Åsemor Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Har en på 3 år og ei på 8 mnd, og tenkte det var på tide at de kunne sove på samme rom. Det funka bare SÅ dårlig, så babyen var oppe i 2 timer etter hun hadde sovet en halvtime... og 3-åringen havnet i min seng. Noen gode tips på veien? Eller må jeg bare drøye det? Hadde kjøpt inn nattbordslampe til meg selv og alt, men ser ikke ut som jeg får brukt den på en stund enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Vi valgte å ha den minste på vårt rom til 2 års alderen - pga elendig nattesøvn på "babyen" frem til da, og fordi vi var litt engstelig for om hun som da var 3-4 år kunne finne på noe med lillesøster tidlig om morgenen f.eks..... Nå er de 4 og snart 7 og har delt rom i to år. Fungerer greit, men de er sjalu på hverandre når jeg synger for dem om kvelden, og vil helst ikke at jeg skal sitte hos den andre... Må synge nøyaktig samme sang for begge, og kile dem på ryggen like lenge, og gi nøyaktig samme klem.... Blir litt lite individuell kos.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Mine to eldste delte rom noen år fra den eldste var 3 år og den yngste var 11 mnd. Det funka aldri, ble bare mer og mer show med åra. De sov godt når de først sovna. Det var showet før de sovnet og om morgenen som var slitsomt. Jeg hører jo om mange andre som får det til å fungere utmerket . Jeg synes ikke dere skal gi opp enda, men finne ut hvorfor barna våkner. Hvis hun eldste venner seg til at hun får komme inn til dere om natta vil det etterhvert være hennes første tanke om hun våkner. Vi er selv ramlet inn i vannfella her. Hvordan går det med henne som tisset seg ut i bhg? Vår yngste har begynt med sånn småskvetting når hun er ute. Et par ganger har hun slippet hele ladningen også. Det har vært bare av og til, men i dag har det vært flere runder 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Det er mulig. Vi pleide å legge den ene først (babyen) og den andre etterpå i den alderen. Seinere la de seg samtidig. Hendte de forstyrret hverandre, men det var mest hyggelig. Etterhvert måtte vi anskaffe mp3-spillere med hodetelefoner for de ble aldri enige om hvilken lydbok de skulle høre på. Våre lå på samme rom fra de var 3 mndr og 2 år til de var 5 og 7 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Mine to eldste delte rom noen år fra den eldste var 3 år og den yngste var 11 mnd. Det funka aldri, ble bare mer og mer show med åra. De sov godt når de først sovna. Det var showet før de sovnet og om morgenen som var slitsomt. Jeg hører jo om mange andre som får det til å fungere utmerket . Jeg synes ikke dere skal gi opp enda, men finne ut hvorfor barna våkner. Hvis hun eldste venner seg til at hun får komme inn til dere om natta vil det etterhvert være hennes første tanke om hun våkner. Vi er selv ramlet inn i vannfella her. Hvordan går det med henne som tisset seg ut i bhg? Vår yngste har begynt med sånn småskvetting når hun er ute. Et par ganger har hun slippet hele ladningen også. Det har vært bare av og til, men i dag har det vært flere runder Hun går med bleie ute nå for tiden, men hun liker det ikke. Hun eldste har mer eller mindre samsovet med meg og mannen i 3-4 mnd nå, så vonde vaner er vonde å venne eller noe? Nei, tror det ender med at vi har henne inne hos oss en stund til... Kan iallfall ikke bytte om på de nå, noe som egentlig hadde vært bedre. Men da tror jeg det store sjalusitrollet hadde kommet dundrende med større tyngde enn før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Vi valgte å ha den minste på vårt rom til 2 års alderen - pga elendig nattesøvn på "babyen" frem til da, og fordi vi var litt engstelig for om hun som da var 3-4 år kunne finne på noe med lillesøster tidlig om morgenen f.eks..... Nå er de 4 og snart 7 og har delt rom i to