til innhold

Slik takler du skrikerungen!

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen var en slik ekstremutgave av belønning og forhandling om ting man slett ikke bør forhandle om, at det er vanskelig å finne det poenget du fremhever i all idiotien.

Det første jeg tenker når jeg ser situasjoner der voksne håndterer barn på en måte jeg finner lite hensiktsmessig, er at jeg ikke har hatt barnet siden kl 06.00 om morgenen... En del ting har en historie som ikke er så veldig synlig for tilfeldige forbipasserende.

;-)

Voksne kan selvsagt både dempe og ekskalere konflikter alt etter hvor smarte og/eller slitne de er.

Gneldrete unger i butikken lempes uansett over skulderen og bæres ut. 99% av alle butikkonflikter springer ut av ska-ha-ska-ha og/eller at ungen ønsker å løpe rundt som villdyr og terrorisere alt og alle samt rasere butikken.

Min mor sier at vi aldri maste i butikken fordi vi visste at det ikke var noen vits. Hun må ha vært flinkere med oppdragelsen enn meg... Evt. ha lidd noen hukommelsestap.

;-)

mvh

Jeg er helt enig med deg når det gjelder konflikter i butikken. jeg blir helt flau på andre voksnes vegne når jeg hører foreldre som ligger på kne og nærmest trygler barnet om å legge på plass igjen den store sjokolandeposen. Og så avslutter de da gjerne med en lovnad av positiv art for barnet: Om du er snill og gjør det så kan vi kjøpe is etterpå...

Jeg synest at dette er å ha gitt fra seg all autoritet som foreldre og voksen. Jeg diskuterer overhodet ikke slike ting i butikken med mine barn. Lillebror måtte jeg bære ut av butikken tre ganger på ei uke, da skjønte han alvoret. Og stort sett er belønningen stor for å kunne være konsekvent når det trengs. Mine barn maser heller aldri i butikken.

Mener også at foreldre må gå i dialog med barn og forhandle litt i forkant når barna skal ut på noe de ikke har lyst til, tannlege eller noe annet. Men _ikke_ i en dagligdags situasjon som det å gå i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

10

• morsan

7

• frosken

5

• Lotte :o)

4

Mest aktive i denne tråden

Det er selvfølgelig et poeng, men akkurat i dette tilfellet her er ideologien lett gjenkjennelig, da!

Jada, det er ikke akkurat vanskelig å se hvilken teoretisk tradisjon rådene er bygget på :-)

Men også denne formen for tenkning kan være greit å ha med seg, bare det ikke blir for ensidig.

Vet du den mannlige psykologen er den samme som i sin tid fikk voldsomme medieoppslag ut i fra måten han valgte å ordne tilværelsen for sitt spedbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg når det gjelder konflikter i butikken. jeg blir helt flau på andre voksnes vegne når jeg hører foreldre som ligger på kne og nærmest trygler barnet om å legge på plass igjen den store sjokolandeposen. Og så avslutter de da gjerne med en lovnad av positiv art for barnet: Om du er snill og gjør det så kan vi kjøpe is etterpå...

Jeg synest at dette er å ha gitt fra seg all autoritet som foreldre og voksen. Jeg diskuterer overhodet ikke slike ting i butikken med mine barn. Lillebror måtte jeg bære ut av butikken tre ganger på ei uke, da skjønte han alvoret. Og stort sett er belønningen stor for å kunne være konsekvent når det trengs. Mine barn maser heller aldri i butikken.

Mener også at foreldre må gå i dialog med barn og forhandle litt i forkant når barna skal ut på noe de ikke har lyst til, tannlege eller noe annet. Men _ikke_ i en dagligdags situasjon som det å gå i butikken.

Jeg tror denne type hjelpeløshet i stor grad skriver seg fra myten om at om du bare gjør din jobb som forelder bra nok, vil barnet _velge_ å gjøre det som er riktig.

Motsatt er dårlig oppførsel et automatisk tegn på at foreldrene har gjort noe feil. Ikke minst ikke gitt nok ros og positiv oppmerksomhet.

