Gå til innhold

Hvordan få til å sove i egen seng

Gjest nattevåkern

Anbefalte innlegg

Gjest nattevåkern

Babyen min er en uke gammel, så jeg strever litt med å få litt rutiner da. På sykehuset var det greit. Om hun sovnet ved puppen, gjorde det ingenting for henne å bli løftet over i senga hennes, hun sov like godt, og jeg tenkte så heldig jeg var, og trodde det skulle bli like lett hjemme.... Men neida.

Først var det det at babysengen var altfor stor og kald, så da skjønte jeg at det var problemet, og lagde det som et lunt rede med et teppe surret rundt og lammeskinn under. Har fått henne til å sove på det noen ganger, men på natta protesterer hun. Hun kan sovne ved puppen og ligge skikkelig i koma, jeg tar henne over i armene og fortsatt sover hun like søtt, men straks jeg forsiktig legger henne i senga våkner hun og skjønner hun har blitt flyttet på, da blir hun illsint og hylgriner, da hjelper ikke smukk eller trøst eller sang, eneste som hjelper da er å ta henne tilbake og gi henne enda mer pupp... Og om puppen går tom så blir hun enda sintere! Puh...

På dagtid har jeg latt henne sove i vogna, dette går som regel greit om hun har spist seg skikkelig mett og er god og fornøyd, dette trolig pga det er trangere og lunere i vogna så hun trives der, men jeg vil at hun skal kunne like å sove i senga og. Jeg syns det er greit å ha vogna i stua så jeg har litt kontroll med henne når hun sover på dagtid.

Så nå søker jeg altså tips, hvordan venne henne til å sove i senga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå er jenta mi 5 uker gammel, og ting har kommet litt mer på plass. De første to ukene syntes jeg også dette var innmari vanskelig, og har nå i ettertid bestemt meg for at jeg ikke skal stresse sånn med det når evt. nestemann kommer... Hvorfor ikke la henne sove i sengen din de par første ukene? Tror ikke de legger til seg dårlige vaner allerede så tidlig! Hvis du legger henne oppå hennes egen dyne ved siden av deg på madrassen, vil hun ikke bli liggende helt inntil deg, og dermed ikke bli for varm!

Forresten, har du vogn der du kan ta ut vongbagen? Det har vi, og det er denne hun sover i både om dagen og natten. På natten setter vi den i senga hennes. På denne måten blir det ingen forskjell på dagsoveplass og nattsoveplass for henne, bortsett fra plassering av bagen og det at rommet er mørkt. Synes du skulle prøve dette, da hun er vane med å sove i vogna...

I tillegg kan du prøve å ta lammeskinnet over i senga di sammen med babyen når du ammer om natten. På den måten blir ikke skinnet kaldt, og hun vil ikke merke den store overgangen når du legger henne tilbake i senga/vognbagen.

Disse tingene har fungert godt for oss i hvert fall, og jeg synes ikke du skal frata både deg og babyen god søvn for å absolutt få henne til å sove i senga si etter bare en uke! Gi det litt slakk et par uker til, så tror jeg det ordner seg greit:-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vi har ikke hatt noen rutiner på noe som helst når de har vært så små. Ikke sovner de søtt i sin egen seng heller, det er helt uaktuelt. Du er ikke alene om dette skjønner du!

Det som funket veldig godt for oss var å ta sprinkelsenga helt inntil min seng, og fjerne den ene langsiden. Justerte sengebunnen på sprinkelsenga slik at den kom i samme høyde som min seng. Om natten kunne jeg bare trekke barnet inntil meg for å amme, og så skyve det litt forsiktig over i sprinkelsenga etterpå.

På dagtid sovnet de gjerne i vogna, slik du beskriver, eller vi kunne gå en tur og trille. På ettermiddags- og kveldstid sovnet de ved brystet, og jeg valgte å ha dem hos meg på stua til jeg selv skulle legge meg. Jeg kunne la dem sove i fanget, ved siden av meg i sofaen (men pass på, så de ikke faller ned) eller legge dem i vogna.

Babyen er vant til å være nær deg, kjenne varmen din og høre hjerteslagene dine.. Verden er stor og kald og skummel, og babyen vet jo ikke at du sitter i naborommet der den ligger alene i mørket i senga si. Så gi den nærhet.

PS. Det finnes overhodet ingen grunner til at babyer ikke kan sove på pappas fang, eller i pappas armer, eller bli trillet og rugget i vogna av pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem senga og bruk en kurv eller lignende. Gjerne den fra vogna. Mange barn misliker senga i begynnelsen.

I tillegg kan du da ha babyen ved siden av deg, på gulvet, slik at du er i nærheten.

Du kan ikke ta henne opp i senga sammen med deg nå i begynnelsen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kos dere

jeg synes det er for tidlig å begynne å jobbe med slike ting. Ting faller ofte på plass litt etter litt, behold de rutinene som fungerer, og ikke legg alt for mye energi i det som ikke fungerer så tidlig. Hun vil kanskje forandre seg totalt mht søvn og mat annehver uke de neste månedene, så mye vil være bortkastet uansett..

La henne sove og spise og spise enda mer hos deg om ettermiddagen og kvelden, kanskje mellom dere i sofaen? Så kan jo du og baby legge dere sammen / samtidig og etter hun har sovnet og har sovet godt ved siden av deg en stund, kan du legge henne i nærheten av deg, men slik at hun ikke forvinner unner dynene deres..

jeg fjernet den ene siden på sprinkelsengen, og satte den helt inntil min ide i sengen. Da hadde hun sin egen seng hvor jeg ikke kunne rulle over henne eller lagge dynen min over henne, men hun lå allikevel ved siden av meg..

