Gjest hvordan skal det gå? Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Vår datter som går i tredje har fått i leske å skrive en fortelling. Den skal inneholde innledning, hoveddel og avslutning. Hun kommer aldri i gang. Skal bare tenke og tenke. Hun er drittlei skolearbeidet. Hun gråt fordi hun hatet desse leksene i dag. Vi hjelper henne så godt vi kan. Hun er helt utrolig treig til å få noe gjort. Når det gjelder lesing kan hun få lese hva hun vil. Hun leste 23 ord på lesetesten de nå nettopp har hatt, meget dårlig altså. Skolen forlanger bare et kvarter lesing og det er alt når det gjelder det.Hun har aldri fått noe lesetekst som skal øves flere ganger. Mye bråk og uro i klassen gjør at hun ikke greier å få gjort noe særlig på skolen. En linje hadde hun skrevet i dag på skolen. Det er tungt å skulle hjelpe henne for hun eier ikke motivasjon. Hun har ikke dysleksi eller dårlig syn. Nå er jeg helt matt selv. Oppgitt over hennes dårlige motivasjon og treghet. Oppgitt over skolen som jeg mener fører et alt for upedagogisk opplegg. Læreren virker slapp og tar lite tak i problemene. Måtte bare ha ut litt frustasjon. Hele skolegreia gjør meg både matt og søvnløs. Begynner å bli alvorlig bekymret på hennes vegne, samtidig som min tålmodighet snart tar slutt. Andre som har det på samme måte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Uff, jeg blir virkelig oppskaket av å lese det du skriver! At barn i tredje klasse skal ha en såpass vanskelig hjemmelekse, synes jeg er helt utrolig.... Skolen skal være en motivator til både leselyst og skrivelyst, ikke drepe etthvert lite ønske om å lese/skrive. Jeg hadde helt klart tatt dette opp med læreren hennes. Barn skal ha lekser de kan takle uten alt for mye hjelp ellers virker det totalt demotiverende for de unge. Poenget med lekser er jo å ta opp tråden fra skoledagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvordan skal det gå? Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Uff, jeg blir virkelig oppskaket av å lese det du skriver! At barn i tredje klasse skal ha en såpass vanskelig hjemmelekse, synes jeg er helt utrolig.... Skolen skal være en motivator til både leselyst og skrivelyst, ikke drepe etthvert lite ønske om å lese/skrive. Jeg hadde helt klart tatt dette opp med læreren hennes. Barn skal ha lekser de kan takle uten alt for mye hjelp ellers virker det totalt demotiverende for de unge. Poenget med lekser er jo å ta opp tråden fra skoledagen. Takk for forståelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Gutten min i tredje har også hatt lekser der han skal skrive fortelling slik du beskriver. Han liker å skrive, og liker disse leksene veldig godt, men bruker veldig lang tid. Hjelp jenta di med å lage disposisjon - slik at hun på fohånd bestemmer hva hun skal skrive om - det kan hjelpe. Hos gutten min har de lært om "fisken" - at innledningen skal være som hodet på fisken, hoveddelen er som kroppen (altså den største), og avslutningen er som halen - ganske kort. Snakk med læreren og hør hvordan jenta di kan finne glede ved å skrive. Gutten min har hatt lekser der de skal beskrive et maleri, et foto osv - og da blir det kanskje litt mer overkommelig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Vi har det på samme måte med vesla, hun går i andre klasse. Nå henger hun riktignok med på lesefronten og ellers faglig - men det er takket være vanvittig mye jobb hjemme i tillegg til at hun har svært lett for det. Hvis man ser bort fra det sliter hun med det samme som din datter - ekstrem treghet og null motivasjon - dette har pågått helt fra første skoledag. Vi har hatt og skal ha flere møter med lærerne men føler ikke at de har spesielt bra forslag. Vi har også bedt henne henvist til PPT, for å være sikre på at vi har forsøkt alt - for skal dette fortsette i mange år klarer vi ikke demme opp hjemme for det skolen ikke får til der. Leksene er en kamp, men det går mye bedre