Gå til innhold

Nattevakt, hviletid etter

Anbefalte innlegg

Gjest trøtt nattevakt
Skrevet

Har prøvd å søke, men finner ikke noe konkret...

Noen som kan hjelpe?

Hvor lang hviletid har man rett til etter nattevaktsperiode? Slik det er nå har jeg 23 timer, går på dagvakt dagen etter ferdig med siste nattevakt... Tungt. Mener/håper det ikke er rett at det kan være slik...

Skrevet

Hmmm....

Usikker på reglene, kan sikkert finnes i arbeidsmiljøloven.

Men, jeg har bare 8 timers hviletid mellom skiftene. Vi har dispensasjon, og egentlig fungere det fint for meg. Andre pleier operere med 16 timer mellom skiftene.

Jeg jobber formiddag, fri 8 timer, jobber natt, fri 8 timer og jobber så ettermiddag.

Excelsion 2
Skrevet

Ikke rett?

Det tviler jeg på du.

Jeg jobber fra 1:15 til 9:15, 6 dager i uka.

Jeg har vel en 14-15 kollegaer som har samme arbeidstider.

Avspasserer hver 4'de uke.,

Men synes ikke du har mye å klage over.

Gjest trøtt nattevakt
Skrevet

Altså, jeg vet at arbeidsmiljøloven sier 10 timers hviletid mellom skiftene. Det jeg lurte på, som jeg også tildels fant, var om det etter nattevaktsperiode gjaldt andre regler, for å komme i vanlig gjenge igjen, det tar jo sin tid før kroppen omstiller seg. Det jeg fant skrevet om saken var at man "anbefalte" 3 dager fri etter endt nattevaktperiode. Men lurte altså på om noen visste noe konkret om en lov som sa noe om det.

Var ikke ute etter verken sympati eller spydigheter.

Mvh

Gjest Syksøsteren
Skrevet

Jeg har også hørt at du helst skal ha minst tre dager å komme deg på, men er ikke sikkert hva det står i arbeidsmiljøloven om dette. Da jeg gikk i praksis på sykehuset husker jeg det var flere som gikk turnus sånn som deg. Helst med aftenvakten dagen etter nattevakt, men det hendte også at noen måtte gå dagvakt. SKULLE ihvertfall ikke vært lov spør du meg. Selv går jeg kun nattevakter. 100% stilling. Da har jeg som regel 4-5 vakter på og 4-5 dager fri.

...den evige natteravn...
Skrevet

Her er du langt over hviletiden som loven regulerer.

Det skal være min. 10 timers hviletid mellom vaktene uavhengig av hvilket tidspunkt på døgnet du jobber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...