Gå til innhold

Førskoledager :0)

Gerdamor

Anbefalte innlegg

Hei alle mødre/lærere!!

Jeg skal for første gang "ned" å ta 1.klasse til høsten. Gru-gleder meg!

Har lyst å gjøre noe kjekt/spesielt på førskoledagene. Har noen formingsideer som kan passe til disse dagene?

Har noen vært på foreldremøter i forbindelse med disse dagene og opplevd noe som har vært kjekt/opplysende?

(Tenker på litt foreldre-deltakende ting.)

Takk! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Som mor har jeg satt pris på å få et innblikk i hvem læreren er, altså hvordan hun tenker i forhold til alle de tusen små tingene som er litt spesielle for de aller minste i skolen, f.eks:

Lekser i 1. klasse

Leseopplæringen

Å gå på do i timene (for ungenes del, ikke lærerens)

Å få hjelp (eller ikke) til å knytte skolisser når de skal ut

Orden og disiplin i timene (hva mener læreren det er rimelig å kreve, og hvilken reaksjon syns hun er rimelig når noen går langt over streken)

I tillegg suger jeg til meg all slags praktisk informasjon, om alt fra bruk av meldingsbok til hvordan svømmeopplæringa er organisert, hvem som sørger for at riktig unge kommer på SFO etter skolen i stedet for å bli sendt hjem, og at de som skal hjem faktisk blir sendt hjem. skifteklær på skolen og bruk av tørkeskap, hjelp når barna må skiftes på, alle slike ting. En omvisning på skolen så sant det er praktisk mulig er bra.

På de rett-før-skolestart-foreldremøtene jeg har vært på har vi også valgt klassekontakter, og det er aldri kjekt, men det må jo gjøres. Her er det som regel den som protesterer minst som blir valgt...

Det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På garderobeplassene til småtrinnene har de ved vår skole både navn og bilde av barnet. Dette er STORT for ungene, og jeg ser at 1.klassingene synes det er synd at det mangler bilder av dem (og ikke 2.-4. trinn) når 1. skoledag kommer og har tidligere tenkt på at det burde bli tatt bilde på førskoledagen slik at dette er klart til skolestart. En liten ting for oss, men en stor ting for en 1. klassing. Vil tro det blir lettere å lære koblingen navn og fjes lettere for alle dersom dette er klart tidlig.

Vi har 1.klassing til høsten, og da vi for noen måneder siden nevnte at vi skulle begynne å øve på å tørke seg selv etter dobesøk fordi dette måtte han kunne til skolestart var det nok til at han "over natten" klarte dette selv (for motivasjonen var så absolutt til stede). Slike praktiske hint kan jo være nyttig...

Kan det være en idé å dele inn i besøksgrupper, hvor noen unger (3-5) kan møtes hos hverandre i løpet av sommeren??

I tillegg er det fint med info om kjøp av skolegensere etc på foreldremøte slik at også dette er på plass til høsten.

Jeg ville som 1. klasse lærer lagt stor vekt på mye info om hva ungene har gjort de første ukene. Kanskje sende ut et ark med bilder hver uke etc. Altså ikke bare ukeplaner etc men også info om hvordan ting har fungert uke for uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...