Gå til innhold

FU/ OL i Kina?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke huske at vi oppnådde noe ved å boikotte lekene o Moskva i 1980.

Man bør ikke blade politikk og idrett!

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

21

• Aliza1365380759

3

• jubalong70

2

• favn

2

Skrevet

Nå er jeg så gammel at jeg husker boikotten av Moskva-OL i 1980. Jeg husker også begrunnelsen for boikotten. Sovjetunionen hadde nemlig sendt soldater inn i Afghanistan for å bekjempe Taliban. I dag har Norge soldater i Afghanistan. Vet dere hvorfor? For å bekjempe Taliban. Jaja, ironien er lett å se....

Men for å besvare spørsmålet: Nei, jeg tror ikke på boikott av lekene, men om alle statsoverhoder hadde boikottet åpningsseremonien derimot, da ville Kina mistet ansikt.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei. Jeg er en for en slags markering, usikker på hvilken, men jeg synes ikke idrettsutøverne skal behøve å gå i front for det politiske Norges behov for markering.

Skrevet

Kina bruker OL-sendingene som et utstillingsvindu/propagandashow. Der vises deres velstandsøkning som bevis for en vellykket økonomisk politikk. Synlig fattigdom og sosiale problemer blir sensurert. En boikott av sendingene river unna grunnlaget for propagandasendingene. Det er på høy tid.

Skrevet

Jeg synes det var et godt forslag å oppfordre deltakerne til å bære et armbind under åpningsseremonien. Et armbind i samme farge som de tibetanske munkedraktene, for å symbolisere solidaritet...

Skrevet

Jeg synes det er såååå bra med sprelske demoer i Europa og USA rundt denne fakkelen. Altfor mange som toer sine hender fordi man er redde for å miste terreng mot Kina som marked. Hvordan er det _egentlig_ å selge sin sjel tro (som politiker og konsernmedlem)...

Boikott har vist seg å være effektivt middel, så klart jeg støtter boikott av åpningsseremoni og leker. Men det er jo litt sent å snyte seg osv... arrangementet er tildelt av en kommisjon på bærtur.

Beklager rotete innlegg ;-)

Skrevet

Jeg synes det er såååå bra med sprelske demoer i Europa og USA rundt denne fakkelen. Altfor mange som toer sine hender fordi man er redde for å miste terreng mot Kina som marked. Hvordan er det _egentlig_ å selge sin sjel tro (som politiker og konsernmedlem)...

Boikott har vist seg å være effektivt middel, så klart jeg støtter boikott av åpningsseremoni og leker. Men det er jo litt sent å snyte seg osv... arrangementet er tildelt av en kommisjon på bærtur.

Jeg er enig i at demonstrasjoner er på sin plass - men jeg må innrømme at jeg synes litt synd på dem som er fakkelbærere - spesielt når det var unger som bar fakkelen, og ble angrepet av demonstranter - DET kunne de ha latt være.

Jeg mener at Norge BØR markere seg mot det som skjer i Tibet nå - om OL boikott er det beste virkemiddelet, har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Det kan i alle fall ikke være ENESTE markering (det bør følges opp politisk også!)

Skrevet

Jeg er enig i at demonstrasjoner er på sin plass - men jeg må innrømme at jeg synes litt synd på dem som er fakkelbærere - spesielt når det var unger som bar fakkelen, og ble angrepet av demonstranter - DET kunne de ha latt være.

Jeg mener at Norge BØR markere seg mot det som skjer i Tibet nå - om OL boikott er det beste virkemiddelet, har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Det kan i alle fall ikke være ENESTE markering (det bør følges opp politisk også!)

OL er sterkt symbolmessig, men det som virkelig teller er business. Gad vite hvilke norske firmaer som handler med Kina...i tillegg til mange private tipper jeg alle statseide, hel og 'halv'.

hidi, the scorpion
Skrevet

For seint å skulle boikotte nå. Kina burde aldri fått tildelt OL i utgangspunktet,

synes

Heller definitivt mer i den retningen, ja;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg kan ikke huske at vi oppnådde noe ved å boikotte lekene o Moskva i 1980.

