Gjest caesarsallad Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Har under sykehusinnleggelsen tatt Paracet 1 g x 4 per dag mot smerter i såret. Skal jeg fortsette med dette nå etter utskrivelsen og hvor lenge? Det svir i enkelte av "stingene" - såret ble lukket med A-grafter. Kan dette gå over i morsmelk? Jeg ble anbefalt en salve man kunne få på nettet mot arr som jeg kunne smøre på senere når dusjbandasjen skulle fjernes etter 6 uker. Hva heter denne? Tror den het noe med Elisine? Men vet ikke skrivemåte så finner ikke.... noen som kan hjelpe? Og hva med trening etter fødsel? Og støttetruse? Føler magen "henger" slik om jeg ikke bruker en god truse, finnes det truser for sånt og hvor selger de det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg tror ikke jeg brukte noe smertestillende etter jeg kom hjem fra sykehuset etter keisersnitt - men føler du behov for det, kan du helt sikkert ta Paracet. Jeg brukte ikke noe krem eller salve på såret - unntatt den ene gangen da det gikk betennelse i det - men det var vel fucidin tror jeg. Når det gjelder trening, så kan du begynne forsiktig, først med trening av bekkenbunnsmuskulaturen, deretter veldig forsiktig med magen - men først etter flere uker (muligens 6 uker?) bør du ta situps. Hopping tror jeg at jeg måtte vente med til tre måneder etter fødselen. Gå tur er bare bra, så snart du orker! Gratulerer med baby forresten :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Du kan fortsette med Paracet så lenge du føler at du trenger det, det er ikke farlig at det går over i morsmelka. Du vil neppe trenge det så veldig mange flere dager heller. Det med kremer og greier har jeg null greie på, men mitt arr grodde kjempepent av seg sjøl, og etter et par år var det en knapt synlig liten strek under bikinilinja. Nå 4 år etter keisersnitt nr to, er arret litt lenger i hver ende, og litt mer tydelig, men fortsatt ikke skjemmende (er ikke så veldig mange som ser meg uten truse uansett. *s*) Ang trening: Du skal ikke løfte på ting som er tyngre enn babyen din denne første tiden. Det sies man skal vente 6 uker før man begynner trening etter en vaginal fødsel, og vente litt lenger etter et keisersnitt. Spør legen din på 6-ukerskontrollen når de ser hvordan såret har grodd. Og gratulerer med baby, forresten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea78 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Skal du ha bandasje på i 6 uker? Jøss! Etter mitt første keisersnitt ble jeg sydd "innvendig". Da var bandasjen tatt av før jeg reiste hjem fra sykehuset. Nå, etter andre keisersnitt ble det satt i "stifter". Disse ble fjernet etter 6 dgr, satte på strips da, som satt en uke til. Byttet bandasje på såret etter hver dusj etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Hadde kun lett over, slik at stiftene ikke skulle sitte i klærne. Trening: Du skal være forsiktig med trening de første 6 uker etter keisersnittet. Du kan gå masse tur. Trill gjerne vogn og skyv med magen. Du trener da de rette muskelene. Sitt-ups osv skal du ikke drive med, du skal ikke løfte tyngre enn din egen baby. Jeg har ikke brukt krem, selvfølgelig ble det arr, men ikke stort. Og det blekes ganske fort! Forresten dersom du har tatt loddrett keisersnitt er det litt andre (strengere) regler for trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Skal du ha bandasje på i 6 uker? Jøss! Etter mitt første keisersnitt ble jeg sydd "innvendig". Da var bandasjen tatt av før jeg reiste hjem fra sykehuset. Nå, etter andre keisersnitt ble det satt i "stifter". Disse ble fjernet etter 6 dgr, satte på strips da, som satt en uke til. Byttet bandasje på såret etter hver dusj etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Hadde kun lett over, slik at stiftene ikke skulle sitte i klærne. Trening: Du skal være forsiktig med trening de første 6 uker etter keisersnittet. Du