Gå til innhold

Har du og dine barn gjort karriere?

Anbefalte innlegg

Gjest dagens FU
Skrevet

Er interessert i bare se litt sammenhenger.

Har dere begge foreldrene og alle deres barn gjort karriere?

Eller ingen av dere foreldre, men alle barna?

Evt. ingen, eller noen?

Og viktigst: hva definerer du som karriere?

Skrevet

Min definisjon på å ha gjort karriere:

Å ha en jobb som gjør at en forsørger seg selv og sine, og samtidig at en trives i denne jobben.

Gjest mallet
Skrevet

Njah, kommer litt an på hva man legger i "karriere". Jeg har en helt ok jobb som jeg trives i og som jeg tjener nok penger på til å leve for. Men det er slett ikke noen lederstilling eller veldig høytlønt jobb med masse arbeidspress eller noe slikt som jeg forbinder med "karriere". Bare en helt vanlig jobb som folk flest.

Gjest klums
Skrevet

Moren min hadde kun et år på handel og kontor før hun begynte å jobbe. Selv er jeg høgskoleutdannet innen økonomi. Hva ungene mine finner på er jeg litt usikker på. En har søkt høgskoler i år og den andre har et par år igjen før det blir aktuelt. Ikke viktig for meg hva de utdanner seg som, bare de får en utdannelse og muligheten til jobb som de vil trives i.

Gjest ca 30 år
Skrevet

Begge mine foreldre har utdannelse over mastergradnivå, jeg holder nå på med master og det samme gjør min søster.

Tror nok det har en sammenheng ja.

Gjest ssb.no
Skrevet

Mine foreldre er utdannet innen yrker som i dag krever fagbrev. Jeg har bachelor innen helse/sosial. Har en ordinær, lavtlønnet jobb. Min søster på 23 har ikke studert noe enda. Hun har vdg helse/sosial og påbygning. Tror det vanlige er at ungene rykker ett hakk opp i utdanningsstigen, mener å ha lest forskning på det. Husk at det var ikke like vanlig og like lett å få tatt utdanning før pga finansiering av studiene osv.

Gjest utennickdennegang
Skrevet

Begge mine foreldre har eksamen fra høyskole/universitet og har jobbet i næringslivet.

Både mitt søsken og jeg har eksamen fra høyskole/universitet, og en av oss har jobb i næringslivet, en i forvaltningen.

Selvfølgelig er det en sammenheng mellom foreldres utdannelsesnivå og eget valg av yrke og utdannelse.

Å "gjøre karriere" er ikke et uttrykk jeg bruker selv, og har derfor litt vanskeligheter med å definere det. Men jeg forbinder det med noen som har en jobb med en viss prestisje og som kanskje har utmerket seg utover det gjennomsnittlige.

Har selv en ok jobb med god lønn, men tenker ikke på meg selv som en som har "gjort karriere", og det tror jeg ikke mine venner gjør heller.

Gjest Linnea79
Skrevet

Å ha en jobb som gjør at en forsørger seg selv og sine, og samtidig at en trives i denne jobben.

Skulle akkurat til å gi MIN definisjon på det "å gjøre karriere". Men så leste jeg ditt innlegg og fant ut at din definisjon gikk ut på det samme;-)

Gjest min familie
Skrevet

Mor: folkeskole (7år) + 6mnd "husmorskole"

Far: 2 årig handelsskole

Eldste barn: masterutdanning, god jobb med over gjennomsnitlig lønn.

Mellomste barn: trygdet pga sykdom, men på vei inn i arbeidslivet igjen.

Yngste barn: bachlorutdanning, veldig god jobb med millionlønn.

Så det er ikke alltid det er samsvar mellom hvor høy utdanning foreldren og barn har, selv om jeg tror at barn av høyt utdannede foreldre generelt tar høy utdanning selv.

fiskerinnen
Skrevet

Å gjøre karriere betyr at man klatrer på rangstigen innenfor det fag/ felt man har valgt . Altså får man høyere lønn , høyere titler osvosv ettersom hvor god man er til jobben .

Skrevet

Mine foreldre er utdannet til over mastergradsnivå begge to og jobber i høyere utdanning.

Jeg og min bror har mastergrad. Begge jobber i utdanningssektoren.

Min eldste sønn er i gang med Bachelorstudie nå.

Skrevet

Jeg jobber jo og med GPns definitsjon av karriere har jeg altså en arbeidskarriere. :o)

Mine foreldre var ikke spesielt opptatte av å ha fiiine jobber, men de forsørget da seg og oss ungene så godt de kunne. Vi barna har jobber alle sammen, noen "finere" jobber enn de andre kanskje? Selv synes jeg at jeg har nok ansvar i heimen som alenemor så jeg er ikke interessert i å ha en jobb som tar mer tid og krefter enn den jeg har - og når jeg i tillegg stortrives på jobben så er jeg fornøyd. :o)

Skrevet

Den definisjonen likte jeg.

Så da har jeg en karriere, som passer både meg selv og min familie. Fornøyd er jeg, uansett hva en kaller det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...