her enn på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg forstår godt du er frustrert. Våre barn har heldigvis hatt tekster som skal øves grundig på. Jeg ser stor nytte i dette. Å lese i 15 minutter kan være en hel evighet om man bare hakker og ikke kommer noen vei. Hva med å omdefinere dette til at hun skal øve på en tekst du vet er passende i 15 minutter? (Altså lese en kortere tekst flere ganger.) Om nødvendig del opp i 15 minuttene. Det gjør ingen ting om hun lærer det utenatt. Om ungene har kjørt seg helt fast på fortellinger, har jeg satt meg ved PC-en og latt dem diktere med meg som sekretær. Problemet med slike ministiler er ofte at barna har mye mer de vil fortelle enn de orker å skrive. Lærerne har alltid da kjøpt mitt argument om at det er fortellergleden som er det viktige, ikke at de knoter alt ned selv. Jeg har også noen ganger lagt ganske sterke føringer på hva de skriver om de har kjørt seg selv helt i et hjørne. De lærer masse norsk av å se min måte å løse oppgaver på. Det blir etter hvert til maler og eksempler som de følger uten min hjelp. Til syvende og sist må du enten forsøke å få til forandringer i din datters skolesituasjon, jobbe intenst for å gjøre det beste ut av den heller skranglete rammen du har eller få henne over i en annen klasse eller skole. Å bytte skole kan virke drastisk, men noen ganger blir det det eneste fornuftige. Du er selvsagt den beste til å bedømme om dette skulle være aktuelt for dere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Vi har det på samme måte med vesla, hun går i andre klasse. Nå henger hun riktignok med på lesefronten og ellers faglig - men det er takket være vanvittig mye jobb hjemme i tillegg til at hun har svært lett for det. Hvis man ser bort fra det sliter hun med det samme som din datter - ekstrem treghet og null motivasjon - dette har pågått helt fra første skoledag. Vi har hatt og skal ha flere møter med lærerne men føler ikke at de har spesielt bra forslag. Vi har også bedt henne henvist til PPT, for å være sikre på at vi har forsøkt alt - for skal dette fortsette i mange år klarer vi ikke demme opp hjemme for det skolen ikke får til der. Leksene er en kamp, men det går mye bedre her enn på skolen. Bruk gjerne bestikkelser i rikt mon om det hjelper på motivasjonen. Ofte er dette et problem i større eller mindre grad blant ca 1/4 av elevene på småtrinnet. De må holdes i hånden og fotfølges for å få noen gjort. Dessverre er det ikke tatt høyde for dette i bemanningen på småskolen. Det hjelper jo ikke et spøtt med flere timer i uken når ungene ikke får den hjelpen de trenger, og det blir bare enda en time å miste viskelæret i gulvet. De fleste ungene vokser dette av seg en eller annen gang før femte klasse. Utfordringen er at ting ikke skal bli helt skakkjørte før den tid. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Uff, jeg blir så lei meg når jeg leser det du skriver. Stakkars jente som ikke får den hjelpen hun trenger, og stakkars dere foreldre som føler dere så maktesløse. Jeg synes du skal ta kontakt med læreren i morgen tidlig. Be om en konferansetime. Der skal dere foreldre være - godt forberedt med bl.a. det du skriver i innlegget her - og læreren. H*n helst også godt forberedt med skolearbeid datteren deres har gjort osv. Så må dere finne ut hvordan dere kan motivere henne til å like skolen igjen. Hvordan hun kan finne den roen hun trenger for å få gjort lekser og annet skolearbeide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru pus Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei! Vi har et opplegg på skolen som heter Trageton prosjektet. Dette er et lese og skrivopplæringsprosjekt som tar utgangspunkt i bruk av stasjoner på i klasserommet og skriving til lesing ved hjelp av pc. Vet ikke om dette prosjektet er i gang ved skolen deres. Men datteren min går også i 3. klasse og ved slutten av 1. klasse (april/mai) kunne alle de 23 elevene i klassen