Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med litium?

Hadde vært nyttig å høre andres erfaringer, både positive og negative.

Skal selv begynne på denne medisinen, og er veldig skeptisk.

Gjest pimzekumz
Skrevet

Brukt litium i 4 år. Bare gode erfaringer. Hva lurer du på da?

Skrevet

Brukt litium i 4 år. Bare gode erfaringer. Hva lurer du på da?

Takk for svar =)

Jeg lurer veldig på dette med bivirkninger og da spesielt vektøkningen. Merket du noe til det? Hvilke bivirkninger fikk du? Gikk de over?

Er det "slitsomt" å måtte være så påpasselig med klokkeslett? Jeg er selv en vims når det gjelder det å ta medisiner til faste tider.

Gjest pimzekumz
Skrevet

Takk for svar =)

Jeg lurer veldig på dette med bivirkninger og da spesielt vektøkningen. Merket du noe til det? Hvilke bivirkninger fikk du? Gikk de over?

Er det "slitsomt" å måtte være så påpasselig med klokkeslett? Jeg er selv en vims når det gjelder det å ta medisiner til faste tider.

"Jeg lurer veldig på dette med bivirkninger og da spesielt vektøkningen."

Hvilken vektøkning? Jeg gikk ned 18 kg. Bivirkninger var litt løs mage og mageknip en gang om dagen, dette gikk over etter en del mnd. Litt tørste.

"Er det "slitsomt" å måtte være så påpasselig med klokkeslett?"

Påpasselig med klokkeslettet? Alle medisiner en tar to ganger om dagen tas vel når en pleier våkne, og så på kvelden. Man dør ikke om man tar tabletten en time eller tre senere enn normalt.

"Jeg er selv en vims når det gjelder det å ta medisiner til faste tider."

Det er jeg også. Alarm på mobilen løser det problemet.

Ps. ikke ta dette personlig, og det er ikke frekt ment, men jeg syns det er ganske irriterende at "alle" skal være så redde og skeptiske til litium. Leser om det på internett hele tiden, folk skal starte på litium og er sååå redde og skeptiske, eller tørr ikke begynne på den i det hele tatt. Så begynner de på seroquel e.l istedet og kan like gjerne øke i vekt av den. =) De fleste får ikke vektproblemer av litium. Jeg har derimot est opp av zyprexa, seroquel, fluanxol osv.

Da jeg var innlagt så jeg masse folk som brukte litium, de fleste var tynne. Kun ei var feit, hun brukte ørten andre medisiner i tillegg.

Da jeg var innlagt fikk jeg høre: skjelver du ikke på hendene? Blir ikke nyrene dine ødelagt????

Blæh. Jeg verken skjelver på hendene eller har ødelagte nyrer. Jeg har jo ikke tenkt å være så dum å ta en overdose liksom, er da en kan ødelegge nyrene.

Er alltids de som ikke har tålt litium også, slik som det alltid vil være noen som ikke tåler hvilken som helst annen medisin. Litium er vel ikke verre enn andre. Tror de fleste tåler den rimelig bra. Den har jo vært i bruk siden 50-tallet eller noe.

Håper jeg ikke virker for krass nå, det er ikke ment personlig mot deg dette jeg skrev, jeg måtte bare få det ut.

Skrevet

Hvilken vektøkning? Jeg gikk ned 18 kg. Bivirkninger var litt løs mage og mageknip en gang om dagen, dette gikk over etter en del mnd. Litt tørste.

Påpasselig med klokkeslettet? Alle medisiner en tar to ganger om dagen tas vel når en pleier våkne, og så på kvelden. Man dør ikke om man tar tabletten en time eller tre senere enn normalt.

Ps. ikke ta dette personlig, og det er ikke frekt ment, men jeg syns det er ganske irriterende at "alle" skal være så redde og skeptiske til litium. Leser om det på internett hele tiden, folk skal starte på litium og er sååå redde og skeptiske, eller tørr ikke begynne på den i det hele tatt. Så begynner de på seroquel e.l istedet og kan like gjerne øke i vekt av den. =) De fleste får ikke vektproblemer av litium. Jeg har derimot est opp av zyprexa, seroquel, fluanxol osv.

Da jeg var innlagt så jeg masse folk som brukte litium, de fleste var tynne. Kun ei var feit, hun brukte ørten andre medisiner i tillegg.

Da jeg var innlagt fikk jeg høre: skjelver du ikke på hendene? Blir ikke nyrene dine ødelagt????

Blæh. Jeg verken skjelver på hendene eller har ødelagte nyrer. Jeg har jo ikke tenkt å være så dum å ta en overdose liksom, er da en kan ødelegge nyrene.

Er alltids de som ikke har tålt litium også, slik som det alltid vil være noen som ikke tåler hvilken som helst annen medisin. Litium er vel ikke verre enn andre. Tror de fleste tåler den rimelig bra. Den har jo vært i bruk siden 50-tallet eller noe.

Håper jeg ikke virker for krass nå, det er ikke ment personlig mot deg dette jeg skrev, jeg måtte bare få det ut.

Jeg tar ingenting av det du skriver personlig, jeg synes heller det er interessant å lese dine meninger.

Jeg spør av uvitenhet ang. litium. Jeg har vært i psykiatrien lenge, men har først den nyeste tiden fått diagnosen bipolar1. Siden diagnosen er så ny har det ikke vært aktuelt med litium før, men når psykiateren anbefaler det hører jeg på vedkommende.

Når det gjelder frykten for vektøkning gjelder det alle medisiner jeg prøver.

Det var faktisk veldig betryggende å lese svaret ditt =)

Gjest pimzekumz
Skrevet

Jeg tar ingenting av det du skriver personlig, jeg synes heller det er interessant å lese dine meninger.

Jeg spør av uvitenhet ang. litium. Jeg har vært i psykiatrien lenge, men har først den nyeste tiden fått diagnosen bipolar1. Siden diagnosen er så ny har det ikke vært aktuelt med litium før, men når psykiateren anbefaler det hører jeg på vedkommende.

Når det gjelder frykten for vektøkning gjelder det alle medisiner jeg prøver.

Det var faktisk veldig betryggende å lese svaret ditt =)

Det var kjempegodt å høre

Skrevet

Jeg var heller ikke skeptisk til Lithionit når jeg starta på det...ikke annet enn at jeg trodde det ble brukt mot bipolaritet og ikke bare vanlig depresjon...

Jeg var av de som gikk opp i vekt av medisiner, men i mitt tilfelle behøver _ikke_ det ha vært litiumen(siden jeg også begynte på andre medisiner deriblant Zyprexa)

Jeg har fått perioder med meget økt tørste og endel skjelvinger...

Her må en evt. bare trå varsomt og ikke drekke kaloririke drikker.(jeg drekker oppi 7liter væske om dagen i sånne perioder)

De trodde det var overmedisinering på meg når det gjaldt skjelvingene, men det gir seg av seg selv og kommer sånn innimellom. spesielt hvis jeg svetter litt(som på trening) og ikke har drukket nok...

Gjest lithium
Skrevet

Jeg var også redd for vektøkning, det har ikke skjedd. Litium har kanskje reddet livet mitt, det har i hvert fall gjort det mye mer stabilt.

Har hatt litt løs mage og mageknip. Den mest plagsomme bivirkningen er skjelving. Det er egentlig i overkant plagsomt mht det jeg jobber med og det som er hobbyen min (fotografering). Men alternativet er så mye verre.

For all del prøv. Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...