Gå til innhold

Hjelp! Jeg skal holde bryllupstale!

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Gratulerer!

Innhold:

* Sett deg ned i ro og mak, og tenk over hvorfor du er glad i henne, og hvorfor du vil gifte deg med henne. Hvilke egenskaper og særtrekk har hun? Skriv ned stikkord. I denne fasen er alt lov, ikke vær kritisk - få det ned på arket.

* Fortell gjerne om hvordan dere traff hverandre, men unngå full og detaljert CV, det blir lett kjedelig (av typen "og to uker etter det skjedde sånnogsånn, tre måneder senere dittendatten, to år etter flyttet vi til hitogdit" etc)

* Du kan gjerne takke både henne og familien hennes. Litt avhengig av hva slags forhold hun har til familien, selvsagt.

* Det er fint å veksle litt mellom det alvorlige og høytidelige og det morsomme. Vær gjerne selvironisk.

* Avslutning kan være vanskelig. Noen foretrekker et sitat eller et vers. Selv har jeg veldig sansen for det enkle, men svært virkningsfulle "Jeg elsker deg".

Fremføring:

* En god tale kan aldri være for kort. Skriv ned alt du ønsker å si, les gjennom, og fjern gjerne halvparten.

* Les den høyt for deg selv (eller for en god venn som kan hjelpe deg), og undersøk om den flyter greit og om du føler deg komfortabel med vendingene.

* Øv, øv, øv. Er man godt forberedt, kan man også improvisere, og nervene herjer ikke så ille.

* Skriv ned stikkord på små kort som du bruker som jukselapper.

* Dersom du ikke tør å operere etter stikkord, men heller vil ha hele talen, kan du skrive den ut på et fint papir, gjerne med bånd/segl/bilder, og bruke det som et poeng i seg selv, ved å overrekke den til bruden etterpå.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Luska

6

• Mrs. Wallace

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Jeg synes videoforslaget hørtes kjempespennende ut! Jeg har ikke vært med på akkurat det samme, men husker et bryllup for mange, mange år siden, der brudens forlover hadde lysbildeshow (men hennes kommentarer var "live")

Som du sier så er det greit med litt variasjon også, når det uansett kommer en masse sanger.

Hm, lysbildeshow hadde sikkert også vært noe, ja, men med innspilte kommentarer.

Får se - jeg vil i alle fall gjerne si noe sjøl, ikke bare overlate til alle andre å si noe.

:-)

Mrs. Wallace

''Når du sier du ville blitt skuffet hvis mannen din ikke holdt tale i bryllupet deres - ville du også blitt skuffet hvis du visste at han absolutt ikke turte å gjøre det?''

Jeg håper og tror at jeg ville taklet dette, men som jeg svarte til ViViola så er det nesten umulig å forestille seg meg med en annen mann enn den jeg har, og ihverffall ikke med en inadvent, stille type.

Her i heimen lever vi etter regelen "tale er gull og taushet er tull", hvilket også var ett av mine poenger i bryllupstalen;-)

Hihi, sånn er det her også. Og at det ikke skulle bli holdt taler, er en svært hypotetisk situasjon. Vi er veldig glade i å snakke begge to. :o)

Mrs. Wallace

Jeg har vurdert "profesjonell hjelp", har snart 40-årsdag og vil gjerne få uttrykt meg litt i forhold til gjestene. Samtidig vet jeg at det blir 2-3 sanger fra før, og derfor har jeg mest lyst til å si noe.

Vurderer faktisk seriøst å lage en video, for da kan jeg jo gjøre mange opptak og få det som jeg vil. Og jeg kan gå ut av rommet når den sendes.

Hadde du stussa om noen hadde gjort det slik?

Det synes jeg var en veldig morsom løsning på det!

Jeg var for endel år siden i et femtiårslag hvor en veldig, veldig sjenert taler hadde tatt opp talen på bånd, og spilte av dette. Talen var både morsom og konsis, h*n slapp å pine seg gjennom kvelden, og fikk masse sympati og gode tilbakemeldinger for en kreativ utvei.

