PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ja, man bør helt klart være klar over at visse typer adferd som er risikofylte, men ikke så mye at man blir hemmet av det, slik som man jo blir dersom det er for en fobi å regne. En av mine har en noe begrenset interesse for konsekvenser. Så jeg har måttet gripe til utdypninger som jeg for noen år siden ikke helt kunne tenke meg. Problemet oppstår når mitt litt for lite redde barn tar med mine utlegninger til en av sine mer fobiske venner... Heldigvis har jeg god dialog med foreldrene til dette barnet. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 En av mine har en noe begrenset interesse for konsekvenser. Så jeg har måttet gripe til utdypninger som jeg for noen år siden ikke helt kunne tenke meg. Problemet oppstår når mitt litt for lite redde barn tar med mine utlegninger til en av sine mer fobiske venner... Heldigvis har jeg god dialog med foreldrene til dette barnet. ;-) mvh *he he* Ja, det er forskjell på barn:-) Husker da min da 4,5-åring kom hjem fra mormor med en skikkelig fæl Halloween-maske han hadde fått henne til å kjøpe til seg. Han skulle vise den til en kompis og sa 'se her hva jeg har' og trakk den på, hvorpå kompisen ble kjemperedd, selv om han jo _så_ hvem som var inni & at det bare var en maske;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tipper pappa elsket rollen som bøddel når han kom sliten hjem fra jobb... mvh Huff ja... Men jeg oppfattet ingen av disse pappaene som strenge og fæle, så kanskje det var mest tomme trusler... De gjorde uansett inntrykk på meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det viktigste med denne oppdragelsesformen er å begynne tidlig nok. Inspirert av denne tråden bestemte jeg meg for å teste metoden på tiåringen og kompisen hans i dag. Så jeg sa til dem at hvis de ikke ryddet etter seg (jeg hadde mast noen ganger først), så kom nissen til å komme og trekke ut alle tennene deres. Tiåringen lurte påom han da kunne fortsette å få utbetalt det ekstra tilskuddet han får til lommepengene for å huske tanntråd likevel, siden han da ikke kunne få hull i tennene... Konklusjon - de blir ikke tilstrekkelig lettskremte til at dette virker hvis man ikke begynner før i tiårsalderen ihvertfall. Vurderer å teste på ahn på syv i morgen, og evt jobbe meg ned mot barnehageungene til naboen etterhvert for å finne minimumsalderen... Noen som kan anbefale ca maks-alder på barn for at dette skal virke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 *he he* Ja, det er forskjell på barn:-) Husker da min da 4,5-åring kom hjem fra mormor med en skikkelig fæl Halloween-maske han hadde fått henne til å kjøpe til seg. Han skulle vise den til en kompis og sa 'se her hva jeg har' og trakk den på, hvorpå kompisen ble kjemperedd, selv om han jo _så_ hvem som var inni & at det bare var en maske;-) Ja, og det samme barnet som ikke kan skjønne at en diger hun kan være noe annet enn snill og morsom, kan fyke hylende på dør av Kaptein Sabeltann... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Å skremme med troll og denslags er det vel ikke så mange som gjør. Ganske så spesielt i dagens barneoppdragelse. Men jeg må si at flere har reagert på at jeg har bedt datteren min holde seg borte fra ALLE hunder. Noen mener nok jeg har skremt henne fra å like hunder. Og, ja, hun er redd hunder i alle størrelser og fasonger, både med og uten lyd. Min minste er redd hunder, og det er det mange som syns at er noe som garantert er overført fra mor. Og at det ikke skal gjelde akkurat deres hund, siden den er så snill.... Jeg har etterhvert begynt å si at det har kommet etter møte med varulver, han ser ikke så lett forskjell på varulver og vanlige hunder. (Også pleier jeg å ha en trusel det lukter krutt av til de som ikke tar inn beistet sitt når de møter oss...