lese. ved siste lesetest leste de i gjennomsnitt 50 ord i minuttet alle mann. ta kontakt med skolen og be dem undersøke mulighetene for dette. Hvis det er ukjent for dem kan de jo kontakte Jessheim Skole og Ressurssenter for informasjon. Jeg har også en datter i 1. klasse som nå etter jul har kommet i gang med trageton prosjektet (pga. flere vikarer m.m. kom de ikke i gang før etter jul) og jeg merker stor forbedring i lese/skrive lysten hos henne. Link til skolens hjemmesiden med kontaktinformasjon. http://www.ullensaker.kommune.no/jessheimskole/default.aspx?Category.ID=715 Ellers vil jeg anbefale deg til å lese sammen med henne. Gå i butikken og kjøp en BRA bok. Harry Potter f.eks. og les for henne hver kveld. Lån lydboken på biblioteket i tillegg og la henne høre på lydboken på discman mens hun leser i boken. Dette syntes min 3. klassing var helt topp. Hun hørte HP 1 på lydbok, hørte og leste HP 2 og nå har hun lest HP 3 og HP4 Hun ble rett og slett hektet på serien. Finn en bokserie som datteren din kan bli glad i og begynn med at du leser og etterhvert må hun lese mer og mer selv Lykke til- Og, en ting til. Les en spennende bok selv slik at datteren din ser at det er gøy å lese. Det smitter faktisk veldig. Anbefaler Ken Follet Stormenes Tid klem fru pus 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Vi har det på samme måte med vesla, hun går i andre klasse. Nå henger hun riktignok med på lesefronten og ellers faglig - men det er takket være vanvittig mye jobb hjemme i tillegg til at hun har svært lett for det. Hvis man ser bort fra det sliter hun med det samme som din datter - ekstrem treghet og null motivasjon - dette har pågått helt fra første skoledag. Vi har hatt og skal ha flere møter med lærerne men føler ikke at de har spesielt bra forslag. Vi har også bedt henne henvist til PPT, for å være sikre på at vi har forsøkt alt - for skal dette fortsette i mange år klarer vi ikke demme opp hjemme for det skolen ikke får til der. Leksene er en kamp, men det går mye bedre her enn på skolen. Det er alltid foreldrene som melder opp til PPT, selvom det som oftest er etter initiativ fra skolen. Du trenger altså ikke vente. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Uff, jeg blir virkelig oppskaket av å lese det du skriver! At barn i tredje klasse skal ha en såpass vanskelig hjemmelekse, synes jeg er helt utrolig.... Skolen skal være en motivator til både leselyst og skrivelyst, ikke drepe etthvert lite ønske om å lese/skrive. Jeg hadde helt klart tatt dette opp med læreren hennes. Barn skal ha lekser de kan takle uten alt for mye hjelp ellers virker det totalt demotiverende for de unge. Poenget med lekser er jo å ta opp tråden fra skoledagen. De fleste tredjeklassinger vil nok ikke finne den leksa så vanskelig. Men du kan jo snakke med skolen om tilpasset leske, faren er jo da at ditt barn risikerer å bli hengnde litt etter, men du får bedre ettermiddager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hei Jeg føler med deg. Min datter på samme alder er flink i mye; men lesingen går tregt og det samme gjør rettskrivingen. Hun liker å skrive, og hun liker å finne på historier som er morsomme. Men hun er dårlig på doble konsonanter, stor forbokstav, slurvermed hvordan bokstavene ser ut (høyden etc). Dessuten har hun altså lav lesehastighet, men god leseforståelse. En gang skrev hun en morsom historie som ble lest høyt opp i klasserommet. Det var skikkelig stas! Hun fikk skryt og belønning av de andre barna og læreren. Etter dette ble hun mye ivrigere til å skrive. Jeg forseslår at du snakker med læreren og forlager at hun roser og skryter mye av det hun får til! Gi tilbakemelding på at leksene er for vanskelige. Jeg må hjelpe min 3 klassing når hun gjør lekser. Ikke så mye med selve leksene, der ser jeg stort sett over at det er riktig, hjelper med rettskriving etc. Men jeg må sitte over henne og forklare oppgavene når hun ikke