Gå til innhold

tospråklighet - hvem vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer an på hvor godt språkøre man har. De som har særs gode språkevner, kan lære seg de fleste lyder uansett! :-)

Joda, men alikevel stopper det vissnok på enkelte lyder.

Har lest en del om dette da gubben ikke er oppvokst i norge, og jeg sjekket en del ang. hva som ville være best for vårt barn. (Tospråklighet eller ikke)

Ofte snakker jo folk et språk veldig bra, men man kan alikevel høre at de ikke kan dette språket opprinnelig.

Gjest Mohikaneren
Skrevet

Jeg er enig i at det er lettere å lære et språk flytende som liten, men det betyr ikke nødvendigvis at det alltid er slik.

Man kan lære et språk godt som voksen, og det man kaller flytende, men at man da har to tilsvarende "førstespråk" i forhold til det man kaller billingualisme, med de faktorene det medfølger av andre ting, det har man ikke.

Det lagres og trigger andre hjerneregioner når man har lært det som voksen, det er felles for alle.

Jeg har et morsmål, som er et annet enn mitt førstespråk, og så har jeg engelsk og tysk som 2. og 3 språk. Jeg er mao billingualist, og har to andre språk, hvorav jeg leser engelsk godt, og tysk sånn nogen lunde. Men talen min er påvirket av morsmålet mitt, så jeg vil ikke kalle meg flytende på noen av disse språkene.

Hvor godt man lærer disse er selvfølgelig individuellt, men de hjerneområdene, de er ulike.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...