år. Fungerer greit, men de er sjalu på hverandre når jeg synger for dem om kvelden, og vil helst ikke at jeg skal sitte hos den andre... Må synge nøyaktig samme sang for begge, og kile dem på ryggen like lenge, og gi nøyaktig samme klem.... Blir litt lite individuell kos.... '' fordi vi var litt engstelig for om hun som da var 3-4 år kunne finne på noe med lillesøster tidlig om morgenen f.eks.....'' Hehe, vi har jo altså baby på eget rom og størstejenta på vårt rom, og det hender ofte at størsta våkner før meg av at babyen våkner på morgenen, og da finner jeg henne ridende på baby oppi sprinkelsenga. Babyen er så vant til å bli herjet med så hun syns bare det er gøy, stort sett. Men av og til blir det hyl og skrål og, så da må jeg bare hive meg ut av senga og løpe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Det er mulig. Vi pleide å legge den ene først (babyen) og den andre etterpå i den alderen. Seinere la de seg samtidig. Hendte de forstyrret hverandre, men det var mest hyggelig. Etterhvert måtte vi anskaffe mp3-spillere med hodetelefoner for de ble aldri enige om hvilken lydbok de skulle høre på. Våre lå på samme rom fra de var 3 mndr og 2 år til de var 5 og 7 år. Ja, babyen har liksom en sånn nesten-våken-periode etter en halvtimes times tid hver kveld, så det var det som ble så kræsj i dag, at akkurat da hun nesten våknet og bare hadde trengt en smokkedytt, satt hun andre høna i senga og ropte ut i stua etter vann... Så så de hverandre og begynte å le, og sirkuset var i gang. Jeg burde kanskje se på det som ekstrapremie at jeg fikk et par timer ekstra med babyen, men det var litt frustrernde og... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Ja, babyen har liksom en sånn nesten-våken-periode etter en halvtimes times tid hver kveld, så det var det som ble så kræsj i dag, at akkurat da hun nesten våknet og bare hadde trengt en smokkedytt, satt hun andre høna i senga og ropte ut i stua etter vann... Så så de hverandre og begynte å le, og sirkuset var i gang. Jeg burde kanskje se på det som ekstrapremie at jeg fikk et par timer ekstra med babyen, men det var litt frustrernde og... *mimre om lange kvelder da den ene etter den endre etter den tredje våknet....* Nå kan det ta sin tid før alle tre er sovnet, men når de først sover, pleier de å sove hele natta. Helt fantastisk er det faktisk! Tenk - vi hadde nesten 7 år i strekk med nattevåk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Ja, babyen har liksom en sånn nesten-våken-periode etter en halvtimes times tid hver kveld, så det var det som ble så kræsj i dag, at akkurat da hun nesten våknet og bare hadde trengt en smokkedytt, satt hun andre høna i senga og ropte ut i stua etter vann... Så så de hverandre og begynte å le, og sirkuset var i gang. Jeg burde kanskje se på det som ekstrapremie at jeg fikk et par timer ekstra med babyen, men det var litt frustrernde og... En periode pleide den ene forresten å sovne i min seng, med avtale om at jeg kom til å bære henne inn til seg selv når jeg skulle legge meg. I perioder fikk jeg da ha senga mi for meg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 '' fordi vi var litt engstelig for om hun som da var 3-4 år kunne finne på noe med lillesøster tidlig om morgenen f.eks.....'' Hehe, vi har jo altså baby på eget rom og størstejenta på vårt rom, og det hender ofte at størsta våkner før meg av at babyen våkner på morgenen, og da finner jeg henne ridende på baby oppi sprinkelsenga. Babyen er så vant til å bli herjet med så hun syns bare det er gøy, stort sett. Men av og til blir det hyl og skrål og, så da må jeg bare hive meg ut av senga og løpe. Ja, mine har også tålt mye herjing - men det har vært helt ok når jeg har vært tilstede i rommet. Jenterommet er nede, og vi sover oppe, så det ble for lang avstand da de var små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 *mimre om lange kvelder da den ene etter den endre etter den tredje våknet....