Gå til innhold

Ferie-kilde til diskusjoner/krangel i heimen vår

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg skal prøve å presse igjennom at vi skal bo i rorbu.

Jeg vil ta meg en dusj om morgenen. Jeg vil stå i dusjen så lenge jeg har lyst uten at jeg behøver å engste meg for at polettene er brukt før jeg har rukket å skylle ut balsamen. Jeg ønsker ikke å våkne med våt teltduk i ansiktet.Jeg vil ikke krype ut av teltet og tisse i buskene midt på natta.

Som du skjønner jeg har litt erfaring i fra da de to eldste var små:) Men det er mange år siden vi fartet rundt med telt da.

Hun eldste sa en gang at hun synes synd på minstemor som ikke får oppleve teltlivet slik hun fikk:) Så hun har ihvertfall noen positive erfaringer.

Kravet om komfort stiger med årene, ja, ikke tvil om det! (I STUDIO på kanal FEM var det her om dagen snakk om det å bli gammel, og hva det gjorde med en stakkar. En av gjeste var en aldrende "rebell"-dame, med piercing både her og der og tatoveringer så langt øyet kunne se. Og jo, sa hu, det var èn ting som hun hadde lagt merke til med seg selv, og det var at hun ikke lenger kjøpte dopapir til 29,90 for 10 ruller. :-))

Teltliv er morsomt nok, det, og jeg er jo veldig enig med eldstebarnet ditt - ungene vil jo huske det som en positiv og morsom opplevelse. Så jeg har innsett, og forbereder meg psykisk på, at vi skal ha med ungene ut i telt. Men da er det ikke FERIE! :-) Da er det ekskursjon, fortrinnsvis i ei helg, og fortrinnsvis i nærområdet.

Polettstyret er nå en ting, men det å ligge i svarte skauen utenfor campingplass - med ei elv som eneste vannkilde - det er jo rene mardrømmen!

Huff, nå var jeg negativ, gitt, men jeg skjønner veldig godt at du ikke har lyst. Veldig, veldig godt!

Skrevet

...Det er mulig å leie bil i lofoten også....

Og jeg er helt enig med deg - stå på kravet om rorbu!!!!

He he, nå ringte han meg nettopp på jobb for å diskutere ferie igjen:)

Han hadde lagt det "perfekte" puslespillet og bar meg tygge litt på det til vi kom hjem. Phuuu!

Skrevet

"Vet jo ikke hvor dere bor - men siden tid virker å være mangelvare, ville jeg kanskje foreslå å kutte å kjøre nordover, og heller ta fly?"

Helt uaktuelt for mannen min. Nå skal vi farte rundt og se oss omkring. Jeg har bestemt meg for å bli med, men skal stå hardt på at vi skal bo i rorbu.

Nå ble jeg litt lei meg på dine vegne...(for at du har bestemt deg for å bli med på slektstreffene)

Synes du skulle hygget deg på hytta med venninne på besøk, jeg ;-)

Skrevet

For oss er det utenkelig å splitte oss i ferien, men jeg skjønner jo at andre både kunne tenke seg å gjøre det - og gjør det. Og det tilfellet som dere kommer opp i, er vel kanskje et slik typisk "splitte-tilfelle".

Hvis gubben hadde insistert på begge slektstreffene, som var med ei uke mellom, så hadde jeg blitt med på det første, vært 2 netter i telt (nei, det hadde jeg IKKE! sånn rent personlig) og reist hjem med fly. Så fikk han ligge sine dager/netter i telt mellom slektstreffene - sammen med ungene.

Lofoten er jo flott, da, så jeg skjønner jo at han vil dit! :-)

''For oss er det utenkelig å splitte oss i ferien''

Med en så liten familie som vår, så kan man bare splitte i forholdet 1:2! ;-)

Men vi har hittil aldri delt oss på den måten mens begge "grupper" har ferie. Men vi har flere ganger, bl a for å strekke ferien, gjort det slik at en av oss har ferie med barnet mens den andre jobber, selv om dette ikke er hoveddelen av ferien.

Jeg har bl a benyttet meg av dette for å kunne dra enda mer til mitt barndomssted enn det mannen min har lyst til å bruke sin tid på, samtidig som jeg synes det er deilig å være der uten å måtte ta hensyn til han.

Skrevet

Kravet om komfort stiger med årene, ja, ikke tvil om det! (I STUDIO på kanal FEM var det her om dagen snakk om det å bli gammel, og hva det gjorde med en stakkar. En av gjeste var en aldrende "rebell"-dame, med piercing både her og der og tatoveringer så langt øyet kunne se. Og jo, sa hu, det var èn ting som hun hadde lagt merke til med seg selv, og det var at hun ikke lenger kjøpte dopapir til 29,90 for 10 ruller. :-))

Teltliv er morsomt nok, det, og jeg er jo veldig enig med eldstebarnet ditt - ungene vil jo huske det som en positiv og morsom opplevelse. Så jeg har innsett, og forbereder meg psykisk på, at vi skal ha med ungene ut i telt. Men da er det ikke FERIE! :-) Da er det ekskursjon, fortrinnsvis i ei helg, og fortrinnsvis i nærområdet.

