Gå til innhold

FU/ OL i Kina?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Bør Norge boikotte OL i Kina i solidaritet mot brudd på menneskerettighetene eller bør OL være en samlende enhet?

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Aliza1365380759

3

• jubalong70

2

• favn

2

Skrevet

Jeg mener at skulle man boikotte OL i Kina, så burde det vært gjort før de fikk det.

Nå må man skille politikk og idrett.

La idretten samle de idrettsglade fra hele verden til et flott arrangement i Beijing, så tar vi politikken på en annen arena.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg mener at skulle man boikotte OL i Kina, så burde det vært gjort før de fikk det.

La idretten samle de idrettsglade fra hele verden til et flott arrangement i Beijing, så tar vi politikken på en annen arena.

Forsåvidt enig, men så er jo menneskerettighetene veldig viktig òg da ;)

Er litt ambivalent jeg, da....

hidi, the scorpion
Skrevet

Boikott hele greia!

Hvorfor?

Gjest musa som forsøker å rope
Skrevet

Jeg syns først at vi kan boikotte det vestlige landet som:

-Fortsatt praktiserer dødsstraff

-Holder fanger i månedsvis med mistanke om terrorisme men uten lov og dom

-Som går til krig mot andre nasjoner når de finner det for godt.

Hvordan harmonerer dette med menneskerettighetene?

Den dagen vi finner ut at USA er verd en boikott, da kan vi også boikotte Kina. Jeg er overhode ikke enig i de brudd på menneskerettighetene Kina begår, men jeg mener det bør være andre måter å jobbe mot bedre forhold enn å boikotte OL. Bare for at USA med venner sier at vi skal gjøre det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg syns først at vi kan boikotte det vestlige landet som:

-Fortsatt praktiserer dødsstraff

-Holder fanger i månedsvis med mistanke om terrorisme men uten lov og dom

-Som går til krig mot andre nasjoner når de finner det for godt.

Hvordan harmonerer dette med menneskerettighetene?

Den dagen vi finner ut at USA er verd en boikott, da kan vi også boikotte Kina. Jeg er overhode ikke enig i de brudd på menneskerettighetene Kina begår, men jeg mener det bør være andre måter å jobbe mot bedre forhold enn å boikotte OL. Bare for at USA med venner sier at vi skal gjøre det.

Noen å tenke på, ja ;)

Aliza1365380759
Skrevet

Hvorfor?

Fordi OL-forberedelsene i Kina har ført til en minkende grad av etterfølgelse og i økende grad brudd på de menneskerettighetene som er nedfelt i FNs menneskerettighetserklæring, og kinesiske myndigheter har anerkjent dette dokumentet, altså er de pliktige til å følge det. Dette demonstrerer for meg at OL rangerer over de universelle menneskerettighetene, og det er en helt feil prioritering i følge min logikk. Man kan ikke arrangere OL på bekosting av menneskrettigheter!

Forøvrig ser jeg også poenget i "musa som forsøker å rope" sitt innlegg.

Skrevet

Jeg mener at de ikke skal boikotte tror jeg, de burde heller hatt faste kriterier for å være deltakende land i OL. Det er det som slår meg...

Det de gjør er lite bra, og de har nok merket hetsen, hva med utestenging fra etter OL da?

Det går utover endel mennesker dersom det hele blir stoppet. (har ikke lest allverdens om saken, og burde kanskje tiet her men.....)

hidi, the scorpion
Skrevet

Fordi OL-forberedelsene i Kina har ført til en minkende grad av etterfølgelse og i økende grad brudd på de menneskerettighetene som er nedfelt i FNs menneskerettighetserklæring, og kinesiske myndigheter har anerkjent dette dokumentet, altså er de pliktige til å følge det. Dette demonstrerer for meg at OL rangerer over de universelle menneskerettighetene, og det er en helt feil prioritering i følge min logikk. Man kan ikke arrangere OL på bekosting av menneskrettigheter!

Forøvrig ser jeg også poenget i "musa som forsøker å rope" sitt innlegg.

Derfor er egentlig spørsmålet veldig komplekst....Om man må si ja eller nei, så tvinges man til virkelig å tenke gjennom saken ;)

Jeg er veldig i tvil, skal idrettsåndens forenede kraft ha mer betydning enn enkeltmenneskers skjebne?

Skrevet

Forsåvidt enig, men så er jo menneskerettighetene veldig viktig òg da ;)

Er litt ambivalent jeg, da....

Selvsagt er menneskerettighetene viktige, men det er jo ikke idrettsutøverene som er de som forkludrer menneskeverdet. Det er jo politikerene.

Men jeg er enig i at spørsmålet er vanskelig, og jeg har tenkt endel før jeg kom til min konklusjon :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg mener at de ikke skal boikotte tror jeg, de burde heller hatt faste kriterier for å være deltakende land i OL. Det er det som slår meg...

Det de gjør er lite bra, og de har nok merket hetsen, hva med utestenging fra etter OL da?

Det går utover endel mennesker dersom det hele blir stoppet. (har ikke lest allverdens om saken, og burde kanskje tiet her men.....)

