Gå til innhold

Ferie-kilde til diskusjoner/krangel i heimen vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner seg igjen i dette, eller er det bare her?

Det samme gjentar seg hvert år. Hvordan få puttet inn alt vi ønsker å gjøre i løpet av de få ukene? luxuxproblem ja, men likefullt en kilde til diskusjon.

Har tenkt å spare en uke til høsten. Da drar vi til Croatia. Dermed har jeg 4 uker igjen. Mannen min kan ta lengre fri.

Når vinteren er der, sitter jeg og drømmer. Sommerhuset (min drøm, kjøpt for 3 år siden) seilbåten (hans drøm, kjøpt for 3 år siden) Dette er noe vi MÅ putte inn i planene.Men det er alltid andre ting vi vil putte inn også. Eller rettere sagt mannen min. Han liker ikke dødtid. Den skal fylles med noe. Så sitter vi og diskuterer da. Det begynner allerede etter avsluttet sommerferie og tiltar utover høsten og vinteren.

Så kommer den første invitasjonen. Slektstreff i Nord-Norge. På hans mors side. Så kommer enda en. Også sletstreff i Nord-Norge på hans fars side. 1 uke i mellom. Noe som betyr at det med kjøring frem og tilbake vil gå med 2 uker av de 4 ukene vi har til disposisjon.

Hadde tenkt å bli med, selv om jeg kjenner at jeg ikke har lyst. Det er ikke mange årene siden jeg så lofoten og jeg kan godt vente noen år med å dra dit nå.Men vil ikke bli sett på som vanskelig.

Når det gjelder det siste slektstevne er det bare mannen min og meg som har sagt ja. Han har 3 søsken til, men ingen av dem vil treffe den siden av slekten.

Da er det vel ingenting som tilsier at jeg må dra heller? De har ikke hatt kontakt sier de. Det har ikke jeg heller.

Må jeg i det hele tatt dra på noen av dem?

En venninne ringte i kveld og sa at hun ville besøke meg i sommerhuset ( Da jeg er på slektstreff)og jeg har MYE mer lyst til det. Det er jo det jeg har drømt om.

Et annet argument jeg har er at jeg toppen har 2-3 blanke helger før juli måned og hvorfor må sommerferien overaktiviseres også?

Enda et argument jeg har er at jeg sa at det var greit å bli med hvis jeg får slippe å bo i telt, men at vi leier en rorbu. Jeg ble ferdig med det livet nå.

Men han skal på død og liv ha et par netter i telt, noe som sikkert blir til 4-5 når vi først er der.

Jaja, vi har nå våre små og større problemer. Tilbake til spørsmålet. Kan jeg hoppe over slektstreffet? La han ta med seg ungene, mens jeg koser meg på hytta med en venninne?

AneM1365380603
Skrevet

I et forhold er det dine behov, hans behov og felles behov. Jeg holder med deg når det kommer til slektsstevnet. Det er noe han ønsker, mens du ønsker noe annet. De andre ferieukene ser det jo ut til at dere er enige. Dere må jo ikke på død og liv være sammen hele tiden?

Noen ganger gjør jeg også ting kun fordi det betyr noe for min kjære, men mindre viktige ting dropper jeg med god samvittighet. Heldigvis forstår han det, og han slipper også ting jeg er med på som interesserer han lite.

Vi hadde nylig slektsstevne, og nå skal det arrangeres igjen. Jeg ser ingen grunn til at mannen min skal bruke 1 uke av sin ferie på å treffe en haug med fjerne slektninger fra min side. Det er så mye annet vi heller vil gjøre.

Det viktigste her er jo at mannen din støtter deg i det valget du tar :)

Skrevet

I et forhold er det dine behov, hans behov og felles behov. Jeg holder med deg når det kommer til slektsstevnet. Det er noe han ønsker, mens du ønsker noe annet. De andre ferieukene ser det jo ut til at dere er enige. Dere må jo ikke på død og liv være sammen hele tiden?

Noen ganger gjør jeg også ting kun fordi det betyr noe for min kjære, men mindre viktige ting dropper jeg med god samvittighet. Heldigvis forstår han det, og han slipper også ting jeg er med på som interesserer han lite.