kan gå masse tur. Trill gjerne vogn og skyv med magen. Du trener da de rette muskelene. Sitt-ups osv skal du ikke drive med, du skal ikke løfte tyngre enn din egen baby. Jeg har ikke brukt krem, selvfølgelig ble det arr, men ikke stort. Og det blekes ganske fort! Forresten dersom du har tatt loddrett keisersnitt er det litt andre (strengere) regler for trening. Jeg hadde loddrett keisersnitt begge gangene, og det var ikke andre regler for trening da (i 2001 og i 2004). Med hun i 2001 begynte jeg på Friskis og svettis 6 uker etter fødsel, men ventet med hopp til 3 mnd etter fødsel. Løfting av mer enn babys vekt ventet jeg med til etter 6 uker. Dvs at jeg ikke kunne løfte noenting på storebroren som da var 2 år - men han lærte seg det fort! Med hun i 2004 måtte jeg vente 8 uker med å løfte mer enn babys vekt (inkludert vogna ut og inn av bilen - det var tungvint....) Husker ikke når jeg begynte å trene - tror nok hun kanskje var flere måneder, men det var fordi sommerferien kom innimellom. Turer gikk jeg masse i alle fall! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest caesarsallad Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Skal du ha bandasje på i 6 uker? Jøss! Etter mitt første keisersnitt ble jeg sydd "innvendig". Da var bandasjen tatt av før jeg reiste hjem fra sykehuset. Nå, etter andre keisersnitt ble det satt i "stifter". Disse ble fjernet etter 6 dgr, satte på strips da, som satt en uke til. Byttet bandasje på såret etter hver dusj etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Hadde kun lett over, slik at stiftene ikke skulle sitte i klærne. Trening: Du skal være forsiktig med trening de første 6 uker etter keisersnittet. Du kan gå masse tur. Trill gjerne vogn og skyv med magen. Du trener da de rette muskelene. Sitt-ups osv skal du ikke drive med, du skal ikke løfte tyngre enn din egen baby. Jeg har ikke brukt krem, selvfølgelig ble det arr, men ikke stort. Og det blekes ganske fort! Forresten dersom du har tatt loddrett keisersnitt er det litt andre (strengere) regler for trening. Jeg har vannrett keisersnitt, festet med stifter på utsiden. De fjernet stiftene etter 5. dag etter dag 0 som de kaller det. Da fjernet de bandasjen jeg hadde på og stripset og la på en såkalt dusjbandasje, og anbefalte at jeg lot den sitte på lengst mulig, gjerne i seks uker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest caesarsallad Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg tror ikke jeg brukte noe smertestillende etter jeg kom hjem fra sykehuset etter keisersnitt - men føler du behov for det, kan du helt sikkert ta Paracet. Jeg brukte ikke noe krem eller salve på såret - unntatt den ene gangen da det gikk betennelse i det - men det var vel fucidin tror jeg. Når det gjelder trening, så kan du begynne forsiktig, først med trening av bekkenbunnsmuskulaturen, deretter veldig forsiktig med magen - men først etter flere uker (muligens 6 uker?) bør du ta situps. Hopping tror jeg at jeg måtte vente med til tre måneder etter fødselen. Gå tur er bare bra, så snart du orker! Gratulerer med baby forresten :-) Takk! Hva med truser? Føler at magen henger slik av vanlige truser, nå har jeg en høy stram truse og det føles behagelig. Finnes det støttetruser eller noe slikt for slike som nettopp har fødd - for å støtte opp magen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Takk! Hva med truser? Føler at magen henger slik av vanlige truser, nå har jeg en høy stram truse og det føles behagelig. Finnes det støttetruser eller noe slikt for slike som nettopp har fødd - for å støtte opp magen? Jeg hadde ikke noen spesielle truser - tror jeg tenkte at det var greit at de ikke kom oppå magen, men heller under den, hvis du skjønner? Men kan du ikke kjøpe noen store Sloggy-truser? Deer vel mke og gode, og jeg vil tro de støtter godt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.