Gjest føler meg blakk Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Noen som kan hjelpe? Jeg er student, og tjente ingen penger i fjor. Men jeg løste inn aksjer og har nå fått en baksmell på 5000kr. Noen som vet om det er riktig, og om det er noen måte å avskrive dette på. En henvisning til hvor jeg kan finne informasjon hjelper også. Jeg bare aner ikke hvor jeg skal finne ut slikt. Takker for svar 0 Siter
mrxx Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Det er 28 % skatt på aksjesalg, men du kan skrive av de utgiftene du har hatt på salget, hvis du har hatt det. Ellers så får du se over hele selvangivelsen din og se om du kan skrive av mer enn det som er oppgitt og ikke minst se etter feil. Som studen har du lov til å tjene noen kroner skattefritt, men om aksjesalg går innunder det, det vet jeg ikke, men ring og spør. 0 Siter
Speak Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Du får 28% skatt på gevinsten ved aksjesalg. (Altså kan du trekke fra kjøpskost og evt. salgskostnader før gevinst beregnes) Jeg har lest en del ang. aksjesalg, og har aldri funnet noe smutthull for å unngå dette. Men dette visste du vel også da du solgte aksjene? 0 Siter
morsan Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Hvis hele baksmellen på 5000 skyldes aksjegevinsten, må du jo ha fått en nettogevinst ved salget på nesten 18 000 kroner. Neste gang noe slikt skjer er det lurt å sette av 28% av slike kapitalgevinster til skatten kommer. 0 Siter
tusseline Skrevet 10. april 2008 Skrevet 10. april 2008 Det er 28 % skatt på aksjesalg, men du kan skrive av de utgiftene du har hatt på salget, hvis du har hatt det. Ellers så får du se over hele selvangivelsen din og se om du kan skrive av mer enn det som er oppgitt og ikke minst se etter feil. Som studen har du lov til å tjene noen kroner skattefritt, men om aksjesalg går innunder det, det vet jeg ikke, men ring og spør. Nei, det skal skattlegges. Kapitalinntekt, og ikke lønnsinntekt. 0 Siter
tusseline Skrevet 10. april 2008 Skrevet 10. april 2008 Når man selger aksjer med gevnst, må man passe på å "sette av" 28% av denne til framtidig skatt. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. april 2008 Skrevet 10. april 2008 Nei, det skal skattlegges. Kapitalinntekt, og ikke lønnsinntekt. Regnet med det:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.