Åsemor Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jenta mi på 3 år har i dag for første gang kommentert hudfargen til andre folk. Ikke til de, men til meg. ("Først var det en brun mann, så kom en hvit mann etterpå, og så kom mannen med søppelposen.") Men jeg bør vel ha en mer eller mindre politisk korrekt måte å forklare forskjellige hudfarger på, eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Snakk med henne om det på samme måte som du ville snakket om at noen har lyst hår og noen har mørtk hår. Eller at noen går med sånne klær og andre går med slike. Eller at noen liker pærer best, mens andre vil ha bananer. Hudfarge er i utgangspunktet en visuell greie som ikke er mer komplisert enn man gjør den. Barna skjønner ikke at det er noe farlig med det før vi forsøker å ufarliggjøre det. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Mine barn på 4, 6 o 9 sier vel det samme. Hun som er helt brun i huden osv. Det er en helt svart forelder i barnehagen. Da han var ny var det ingen av barna som reagerte eller kommenterte, før de skulle forklare meg hvem et av barna var. Det er jo h*n med han kjempebrune pappaen. (Dette var rett etter høstferien og jeg koblet ikke, for mange hadde vært i syden......... ) Jo, han med helt svart hår og like brun som sjokolade i ansiktet. Da visste jeg hvam det var. Tror ikke det er noe å tenke så mye på, barna beskriver folk som de ser ut. Min venninne er hun med det oransje håret. Det er nydelig kobberrødt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg synes at når barna kommenterer hudfarge med såpass nøytrale ord og på lik linje med andre kjennetegn, som hårfarge, høyde osv, er det så nære optimalt som det kan komme. ) Da legger de ingen negative eller fastlåste vurderinger i selve fargen, det er bare en nøktern observasjon, og det er ikke noe å bekymre seg over. Det er jo ikke snakk om at man skal fortie og vise berøringsangst overfor det faktum at vi ser forskjellige ut. Noen har lyst hår og noen har mørkt hår. Noen har blå øyne, noen har brune øyne. Noen er lyse i huden, og noen er mørke i huden. Noen har fregner, noen har krøller osv osv. Hvis fargen derimot synes bedre enn personen, eller barnet virker veldig skeptisk eller tillegger bestemte egenskaper til bestemte hudfarger, bør man heller vurdere å ta en større prat. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synes jeg spør du meg Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hva er galt med det? det er ikke verre å kalle noen brun enn hvit synes jeg da men. det er jo helt reelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Hva er galt med det? det er ikke verre å kalle noen brun enn hvit synes jeg da men. det er jo helt reelt. Jada, mente ikke at det var noe galt i det, men tankene begynte å svirre om hva jeg skal si hvis hun f.eks i kassakøen spør "hvorfor er den mannen brun?" e.l. Eller om hun spør hvorfor den ene gutten i barnehagen er nesten svart. Eller sånne ting. Greit å være forberedt, liksom. Da hun spurte meg om mannen foran oss var julenissen pga skjegget visste jeg ikke hva jeg skulle si, annet enn "nei, det er han ikke." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jada, mente ikke at det var noe galt i det, men tankene begynte å svirre om hva jeg skal si hvis hun f.eks i kassakøen spør "hvorfor er den mannen brun?" e.l. Eller om hun spør hvorfor den ene gutten i barnehagen er nesten svart. Eller sånne ting. Greit å være forberedt, liksom. Da hun spurte meg om mannen foran oss var julenissen pga skjegget visste jeg ikke hva jeg skulle si, annet enn "nei, det er han ikke." ''Da hun spurte meg om mannen foran oss var julenissen pga skjegget visste jeg ikke hva jeg skulle si, annet enn "nei, det er han ikke." ;)'' *he he* Men den var jo søt, da. Jeg har vært i kassekø en gang da poden kommenterte høyt og tydelig om mannen foran eller bak oss i køen: "Det der var jammen en sur mann!" ;-) Og han hadde helt rett, for gubben hadde nedovermunn så det holdt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jada, mente ikke at det var noe galt i det, men tankene begynte å svirre om hva jeg skal si hvis hun f.eks i kassakøen spør "hvorfor er den mannen brun?" e.l. Eller om hun spør hvorfor den ene gutten i barnehagen er nesten svart. Eller sånne ting. Greit å være forberedt, liksom. Da hun spurte meg om mannen foran oss var julenissen pga skjegget visste jeg ikke hva jeg skulle si, annet enn "nei, det er han ikke." Kan du ikke si det som det er, da? Enten så har han vel sola seg mye eller så er han kanskje fra et annet land? Eller noe sånt... Barn kommenterer jo det de observerer og det er ikke nødvendigvis mer negativt for de som blir kommentert enn å bli ignorert. For det er det mange som blir, f.eks. rullestolbrukere, helt til et barn sier; hvorfor sitter han i rullestol. Først når forelderen vrir seg unna å svare blir det leit. Gi barnet en forklaring, og hvis det føles riktig så kan en jo evt. også si at det ikke er vanlig/høflig/hensynsfullt å kommentere andre mennesker på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.