Gå til innhold

Vil ikke ha muskler av trening


Gjest Joyce

Anbefalte innlegg

Har endelig begynt å trene på et treningssenter. Er der 2-3 ganger i uka og trener 1,5-2 timer hver gang.

Ønsket er å øke kondisjonen min, gå litt ned i vekt og "stramme opp" kroppen.

Jeg synes trappemaskinen er helt utrolig, svetten spruter jo! Dermed bruker jeg gjerne mest tid på den. Men så lurer jeg på om jeg vil få "store" lårmuskler av det? Det vil jeg ikke ha, for en periode da jeg syklet mye skjedde nettopp det. Alle buksene mine begynte å stramme over lårene, og da jeg sluttet å sykle ble det muligens til fett? For jeg måtte kjøpe nye og større bukser... Vil ikke at dette skal gjenta seg, og prøver derfor å unngå øvelser som går spesielt på lårene.

-Trener aldri spinning.

Har dere råd til meg om gode treningsmetoder som bare strammer opp, og ikke gir altfor mye muskler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei, Joyce!

Trappemaskinen vil nok kunne øke musklene i lårene til en viss grad, da den setter krav til muskelstyrken. Jo raskere tempo, jo større muskulær anstrengelse. Dersom du ikke ønsker noen utvikling av muskulaturen i lårene, ville det kanskje være et godt alternativ å løpe på tredemølle; der blir den muskulære belastningen på lårene mindre. Vær også klar over at lårmuskulaturen øker betydelig de første 3-4 ukene ved påbegynnende trening. Deretter skjer muskeloppbygningen langt saktere.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned intensiteten. Når du kjenner melkesyra bygger du muskler(anerob trening bygger muskler). Du kan selvsagt presse degselv men ta det i alle fall med ro de første 20 min. Da du brenner mest karbo, har mye energi og kan bygge mye muskler de første 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro ned intensiteten. Når du kjenner melkesyra bygger du muskler(anerob trening bygger muskler). Du kan selvsagt presse degselv men ta det i alle fall med ro de første 20 min. Da du brenner mest karbo, har mye energi og kan bygge mye muskler de første 20 min.

Er ikke helt enig med den.

Dersom du skal dele inn i slike soner, som i seg selv er meget flytende overganger kan man generelt si:

Fettforbrenningssonen 50-60% av maks.

60-70% Hjertetreningssone. Optimal for restitusjonstrening.

70-80% Bedrer lungekapasiteten

80-90% Anaerob sone. trener evnen til å forbrenne avfallsstoffer. Du trenger ikke trene så hardt for å bedre utholdenheten.

90-100% Her må det ikke trenes mye, kun konkurranser.

Du bygger ikke muskler av anaerob trening, men du bedrer ikke nødvendigvis utholdenheten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med den.

Dersom du skal dele inn i slike soner, som i seg selv er meget flytende overganger kan man generelt si:

Fettforbrenningssonen 50-60% av maks.

60-70% Hjertetreningssone. Optimal for restitusjonstrening.

70-80% Bedrer lungekapasiteten

80-90% Anaerob sone. trener evnen til å forbrenne avfallsstoffer. Du trenger ikke trene så hardt for å bedre utholdenheten.

90-100% Her må det ikke trenes mye, kun konkurranser.

Du bygger ikke muskler av anaerob trening, men du bedrer ikke nødvendigvis utholdenheten heller.

Prøver bare å forenkle litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, Joyce!

Trappemaskinen vil nok kunne øke musklene i lårene til en viss grad, da den setter krav til muskelstyrken. Jo raskere tempo, jo større muskulær anstrengelse. Dersom du ikke ønsker noen utvikling av muskulaturen i lårene, ville det kanskje være et godt alternativ å løpe på tredemølle; der blir den muskulære belastningen på lårene mindre. Vær også klar over at lårmuskulaturen øker betydelig de første 3-4 ukene ved påbegynnende trening. Deretter skjer muskeloppbygningen langt saktere.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Er trappemaskin det samme som stepmaskin? Får man kraftige lår av å trene på stepmaskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...