* Nå kan det ta sin tid før alle tre er sovnet, men når de først sover, pleier de å sove hele natta. Helt fantastisk er det faktisk! Tenk - vi hadde nesten 7 år i strekk med nattevåk.... Hmmm.... Vi har en som aldri vil legge seg, og en som ennå våkner og synes det er fint med litt 'puppa' på morgenkvisten. Voksentid, sa du? Neeeiii... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hehe, jeg trodde selvfølgelig at det var minsten som sov sammen med dere Ikke at vi er noe bedre, vi har gjerne minsten i senga og størsten på madrass på gulvet, og hun er stor... Det høres egentlig ut som om minsten burde være forbi smokkedyttefasen før den store legges, men så enkelt er det kanskje ikke. Høres ihvertfall ut som om du kan få noen morsomme kvelder noen år framover :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hun går med bleie ute nå for tiden, men hun liker det ikke. Hun eldste har mer eller mindre samsovet med meg og mannen i 3-4 mnd nå, så vonde vaner er vonde å venne eller noe? Nei, tror det ender med at vi har henne inne hos oss en stund til... Kan iallfall ikke bytte om på de nå, noe som egentlig hadde vært bedre. Men da tror jeg det store sjalusitrollet hadde kommet dundrende med større tyngde enn før. ''Hun eldste har mer eller mindre samsovet med meg og mannen i 3-4 mnd nå, så vonde vaner er vonde å venne eller noe? '' Der har du det! De små er så utrolig til å venne seg til gode vaner. Jeg har vært fristet så mange ganger til å la minstesnuppa legge seg med oss, men så langt går det greit å geleide henne tilbake til egen seng. Hun har ikke forventninger om å sove med oss siden hun aldri har gjort det. Om morgenen kommer hun inn da Vi har mer "svært tørst, må ha vann-problem" om natta. Det med bleia.. Jeg vet ikke om jeg vil begynne med bleie på henne igjen i og med at hun har gått uten i snart 10 mnd. Hun bruker bleie om natta fremdeles, men det blir kjipt å sette dagbleie på når hun har brukt truse så lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ikke for å helle kaldt vann i årene dine, men hos oss har det aldri funket med samme rom. De faller aldri til ro. Har prøvd og prøvd, men nei...... Hotell og hytteturer er et mareritt med hensyn til legging. Nå har de blitt 4, 6 og snart 9. De to minste kan klare å falle til ro noen gan ger. Hjemme har vi måttet velge egne rom, selv om de helst vil "sove" sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Ikke for å helle kaldt vann i årene dine, men hos oss har det aldri funket med samme rom. De faller aldri til ro. Har prøvd og prøvd, men nei...... Hotell og hytteturer er et mareritt med hensyn til legging. Nå har de blitt 4, 6 og snart 9. De to minste kan klare å falle til ro noen gan ger. Hjemme har vi måttet velge egne rom, selv om de helst vil "sove" sammen. Jeg har samme erfaring som deg, så her har ungene hvert sitt rom. De får lov å sove sammen noen ganger i helgene. I feriene går det egentlig greit. Det er 10 år mellom eldste og yngste, så de legger seg til ulike tider. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Våre delte rom i en periode da de var ca 5 måneder og litt over året. Det fungerte greit på kvelden og natta, men om morgenen ble det altfor tidlig sirkus - minstesnuppa vekte den største når hun ville ha tidligfrokost... Så vi skilte dem vel etter ca 6 måneder, og tok dem sammen igjen, med køyeseng, da de var ca 1,5 og 2,5 år. Det fungerte bedre, men helt optimalt blir det aldri når ungene har ulikt søvnbehov. De har alltid lagt seg samtidig, og med noen få unntak har leggingen gått veldig greit. Det har vært morgenen som vi har slitt med, den eldste trenger så mye mindre søvn enn den yngste, og da har det gått litt skeis. Nå har de egne rom, og det er deilig for alle parter. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det kommer nok litt an på hva slags unger du har det, tenker jeg... Tenker da på om de er ulike som typer, der den ene trenger mye søvn og den andre lite. Om den ene sovner raskt om kvelden og den andre ikke etc. Ser at noen her sier at dette stort sett fungerer dårlig. Jeg har altså stikk motsatt erfaring. Våre har delt rom siden minsten var seks uker, storebror er tre år eldre. Begge har roa seg raskt om kvelden og også våkna omtrent til samme tid om morgenen. nå som de er tre og seks så tar de utrolig hensyn og vekker aldri hverandre om morgenen. De lister seg heller alene inn på rommet vårt og håper å få være der en stund alene.. Om kvelden sovner stortebror med en gang han legger hodet på puta, lillebror lister seg gjerne oppatt og leker litt på gulvet etter at storebror har sovna. De koser seg veldig sammen og kunne nok ikke tenkt seg å sove uten hverandre. Vi har to ledige soverom men ingen vil inn der:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Våre to deler rom, eldstemann er 3,5 og lillesøster er 1 år. De har delt rom siden hun var 6 mndr og jeg sluttet å gi henne mat på natta. Det går kjempebra! Oppskriften for oss var å snakke grundig med storebror på forhånd slik at han var med på hele flytteprosessen, og at han forstod at selv om lillesøster våknet og gråt så tregnte ikke han å bry seg om det for det skulle mamma og pappa ordne. Og var det noe han ville så kunne han bare komme inn til oss når som helst. Tror det har skjedd kanskje en eller to ganger..... De sover veldig forskjellig, hun sover lett og våkner tidlig, han sover tungt og godt og gjerne 13 timer hvis han får lov.... så det _har_ hendt at han har vært trøtt fordi han har våknet 0,5 - 1 time tidligere enn hva han ellers ville gjort. Når en av dem er syke er det unntakstilstand, da tar vi ofte den friske inn i sengen til en av oss, og at den andre sover på barnerommet sammen med den som er syk. Men ellers så må jeg si at hos oss fungerer det kjempegreit, de små problemene osm dukker opp innimellom blir ingenting sammenlignet med den gleden de to har av hverandre. Og gjett om det er stas å ligge og høre gjennom callingen når de "snakker" sammen og storebror synger for lillesøster når de er i rette humøret om morgenen!! Alle må finne ut hva som passer best for dem, men for oss har det vært utrolig koselig og greit å la ungene dele rom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hehe, jeg trodde selvfølgelig at det var minsten som sov sammen med dere Ikke at vi er noe bedre, vi har gjerne minsten i senga og størsten på madrass på gulvet, og hun er stor... Det høres egentlig ut som om minsten burde være forbi smokkedyttefasen før den store legges, men så enkelt er det kanskje ikke. Høres ihvertfall ut som om du kan få noen morsomme kvelder noen år framover :-) ''Ikke at vi er noe bedre, vi har gjerne minsten i senga og størsten på madrass på gulvet, og hun er stor... '' Så romantisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Våre barn er 5 1/2 og 8 år og har delt rom i mange år, og det fungerer utrolig bra. Storesøster leser for lillebror, og de vekker hverandre og lister seg ned for å se barneTV sammen i helgene. Da de var mindre la de seg til forskjellige tider, og i noen få korte perioder har vi vært nødt til å sove ned en av ungene i vår seng, for deretter å flytte h*n til egen seng når begge sover, med dette har ikke vært mange ganger. Storesøster har imidlertid alltid sovet tungt, så det er kanskje grunnen til at det har fungert. Har egentlig forventet masing om eget rom nå når storesøster er så stor, men det har ikke kommet ennå. Tror de synes det er koselig jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.