Gå til innhold

Lesetrening


Gjest leselekser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke. Datteren min (2.kl) leser ikke noen tekster 3-4 ganger. I 1. klasse var det kanskje noen tekster få som hun leste to ganger. Det MÅ da bli kjedelig å lese det samme omigjen og omigjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nye ord blir lettere å lese når de har lest gjennom dem flere ganger. Etter en tid blir det automatisert slik at de slipper å stave seg gjennom ordene. De ser hva som står der ved å se ordene som bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også. Logikken min sier jo at det er bedre å lese nye ting, enn å lese det samme mange ganger.

Det har med å automatisere ordene som AneM sier, etterhvert trenger de ikke å stave seg gjennom hvert ord med ser de som bilder. Og kanskje at ungene skal få med seg innholdet? Første gangen har de mer enn nok med å stave seg gjennom ordene, de klarer ikke å sette sammen ordene slik at de får med seg innholdet. Når de leser teksten for andre eller tredje gangen slipper de å konsentrere seg så mye om stavingen, og kan få med seg innholdet. Det å høre at det faktisk gir mening gjør også noe med motivasjonen og leselysten. Det er ihvertfall min erfaring som firebarnsmor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med å automatisere ordene som AneM sier, etterhvert trenger de ikke å stave seg gjennom hvert ord med ser de som bilder. Og kanskje at ungene skal få med seg innholdet? Første gangen har de mer enn nok med å stave seg gjennom ordene, de klarer ikke å sette sammen ordene slik at de får med seg innholdet. Når de leser teksten for andre eller tredje gangen slipper de å konsentrere seg så mye om stavingen, og kan få med seg innholdet. Det å høre at det faktisk gir mening gjør også noe med motivasjonen og leselysten. Det er ihvertfall min erfaring som firebarnsmor :-)

Min 3. klassing leser uten å stave seg gjennom tekstene, og ho kan fortelle innholdet. Så da er det kanskje ikke så viktig lengre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig for automatiseringen av lesingen.

Dvs. at jo oftere de leser den samme teksten, jo lettere er det for dem å "kutte ut" å lese småord, f.eks. De bare skummer over det.

Det samme gjelder også andre og lengre ord.

Vi som har lest noen år kan merke at det er ganske likegyldig hvilken orden bokstavene i et ord kommer, så lenge den første og siste bokstaven står på rett plass.

Bare se:

Dttee er en ltein tset. Knakjse du karler å lsee det lkveiel?

Men det er klart, det blir kjedelig å lese samme teksten 4-5 ganger. Hos oss praktiserer de 3 ganger, og de som har automatisert i 3. klasse, får slippe å lese om igjen. Dette er det læreren som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også. Logikken min sier jo at det er bedre å lese nye ting, enn å lese det samme mange ganger.

Om du skulle lære deg å spille piano ville du jo øvd inn ting til du kunne dem perfekt. Neste stykke blir lettere å lære eller du kan takle noe vanskeligere. Det ville ikke vært det samme å hakke seg gjennom et stykke bare en gang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som alt er sagt her. Mange barn får en glimrende mestringsfølelse av å lese mange nok ganger til at de kan lese det flytende for imponerte foreldre med flere.

Barn med bedre leseferdigheter burde få en vanskeligere tekst og man kan jobbe med intonasjon, pause ved komma og punktum etc. Det er jo lang vei å gå fra oppramsende høytlesning til god høytlesning.

Jeg ville øvd høyt ganske mange ganger på forhånd om jeg skulle lese noe høyt i en forsamling.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle lære deg å spille piano ville du jo øvd inn ting til du kunne dem perfekt. Neste stykke blir lettere å lære eller du kan takle noe vanskeligere. Det ville ikke vært det samme å hakke seg gjennom et stykke bare en gang.

mvh

Joda, men ved et punkt så blir dette unødvendig. Selv leser jeg jo ikke samme ting to ganger for å bli bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men ved et punkt så blir dette unødvendig. Selv leser jeg jo ikke samme ting to ganger for å bli bedre:-)

Om det gjelder et intstrument, ville du nok aldri slutte å øve om du ville bli bedre.

Skal du lære et nytt språk, ville du gått tilbake til å lese det samme mange ganger til det sitter.

Leser du en vanskelig tilgjengelig tekst, f.eks. fagtekst, kan det hende at du går tilbake å leser på nytt for å få med deg innholdet eller huske bedre.

Skulle du lese en tekst foran en forsamlig, f.eks. under en vielse ville du nok øvd høyt noen runder for at det skal låte bra.

Så det er egentlig ikke så fjernt, men det må selvsagt være en menigsfull vanskelighetsgrad.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest frøkenlærer

Det undres jeg også på. Jeg står for variasjon i lesing, dvs. forskjellige tekster med evt. farger og bilde med. , mener at det motiverer barnet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Det er nok riktig som de andre skriver, dette med automatisering. Men jeg syns kanskje det bør være rom for individuelle vurderinger. Min førsteklassing blir lei etter 2 ganger, og han leser godt, med innlevelse (du hører at han forteller, ikke bare leser). Trikset vårt for å få ham til å lese to ganger er at jeg hører først, og så må pappan høre for han har jo ikke hørt den ennå... Men tredje gang gidder han ikke.

Heldigvis har læreren gitt oss lov til å lese hva vi vil, bare han leser 15 min om dagen, og leser gjennom leseheftet han får med hver uke minst en gang. Så nå leser han Kurt-boka...

Jeg tenker at det er viktig at de både øver for å kunne lese høyt "perfekt", men også får masse lesetrening og leseglede der det handler om å få lese noe nytt og spennende ofte også. Jeg leser jo veldig forskjellig om det er en spennende bok, avisen eller faglitteratur, og sånne forskjeller er det fint at ungene lærer seg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...