Man bør ikke blade politikk og idrett!

Skjønner ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes det var et godt forslag å oppfordre deltakerne til å bære et armbind under åpningsseremonien. Et armbind i samme farge som de tibetanske munkedraktene, for å symbolisere solidaritet...

Tror du de får lov til det?

hidi, the scorpion
Skrevet

Skjønte deg, jeg ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, stakkars de unge, som er så stolte over det de gjør! Ikke alle forunt å bære OL-ilden....

Vi bør kanskje vise Kina i etterkant av OL, hva vi fremdeles ikke synes om deres utførelser av mennskerettighetene ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

OL er sterkt symbolmessig, men det som virkelig teller er business. Gad vite hvilke norske firmaer som handler med Kina...i tillegg til mange private tipper jeg alle statseide, hel og 'halv'.

Det er altfor mye politikk i idretten, og det er så absolutt en uting...

hidi, the scorpion
Skrevet

Kina bruker OL-sendingene som et utstillingsvindu/propagandashow. Der vises deres velstandsøkning som bevis for en vellykket økonomisk politikk. Synlig fattigdom og sosiale problemer blir sensurert. En boikott av sendingene river unna grunnlaget for propagandasendingene. Det er på høy tid.

Det river så definitivt grunnlaget vekk for propaganda, men river det ned noe mer i tillegg, som vi kanskje trenger...?

Vi kan fremdeles reagere, for vi vet hva de driver med ;) Skjønner?

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei. Jeg er en for en slags markering, usikker på hvilken, men jeg synes ikke idrettsutøverne skal behøve å gå i front for det politiske Norges behov for markering.

Tror du det bare er et politisk ønske?

hidi, the scorpion
Skrevet

Nå er jeg så gammel at jeg husker boikotten av Moskva-OL i 1980. Jeg husker også begrunnelsen for boikotten. Sovjetunionen hadde nemlig sendt soldater inn i Afghanistan for å bekjempe Taliban. I dag har Norge soldater i Afghanistan. Vet dere hvorfor? For å bekjempe Taliban. Jaja, ironien er lett å se....

Men for å besvare spørsmålet: Nei, jeg tror ikke på boikott av lekene, men om alle statsoverhoder hadde boikottet åpningsseremonien derimot, da ville Kina mistet ansikt.

Det er sant! Men det kommer ikke til å skje, for noen land er avhengige av Kina, skal vi dømme dem?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Derimot mener jeg OL er en helt unik MULIGHET for verdenssamfunnet til å påvirke Kina i riktig retning. Ved å arrangere et slikt pretisjearrangement vil også Kina bli bedre integrert i et verdenssamfunn dominert av vestlige verdier. Man kan få en dialog med Kinas regjering, og prøve å påvirke dem i riktig retning.''

Helt enig. Med OL som påskudd slippes utallige journalister, idrettsutøvere og politikere fra alle verdenshjørner inn i det tidligere så lukkede Kina. Grip muligheten!

Ny måte å tenke på, ja!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes det har blitt gjort en tabbe ved å tildele Kina OL. Det er her det skulle vært satt grenser (ved tildelingen) om hvem som kan og ikke kan arrangere OL.

Når så dette da er gjort, synes jeg ikke det skal hvile på idrettsutøvernes skuldre om de skal eller ikke skal boikotte OL, idrett og politikk synes jeg skal holdes atskilt og derfor så derfor synes jeg idrettsutøvere skal delta i lekene som vanlig.

Senere synes jeg de rette mennesker (som sysler med politikk og tildeling) skal sette seg ned og lage klare retningslinjer på hvem som kan arrangere slike leker.

Noen ga Kina OL i utgangspunktet, ja! Godt poeng.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg mener at skulle man boikotte OL i Kina, så burde det vært gjort før de fikk det.

Nå må man skille politikk og idrett.

La idretten samle de idrettsglade fra hele verden til et flott arrangement i Beijing, så tar vi politikken på en annen arena.

Er blitt på din siden etter mye tenkning ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...