Og da blir abdikasjon som voksen et mindre nederlag enn å bære ut en hylende og sprellende unge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke råd fra mange forskjellige fagfolk, nei, det var råd fra fagfolk innenfor den samme grenen av dette. Det er definitivt helt andre måter å gjøre dette på! Jeg kjenner jeg blir uvel når en blir rådet til å innføre slike belønningsregimer og forholde seg til relasjonene i familien på den måten - lurer på hva foreldrene ville synes hvis de skulle behandle hverandre på den måten...

*teskje* MITT poeng er at det går an - på en og samme tid - å mene BÅDE at det klistremerkesystemet og isbelønningen er feil, men _samtidig_ mene at bl a følgende uttalelser er riktige:

''Noe av problemet med trass er jo ofte at barnet ikke får den oppmerksomheten det trenger før det begynner å mase. Alle barn higer etter foreldrenes oppmerksomhet. Derfor er det viktig å gi barnet positive tilbakemeldinger når det gjør noe som er bra, fremfor å bruke kjeft når det oppfører seg dårlig, ''

''- Bestem dere for hvilke kamper dere skal ta og hvilke dere skal la ligge. Spar nei-ordet til de gangene det virkelig gjelder. Ordet mister sin effekt hvis det overbrukes,''

''Jørgensen mener at en typisk situasjon hvor du godt kan vise myndighet overfor barnet er når det slår seg vrang i butikken.

- Da handler det om at man er større og sterkere enn barnet, og da kan man godt ta ungen under armen og gå, både av hensyn til seg selv og barnet.

Hun er enig med Mørch i at det er viktig å gi barnet tid og anledning til å forberede seg før man skal noe.

- Vi voksne skal gjerne ha ting gjort umiddelbart, men slik fungerer ikke verden for barna. Si ifra på forhånd, slik at barnet får tid til å foreberede seg når dere skal dra i barnehagen eller før dere skal spise middag,''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*teskje* MITT poeng er at det går an - på en og samme tid - å mene BÅDE at det klistremerkesystemet og isbelønningen er feil, men _samtidig_ mene at bl a følgende uttalelser er riktige:

''Noe av problemet med trass er jo ofte at barnet ikke får den oppmerksomheten det trenger før det begynner å mase. Alle barn higer etter foreldrenes oppmerksomhet. Derfor er det viktig å gi barnet positive tilbakemeldinger når det gjør noe som er bra, fremfor å bruke kjeft når det oppfører seg dårlig, ''

''- Bestem dere for hvilke kamper dere skal ta og hvilke dere skal la ligge. Spar nei-ordet til de gangene det virkelig gjelder. Ordet mister sin effekt hvis det overbrukes,''

''Jørgensen mener at en typisk situasjon hvor du godt kan vise myndighet overfor barnet er når det slår seg vrang i butikken.

- Da handler det om at man er større og sterkere enn barnet, og da kan man godt ta ungen under armen og gå, både av hensyn til seg selv og barnet.

Hun er enig med Mørch i at det er viktig å gi barnet tid og anledning til å forberede seg før man skal noe.

- Vi voksne skal gjerne ha ting gjort umiddelbart, men slik fungerer ikke verden for barna. Si ifra på forhånd, slik at barnet får tid til å foreberede seg når dere skal dra i barnehagen eller før dere skal spise middag,''

He-he, jeg tror jeg skjønte hva du mente, jeg ville bare kommentere det du skrev om at det var råd fra mange FORSKJELLIGE fagfolk. Men ellers er det altså ikke slik at de sitatene du oppgir NØDVENDIGVIS er mindre kontroversielle enn belønningssystemet som sådan. F.eks. er jeg ikke enig i at trass handler om å få foreldrenes oppmerksomhet, derimot mener jeg det handler om utvikling av økt selvstendighet, utprøving av egen vilje o.l. Masing, hvis dette er et mønster og enten det er barnet eller den voksne som maser, handler om at relasjonen har kommet inn i et lite fruktbart spor og ikke nødvendigvis om oppmerksomhet som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...