Polettstyret er nå en ting, men det å ligge i svarte skauen utenfor campingplass - med ei elv som eneste vannkilde - det er jo rene mardrømmen!

Huff, nå var jeg negativ, gitt, men jeg skjønner veldig godt at du ikke har lyst. Veldig, veldig godt!

"Og jo, sa hu, det var èn ting som hun hadde lagt merke til med seg selv, og det var at hun ikke lenger kjøpte dopapir til 29,90 for 10 ruller. :-))"

Aha, så det er alderen som er årsaken til at mannen ikke har kjøpt billig-dopapir i det siste:)

Vi begynte med teltlivet da den eldste var ca 6 måneder. Fartet land og strand rundt. Aldri 2 netter på samme sted. Opp og ned med teltet, ut og inn med bager.

Jeg må jo si at jeg synes det er hyggelig å tenke tilbake på, selv om jeg ikke orker mer nå.

Gjest ViViola
Skrevet

''For oss er det utenkelig å splitte oss i ferien''

Med en så liten familie som vår, så kan man bare splitte i forholdet 1:2! ;-)

Men vi har hittil aldri delt oss på den måten mens begge "grupper" har ferie. Men vi har flere ganger, bl a for å strekke ferien, gjort det slik at en av oss har ferie med barnet mens den andre jobber, selv om dette ikke er hoveddelen av ferien.

Jeg har bl a benyttet meg av dette for å kunne dra enda mer til mitt barndomssted enn det mannen min har lyst til å bruke sin tid på, samtidig som jeg synes det er deilig å være der uten å måtte ta hensyn til han.

Ser den med å få ferien til å vare lenger; det er jo veldig aktuelt når man har barn i småskolen.

Og jeg ser ikke på det som en krise, heller, om det skulle bli aktuelt, men da må det liksom være en spesiell "grunn" til at det blir sånn. At den ene jobber mens den andre har ferie blir litt annerledes, da er jo grunnen der, men det må nok til noe litt spesielt for at vi deler oss når vi begge har fri.

Skrevet

"Og jo, sa hu, det var èn ting som hun hadde lagt merke til med seg selv, og det var at hun ikke lenger kjøpte dopapir til 29,90 for 10 ruller. :-))"

Aha, så det er alderen som er årsaken til at mannen ikke har kjøpt billig-dopapir i det siste:)

Vi begynte med teltlivet da den eldste var ca 6 måneder. Fartet land og strand rundt. Aldri 2 netter på samme sted. Opp og ned med teltet, ut og inn med bager.

Jeg må jo si at jeg synes det er hyggelig å tenke tilbake på, selv om jeg ikke orker mer nå.

Telt er veldig OK til sitt bruk - men når målet for turen er en annen enn å "kose seg i teltet" - så er det _veldig_ ok å ha tilgang til dusj og do, og en god seng...

AneM1365380603
Skrevet

He he, nå ringte han meg nettopp på jobb for å diskutere ferie igjen:)

Han hadde lagt det "perfekte" puslespillet og bar meg tygge litt på det til vi kom hjem. Phuuu!

Han er nå ikke kjedelig å leve sammen med i allefall :)

Gjest ViViola
Skrevet

Hi-hi, der har du noe å ta'n for, vett'u! ;-)

I yngre år kunne jeg nok vært mer motivert for friluftsliv i teltkategorien, og sikkert nok med små barn også.

Som moden kvinne (!) med penger i banken ønsker jeg komfort - fordi jeg fortjener det!

;-)

Skrevet

Han er nå ikke kjedelig å leve sammen med i allefall :)

Nei og det er det jeg trøster meg med når det er på sist verste. Da ser jeg for meg motsatte ytterpunkt og kommer frem til at dette er å foretrekke.Min overlevelsestrategi:)

Skrevet

Hi-hi, der har du noe å ta'n for, vett'u! ;-)

I yngre år kunne jeg nok vært mer motivert for friluftsliv i teltkategorien, og sikkert nok med små barn også.

Som moden kvinne (!) med penger i banken ønsker jeg komfort - fordi jeg fortjener det!

;-)

"Som moden kvinne (!) med penger i banken ønsker jeg komfort - fordi jeg fortjener det!"

Nemlig:)

Skrevet

Telt er veldig OK til sitt bruk - men når målet for turen er en annen enn å "kose seg i teltet" - så er det _veldig_ ok å ha tilgang til dusj og do, og en god seng...

"så er det _veldig_ ok å ha tilgang til dusj og do, og en god seng.."

Ja, det er ren nødvendighet om jeg ikke skal komme tilbake til jobb mer sliten enn før ferien startet:)

Skrevet

Det var nok sagt i kampens hete ;)

Dersom han sier dette igjen, så svarer du: "Selvsagt! Du må jo nesten velge selv hva du vil være med på :)"

Tipper pipen får en annen lyd da ;)

Det har du nok rett i ja:)

Skrevet

Det skal ikke være lett nei.

