Gå til innhold

Bli kvitt lus på planter

Anbefalte innlegg

Gjest gulgrønn
Skrevet

Noen som vet hvordan man blir kvitt lus fra planter?

AneM1365380603
Skrevet

Vann og grønnsåpe sprayes på plantene. Behandligen gjentaes etter 3 dager. Det skal visst holde, men jeg gir dem 3 behandlinger i løpet av en uke. Spray godt på undersiden av bladene også.

Når nye planter kommer i hus her sørger jeg for å holde dem langt unna de jeg allerede har til jeg er sikker på at de er lusfrie. De siste åra har jeg vært spart for de ekle spinnproduserende krypa.

Gjest gulgrønn
Skrevet

Vann og grønnsåpe sprayes på plantene. Behandligen gjentaes etter 3 dager. Det skal visst holde, men jeg gir dem 3 behandlinger i løpet av en uke. Spray godt på undersiden av bladene også.

Når nye planter kommer i hus her sørger jeg for å holde dem langt unna de jeg allerede har til jeg er sikker på at de er lusfrie. De siste åra har jeg vært spart for de ekle spinnproduserende krypa.

Takk for tipset. Sprayet på grønnsåpevann nå. Skal det skylles vekk eller gjentar du bare etter 3 dager?

Var spindelvev jeg også plutselig oppdaget. Ugg..

AneM1365380603
Skrevet

Takk for tipset. Sprayet på grønnsåpevann nå. Skal det skylles vekk eller gjentar du bare etter 3 dager?

Var spindelvev jeg også plutselig oppdaget. Ugg..

Du trenger ikke å spyle det vekk. Noen planter reagerer litt på behandlingen. Bladene blir litt stygge, men etter en tid kommer de seg igjen.

Kjør på med neste behandling etter 3 dager. Du kan gjerne ta en til 3 dager etter der igjen også, for å være helt sikker. Plantene med "hår", f eks St. Paulia pleier ikke å få lus, men det kan du sjekke. De plantene reagerer veldig når de får vann på bladene. Det liker de ikke.

Gjest gulgrønn
Skrevet

Du trenger ikke å spyle det vekk. Noen planter reagerer litt på behandlingen. Bladene blir litt stygge, men etter en tid kommer de seg igjen.

Kjør på med neste behandling etter 3 dager. Du kan gjerne ta en til 3 dager etter der igjen også, for å være helt sikker. Plantene med "hår", f eks St. Paulia pleier ikke å få lus, men det kan du sjekke. De plantene reagerer veldig når de får vann på bladene. Det liker de ikke.

Det er ganske robust plante, så den tåler vel litt.

Takk for oppskrifta:-) Håper det tar knekken på de små spindelvevproduserende krypene.

AneM1365380603
Skrevet

Det er ganske robust plante, så den tåler vel litt.

Takk for oppskrifta:-) Håper det tar knekken på de små spindelvevproduserende krypene.

Hvis den har stått inntil noen andre planter ville jeg gitt dem samme behandling. Lykke til :)

Skrevet

Hvis den har stått inntil noen andre planter ville jeg gitt dem samme behandling. Lykke til :)

Høres ut som spinnmidd. Vanlig, og irriterende! Mine planter får det hvis de står for varmt.

Skrevet

Bruk en tom, ren sprayflaske som du fyller halvveis med vann. Så heller du på sitronsaft (fra sånn grønn glassflaske) litt natron og en bitteliten dæsj eddik. Du kan spraye dem hver 2-3 dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...