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Min minste er redd hunder, og det er det mange som syns at er noe som garantert er overført fra mor. Og at det ikke skal gjelde akkurat deres hund, siden den er så snill.... Jeg har etterhvert begynt å si at det har kommet etter møte med varulver, han ser ikke så lett forskjell på varulver og vanlige hunder. (Også pleier jeg å ha en trusel det lukter krutt av til de som ikke tar inn beistet sitt når de møter oss...) Jeg tror den hyppigste årsaken til at barn utvikler kraftige hundefobier er ublide møter med hunder ute av kontroll og ikke overføringer fra mor. Mødre, som vet hva som vil gjøre vondt verre, blir med rette nidkjære og beskyldes således for å være skyld i barnets fobi. Det er pill råttent av hundeeiere å la dyra gå løse eller f.eks. plassere dem kloss oppi inngangen til butikken. Det begrenser bevegelsesfriheten til en del barn (og kanskje også voksne) samt bidrar til å vedlikeholde fobier. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ja, og det samme barnet som ikke kan skjønne at en diger hun kan være noe annet enn snill og morsom, kan fyke hylende på dør av Kaptein Sabeltann... mvh Min niese var redd for Noddy!! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tror du det kan være riktig å si at enkelte ting bør barn ha en viss frykt for? Er man ikke redd for noe, lever man ganske uttrygdt... mvh Det tror jeg du har rett i - enkelte ting SKAL en være redd for, fordi det er reelt at noe vondt/fælt kan skje. Husker en gang fra barndommen at jeg proklamerte høyt og tydelig til mine foreldre at jeg var ikke redd for hoggorm i det hele tatt! Da kom det ganske bestemt fra min far at akkurat hoggorm SKULLE jeg være redd for, fordi den var giftig, og vi kunne faktisk bli syke eller dø hvis vi ble bitt av den... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Min niese var redd for Noddy!! ;-) ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det synes jeg er alldeles på trynet. I tillegg til all unødvebdig angst og frykt - hva vil barnet føle den dagen det finner ut at alt var løgn for å skremme?? Blir også temmelig satt ut iblant av disse Americas Funniest Homevideos, foreldre som skremmer små barn med skumle masker o.l, og ler seg skakke av de stakkars små som skriker hysterisk av skrekk.... Da blir jeg sint.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det synes jeg er utrolig tåpelig!!!! Har vel ikke opplevd det at noen har sagt det til mine barn - men naboen sa et eller annet om at hvis ikke barna var snille, skulle de bli slengt oppi søppelbilen - eller noe sånt.... Ble skikkelig sint de gangene jeg hørte det, men var ikke tøff nok til å si noe. Etter at jeg hørte om en dødsulykke hvos en søppelbil kjørte på en gutt slik at han døde - for noen år siden - fikk jeg skikkelig angst for at det skulle skje her. Så jeg har vært veldig påpasselig de dagene det er søppeltømming, og vært veldig streng på hvor ungene skal være da - det samme når det er vinter og brøytebilen kommer. Jeg er livredd for at ikke de små skal bli sett bak en snøhaug.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det synes jeg er alldeles på trynet. I tillegg til all unødvebdig angst og frykt - hva vil barnet føle den dagen det finner ut at alt var løgn for å skremme?? Blir også temmelig satt ut iblant av disse Americas Funniest Homevideos, foreldre som skremmer små barn med skumle masker o.l, og ler seg skakke av de stakkars små som skriker hysterisk av skrekk.... Da blir jeg sint.. ''Blir også temmelig satt ut iblant av disse Americas Funniest Homevideos, foreldre som skremmer små barn med skumle masker o.l, og ler seg skakke av de stakkars små som skriker hysterisk av skrekk.... Da blir jeg sint..'' Kunne ikke vært mer enig!! Jeg synes faktisk at man burde la være å sende på TV slike videosnutter der foreldre eller andre voksne bevisst skremmer barn! Det verste eksemplet jeg har sett er der foreldrene sniker seg