Gå til innhold

Lesehastighet, nok en gang

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Testet 3.klassingen i lesing på tid nå. se forøvrig mitt innlegg under om dysleksi. Hun lese en ukjent tekst i en leseløvebok, jeg tok tiden i ett minutt. Hun leste rett over 30 ord pr minutt, ca. 33-34. Når hun leste teksten om igjen klarte hun nesten 40 ord.

Hvordan ligger hun an, tro?

Hun leste noen av ordne feil fordi hun skulle skynde seg. Hadde hun ikke blitt tatt tiden på hadde hun stoppet opp og rettet på seg selv, nå gjorde hun ikke det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Hun ligger omtrent der sønnen min lå da han gikk i 3. klasse. Han går i 4. klasse nå og har over doblet antall ord pr minutt. Han har ikke dysleksi, men synes det er drepende kjedelig å lese.

Vi har trent litt ved at han leser barnebøker til meg. F eks Lillesøster-bøker. De har store bokstaver til bilder og morsom tekst. Tegneserier er også greit for å få opp interessen for lesing.

Jeg har også motivert han til å lese ved at vi tar tiden på leseleksa ved første og siste gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ligger omtrent der sønnen min lå da han gikk i 3. klasse. Han går i 4. klasse nå og har over doblet antall ord pr minutt. Han har ikke dysleksi, men synes det er drepende kjedelig å lese.

Vi har trent litt ved at han leser barnebøker til meg. F eks Lillesøster-bøker. De har store bokstaver til bilder og morsom tekst. Tegneserier er også greit for å få opp interessen for lesing.

Jeg har også motivert han til å lese ved at vi tar tiden på leseleksa ved første og siste gjennomgang.

Takk for svaret. Som du skjønner bekymrer det meg dette her....

Skal fortsette med å ta tiden, for det vekker visst et konkurranseinstinkt der :)

Tror ikke jeg leste noe særlig selv da jeg var så liten, men er en lesehest (løve?) nå, og har høyere utdannelse. Derfor håper jeg at det plutselig skjer noe med henne også. Men trening er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som forventes, men min 3. klassing leser 70 ord i minuttet og har veldig god lesefortåelse. Hun har ingen lese- eller skriveproblematikk.

Hun har en storesøster med dysleksi. Jeg husker ikke antall ord hun leste pr min i 3. klasse, men vet hun leste veldig sakte på den tiden. Senere har hun øvd mye på lesing og lest veldig mange bøker. Lesehastigheten hennes tok seg opp til langt over gjennomsnittet, men lesefortståelsen er like dårlig som før.

Hun leser ikke alle ordene skikkelig, leser mye feil, gjetter seg frem til mange enkeltord og kan hoppe over hele linjer. Hun får derfor med seg handlingen i det hun leser, men kan ikke svare på detaljspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke noe om snitt osv, men vår 3. klassing hadde nettopp en slik lesetest og leste 92 ord i minuttet.

Hun er en lesehest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på samtale med snuppa mi i går og da fikk jeg forklart denne lesetesten som de gjennomfører. Når de går i 3 klasse skal de minimun klare 25 ord i min, ligger de under det så blir det visst igangsatt tiltak. Det var bra om de lå over 30 ord i min, skulle helst ligge nærmere 40. (Fikk ikke med meg om alt skulle være rett....)

Håper du ble litt klokere :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på samtale med snuppa mi i går og da fikk jeg forklart denne lesetesten som de gjennomfører. Når de går i 3 klasse skal de minimun klare 25 ord i min, ligger de under det så blir det visst igangsatt tiltak. Det var bra om de lå over 30 ord i min, skulle helst ligge nærmere 40. (Fikk ikke med meg om alt skulle være rett....)

I så fall er det ikke SÅ alarmerende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at 25 ord i minuttet er på høsten i 3. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritisk grense (på våren) for 3. klasse er på 40 ord i minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var på kontaktsamtale i går, og da sa læreren at kritisk grense på våren for 3. klasse var 50 ord/minutt på den testen de tar. Det forutsetter da også at de har god leseforståelse som da også testes. For å ha en flytende lesing må man ha 80-90 ord pr minutt. Vår 3. klassing hadde 46 ord i høst og 85 ord nå ved testen i april - så læreren var meget fornøyd. Hun hadde dessuten ingen feil i testingen på forståelsen av testen. Men så har ungen også lest mye leseløve bøker og liker å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...