"1. Dra med til det ene slekststevnet, sov da i telt to netter, så reiser du til drømmehuset ditt og koser deg med venninnen din. Da må du fly for å ikke tape så mye tid tenker jeg"

Ja, jeg det er et alternativ for meg å dra med fly for å være med på det ene slektsstevnet, mens han tar med de to yngste og tar en litt lengre ferie.

"3. Begge dropper slekstevnet så får dere mere tid med drømmen deres, fordel tiden mellom båt og hus"

Er nok ikke aktuelt.

"Her har vi ikke hatt den diskusjonen siden vi har hatt båten, og nå vognen."

Vi har alltid diskutert ferie, men vi blir som regel enige til slutt:)

"Får dere med ho eldste da?"

Hun lever mer og mer sitt eget liv og er stor sett hjemme når vi tar helgeturer, men hun skal være med på det ene slektstevne og sitte på med farmoren sin. Deretter tar hun fly hjem igjen. Hun vil ikke "kaste bort" for mye av ferien sin sammen med oss:) Kun når vi tar utenlandsturer er hun ivrig på og bli med oss.Kan være et alternativ for meg også, men det ender nok med at jeg blir med. Har tenkt litt mer på det. Har litt lyst til å se igjen Nyksund. Skal visst være store forandringer siden jeg var der sist.

Det blir sikkert en fin sommer til slutt :) (som ikke "kastes bort" som de sier), de er nå skjønne også hehe

Skrevet

Ser den med å få ferien til å vare lenger; det er jo veldig aktuelt når man har barn i småskolen.

Og jeg ser ikke på det som en krise, heller, om det skulle bli aktuelt, men da må det liksom være en spesiell "grunn" til at det blir sånn. At den ene jobber mens den andre har ferie blir litt annerledes, da er jo grunnen der, men det må nok til noe litt spesielt for at vi deler oss når vi begge har fri.

''men det må nok til noe litt spesielt for at vi deler oss når vi begge har fri.''

Ja, samma her.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg skal prøve å presse igjennom at vi skal bo i rorbu.

Jeg vil ta meg en dusj om morgenen. Jeg vil stå i dusjen så lenge jeg har lyst uten at jeg behøver å engste meg for at polettene er brukt før jeg har rukket å skylle ut balsamen. Jeg ønsker ikke å våkne med våt teltduk i ansiktet.Jeg vil ikke krype ut av teltet og tisse i buskene midt på natta.

Som du skjønner jeg har litt erfaring i fra da de to eldste var små:) Men det er mange år siden vi fartet rundt med telt da.

Hun eldste sa en gang at hun synes synd på minstemor som ikke får oppleve teltlivet slik hun fikk:) Så hun har ihvertfall noen positive erfaringer.

''Jeg vil ta meg en dusj om morgenen. Jeg vil stå i dusjen så lenge jeg har lyst uten at jeg behøver å engste meg for at polettene er brukt før jeg har rukket å skylle ut balsamen. Jeg ønsker ikke å våkne med våt teltduk i ansiktet.Jeg vil ikke krype ut av teltet og tisse i buskene midt på natta.

''

Der oppsummerte du i grunnen kort og greit hvorfor jeg ALDRI har vært eller kommer til å dra på telttur. Ei heller ha hytte uten strøm og vann. Nuvel. ;)

Skrevet

''Jeg vil ta meg en dusj om morgenen. Jeg vil stå i dusjen så lenge jeg har lyst uten at jeg behøver å engste meg for at polettene er brukt før jeg har rukket å skylle ut balsamen. Jeg ønsker ikke å våkne med våt teltduk i ansiktet.Jeg vil ikke krype ut av teltet og tisse i buskene midt på natta.

''

Der oppsummerte du i grunnen kort og greit hvorfor jeg ALDRI har vært eller kommer til å dra på telttur. Ei heller ha hytte uten strøm og vann. Nuvel. ;)

He he, jeg forstår deg. Jeg måtte gjøre meg en del erfaringer før jeg forsto det:)

Gjest hilsen jeg
Skrevet

"Vet jo ikke hvor dere bor - men siden tid virker å være mangelvare, ville jeg kanskje foreslå å kutte å kjøre nordover, og heller ta fly?"

Helt uaktuelt for mannen min. Nå skal vi farte rundt og se oss omkring. Jeg har bestemt meg for å bli med, men skal stå hardt på at vi skal bo i rorbu.

Rorbu i Lofoften i juli? Da tror jeg dere bør begynne å bestille ganske snart...

Gjest Elextra
Skrevet

Det blir sikkert en fin sommer til slutt :) (som ikke "kastes bort" som de sier), de er nå skjønne også hehe

Husker selv jeg "hatet" å feriere eller reise på hytteturer med foreldrene mine omtrent fra 16-årsalderen. Grøsser ved tanke på at barna mine er i samme alder om en 8-10 års tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...