Gå til innhold

Hva er forskjellen på joggesko og sneakers?

Lotte :o)

Anbefalte innlegg

Løpesko/treningssko er en egen kategori, til trening.

Joggesko (Ecco, Geox, Skofus osv), er det det samme som sneakers? Hva er evt forkjellen? Er sneakers mindre "joggeaktige" i utseendet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Jepp, det er som du sier. Det vi kalte joggesko før i tiden er vel løpesko eller treningsko nå ja, mens sneakers er mer spasere-i-byen--varianten som har utseende i nærheten av en joggesko. Variantene fra Puma for et par år tilbake er nok gode eksempler på sneakers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er som du sier. Det vi kalte joggesko før i tiden er vel løpesko eller treningsko nå ja, mens sneakers er mer spasere-i-byen--varianten som har utseende i nærheten av en joggesko. Variantene fra Puma for et par år tilbake er nok gode eksempler på sneakers. :)

Takk! Da ble _det_ oppklart! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guttungen her har disse, som jeg betegner som nogenlunde vanntette joggesko: http://www.vikingfootwear.com/default.aspx?aid=9071618#product=9121542&category=9088373*9088855*9090647*&page=default&freetext=default&action=product

I tillegg har han hatt sneakers om sommeren, noe à la disse: http://www.converse.com/#varvatosHome2007

Jepp. Det er det jeg mener er forskjellen også - joggesko er det vi kaller joggesko og sneakers er det jeg kaller basketsko, noen av dem er litt lange oppover leggen, men alle har helt flat såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1207374033' post='3843138]

Takk! Da ble _det_ oppklart! ;o)

Niks, ingenting som er oppklart her.

Hva er sneakers? Bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvem du spør, om det er noen som er født og oppvokst i landet uttrykket kommer fra, eller om det er noen som har dannet seg en avvikende oppfatning av uttrykkene her til lands;-)

For i USA er sneakers akkuart det samme som joggesko i vid forstand. Dette har jeg fra sikre, familiære kilder! :-D

Men det kan godt hende at man innen motebransjen i Norge og/eller på folkemunne etterhvert har begynt å legge en mer snever betydning i begrepet, ala det som beskrevet i andre tråder nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror handelstanden forsøker å selge et gammelt velkjent produkt som noe nytt og revelusjonerende, samt forsøke å overbevise oss om at der det før holdt med et par joggesko trenger vi nå to par; et par sneakers og et par jogggesko.

;-)

Du må forresten spørre etter 'bedroller' i stedet for sengeskuff om du skal få unge ekspeditører til å forstå deg i en møbelbutikk...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror handelstanden forsøker å selge et gammelt velkjent produkt som noe nytt og revelusjonerende, samt forsøke å overbevise oss om at der det før holdt med et par joggesko trenger vi nå to par; et par sneakers og et par jogggesko.

;-)

Du må forresten spørre etter 'bedroller' i stedet for sengeskuff om du skal få unge ekspeditører til å forstå deg i en møbelbutikk...

mvh

Her er du lite oppdatert, PieLill! Der hvor en 10 åring før trengte et par joggesko, trenger han nå

- løpesko

- fotballsko til gress

- fotballsko til grus

-fotballsko til innetrening

- håndballsko til utetrening og gym

-håndballsko til innetrening og gym

- fritidssko med og uten goretex

- og muligens også rullesko...

Jenter trenger selvfølgelig enda noen par, i allefall når de har blitt sånn ca 13 år gamle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du lite oppdatert, PieLill! Der hvor en 10 åring før trengte et par joggesko, trenger han nå

- løpesko

- fotballsko til gress

- fotballsko til grus

Jenter trenger selvfølgelig enda noen par, i allefall når de har blitt sånn ca 13 år gamle!

Vi har heldigvis klart oss med innesko og utesko på trenings-/ballsportfronten så langt. Men det går jammen nok til utstyr likevel. Spesielt når noen finner det for godt å stjele...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heldigvis klart oss med innesko og utesko på trenings-/ballsportfronten så langt. Men det går jammen nok til utstyr likevel. Spesielt når noen finner det for godt å stjele...

mvh

Det er utrolig kjipt at det er en del av mange barns oppveksthverdag å vite at de ikke kan ta med seg visse typer ting/klær/utstyr på skolen da det bare vil bli stjålet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig kjipt at det er en del av mange barns oppveksthverdag å vite at de ikke kan ta med seg visse typer ting/klær/utstyr på skolen da det bare vil bli stjålet :-(

Det jeg lurer på er hva foreldrene gjør når avkommet kommer hjem med nye jakker å sko tydelig merket med navnet til noen andre.

:(

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- løpesko

- fotballsko til gress

- fotballsko til grus

13? Leeeenge før....

(Jentungen er 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig det samme. På originalspråket. Joggesko er synonymt med sneakers altså. Men her i Norge er det snodig nok 2 forskjellige type sko. Akkurat hvorfor man har tatt valgt å ta et engelsk ord for joggesko og bruke det om en annen type sko aner jeg virkelig ikke. Det er jo egentlig helt absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig det samme. På originalspråket. Joggesko er synonymt med sneakers altså. Men her i Norge er det snodig nok 2 forskjellige type sko. Akkurat hvorfor man har tatt valgt å ta et engelsk ord for joggesko og bruke det om en annen type sko aner jeg virkelig ikke. Det er jo egentlig helt absurd.

Jepp! + forvirrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...