Gå til innhold

Hva er tegn på dysleksi?

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Hvilke tegn og symptomer har er barn med dysleksi? Hvordan leser de? Hva er typisk?

Er bekymret for 3 klassingen min :(

Læreren sier hun leser saktere enn gjennomsnittet men er over kritisk grense. Hun kan plutselig begynne å lese ord baklengs. Hun gjetter ord og byttet om på enkelte bokstaver, spesielt b,d,e,a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tingene du beskriver kan være symptomer på dysleksi.

Problemer med å følge linjer. Bruk f.eks. et hvitt ark for å dekke linjene under.

Lese- og skrivevegring. Blar gjennom en bok og ser på skriftstørrelse, skriftmengde, antall sider, hvor tett skirften er, hvor mange bilder etc, før barnet begynner å lese i eller forkaster boken.

Se på øynene til barnet. Ser de på teksten eller sveiper blikket så vidt forbi og ut i periferien som om bokstavene brenner i øynene.

Vansker med å lese lange ord. Prøv å del dem i mindre biter ved å dekke til og se om det hjelper.

Stokker tall selv om matte og tallforståelse kan være god.

Problemer med å finne igjen et bestemt punkt i en tekst.

Problemer med refokusering.

Sprik mellom barnets evner og forståelse kontra prestasjoner.

Frustrasjon.

Anspenthet når leser og skriver. Kan også være i ansiktet og rundt øynene.

Vegringsmønster og undvikelsesmønster.

----

Om dere ikke alt har fått sjekket synet hos en dyktig optiker, bør dere gjøre dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste, uansett årsak og diagnose, er om hun får med seg det hun leser. Vet ikke hvilken prøve skolen bruker, men noen ganger det for mye fokus på lesefart og for lite på innholdsforståelse. Noen ganger tar det da altfor lang tid før vanskene blir oppdaget. Hvis du er bekymret så husk at foreldre selv kan kontakte PPT, det er ikke nødvendig å vente på at skolen evt. gjør det. Det går også an å kontakte PPT for å drøfte spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste, uansett årsak og diagnose, er om hun får med seg det hun leser. Vet ikke hvilken prøve skolen bruker, men noen ganger det for mye fokus på lesefart og for lite på innholdsforståelse. Noen ganger tar det da altfor lang tid før vanskene blir oppdaget. Hvis du er bekymret så husk at foreldre selv kan kontakte PPT, det er ikke nødvendig å vente på at skolen evt. gjør det. Det går også an å kontakte PPT for å drøfte spørsmålene dine.

Kan man ta det pr telefon? Synes det blir så voldsomt å sette igang med møter etc dersom det viser seg å være ubegrunnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi sliter med akkurat det samme hos snuppa vår. Hun er 9 år i mai og går i 3 klasse. Bytter om på b,d og putter inn en s eller r noen steder. Det er blitt litt bedre, men hun leser fremdeles sakte og hakkete.

Vi er i systemet hos PPT, men i utgangspunktet for noe annet. Hos oss så har de et lese/skrive team som jobber med å kartlegge barnets lese og skrivevansker og hjelpe de videre. Det tar nemlig altfor lang tid å vente på logopeden som er tilknyttet skolen.

Det er kanskje også en mulighet hvis dere har egen logoped på skolen hvor datteren din går!!!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ta det pr telefon? Synes det blir så voldsomt å sette igang med møter etc dersom det viser seg å være ubegrunnet....

Om barnet henger kraftig etter i leseing og evt. skriving er det _aldri_ ubegrunnet å bruke resurser på å gjøre noe med det.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren sier hun har god leseforståelse, men lav hastighet. Leseforståelsen kan jo forringes etterhvert, dersom hun leser mye feil....

Intelligensen er der, hun hører jo lydbøker og blir masse lest for, med bøker som er beregnet på eldre barn. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi sliter med akkurat det samme hos snuppa vår. Hun er 9 år i mai og går i 3 klasse. Bytter om på b,d og putter inn en s eller r noen steder. Det er blitt litt bedre, men hun leser fremdeles sakte og hakkete.

