Gå til innhold

Bestilling av dåp i kirke

Gjest nybaktmother

Anbefalte innlegg

Gjest nybaktmother

Hvordan går man frem? Ringer man bare prestekontoret og hører om de har ledig den og den datoen? Og er det i så fall kun søndager de kan - og hvor lang tid i forveien må man bestille? Og må man ha fødselsnummeret klart? Jeg har ei nyfødt ei her, men har ikke fått papirene fra folkeregisteret ennå -som jeg antar jeg skal få i posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Du må nok ha papirene fra Folkeregisteret før du kan "bestille", men det skader ikke å ringe prestekontoret for å høre om ledige tider. De fleste steder er enkelte av søndagene avsatt til dåp i forbindelse med den vanlige gudstjenesten, du kan med andre ord ikke velge helt fritt. Det varierer veldig fra sted til sted og prest til prest hvor velvillige prestene er til å døpe andre tider og steder, det er bare å forhøre seg.

Husk at dersom du ønske å døpe i annen kirke enn den du sogner til der du bor nå, kan det bli vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg har bare ringt presten jeg, og sagt hvilken kirke vi vil ha det i og antydet ca tid, så har han gitt datoene det er gudstjeneste i den kirka og så har vi blitt enige om datoen. Jeg kan ikke huske at jeg har måttet oppgi fødselsnummer for dette.

En tid før dåpen har presten kommet på hjemmebesøk, da har han hatt med seg en del papirer og vi har snakket litt om dåpens betydning, jeg har oppgitt navnet på faddere og deres adresser og han har sendt dem noen papirer i posten.

Jeg har aldri hørt om at noen har hatt barnedåp utenom vanlige gudstjenester, men det kan helt sikkert presten svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bydel i Oslo er det egne "oppsamlingsdåpsgudstjenester". Da døpes gjerne 10 barn av gangen. Jeg liker ikke ordningen, og jeg synes det er for mange barn og for mye bråk, men sånn er det nå. Begge ganger har det vært laaaaang ventetid. Min første er født i juni. Jeg ringte i beg. av august til kirken.... og fikk dåp i desember! Med nr. to(født i mai) ringte jeg i juni, og fikk dåp helt i slutten av november...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Alle tre gangene vi har fått barn har vi kontaktet kirka kort tid etter fødselen, kanskje etter bare noen få uker, fordi jeg vet at kirka vår har stor pågang på dåp, og det er bare noen få søndager som er satt av til dåp. Også hos oss har vi rene dåpsgudstjenester, men de har vi unngått, fordi vi ønsket at dåpen skulle være en del av den vanlige gudstjenesten.

Vi har altså reservert plass til våre barn før fødselsnummeret er kommet, og ringt opp igjen seinere for å oppgi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk brev fra vår lokale menighet om vi ønsket dåp etter at folkeregisteret hadde registrert navn og nummer på de nye barna. Vi var riktignok ute før den tid for å reservere plass. I "vår" kirke har de i perioder tilbudt lørdagsdåp, noe vi har valgt til våre tre barn. Egen dåpsgudstjeneste lørdag i ett- tiden. Koselig med kun dåpsbarn og deres familier i kirken. Ikke så stressende for mor og far med litt skriking etc, for alle tilstedeværende er der i samme ærend. Letter for tilreisende gjester også!

Ta en telefon til prestekontoret med alle spørsmålene dine.

Lykke til med dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Som andre sier: Noen steder er det en viss ventetid, så det lønner seg å kontakte kirkekontoret tidlig og evt holde av en dag. Du kan som regel alltid gjøre dette før du får fødselsnummeret, og så ringer du senere og oppgir dette, for de må ha det for å utfylle dåpsattest.

Noen menigheter tilbyr egne dåpsgudstjenester, noen samler opp dåpsbarna enkelte søndager (med så mange som seks dåpsbarn og mer, og det kan være kaotisk), mens noen er veldig åpne for å arrangere privat dåp utenom gudstjenestetid. Det må du drøfte med ditt lokale kirkekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer kirkekontoret og sier du ønsker dåp. De vil vel fortelle hvilke datoer rundt den aktuelle tiden de har.

Du bør ringe en 1-2 mnd før dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...