Andre (som har bred seng og hvor ingen av foreldrene er røykere) lager et "rede" i midten av sengen (trekker putene litt ned, og legger baby mellom / ovenfor hodeputene til foreldrene, med egen babydyne. Gjenrne med et sammenrullet laken etc som en kant rundt soveplassen til baby.

Legger du deg samtidig med henne om kvelden, utnytter du også de timene hun sover sammenhengende om kvelden, for noen er dette den lengste sammenhengende søvnen mor får i denne perioden.

Pappaen kan komme inn og flytte henne litt hvis dere sovner begge to under ammingen, så slipper du å engste deg for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattevåkern

Hei!

Nå er jenta mi 5 uker gammel, og ting har kommet litt mer på plass. De første to ukene syntes jeg også dette var innmari vanskelig, og har nå i ettertid bestemt meg for at jeg ikke skal stresse sånn med det når evt. nestemann kommer... Hvorfor ikke la henne sove i sengen din de par første ukene? Tror ikke de legger til seg dårlige vaner allerede så tidlig! Hvis du legger henne oppå hennes egen dyne ved siden av deg på madrassen, vil hun ikke bli liggende helt inntil deg, og dermed ikke bli for varm!

Forresten, har du vogn der du kan ta ut vongbagen? Det har vi, og det er denne hun sover i både om dagen og natten. På natten setter vi den i senga hennes. På denne måten blir det ingen forskjell på dagsoveplass og nattsoveplass for henne, bortsett fra plassering av bagen og det at rommet er mørkt. Synes du skulle prøve dette, da hun er vane med å sove i vogna...

I tillegg kan du prøve å ta lammeskinnet over i senga di sammen med babyen når du ammer om natten. På den måten blir ikke skinnet kaldt, og hun vil ikke merke den store overgangen når du legger henne tilbake i senga/vognbagen.

Disse tingene har fungert godt for oss i hvert fall, og jeg synes ikke du skal frata både deg og babyen god søvn for å absolutt få henne til å sove i senga si etter bare en uke! Gi det litt slakk et par uker til, så tror jeg det ordner seg greit:-)

Lykke til!

Har latt henne sove i senga på vanskelige dager, men møter kritikk fra mor og svigerinne som advarer meg mot krybbedød og at jeg kan rulle over på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har latt henne sove i senga på vanskelige dager, men møter kritikk fra mor og svigerinne som advarer meg mot krybbedød og at jeg kan rulle over på henne...

Stemmer nå det, men det gjelder hvis du røyker, eller hvis babyen blir for varm av å ligge inntil deg... I tillegg har du faren for å legge deg eller dynen din over babyen. Dette var jeg også redd for, men oppdaget at hvis jeg la henne oppå en egen dyne, trillet hun ikke mot meg. Og jeg tror vi har en innebygget sensor som hindrer oss i å legge oss på babyen vår! Du sover nok ikke så tungt nå likevel... Prøv å legge henne oppe ved hodet ditt!

Gjør du noen sånne enkle ting for å unngå de største farene, vil jeg si det er bedre å ha henne hos deg enn å slite deg ut med å prøve å gjøre det "rette"! Det vil i hvert fall jeg gjøre neste gang!

Men for all del, jeg er førstegangsmamma selv, og veit hvordan det er å få forskjellige råd fra alle kanter, og prøve å være "flink"! Bare gi deg selv og babyen litt slakk, og stol på instinktene dine og fornuften din, ikke alle andres, så finner dere deres egen vei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kos dere

Baby skal ikke sove i samme seng eller rett ved siden av noen som røyker (selv om det er mange timer og tannpusser siden røykingen..), og han/hun skal ligge under egen dyne og uten risiko for å forsvinne under foreldrenes dyne. Men som jeg har beskrevet lenger opp er det flere måter å ordne det på.

For resten av barnets oppvekst, og oppveksten til eventuelle søsken:

diskuter slike ting med barnefar. Snak med venninnger og venner som repekterer deres vurderinger Og så velger dere med omhu hva dere orienterer familien om. Be om råd der dere ønsker det, men sett grensene der dere føler det er riktig.

jeg har et nært forhold til min søster og mor, men de visste ikke i detalj hvor og når babyen min ble lagt og ammet osv osv

Selvsagt skal de si fra hvis de tror du gjør noe farlig med baby, men samsoving er kun farlig hvis baby blir varm eller sover sammen med røykere.

Sover baby ved siden av deg men med egen dyne, er det fint.

Foreldre som går på medisiner eller har drukket alkohol eller av andre grunner ikke vil våkne av å ligge på en baby, skal selvsagt ikke sove sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ikke stress med det enda. De lærer seg ikke uvaner så tidlig, de har mer enn nok med å se seg rundt i alt dette nye som verden består i.

La henne sove hos deg, hvis du får sove med henne der. Hun trenger sikkert kroppskontakt med deg. Min minste våknet hvis han mistet hudkontakten, men la jeg en hånd på ham så han kjente varmen av meg så sov han videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du voksi-pose?

I så fall putter du den i senga og legger ungen i den.

Mine to yngste sov sin første måned i voksiposen i vognbagen ved siden av senga mi.

Der lå de trangt, varmt og trygt.

Det kan også hjelpe å varme opp senga med en varmeflaske før du legger barnet nedi.

Og du, ikke snakk om rutiner enda. Det er mange uker før du kan se noen antydning til noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...