Vi er i systemet hos PPT, men i utgangspunktet for noe annet. Hos oss så har de et lese/skrive team som jobber med å kartlegge barnets lese og skrivevansker og hjelpe de videre. Det tar nemlig altfor lang tid å vente på logopeden som er tilknyttet skolen.

Det er kanskje også en mulighet hvis dere har egen logoped på skolen hvor datteren din går!!!

Lykke til :-)

Vi skal ha konferansetime om et par uker, og da skal jeg snakke med skolen om dette. Jeg vet at læreren er veldig opptatt av å få med alle på lesingen, så sånn sett tror jeg hun blir fulgt opp. Håper dere får hjelp til deres barn, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene du beskriver kan være symptomer på dysleksi.

Problemer med å følge linjer. Bruk f.eks. et hvitt ark for å dekke linjene under.

Lese- og skrivevegring. Blar gjennom en bok og ser på skriftstørrelse, skriftmengde, antall sider, hvor tett skirften er, hvor mange bilder etc, før barnet begynner å lese i eller forkaster boken.

Se på øynene til barnet. Ser de på teksten eller sveiper blikket så vidt forbi og ut i periferien som om bokstavene brenner i øynene.

Vansker med å lese lange ord. Prøv å del dem i mindre biter ved å dekke til og se om det hjelper.

Stokker tall selv om matte og tallforståelse kan være god.

Problemer med å finne igjen et bestemt punkt i en tekst.

Problemer med refokusering.

Sprik mellom barnets evner og forståelse kontra prestasjoner.

Frustrasjon.

Anspenthet når leser og skriver. Kan også være i ansiktet og rundt øynene.

Vegringsmønster og undvikelsesmønster.

----

Om dere ikke alt har fått sjekket synet hos en dyktig optiker, bør dere gjøre dette.

mvh

Tusen takk for fint svar! Hun har ikke sjekket øynene annet enn en synstest på 6 årskontrollen. Det er noe å tenke på.

Skal snart ha møte med læreren, tar det opp da. Men jeg tenkte å observere henne hjemme litt først, så jeg fikk gode råd av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar! Hun har ikke sjekket øynene annet enn en synstest på 6 årskontrollen. Det er noe å tenke på.

Skal snart ha møte med læreren, tar det opp da. Men jeg tenkte å observere henne hjemme litt først, så jeg fikk gode råd av deg!

Få time hos optiker så snart som mulig. Vær tydelig på hva problemet gjelder når du bestiller time.

På helsestasjonen teller de bare øynene.

;-)

De eneste problemene de kan fange opp der er utydelig syn på lang avstand og ekstrem sjeling. (Men ekstrem sjeling ser jo foreldrene også.) Ingen nærproblemer fanges opp av helsestasjonen.

Det er ikke sikkert det er noe med øynene. Men det er jo fryktlig synd om barn helt unødig sliter med problemer som kan løses med en lesebrille.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha konferansetime om et par uker, og da skal jeg snakke med skolen om dette. Jeg vet at læreren er veldig opptatt av å få med alle på lesingen, så sånn sett tror jeg hun blir fulgt opp. Håper dere får hjelp til deres barn, da!

Hei igjen!

Ja, vi får hjelp. Dette lese/skrive teamet er satt på saken, så nå får vi bare håpe at de finner ut av det.

Så over her at dere tar lesetester på henne og tar tiden. Dette gjør vi med datteren vår også. Da blir det mer spennende og vi merker at motivasjoenen for å lese kommer:-)

Men det du skrev i denne tråden kunne jeg skrevet selv... Hun har stoppet utviklingen på skolen, men hjemme ser vi utvikling. Vi syns dette er litt rart!

Lurer på om vi skal se på grunnen til at hun har stoppet utviklingen :-( Hva på skolen som gjør at hun ikke utvikler seg der! Noen som har noen tips?

Håper dere også får hjelp til datteren deres :-)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...