inn på soverommet til sine to sønner for å vekke dem. De forteller at barna har sett en motorsagskrekkfilm kvelden før, og vi ser at guttene (kanskje i 12-13-årsalderen) faktisk har krøpet sammen oppi én seng, mens nabosenga står tom. Det i seg selv burde vært et klart hint til foreldrene at de nok var i yngste laget for å se det de så kvelden før, men dette stopper ikke foreldrenes vekke-spøk. Denne "festlige" vekkingen som foreldrene har planlagt, er en far med maske som starter opp en motorsag, mens da mor tydeligvis filmer det hele, og begge ler selvsagt av de livredde guttene. *forferdelig* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det synes jeg er utrolig tåpelig!!!! Har vel ikke opplevd det at noen har sagt det til mine barn - men naboen sa et eller annet om at hvis ikke barna var snille, skulle de bli slengt oppi søppelbilen - eller noe sånt.... Ble skikkelig sint de gangene jeg hørte det, men var ikke tøff nok til å si noe. Etter at jeg hørte om en dødsulykke hvos en søppelbil kjørte på en gutt slik at han døde - for noen år siden - fikk jeg skikkelig angst for at det skulle skje her. Så jeg har vært veldig påpasselig de dagene det er søppeltømming, og vært veldig streng på hvor ungene skal være da - det samme når det er vinter og brøytebilen kommer. Jeg er livredd for at ikke de små skal bli sett bak en snøhaug.... Svigermoren pleier å si at hvis dere ikke er snille nå, så bli dere hengt på loftet med gryn i. Hun sier det med et smil om munnen og det er visst et gammelt uttrykk, men jeg synes det er en forferdelig ting å si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i oppdragelsens navn. Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ser at mange spør seg om det er noen som i det hele tatt bruker denne metoden, men jada det er det. Kjenner noen som gjør det, og 5 åringen deres er kjempeengstelig. Foreldrene har hele tiden brukt: Hvis du ikke kommer nå, så drar vi fra deg! Dette førte til at ungen var livredd i barnehagen for at foreldrene skulle reise fra andre unger også! Det er å gå altfor langt etter min mening, jeg får helt vondt av dette redde barnet! Det blir også skremt i seng, ja til det meste egentlig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 ''Blir også temmelig satt ut iblant av disse Americas Funniest Homevideos, foreldre som skremmer små barn med skumle masker o.l, og ler seg skakke av de stakkars små som skriker hysterisk av skrekk.... Da blir jeg sint..'' Kunne ikke vært mer enig!! Jeg synes faktisk at man burde la være å sende på TV slike videosnutter der foreldre eller andre voksne bevisst skremmer barn! Det verste eksemplet jeg har sett er der foreldrene sniker seg inn på soverommet til sine to sønner for å vekke dem. De forteller at barna har sett en motorsagskrekkfilm kvelden før, og vi ser at guttene (kanskje i 12-13-årsalderen) faktisk har krøpet sammen oppi én seng, mens nabosenga står tom. Det i seg selv burde vært et klart hint til foreldrene at de nok var i yngste laget for å se det de så kvelden før, men dette stopper ikke foreldrenes vekke-spøk. Denne "festlige" vekkingen som foreldrene har planlagt, er en far med maske som starter opp en motorsag, mens da mor tydeligvis filmer det hele, og begge ler selvsagt av de livredde guttene. *forferdelig* Den har jeg også sett, når du sier det! Helt motbydelig, foreldrene burde vært meldt til barnevernet... