Gjest desnop Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hvor mange ord må et barn kunne lese i minuttet når det går i tredje klasse på våren for at det ikke skal være under den kritiske grensa? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg tror det er 60, men er ikke sikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg vet ikke, men jeg mener å huske at læreren sa at det i femte klasse ligger på 70 ord pr minutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg vet ikke, men jeg mener å huske at læreren sa at det i femte klasse ligger på 70 ord pr minutt. På høsten i femte ble 80 ord angitt som kritisk grense . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 På høsten i femte ble 80 ord angitt som kritisk grense . OK, kanskje jeg blandet med 4. klass? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærerinnen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei! For fjerde klasse er det slik at dersom man leser under 50 ord i minuttet kan det vurderes om det skal settes inn hjelp. En fjerdeklassing leser vanligvis ca 70 ord i minuttet, men det er store forskjeller. En tredjeklassing ligger jo under dette nivået, vil anta at et sted mellom 30 til 50 vil være normalt. Ville nok reagert dersom det lå godt under 30. Noen er senere med lesinga, men det kan plutselig skyte fart! Underviser på 4.trinn i år, og de elevene som kom opp til meg i fjerde i år, lå på alt fra 20 til 150 ord i min. Nå, etter 7-8 mnd er alle over 50 ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei! For fjerde klasse er det slik at dersom man leser under 50 ord i minuttet kan det vurderes om det skal settes inn hjelp. En fjerdeklassing leser vanligvis ca 70 ord i minuttet, men det er store forskjeller. En tredjeklassing ligger jo under dette nivået, vil anta at et sted mellom 30 til 50 vil være normalt. Ville nok reagert dersom det lå godt under 30. Noen er senere med lesinga, men det kan plutselig skyte fart! Underviser på 4.trinn i år, og de elevene som kom opp til meg i fjerde i år, lå på alt fra 20 til 150 ord i min. Nå, etter 7-8 mnd er alle over 50 ord. Bare av ren nysgjerrrighet om du har tid: Ca hvor lange skal ordene være i snitt? Hvordan gjennomføres slike tester, høytlesning eller stille? Hvordan kontrolleres det at eleven får med innholdet? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg vet ikke grensa for 3. klasse, men det er 100 ord/min i 4. klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Dette lurer jeg også på. Min tredjeklassing leser for sakte. Men de sier hun ligger "over kritisk grense". Ved slutten av andre lå hun faktisk under! Blir jo litt stressa av dette. Heldigvis jobber de mye med lesing, og de "luser" elevene jevnlig sånn at vi vet hvordan de ligger an. Skal jammen ta tida en dag og se hvor mange ord hun leser pr minutt....Men det må jo også bli veldig individuelt, for det kommer jo an på hva slags tekst de leser. Forskjell på å¨lese Bibelen og en leseløve.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg husker ikke grensene for de ulike trinnene, men dette bør læreren kunne opplyse. Ellers er det like viktig å vite hvordan leseforståelsen (innholdsforståelse, evt. lesefeil) er og dette sjekkes vanligvis også, i samme slengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest I tredje klasse Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 På vår skole sier de at de skal ligge på 60 ord i minuttet om våren. Om vinteren ligger kritisk grense på 40 ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringerikskringla Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 nå går vår datter i 2 klasse og de hadde nå tatt en slik test på skolen før vi var på konferansetime. vår datter leste 30 ord i minuttet og læreren sa dette var over gjennomsnitt.. noe mer vet ikke jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest desnop Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Takk for alle svar. Hvor mange ligger under kritisk grense i hver klasse sånn ca.`? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærerinnen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Bare av ren nysgjerrrighet om du har tid: Ca hvor lange skal ordene være i snitt? Hvordan gjennomføres slike tester, høytlesning eller stille? Hvordan kontrolleres det at eleven får med innholdet? mvh Hei! Det gjennomføres Carlstens lesetest ved vår skole, det er ganske vanlig å bruke den. Testen gjennomføres ved at elevene leser stille for seg selv og streker under ord mens de leser. eks. Geita spiser biler- gress- tur. Dette for å sjekke innholdsforståelsen. Testene inneholder et visst antall ord som de leser på tid. Det er vanlige høyfrekvente ord som man antar er vanlige for alderstrinnet å beherske/forstå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærerinnen Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hei! Det gjennomføres Carlstens lesetest ved vår skole, det er ganske vanlig å bruke den. Testen gjennomføres ved at elevene leser stille for seg selv og streker under ord mens de leser. eks. Geita spiser biler- gress- tur. Dette for å sjekke innholdsforståelsen. Testene inneholder et visst antall ord som de leser på tid. Det er vanlige høyfrekvente ord som man antar er vanlige for alderstrinnet å beherske/forstå. Tillegg til overstående: Noen elever(spesielt svake lesere) får lov til å lese teksten høyt for voksen, for noen er det lettere å høre ordene og dermed få streket under riktig ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tillegg til overstående: Noen elever(spesielt svake lesere) får lov til å lese teksten høyt for voksen, for noen er det lettere å høre ordene og dermed få streket under riktig ord. Takk for svar. Ha en fin kveld. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Bare av ren nysgjerrrighet om du har tid: Ca hvor lange skal ordene være i snitt? Hvordan gjennomføres slike tester, høytlesning eller stille? Hvordan kontrolleres det at eleven får med innholdet? mvh Her får elevene et ark med mye tekst. I margen for hver linje står det antall ord. F eks på 1. linje er eleven kommet il 9 ord, mens når 12. linje er lest har det kommet til 52 ord. De får f eks 5 minutter på seg til å lese. Eleven skal markere med penn hvor de kom når læreren sier at tiden er ute. Etterpå får de spørsmål fra teksten de har lest. Hvis de kan svare på spørsmålene har de også fått med seg det de leste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Her får elevene et ark med mye tekst. I margen for hver linje står det antall ord. F eks på 1. linje er eleven kommet il 9 ord, mens når 12. linje er lest har det kommet til 52 ord. De får f eks 5 minutter på seg til å lese. Eleven skal markere med penn hvor de kom når læreren sier at tiden er ute. Etterpå får de spørsmål fra teksten de har lest. Hvis de kan svare på spørsmålene har de også fått med seg det de leste. Takk for svar. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 OBS- det er forskjell på om lesetrening begynte i 1. eller 2. klasse. Vi begynte i 1., og ligger nå på 80- 90 ord i minuttet i snitt i 3. klasse. Vår datter ligger litt under. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.