Vi hadde nylig slektsstevne, og nå skal det arrangeres igjen. Jeg ser ingen grunn til at mannen min skal bruke 1 uke av sin ferie på å treffe en haug med fjerne slektninger fra min side. Det er så mye annet vi heller vil gjøre.

Tiltredes!

Skrevet

"Det viktigste her er jo at mannen din støtter deg i det valget du tar :)"

I det ene øyeblikket var det greit og i neste øyeblikk sier han: Nei, da dropper jeg bryluppet til broren din. Jeg regner med at han ikke kommer til å gjøre det:)

AneM1365380603
Skrevet

I det ene øyeblikket var det greit og i neste øyeblikk sier han: Nei, da dropper jeg bryluppet til broren din. Jeg regner med at han ikke kommer til å gjøre det:)

Jeg har inntrykk av at mannen din er en sånn type som vil ha med seg alt, så tviler på at han da lar et bryllup passere uten at han er tilstede ;)

Skrevet

Jeg har inntrykk av at mannen din er en sånn type som vil ha med seg alt, så tviler på at han da lar et bryllup passere uten at han er tilstede ;)

Det tviler jeg på også:)

Skrevet

Det skal ikke være lett nei.

1. Dra med til det ene slekststevnet, sov da i telt to netter, så reiser du til drømmehuset ditt og koser deg med venninnen din. Da må du fly for å ikke tape så mye tid tenker jeg. Mens du har det fint i drømmehuset, så har han det fint med familien sin. Kanskje han kan legge opp til opplegg med søsknene sine? Kanskje du tar med barna?

2. Han reiser til slekstevnet, du til drømmehuset.

3. Begge dropper slekstevnet så får dere mere tid med drømmen deres, fordel tiden mellom båt og hus. Ta et par netter i telt som en utflukt fra drømmehuset.... Ferietid skal jo være bedagelig...

Her har vi ikke hatt den diskusjonen siden vi har hatt båten, og nå vognen. Planen om en sverigetur er alle enige i siden vi var i danmark i fjor.

Får dere med ho eldste da? Vi får ikke han eldste til å være så mye i campingvognen, så han skal få sjangs til å vise hvor voksen han er ved å ha noen netter alene hjemme.. Han vil det selv, men blir med til sverige om vi drar dit. Det er mange å ta hensyn til når de vokser opp ja........

Svaret mitt var nok ikke mye til hjelp, men siden søsknene til din mann ikke skal på stevnet, så kan du fint slippe med tanke på reaksjoner der oppe ifra.

Gjest togli
Skrevet

Det var nok sagt i kampens hete ;)

Dersom han sier dette igjen, så svarer du: "Selvsagt! Du må jo nesten velge selv hva du vil være med på :)"

Tipper pipen får en annen lyd da ;)

Gjest ViViola
Skrevet

Puh, det der høres slitsomt ut! Og nei, heldigvis har vi det ikke slik.

Hva synes ungene deres oppi alt dette?

Her legges feriene opp mye etter ungene, både når de har fri og ut fra at de skal ha en god ferie. Vi trenger absolutt ikke så himla mye aktivitet, og heldigvis er vi veldig like i forhold til hva vi ønsker å drive med. :-)

Nei, du MÅ ikke reise på slektstreff. Han MÅ ikke være med i bryllup. Du MÅ ikke være på hans seilbåt, og han MÅ ikke være i ditt sommerhus. (Og forresten, dette dillemmaet ditt/deres, med båt og sommerhus og teltliv og slik, det er hovedgrunnen til at vi verken har hytte eller sommersted eller båt eller noe som helst utenom hjemmet - fordi spørsmålet om NÅR det skal brukes alltid vil bli en kime til ugreie diskusjoner.)

Igjen, hva med ungene? Ønsker de at dere skal reise på begge slektstreffene? Hvor viktig er det for dem at dere er sammen alle sammen i ferien? Det hadde veid tungt for meg, i alle fall, om ungene synes det var spennende å reise et annet sted enn en av foreldrene i ferietiden sin.

Skrevet

Puh, det der høres slitsomt ut! Og nei, heldigvis har vi det ikke slik.

Hva synes ungene deres oppi alt dette?