Jeg synes alle som sier noe, har lov til å mene noe ;)

Jeg synes også det er utrolig vanskelig....Vi _vet_ jo ikke om en boikott vil ha noe som helst virkning på kinesiske myndigheter, og de har allerede merket vår mening, som du sier.

hidi, the scorpion
Skrevet

Selvsagt er menneskerettighetene viktige, men det er jo ikke idrettsutøverene som er de som forkludrer menneskeverdet. Det er jo politikerene.

Men jeg er enig i at spørsmålet er vanskelig, og jeg har tenkt endel før jeg kom til min konklusjon :)

Jeg nærmer meg din holdning;)

Kanskje det finnes mer effektive måter...Selv om det er mye politikk i idretten, altfor mye!

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er veldig, veldig enig med deg, jubalong70.

Idrettsutøverne fortjener absolutt ikke å få lagt dette politiske ansvaret på sine skuldre, for det er det vi gjør når vi både forlanger at de skal øve press på kinesiske myndigheter og ved en boikott.

At IOC har driti på draget ved å tildele Kina OL, det er ikke noe som skal gå ut over utøverne.

Aliza1365380759
Skrevet

Derfor er egentlig spørsmålet veldig komplekst....Om man må si ja eller nei, så tvinges man til virkelig å tenke gjennom saken ;)

Jeg er veldig i tvil, skal idrettsåndens forenede kraft ha mer betydning enn enkeltmenneskers skjebne?

Nei, jeg synes enkeltmenneskers skjebne må ha mer å si enn "idrettsåndens forenende kraft".

Skrevet

Jeg synes det har blitt gjort en tabbe ved å tildele Kina OL. Det er her det skulle vært satt grenser (ved tildelingen) om hvem som kan og ikke kan arrangere OL.

Når så dette da er gjort, synes jeg ikke det skal hvile på idrettsutøvernes skuldre om de skal eller ikke skal boikotte OL, idrett og politikk synes jeg skal holdes atskilt og derfor så derfor synes jeg idrettsutøvere skal delta i lekene som vanlig.

Senere synes jeg de rette mennesker (som sysler med politikk og tildeling) skal sette seg ned og lage klare retningslinjer på hvem som kan arrangere slike leker.

Skrevet

Nei, vi bør SELVFØLGELIG IKKE boikotte OL! Dette spørsmålet mener jeg har gått helt ut av proporsjoner! Til og med Dalai Lama mener en boikott ikker er ønskelig. OL-komiteen har gitt uttrykk for sin misnøye med Kinas menneskerettighetspolitkk, sammen med en rekke statsledere og selvfølgelig demonstranter. Kina er klar over hva vi i Vesten mener, og en eventuell boikott kommer ikke til å føre til at menneskerettighetene blir bedre. Det er ikke bare å skru på en bryter og så blir Kinas menneskerettighetspolitikk "perfekt", dette er en prosess og Kina beveger seg i riktig retning. OL har også bidratt til dette.

Derimot mener jeg OL er en helt unik MULIGHET for verdenssamfunnet til å påvirke Kina i riktig retning. Ved å arrangere et slikt pretisjearrangement vil også Kina bli bedre integrert i et verdenssamfunn dominert av vestlige verdier. Man kan få en dialog med Kinas regjering, og prøve å påvirke dem i riktig retning.

mariaflyfly
Skrevet

For seint å skulle boikotte nå. Kina burde aldri fått tildelt OL i utgangspunktet,

synes

Skrevet

Nei, vi bør SELVFØLGELIG IKKE boikotte OL! Dette spørsmålet mener jeg har gått helt ut av proporsjoner! Til og med Dalai Lama mener en boikott ikker er ønskelig. OL-komiteen har gitt uttrykk for sin misnøye med Kinas menneskerettighetspolitkk, sammen med en rekke statsledere og selvfølgelig demonstranter. Kina er klar over hva vi i Vesten mener, og en eventuell boikott kommer ikke til å føre til at menneskerettighetene blir bedre. Det er ikke bare å skru på en bryter og så blir Kinas menneskerettighetspolitikk "perfekt", dette er en prosess og Kina beveger seg i riktig retning. OL har også bidratt til dette.

Derimot mener jeg OL er en helt unik MULIGHET for verdenssamfunnet til å påvirke Kina i riktig retning. Ved å arrangere et slikt pretisjearrangement vil også Kina bli bedre integrert i et verdenssamfunn dominert av vestlige verdier. Man kan få en dialog med Kinas regjering, og prøve å påvirke dem i riktig retning.

''Derimot mener jeg OL er en helt unik MULIGHET for verdenssamfunnet til å påvirke Kina i riktig retning. Ved å arrangere et slikt pretisjearrangement vil også Kina bli bedre integrert i et verdenssamfunn dominert av vestlige verdier. Man kan få en dialog med Kinas regjering, og prøve å påvirke dem i riktig retning.''

Helt enig. Med OL som påskudd slippes utallige journalister, idrettsutøvere og politikere fra alle verdenshjørner inn i det tidligere så lukkede Kina. Grip muligheten!

Gjest togli
Skrevet

Absolutt enig med deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...