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 ''Blir også temmelig satt ut iblant av disse Americas Funniest Homevideos, foreldre som skremmer små barn med skumle masker o.l, og ler seg skakke av de stakkars små som skriker hysterisk av skrekk.... Da blir jeg sint..'' Kunne ikke vært mer enig!! Jeg synes faktisk at man burde la være å sende på TV slike videosnutter der foreldre eller andre voksne bevisst skremmer barn! Det verste eksemplet jeg har sett er der foreldrene sniker seg inn på soverommet til sine to sønner for å vekke dem. De forteller at barna har sett en motorsagskrekkfilm kvelden før, og vi ser at guttene (kanskje i 12-13-årsalderen) faktisk har krøpet sammen oppi én seng, mens nabosenga står tom. Det i seg selv burde vært et klart hint til foreldrene at de nok var i yngste laget for å se det de så kvelden før, men dette stopper ikke foreldrenes vekke-spøk. Denne "festlige" vekkingen som foreldrene har planlagt, er en far med maske som starter opp en motorsag, mens da mor tydeligvis filmer det hele, og begge ler selvsagt av de livredde guttene. *forferdelig* Vitner om en noe særegen form for humor, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Svigermoren pleier å si at hvis dere ikke er snille nå, så bli dere hengt på loftet med gryn i. Hun sier det med et smil om munnen og det er visst et gammelt uttrykk, men jeg synes det er en forferdelig ting å si. Uff... Det demrer at svigermor prøvde seg på et eller annet uttrykk - som jeg gav beskjed om at slikt skulle ikke barna mine høre - men jeg klarer ikke å husker hva det var ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 ''Blir også temmelig satt ut iblant av disse Americas Funniest Homevideos, foreldre som skremmer små barn med skumle masker o.l, og ler seg skakke av de stakkars små som skriker hysterisk av skrekk.... Da blir jeg sint..'' Kunne ikke vært mer enig!! Jeg synes faktisk at man burde la være å sende på TV slike videosnutter der foreldre eller andre voksne bevisst skremmer barn! Det verste eksemplet jeg har sett er der foreldrene sniker seg inn på soverommet til sine to sønner for å vekke dem. De forteller at barna har sett en motorsagskrekkfilm kvelden før, og vi ser at guttene (kanskje i 12-13-årsalderen) faktisk har krøpet sammen oppi én seng, mens nabosenga står tom. Det i seg selv burde vært et klart hint til foreldrene at de nok var i yngste laget for å se det de så kvelden før, men dette stopper ikke foreldrenes vekke-spøk. Denne "festlige" vekkingen som foreldrene har planlagt, er en far med maske som starter opp en motorsag, mens da mor tydeligvis filmer det hele, og begge ler selvsagt av de livredde guttene. *forferdelig* Absurd forskrudd og ondskapsfullt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Min minste er redd hunder, og det er det mange som syns at er noe som garantert er overført fra mor. Og at det ikke skal gjelde akkurat deres hund, siden den er så snill.... Jeg har etterhvert begynt å si at det har kommet etter møte med varulver, han ser ikke så lett forskjell på varulver og vanlige hunder. (Også pleier jeg å ha en trusel det lukter krutt av til de som ikke tar inn beistet sitt når de møter oss...) Jeg har faktisk en sånn hund som er egnet for barn som er redde. Det er en spesialtrent hund (ikke jeg som har æren for det) med et velutviklet sosialinstinkt (Han strøk til førerhundtesting, da han var altfor opptatt av mennesker...). Når vi treffer små barn som muligens vil hilsen, så sørger jeg alltid for at han legger seg ned slik at barna kan velge om de vil eller ikke vil nærme seg ham. Jeg synes det kan være greit å huske at sammenlignet med et lite barn så er jo hunder store som hester! Har sett en del eksempler på at unger som har vært kjemperedde hunder, i løpet av noen timer får en noe annerledes oppfatning. Som 6-åringen som i utgangspunktet mente at hunden umulig kunne være i samme rom som han, og som etter noen timer plutselig sier noe ettertenksomt "jeg er visst ikke redd for den hunden der jeg". Jeg tror det ville blitt færre unger som ble redde hunder hvis man passet på at ikke hundene kom for brått på dem når barna var små. Jeg har også sett mødre som åpenbart overfører sin egen angst, men flere tilfeller av mødre som nettopp fordi de selv er redde har ønsket at ungene skal få et mer avslappet forhold til hunder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.