Gå til innhold

Baby og raping

Gjest moraaad

Anbefalte innlegg

Gjest moraaad

Jeg føler jeg ble lite instruert på sykehuset ang.amming, men har lært av mor at babyen skal rape...

men skal babyen alltid rape når han eller hun spiser? Og når?

Hvis babyen slipper puppen og ser litt misfornøyd ut, betyr det at han/hun skal rape?

Og hvordanfår jeg babyen til å rape, må jeg løfte babyen over skuldra og stryke/klappe over ryggen, eller finnes det andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle babyer raper noe særlig, mine gjorde aldri det. Med eldste husker jeg det tok over en måned før hun begynte å rape etter måltidene i det hele tatt.

Jeg ville latt henne spise ett bryst ad gangen, og forsøkt å få henne til å rape i mellom. Løft henne opp på skulderen din og stryk henne lett på ryggen. Kommer det ikke noe i løpet av noen minutter legger du henne bare til på andre siden (forutsatt at du gir henne på begge sider til hvert måltid, selvsagt).

Hovedgrunnen til at babyer skal rape er at de ellers kan få luftsmerter. Hvis du ikke merker noe slikt på ditt barn ville jeg ikke stesset så mye med det. Det er også de som gulper om de ikke får rapet, men du merker snart hva som er riktig for ditt barn.

Noen løfter også barne opp for å rape etter nattmåltidene, men det har aldri vært nødvendig hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å ta rapepausa nå jeg byttet pupp (de måltidene de skulle ha to pupper), eller når de slapp puppen og begynte å fekte og styre.

Opp på skulderen, stryke/klappe litt på ryggen eller stumpen så kom det som oftest en liten rap. Så kan man legge til og tilby mer mat etterpå.

Jentungen kunne innimellom ligge og vri seg og småklage når hun skulle sove, og da var det ofte fordi hun hadde luft som skulle opp. Etter at hun ble tatt opp for å rape, sovnet hun som regel kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er veldig forskjellig hvor stort behov babyer har for å rape. Men tror de aller fleste små babyer har godt av å få ligge litt på skulderen mens du stryker dem over ryggen slik at eventuell luft kan komme opp.

Hos eldstemannen vår var det prekært å få opp luften - ellers ville han få store smerter. Hos yngstemann hendte det at han "rapte som en mann" når han ble lagt over skulderen, men ofte lot jeg ham bare sovne uten rap, fordi jeg (etterhvert) visste han ikke fikk vondt i magen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...