Gå til innhold

tospråklighet - hvem vet?

Anbefalte innlegg

Gjest cerruti 1881
Skrevet

Hei!

Hvordan var dette igjen... Er alle tospråklig i norge pga engelskundervisning, eller må man kunne begge språka som morsmål??

Skrevet

''kunne begge språka som morsmål??

'' er rett.

Skrevet

''kunne begge språka som morsmål??

'' er rett.

Hvis man kan begge språkene like godt flytende da?

Skrevet

Hvis man kan begge språkene like godt flytende da?

Hvis man kan det flytende har man det som morsmål (umulig å lære et språk flytende etter at man er over ca 6 år) og dermed er man tospråklig!

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvis man kan det flytende har man det som morsmål (umulig å lære et språk flytende etter at man er over ca 6 år) og dermed er man tospråklig!

''(umulig å lære et språk flytende etter at man er over ca 6 år)''

Dummeste jeg har hørt!

Skrevet

''(umulig å lære et språk flytende etter at man er over ca 6 år)''

Dummeste jeg har hørt!

Skriver under på den...

Skrevet

Skriver under på den...

Det er faktisk noe i dette. Stemmebåndet vårt former seg etter hvilken språk man lærer. Når stemmebåndet er formet, så er det mange lyder man ikke kan lære seg.

Skrevet

Det er faktisk noe i dette. Stemmebåndet vårt former seg etter hvilken språk man lærer. Når stemmebåndet er formet, så er det mange lyder man ikke kan lære seg.

Det kan nok være noe riktig i det du sier, men jeg mener likevel at jeg snakker flytende engelsk, men ser ikke meg selv om tospråklig...

Gjest Elextra
Skrevet

Det er forskjell på å snakke et språk flytende og å snakke det som en innfødt. Selvfølgelig kan man lære å snakke et språk flytende etter 6-års alder.

Skrevet

Det er ikke umulig å lære et språk flytende etter man har fylt seks år. Hva er det for en latterlig påstand? Vet du hvor mange språk jeg kan flytende? Det er langt fler enn to! :-)

Skrevet

Det kommer an på hvor godt språkøre man har. De som har særs gode språkevner, kan lære seg de fleste lyder uansett! :-)

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Tospråklig

Morsmål

Førstespråk

Er du "billingual" har du utviklet begge språkene i en alder der man lettest lærer det flytende (som barn). Du benytter da de samme områdene i hjernen for begge språkene.

Har du lært det som voksen, kan du det ikke like godt som hvis du har lært det som barn, du har da et 2. språk. Du benytter da ulike hjerneområder i forhold til om du snakker ditt morsmål/1 språk enn om du snakker 2 språket ditt.

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Tospråklig

Morsmål

Førstespråk

Er du "billingual" har du utviklet begge språkene i en alder der man lettest lærer det flytende (som barn). Du benytter da de samme områdene i hjernen for begge språkene.

Har du lært det som voksen, kan du det ikke like godt som hvis du har lært det som barn, du har da et 2. språk. Du benytter da ulike hjerneområder i forhold til om du snakker ditt morsmål/1 språk enn om du snakker 2 språket ditt.

Du har mao ikke lært engelsk i denne perioden, det blir derfor ditt 2. språk. Da blir man ikke "tospråklig" i ordets forstand.

Vi mennesker er "previred" til å lære språk flytende en viss periode i livet, som små barn.

Skrevet

Det er ikke umulig å lære et språk flytende etter man har fylt seks år. Hva er det for en latterlig påstand? Vet du hvor mange språk jeg kan flytende? Det er langt fler enn to! :-)

Nei, det er sant. Jeg mener altså flytende som i at man ikke har aksent overhodet. Hvis man er veldig flink går det greit å skjule aksenten en stund, men snakker man over lengre tid, altså mer enn 30. min skal det veldig mye til at f.eks tonefallet ikke kommer litt frem etc.

Skrevet

Det kan nok være noe riktig i det du sier, men jeg mener likevel at jeg snakker flytende engelsk, men ser ikke meg selv om tospråklig...

Akkurat! Betegnelsen "flytende" er ikke forbeholdt dem som har språket som sitt første eller andre morsmål.

Skrevet

Nei, det er sant. Jeg mener altså flytende som i at man ikke har aksent overhodet. Hvis man er veldig flink går det greit å skjule aksenten en stund, men snakker man over lengre tid, altså mer enn 30. min skal det veldig mye til at f.eks tonefallet ikke kommer litt frem etc.

Slik er det ikke alltid. Jeg mener du tar feil, selv om du kanskje har lest deg til dette eller hørt det er slik.

Jeg kjenner flere som snakker mer enn to språk flytende, uten å ha aksent overhode.

Skrevet

Tospråklig

Morsmål

Førstespråk

Ja, men det er ikke slik for alle. Noen er mer språklig begavet enn andre, så det finnes faktisk folk som har lært flere språk i voksen alder, og som behersker disse flytende.

Skrevet

Du har mao ikke lært engelsk i denne perioden, det blir derfor ditt 2. språk. Da blir man ikke "tospråklig" i ordets forstand.

Vi mennesker er "previred" til å lære språk flytende en viss periode i livet, som små barn.

Jeg er enig i at det er lettere å lære et språk flytende som liten, men det betyr ikke nødvendigvis at det alltid er slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...