Her legges feriene opp mye etter ungene, både når de har fri og ut fra at de skal ha en god ferie. Vi trenger absolutt ikke så himla mye aktivitet, og heldigvis er vi veldig like i forhold til hva vi ønsker å drive med. :-)

Nei, du MÅ ikke reise på slektstreff. Han MÅ ikke være med i bryllup. Du MÅ ikke være på hans seilbåt, og han MÅ ikke være i ditt sommerhus. (Og forresten, dette dillemmaet ditt/deres, med båt og sommerhus og teltliv og slik, det er hovedgrunnen til at vi verken har hytte eller sommersted eller båt eller noe som helst utenom hjemmet - fordi spørsmålet om NÅR det skal brukes alltid vil bli en kime til ugreie diskusjoner.)

Igjen, hva med ungene? Ønsker de at dere skal reise på begge slektstreffene? Hvor viktig er det for dem at dere er sammen alle sammen i ferien? Det hadde veid tungt for meg, i alle fall, om ungene synes det var spennende å reise et annet sted enn en av foreldrene i ferietiden sin.

"Nei, du MÅ ikke reise på slektstreff. Han MÅ ikke være med i bryllup"

Klart han skal i brylupp til broren min:)

" Du MÅ ikke være på hans seilbåt"

Jo det vil jeg.

"og han MÅ ikke være i ditt sommerhus"

Det vil han.

"(Og forresten, dette dillemmaet ditt/deres, med båt og sommerhus og teltliv og slik, det er hovedgrunnen til at vi verken har hytte eller sommersted eller båt"

Jeg tror du har misforstått innlegget litt jeg:) Vi er helt enige her. Begge ønsker å bruke tid både i sommerhuset og seilbåten.

Skrevet

Jo det vil jeg.

Det vil han.

"(Og forresten, dette dillemmaet ditt/deres, med båt og sommerhus og teltliv og slik, det er hovedgrunnen til at vi verken har hytte eller sommersted eller båt"

Jeg tror du har misforstått innlegget litt jeg:) Vi er helt enige her. Begge ønsker å bruke tid både i sommerhuset og seilbåten.

Jeg hadde droppet slektstreffet, hvis han ikke blir altfor skuffet og såret over det. Så kunne han bestemt om han ville dra alene eller med ungene. Ferie er gull, og jeg hadde ikke brukt halve ferien på å bile opp og ned til Lofoten hvis jeg egentlig ville være på hytta.

Gjest ViViola
Skrevet

Jo det vil jeg.

Det vil han.

Neida, jeg misforsto ikke, men jeg uttrykte meg litt for kort.

Altså, ferien er bare en tildelt tid, og med masse ønsker og allerede mer eller mindre bestemte - i alle fall inviterte - gjøremål, så skjærer det seg i utgangspunktet. Jeg tenker at ferietid = familietid, men det er jo også fordi vi bare ER slik alle sammen. Og da tenker jeg litt fort at slik er det for andre også, men det trenger det jo ikke å være. :-)

Det var det jeg mente med at man ikke MÅ gjøre de samme tingene/være på de samme stedene.

Men jeg lurer litt på hva ungene deres vil, og om deres ønsker er det dere helst tar hensyn til - eller om de mer innretter seg etter dere voksne.

Skrevet

1. Dra med til det ene slekststevnet, sov da i telt to netter, så reiser du til drømmehuset ditt og koser deg med venninnen din. Da må du fly for å ikke tape så mye tid tenker jeg. Mens du har det fint i drømmehuset, så har han det fint med familien sin. Kanskje han kan legge opp til opplegg med søsknene sine? Kanskje du tar med barna?

2. Han reiser til slekstevnet, du til drømmehuset.

3. Begge dropper slekstevnet så får dere mere tid med drømmen deres, fordel tiden mellom båt og hus. Ta et par netter i telt som en utflukt fra drømmehuset.... Ferietid skal jo være bedagelig...

Her har vi ikke hatt den diskusjonen siden vi har hatt båten, og nå vognen. Planen om en sverigetur er alle enige i siden vi var i danmark i fjor.

Får dere med ho eldste da? Vi får ikke han eldste til å være så mye i campingvognen, så han skal få sjangs til å vise hvor voksen han er ved å ha noen netter alene hjemme.. Han vil det selv, men blir med til sverige om vi drar dit. Det er mange å ta hensyn til når de vokser opp ja........

Svaret mitt var nok ikke mye til hjelp, men siden søsknene til din mann ikke skal på stevnet, så kan du fint slippe med tanke på reaksjoner der oppe ifra.