Gjest ViViola

Det synes jeg var en veldig morsom løsning på det!

Jeg var for endel år siden i et femtiårslag hvor en veldig, veldig sjenert taler hadde tatt opp talen på bånd, og spilte av dette. Talen var både morsom og konsis, h*n slapp å pine seg gjennom kvelden, og fikk masse sympati og gode tilbakemeldinger for en kreativ utvei.

Det var også en løsning - morsomt at du har erfaring med alternative måter å gjøre dette på!

Takk for tilbakemelding, jeg tror jeg går for noe annerledes. :-)

Annonse

Gjest mikrokosmos

Bruk tiden du har og noter ned ting du setter pris på ved din kjære. Vær gjerne personlig, uten å bli for intim.

Talen er først og fremst til din kjære, men hyggelig om du også nevner din familie og svigerfamilie, om det passer seg slik.

Litt humor er alltid populært, så ha gjerne noen morsomme poenger, men skill klart mellom det morsomme og det personlige (ikke spøk når det gjelder f.eks. følelsene for din kjære).

Jeg var i et bryllup der brudgommen sa i talen til bruden: "Du er den deiligste jeg vet om". Sjarmerende og morsomt siden paret er veldig sjenerte. Bruden ble litt ekstra rød i kinnene etter det! Det var forøvrig bare såvidt hun turte å fortelle vennene sine at hun var gravid. De kom jo til å skjønne at hun hadde hatt sex!

Gjest Elextra

Jeg var i et bryllup der brudgommen sa i talen til bruden: "Du er den deiligste jeg vet om". Sjarmerende og morsomt siden paret er veldig sjenerte. Bruden ble litt ekstra rød i kinnene etter det! Det var forøvrig bare såvidt hun turte å fortelle vennene sine at hun var gravid. De kom jo til å skjønne at hun hadde hatt sex!

Hehe - søtt! :)

Gjest Elextra

Gratulerer!

Innhold:

* Sett deg ned i ro og mak, og tenk over hvorfor du er glad i henne, og hvorfor du vil gifte deg med henne. Hvilke egenskaper og særtrekk har hun? Skriv ned stikkord. I denne fasen er alt lov, ikke vær kritisk - få det ned på arket.

* Fortell gjerne om hvordan dere traff hverandre, men unngå full og detaljert CV, det blir lett kjedelig (av typen "og to uker etter det skjedde sånnogsånn, tre måneder senere dittendatten, to år etter flyttet vi til hitogdit" etc)

* Du kan gjerne takke både henne og familien hennes. Litt avhengig av hva slags forhold hun har til familien, selvsagt.

* Det er fint å veksle litt mellom det alvorlige og høytidelige og det morsomme. Vær gjerne selvironisk.

* Avslutning kan være vanskelig. Noen foretrekker et sitat eller et vers. Selv har jeg veldig sansen for det enkle, men svært virkningsfulle "Jeg elsker deg".

Fremføring:

* En god tale kan aldri være for kort. Skriv ned alt du ønsker å si, les gjennom, og fjern gjerne halvparten.

* Les den høyt for deg selv (eller for en god venn som kan hjelpe deg), og undersøk om den flyter greit og om du føler deg komfortabel med vendingene.

* Øv, øv, øv. Er man godt forberedt, kan man også improvisere, og nervene herjer ikke så ille.

* Skriv ned stikkord på små kort som du bruker som jukselapper.

* Dersom du ikke tør å operere etter stikkord, men heller vil ha hele talen, kan du skrive den ut på et fint papir, gjerne med bånd/segl/bilder, og bruke det som et poeng i seg selv, ved å overrekke den til bruden etterpå.

Gode tips :)

Mrs. Wallace

Du trenger ikke holde tale. Ingenting ødelegger et ellers så fint bryllup mer enn taler. Der jeg kommer fra holder man aldri taler i bryllup, og jeg har aldri skjønt vitsen med å lage dårlig stemning ved å stå der å preike.

Nei, for noen er det sikkert like greit å holde kjeft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...