forstår, ellers mister hun konsentrasjonen. Du sier hun ikke har dysleksi. Hvordan kan du være helt sikker på dette? Dersom problemen vedvarer og dette fortsetter å være en kamp i hverdagen bør hun kanskje få ekstra hjelp. Hva med leksehjelp PÅ skolen? Det har de på vår skole 1 time i uka. Ppt er kanskje ikke så dumt, jeg har vært borti tanken på det selv. Min datter har forresten hatt tilsvarende lekse som din, og da brydde jeg meg ikke om det der med "begynnelse, midtdel og slutt", men lot henne skrive som hun ville. Gikk fint, det.... Lykke til. Og du har min fulle forståelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva med å la henne lese inn sin fortelling? Det finnes kjekke, digitale opptakere, som kan kolbes til PCen etterpå. (brenne en CD) Det viktigste er vel at hun får tak i fantasien og kreativiteten som bor i henne? Frempå CDen kan hun skrive kort hva historien dreier seg om? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva med å la henne få skrive historien på PC'en? Det tar gjerne litt lenger tid dersom hun ikke er vant til tastaturet men motivasjonen er gjerne større. Jeg bruker også å sitte sammen med 3.klassingen og lage en slags disposisjon (noen ord på et ark). Hos oss har de imidlertid ikke fokusert på innledning og avslutning ennå, men har skrevet små historier i lekse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Høres ut som vår skole, bortsett fra at vi har en fantastisk lærer. Læreren sier at elevene skal sitte max 45 minutter med lekser hver dag. Vår 3.-klassing sitter i minst to timer med oss pga dårlig konsentrasjon osv. Vi jobber med saken, prøver ut sukkerfri diett osv. jenta vår er ikke dum, bare ekstremt lett å avlede og veldig lite glad i å gjøre ting hun ikke brenner for. Har snakket med foreldre på vår skole med eldre barn- de sier at det bare er å henge på og hjelpe/ tvinge barnet så godt det går, for når de begynner i 5. klasse blir det ennå større press. Har naboer som sitter tilsammen 4 voksen- timer hver dag for å hjelpe to inteligente jenter i 3. og 5. med lekser.......... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Høres ut som vår skole, bortsett fra at vi har en fantastisk lærer. Læreren sier at elevene skal sitte max 45 minutter med lekser hver dag. Vår 3.-klassing sitter i minst to timer med oss pga dårlig konsentrasjon osv. Vi jobber med saken, prøver ut sukkerfri diett osv. jenta vår er ikke dum, bare ekstremt lett å avlede og veldig lite glad i å gjøre ting hun ikke brenner for. Har snakket med foreldre på vår skole med eldre barn- de sier at det bare er å henge på og hjelpe/ tvinge barnet så godt det går, for når de begynner i 5. klasse blir det ennå større press. Har naboer som sitter tilsammen 4 voksen- timer hver dag for å hjelpe to inteligente jenter i 3. og 5. med lekser.......... Helt ufattelig hvor mye som "kreves" av foreldre i dag. Har selv en førsteklassing som skal gjøre lekser hver dag, men foreløpig er det overkommelig (vi gjør ikke lekser absolutt hver dag, selv om det heter seg at vi skal det). Kan ikke huske at mine foreldre overhodet gjorde lekser med meg på barneskolen. På ungdomsskolen ba jeg vel om hjelp av og til, men stort sett gjorde jeg leksene helt selv. Jeg mener absolutt ikke å si at det var ideelt, jeg kan bare ikke forstå at det skal være nødvendig at foreldrene bidrar i den grad som nå tydeligvis er forventet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvordan skal det gå Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Høres ut som vår skole, bortsett fra at vi har en fantastisk lærer. Læreren sier at elevene skal sitte max 45 minutter med lekser hver dag. Vår 3.