"1. Dra med til det ene slekststevnet, sov da i telt to netter, så reiser du til drømmehuset ditt og koser deg med venninnen din. Da må du fly for å ikke tape så mye tid tenker jeg"

Ja, jeg det er et alternativ for meg å dra med fly for å være med på det ene slektsstevnet, mens han tar med de to yngste og tar en litt lengre ferie.

"3. Begge dropper slekstevnet så får dere mere tid med drømmen deres, fordel tiden mellom båt og hus"

Er nok ikke aktuelt.

"Her har vi ikke hatt den diskusjonen siden vi har hatt båten, og nå vognen."

Vi har alltid diskutert ferie, men vi blir som regel enige til slutt:)

"Får dere med ho eldste da?"

Hun lever mer og mer sitt eget liv og er stor sett hjemme når vi tar helgeturer, men hun skal være med på det ene slektstevne og sitte på med farmoren sin. Deretter tar hun fly hjem igjen. Hun vil ikke "kaste bort" for mye av ferien sin sammen med oss:) Kun når vi tar utenlandsturer er hun ivrig på og bli med oss.Kan være et alternativ for meg også, men det ender nok med at jeg blir med. Har tenkt litt mer på det. Har litt lyst til å se igjen Nyksund. Skal visst være store forandringer siden jeg var der sist.

Skrevet

Neida, jeg misforsto ikke, men jeg uttrykte meg litt for kort.

Altså, ferien er bare en tildelt tid, og med masse ønsker og allerede mer eller mindre bestemte - i alle fall inviterte - gjøremål, så skjærer det seg i utgangspunktet. Jeg tenker at ferietid = familietid, men det er jo også fordi vi bare ER slik alle sammen. Og da tenker jeg litt fort at slik er det for andre også, men det trenger det jo ikke å være. :-)

Det var det jeg mente med at man ikke MÅ gjøre de samme tingene/være på de samme stedene.

Men jeg lurer litt på hva ungene deres vil, og om deres ønsker er det dere helst tar hensyn til - eller om de mer innretter seg etter dere voksne.

"Det var det jeg mente med at man ikke MÅ gjøre de samme tingene/være på de samme stedene"

Der er vi nok litt forskjellige. I feriene har vi alltid proritert og være sammen og det er nok derfor den sitter langt inne hos meg og droppe slektsstevne.Derfor jeg spør dere også. Kan vi virkelig splitte oss i ferien? Jo mer jeg tenker på det, jo mer skjønner jeg at jeg kommer til å ende med å bli med:)

Ungene vil være med. Bare hun eldste (17 år)som kun vil være med på deler av den.

Gjest ViViola
Skrevet

"Det var det jeg mente med at man ikke MÅ gjøre de samme tingene/være på de samme stedene"

Der er vi nok litt forskjellige. I feriene har vi alltid proritert og være sammen og det er nok derfor den sitter langt inne hos meg og droppe slektsstevne.Derfor jeg spør dere også. Kan vi virkelig splitte oss i ferien? Jo mer jeg tenker på det, jo mer skjønner jeg at jeg kommer til å ende med å bli med:)

Ungene vil være med. Bare hun eldste (17 år)som kun vil være med på deler av den.

For oss er det utenkelig å splitte oss i ferien, men jeg skjønner jo at andre både kunne tenke seg å gjøre det - og gjør det. Og det tilfellet som dere kommer opp i, er vel kanskje et slik typisk "splitte-tilfelle".

Hvis gubben hadde insistert på begge slektstreffene, som var med ei uke mellom, så hadde jeg blitt med på det første, vært 2 netter i telt (nei, det hadde jeg IKKE! sånn rent personlig) og reist hjem med fly. Så fikk han ligge sine dager/netter i telt mellom slektstreffene - sammen med ungene.

Lofoten er jo flott, da, så jeg skjønner jo at han vil dit! :-)

Skrevet

Vet jo ikke hvor dere bor - men siden tid virker å være mangelvare, ville jeg kanskje foreslå å kutte å kjøre nordover, og heller ta fly? Dersom det er behov for bil, er det alltids mulig å leie.

