Gå til innhold

Baksmell pga aksjesalg

Anbefalte innlegg

Gjest føler meg blakk
Skrevet

Noen som kan hjelpe?

Jeg er student, og tjente ingen penger i fjor. Men jeg løste inn aksjer og har nå fått en baksmell på 5000kr.

Noen som vet om det er riktig, og om det er noen måte å avskrive dette på.

En henvisning til hvor jeg kan finne informasjon hjelper også. Jeg bare aner ikke hvor jeg skal finne ut slikt.

Takker for svar

Skrevet

Det er 28 % skatt på aksjesalg, men du kan skrive av de utgiftene du har hatt på salget, hvis du har hatt det. Ellers så får du se over hele selvangivelsen din og se om du kan skrive av mer enn det som er oppgitt og ikke minst se etter feil.

Som studen har du lov til å tjene noen kroner skattefritt, men om aksjesalg går innunder det, det vet jeg ikke, men ring og spør.

Skrevet

Du får 28% skatt på gevinsten ved aksjesalg. (Altså kan du trekke fra kjøpskost og evt. salgskostnader før gevinst beregnes)

Jeg har lest en del ang. aksjesalg, og har aldri funnet noe smutthull for å unngå dette. Men dette visste du vel også da du solgte aksjene?

Skrevet

Hvis hele baksmellen på 5000 skyldes aksjegevinsten, må du jo ha fått en nettogevinst ved salget på nesten 18 000 kroner. Neste gang noe slikt skjer er det lurt å sette av 28% av slike kapitalgevinster til skatten kommer.

Skrevet

Det er 28 % skatt på aksjesalg, men du kan skrive av de utgiftene du har hatt på salget, hvis du har hatt det. Ellers så får du se over hele selvangivelsen din og se om du kan skrive av mer enn det som er oppgitt og ikke minst se etter feil.

Som studen har du lov til å tjene noen kroner skattefritt, men om aksjesalg går innunder det, det vet jeg ikke, men ring og spør.

Nei, det skal skattlegges. Kapitalinntekt, og ikke lønnsinntekt.

Skrevet

Når man selger aksjer med gevnst, må man passe på å "sette av" 28% av denne til framtidig skatt.

Skrevet

Nei, det skal skattlegges. Kapitalinntekt, og ikke lønnsinntekt.

Regnet med det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...