Gå til innhold

Hvor ligger kritisk grense for lesing?

Gjest desnop

Anbefalte innlegg

Gjest desnop

Hvor mange ord må et barn kunne lese i minuttet når det går i tredje klasse på våren for at det ikke skal være under den kritiske grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men jeg mener å huske at læreren sa at det i femte klasse ligger på 70 ord pr minutt.

På høsten i femte ble 80 ord angitt som kritisk grense .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærerinnen

Hei!

For fjerde klasse er det slik at dersom man leser under 50 ord i minuttet kan det vurderes om det skal settes inn hjelp. En fjerdeklassing leser vanligvis ca 70 ord i minuttet, men det er store forskjeller. En tredjeklassing ligger jo under dette nivået, vil anta at et sted mellom 30 til 50 vil være normalt. Ville nok reagert dersom det lå godt under 30. Noen er senere med lesinga, men det kan plutselig skyte fart! Underviser på 4.trinn i år, og de elevene som kom opp til meg i fjerde i år, lå på alt fra 20 til 150 ord i min. Nå, etter 7-8 mnd er alle over 50 ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

For fjerde klasse er det slik at dersom man leser under 50 ord i minuttet kan det vurderes om det skal settes inn hjelp. En fjerdeklassing leser vanligvis ca 70 ord i minuttet, men det er store forskjeller. En tredjeklassing ligger jo under dette nivået, vil anta at et sted mellom 30 til 50 vil være normalt. Ville nok reagert dersom det lå godt under 30. Noen er senere med lesinga, men det kan plutselig skyte fart! Underviser på 4.trinn i år, og de elevene som kom opp til meg i fjerde i år, lå på alt fra 20 til 150 ord i min. Nå, etter 7-8 mnd er alle over 50 ord.

Bare av ren nysgjerrrighet om du har tid:

Ca hvor lange skal ordene være i snitt? Hvordan gjennomføres slike tester, høytlesning eller stille? Hvordan kontrolleres det at eleven får med innholdet?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Min tredjeklassing leser for sakte. Men de sier hun ligger "over kritisk grense". Ved slutten av andre lå hun faktisk under! Blir jo litt stressa av dette. Heldigvis jobber de mye med lesing, og de "luser" elevene jevnlig sånn at vi vet hvordan de ligger an.

Skal jammen ta tida en dag og se hvor mange ord hun leser pr minutt....Men det må jo også bli veldig individuelt, for det kommer jo an på hva slags tekst de leser. Forskjell på å¨lese Bibelen og en leseløve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke grensene for de ulike trinnene, men dette bør læreren kunne opplyse. Ellers er det like viktig å vite hvordan leseforståelsen (innholdsforståelse, evt. lesefeil) er og dette sjekkes vanligvis også, i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I tredje klasse

På vår skole sier de at de skal ligge på 60 ord i minuttet om våren. Om vinteren ligger kritisk grense på 40 ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringerikskringla

nå går vår datter i 2 klasse og de hadde nå tatt en slik test på skolen før vi var på konferansetime. vår datter leste 30 ord i minuttet og læreren sa dette var over gjennomsnitt.. noe mer vet ikke jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lærerinnen

Ca hvor lange skal ordene være i snitt? Hvordan gjennomføres slike tester, høytlesning eller stille? Hvordan kontrolleres det at eleven får med innholdet?

mvh

Hei!

Det gjennomføres Carlstens lesetest ved vår skole, det er ganske vanlig å bruke den. Testen gjennomføres ved at elevene leser stille for seg selv og streker under ord mens de leser. eks. Geita spiser biler- gress- tur. Dette for å sjekke innholdsforståelsen. Testene inneholder et visst antall ord som de leser på tid. Det er vanlige høyfrekvente ord som man antar er vanlige for alderstrinnet å beherske/forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærerinnen

Hei!

Det gjennomføres Carlstens lesetest ved vår skole, det er ganske vanlig å bruke den. Testen gjennomføres ved at elevene leser stille for seg selv og streker under ord mens de leser. eks. Geita spiser biler- gress- tur. Dette for å sjekke innholdsforståelsen. Testene inneholder et visst antall ord som de leser på tid. Det er vanlige høyfrekvente ord som man antar er vanlige for alderstrinnet å beherske/forstå.

Tillegg til overstående: Noen elever(spesielt svake lesere) får lov til å lese teksten høyt for voksen, for noen er det lettere å høre ordene og dermed få streket under riktig ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til overstående: Noen elever(spesielt svake lesere) får lov til å lese teksten høyt for voksen, for noen er det lettere å høre ordene og dermed få streket under riktig ord.

Takk for svar.

Ha en fin kveld.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

mvh

Her får elevene et ark med mye tekst. I margen for hver linje står det antall ord. F eks på 1. linje er eleven kommet il 9 ord, mens når 12. linje er lest har det kommet til 52 ord. De får f eks 5 minutter på seg til å lese. Eleven skal markere med penn hvor de kom når læreren sier at tiden er ute.

Etterpå får de spørsmål fra teksten de har lest. Hvis de kan svare på spørsmålene har de også fått med seg det de leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får elevene et ark med mye tekst. I margen for hver linje står det antall ord. F eks på 1. linje er eleven kommet il 9 ord, mens når 12. linje er lest har det kommet til 52 ord. De får f eks 5 minutter på seg til å lese. Eleven skal markere med penn hvor de kom når læreren sier at tiden er ute.

Etterpå får de spørsmål fra teksten de har lest. Hvis de kan svare på spørsmålene har de også fått med seg det de leste.

Takk for svar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS- det er forskjell på om lesetrening begynte i 1. eller 2. klasse. Vi begynte i 1., og ligger nå på 80- 90 ord i minuttet i snitt i 3. klasse. Vår datter ligger litt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...