Hvordan dere løser dette med om du reiser med eller ikke, må dere diskutere dere i moellom. Er det et poeng for han å ha deg med - og er det viktigere enn hva du ønsker - her må dere føye dere så best dere kan, slik at dere finner en løsning begge kan leve med. (Jeg ville stemt for: han tar med ungene til Lofoten, du koser deg i sommerhuset med venninnebesøk :-)

Å ha både hytte og seilbåt kan bli litt "slitsomt" - for man må jo bruke begge deler - og i løpet av korte sommeruker, kan det ta mye av tida. Koselig det, for all del, men dog.

Vet jo ikke hvor dere bor - men kan dere forresten seilie til Lofoten - at det blir en del av ferien, ikke et tillegg til ferien??? Bare et innfall.

Skrevet

For oss er det utenkelig å splitte oss i ferien, men jeg skjønner jo at andre både kunne tenke seg å gjøre det - og gjør det. Og det tilfellet som dere kommer opp i, er vel kanskje et slik typisk "splitte-tilfelle".

Hvis gubben hadde insistert på begge slektstreffene, som var med ei uke mellom, så hadde jeg blitt med på det første, vært 2 netter i telt (nei, det hadde jeg IKKE! sånn rent personlig) og reist hjem med fly. Så fikk han ligge sine dager/netter i telt mellom slektstreffene - sammen med ungene.

Lofoten er jo flott, da, så jeg skjønner jo at han vil dit! :-)

Jeg skal prøve å presse igjennom at vi skal bo i rorbu.

Jeg vil ta meg en dusj om morgenen. Jeg vil stå i dusjen så lenge jeg har lyst uten at jeg behøver å engste meg for at polettene er brukt før jeg har rukket å skylle ut balsamen. Jeg ønsker ikke å våkne med våt teltduk i ansiktet.Jeg vil ikke krype ut av teltet og tisse i buskene midt på natta.

Som du skjønner jeg har litt erfaring i fra da de to eldste var små:) Men det er mange år siden vi fartet rundt med telt da.

Hun eldste sa en gang at hun synes synd på minstemor som ikke får oppleve teltlivet slik hun fikk:) Så hun har ihvertfall noen positive erfaringer.

Skrevet

Vet jo ikke hvor dere bor - men siden tid virker å være mangelvare, ville jeg kanskje foreslå å kutte å kjøre nordover, og heller ta fly? Dersom det er behov for bil, er det alltids mulig å leie.

Hvordan dere løser dette med om du reiser med eller ikke, må dere diskutere dere i moellom. Er det et poeng for han å ha deg med - og er det viktigere enn hva du ønsker - her må dere føye dere så best dere kan, slik at dere finner en løsning begge kan leve med. (Jeg ville stemt for: han tar med ungene til Lofoten, du koser deg i sommerhuset med venninnebesøk :-)

Å ha både hytte og seilbåt kan bli litt "slitsomt" - for man må jo bruke begge deler - og i løpet av korte sommeruker, kan det ta mye av tida. Koselig det, for all del, men dog.

Vet jo ikke hvor dere bor - men kan dere forresten seilie til Lofoten - at det blir en del av ferien, ikke et tillegg til ferien??? Bare et innfall.

"Vet jo ikke hvor dere bor - men siden tid virker å være mangelvare, ville jeg kanskje foreslå å kutte å kjøre nordover, og heller ta fly?"

Helt uaktuelt for mannen min. Nå skal vi farte rundt og se oss omkring. Jeg har bestemt meg for å bli med, men skal stå hardt på at vi skal bo i rorbu.

Skrevet

Ja, dere kan dele dere i litt av ferien. Antakelig er det bare et spørsmål om relativt kort tid før dere gjør dette uansett, siden det er såpass stor aldersspredning på barna.

Det er ikke noe nederlag, så lenge dere gjør det for at flest mulig skal få oppfylt sine ønsker / behov i løpet av et begrenset antall feriedager. (Ikke dermed sagt at alle har noe "krav" på å få oppfylt _alle_ sine.)

Skrevet

"Vet jo ikke hvor dere bor - men siden tid virker å være mangelvare, ville jeg kanskje foreslå å kutte å kjøre nordover, og heller ta fly?"

Helt uaktuelt for mannen min. Nå skal vi farte rundt og se oss omkring. Jeg har bestemt meg for å bli med, men skal stå hardt på at vi skal bo i rorbu.

...Det er mulig å leie bil i lofoten også....

Og jeg er helt enig med deg - stå på kravet om rorbu!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...