-klassing sitter i minst to timer med oss pga dårlig konsentrasjon osv. Vi jobber med saken, prøver ut sukkerfri diett osv. jenta vår er ikke dum, bare ekstremt lett å avlede og veldig lite glad i å gjøre ting hun ikke brenner for. Har snakket med foreldre på vår skole med eldre barn- de sier at det bare er å henge på og hjelpe/ tvinge barnet så godt det går, for når de begynner i 5. klasse blir det ennå større press. Har naboer som sitter tilsammen 4 voksen- timer hver dag for å hjelpe to inteligente jenter i 3. og 5. med lekser.......... Her er vi også nødt til å sitte lenge hvis hun skal ha sjangs til å komme seg igjennom de oppgavene som skal gjøres. Læreren mener vi bruker for mye tid på lesker når vi sitter en time hver dag 5 dager pr. uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvordan skal det gå? Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Helt ufattelig hvor mye som "kreves" av foreldre i dag. Har selv en førsteklassing som skal gjøre lekser hver dag, men foreløpig er det overkommelig (vi gjør ikke lekser absolutt hver dag, selv om det heter seg at vi skal det). Kan ikke huske at mine foreldre overhodet gjorde lekser med meg på barneskolen. På ungdomsskolen ba jeg vel om hjelp av og til, men stort sett gjorde jeg leksene helt selv. Jeg mener absolutt ikke å si at det var ideelt, jeg kan bare ikke forstå at det skal være nødvendig at foreldrene bidrar i den grad som nå tydeligvis er forventet. Enig. Jeg synes også det kreves alt for mye av foreldrene. Dessuten skulle vi helst også hatt en pedagogisk utdannelse for det er jammen ikke alltid like lett å vite hvordan man skal hjelpe på best mulig måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvordan skal det gå? Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva med å la henne lese inn sin fortelling? Det finnes kjekke, digitale opptakere, som kan kolbes til PCen etterpå. (brenne en CD) Det viktigste er vel at hun får tak i fantasien og kreativiteten som bor i henne? Frempå CDen kan hun skrive kort hva historien dreier seg om? mvh Takk for tips! Hun har sstore problemer med å komme på hva hun kan skrive. I går ble vi nødt til å si mye hva hun kunne skrive. Måtte bare si at det var helt greit at hun ikke kunne greie dette alene. Da løsnet problemet med leksene litt selv om det kanskje ble litt juks. ikke vet jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvordan skal det gå? Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hei Jeg føler med deg. Min datter på samme alder er flink i mye; men lesingen går tregt og det samme gjør rettskrivingen. Hun liker å skrive, og hun liker å finne på historier som er morsomme. Men hun er dårlig på doble konsonanter, stor forbokstav, slurvermed hvordan bokstavene ser ut (høyden etc). Dessuten har hun altså lav lesehastighet, men god leseforståelse. En gang skrev hun en morsom historie som ble lest høyt opp i klasserommet. Det var skikkelig stas! Hun fikk skryt og belønning av de andre barna og læreren. Etter dette ble hun mye ivrigere til å skrive. Jeg forseslår at du snakker med læreren og forlager at hun roser og skryter mye av det hun får til! Gi tilbakemelding på at leksene er for vanskelige. Jeg må hjelpe min 3 klassing når hun gjør lekser. Ikke så mye med selve leksene, der ser jeg stort sett over at det er riktig, hjelper med rettskriving etc. Men jeg må sitte over henne og forklare oppgavene når hun ikke forstår, ellers mister hun konsentrasjonen. Du sier hun ikke har dysleksi. Hvordan kan du være helt sikker på dette? Dersom problemen vedvarer og dette fortsetter å være en kamp i hverdagen bør hun kanskje få ekstra hjelp. Hva med leksehjelp PÅ skolen? Det har de på vår skole 1 time i uka. Ppt er kanskje ikke så dumt, jeg har vært borti tanken på det selv. Min datter har forresten hatt tilsvarende lekse som din, og da brydde jeg meg ikke om det der med "begynnelse, midtdel og slutt", men lot henne skrive som hun ville. Gikk fint, det.... Lykke til. Og du har min fulle forståelse. Takk for forståelsen. Skolen tok en dysleksitest på henne og de mente at hun ikke hadde det. Hun er for lite interesert og blir fort oppgitt oom hun ikke får ting fort til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.