filiokus81 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 De siste dagene har minsta på knappe 10 mnd har flekkvis utslett som har kommet og gått. For meg ser det ut som elveblest, men jeg er usikker siden ingen andre i familien er plaget med dette. Det har vært tydeligst om morgenen når hun våkner, og da på den siden av fjeset som har ligget ned mot puten/madrassen, og ved bading (i badekar). Dette gjør at jeg kobler det hele mot varme, kan det høres ut som elveblest? Hva gjør man med det? Erfaringer mottas med takk! Vi skal til helsesøster i uken som kommer så jeg tar det selvsagt opp da, men greit å høre med dere kloke småbarnsmødre her inne først ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Elveblest er litt vablete, nesten som store og ujevne myggstikk. Jeg har mer tror på at dette er vanlig varmeutslett. Spør helsesøster for å være sikker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Elveblest er litt vablete, nesten som store og ujevne myggstikk. Jeg har mer tror på at dette er vanlig varmeutslett. Spør helsesøster for å være sikker Jo, det er slik det ser ut. Rød hud med vablete hvite flekker. Akkurat som små forhøyninger. Varmeutslett var jeg plaget med selv da jeg var mindre, dette ser anderledes ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jo, det er slik det ser ut. Rød hud med vablete hvite flekker. Akkurat som små forhøyninger. Varmeutslett var jeg plaget med selv da jeg var mindre, dette ser anderledes ut. Da kan det være elveblest, men også en annen type allergisk reaksjon. Jeg får slike svetteblemmer selv, har aldri tenkt på at det kan være elveblest. Jeg tror legen kalte det for kontaktallergi. Jeg får disse blemmene når jeg har svettet eller dusjet. Det går kjappere bort om jeg avslutter dusjen med litt mindre varme. Noen ganger klør blemmene, men ikke alltid. Jeg ser ikke ut noen ganger etter en dusj. En halv time etter er alt borte. Jeg tenkte faktisk ikke på dette da jeg svarte deg i forrige innlegg Det er som myggstikk, men vablene er ikke alltid jevne i formen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Et kjapt søk på google førte meg hit : http://www.helsenytt.no/artikler/elveblest.htm ...og her stod det jo mye nyttig. Men jeg vet fortsatt ikke helt hva man gjør når utslettet kommer - bare venter til det går over, eller kan det lindres på noe vis? Og om det utløses av varme, hvordan løser jeg badesituasjonen? Kan jo ikke akkurat spyle henne i kaldt vann heller ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Da kan det være elveblest, men også en annen type allergisk reaksjon. Jeg får slike svetteblemmer selv, har aldri tenkt på at det kan være elveblest. Jeg tror legen kalte det for kontaktallergi. Jeg får disse blemmene når jeg har svettet eller dusjet. Det går kjappere bort om jeg avslutter dusjen med litt mindre varme. Noen ganger klør blemmene, men ikke alltid. Jeg ser ikke ut noen ganger etter en dusj. En halv time etter er alt borte. Jeg tenkte faktisk ikke på dette da jeg svarte deg i forrige innlegg Det er som myggstikk, men vablene er ikke alltid jevne i formen. Hm, å avslutte badet/dusjen med litt mindre varme var jo et bra tips. Det skal prøves! Se ellers lenger opp i tråden, jeg har svart meg selv ) Fant en artikkel med mye nyttig lesning om elveblest, kanskje noe for deg også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hm, å avslutte badet/dusjen med litt mindre varme var jo et bra tips. Det skal prøves! Se ellers lenger opp i tråden, jeg har svart meg selv ) Fant en artikkel med mye nyttig lesning om elveblest, kanskje noe for deg også? Ja, jeg har lest gjennom det Den eldste datteren min reagerte faktisk slik på kaldt vann for 2 år siden, så det var uaktuelt å sende henne på bading i sjøen uten tilsyn hele tiden. Jeg så jo for meg at hun ble kraftig angrepet i sjøen med kløe og panikk.. Noen ganger får hun vabler av å sykle ute i regnvær. Er forresten lenge siden hun har hatt det nå. Jeg tror det kan lindre om du kjøler henne ned med en litt kald vaskeklut på disse områdene. Er du heldig vokser hun det av seg. Jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, og i grunnen plager det meg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det høres ut som det jeg har, bare at det er utløst av varme/svette hos barnet ditt. Jeg har kontaktallergi, og hos meg utløses det av all form for berøring eller liknende på huden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Elveblest kan utløses av mye forskjellig. Allergi, varme, kulde, trykk, stress m.m. Så jeg mener at det godt kan være elveblest. Zyrtec hjelper jo, hvis hun klør og er plaget. Men det kan vel ikke gis til et så lite barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.