Gjest leselekser Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvorfor er det viktig for skolebarn (3kl.) å lese en bestemt tekst 4-5 ganger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det lurer jeg på også. Logikken min sier jo at det er bedre å lese nye ting, enn å lese det samme mange ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Aner ikke. Datteren min (2.kl) leser ikke noen tekster 3-4 ganger. I 1. klasse var det kanskje noen tekster få som hun leste to ganger. Det MÅ da bli kjedelig å lese det samme omigjen og omigjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Nye ord blir lettere å lese når de har lest gjennom dem flere ganger. Etter en tid blir det automatisert slik at de slipper å stave seg gjennom ordene. De ser hva som står der ved å se ordene som bilder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det lurer jeg på også. Logikken min sier jo at det er bedre å lese nye ting, enn å lese det samme mange ganger. Det har med å automatisere ordene som AneM sier, etterhvert trenger de ikke å stave seg gjennom hvert ord med ser de som bilder. Og kanskje at ungene skal få med seg innholdet? Første gangen har de mer enn nok med å stave seg gjennom ordene, de klarer ikke å sette sammen ordene slik at de får med seg innholdet. Når de leser teksten for andre eller tredje gangen slipper de å konsentrere seg så mye om stavingen, og kan få med seg innholdet. Det å høre at det faktisk gir mening gjør også noe med motivasjonen og leselysten. Det er ihvertfall min erfaring som firebarnsmor :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det har med å automatisere ordene som AneM sier, etterhvert trenger de ikke å stave seg gjennom hvert ord med ser de som bilder. Og kanskje at ungene skal få med seg innholdet? Første gangen har de mer enn nok med å stave seg gjennom ordene, de klarer ikke å sette sammen ordene slik at de får med seg innholdet. Når de leser teksten for andre eller tredje gangen slipper de å konsentrere seg så mye om stavingen, og kan få med seg innholdet. Det å høre at det faktisk gir mening gjør også noe med motivasjonen og leselysten. Det er ihvertfall min erfaring som firebarnsmor :-) Min 3. klassing leser uten å stave seg gjennom tekstene, og ho kan fortelle innholdet. Så da er det kanskje ikke så viktig lengre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det er viktig for automatiseringen av lesingen. Dvs. at jo oftere de leser den samme teksten, jo lettere er det for dem å "kutte ut" å lese småord, f.eks. De bare skummer over det. Det samme gjelder også andre og lengre ord. Vi som har lest noen år kan merke at det er ganske likegyldig hvilken orden bokstavene i et ord kommer, så lenge den første og siste bokstaven står på rett plass. Bare se: Dttee er en ltein tset. Knakjse du karler å lsee det lkveiel? Men det er klart, det blir kjedelig å lese samme teksten 4-5 ganger. Hos oss praktiserer de 3 ganger, og de som har automatisert i 3. klasse, får slippe å lese om igjen. Dette er det læreren som bestemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Det lurer jeg på også. Logikken min sier jo at det er bedre å lese nye ting, enn å lese det samme mange ganger. Om du skulle lære deg å spille piano ville du jo øvd inn ting til du kunne dem perfekt. Neste stykke blir lettere å lære eller du kan takle noe vanskeligere. Det ville ikke vært det samme å hakke seg gjennom et stykke bare en gang. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 I tillegg til det som alt er sagt her. Mange barn får en glimrende mestringsfølelse av å lese mange nok ganger til at de kan lese det flytende for imponerte foreldre med flere. Barn med bedre leseferdigheter burde få en vanskeligere tekst og man kan jobbe med intonasjon, pause ved komma og punktum etc. Det er jo lang vei å gå fra oppramsende høytlesning til god høytlesning. Jeg ville øvd høyt ganske mange ganger på forhånd om jeg skulle lese noe høyt i en forsamling. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Om du skulle lære deg å spille piano ville du jo øvd inn ting til du kunne dem perfekt. Neste stykke blir lettere å lære eller du kan takle noe vanskeligere. Det ville ikke vært det samme å hakke seg gjennom et stykke bare en gang. mvh Joda, men ved et punkt så blir dette unødvendig. Selv leser jeg jo ikke samme ting to ganger for å bli bedre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Joda, men ved et punkt så blir dette unødvendig. Selv leser jeg jo ikke samme ting to ganger for å bli bedre:-) Om det gjelder et intstrument, ville du nok aldri slutte å øve om du ville bli bedre. Skal du lære et nytt språk, ville du gått tilbake til å lese det samme mange ganger til det sitter. Leser du en vanskelig tilgjengelig tekst, f.eks. fagtekst, kan det hende at du går tilbake å leser på nytt for å få med deg innholdet eller huske bedre. Skulle du lese en tekst foran en forsamlig, f.eks. under en vielse ville du nok øvd høyt noen runder for at det skal låte bra. Så det er egentlig ikke så fjernt, men det må selvsagt være en menigsfull vanskelighetsgrad. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøkenlærer Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det undres jeg også på. Jeg står for variasjon i lesing, dvs. forskjellige tekster med evt. farger og bilde med. , mener at det motiverer barnet bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klaymen Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det er nok riktig som de andre skriver, dette med automatisering. Men jeg syns kanskje det bør være rom for individuelle vurderinger. Min førsteklassing blir lei etter 2 ganger, og han leser godt, med innlevelse (du hører at han forteller, ikke bare leser). Trikset vårt for å få ham til å lese to ganger er at jeg hører først, og så må pappan høre for han har jo ikke hørt den ennå... Men tredje gang gidder han ikke. Heldigvis har læreren gitt oss lov til å lese hva vi vil, bare han leser 15 min om dagen, og leser gjennom leseheftet han får med hver uke minst en gang. Så nå leser han Kurt-boka... Jeg tenker at det er viktig at de både øver for å kunne lese høyt "perfekt", men også får masse lesetrening og leseglede der det handler om å få lese noe nytt og spennende ofte også. Jeg leser jo veldig forskjellig om det er en spennende bok, avisen eller faglitteratur, og sånne forskjeller er det fint at ungene lærer seg også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.