Gå til innhold

Aleneforsørger for tvillinger- noen sosionomer h

Anbefalte innlegg

Gjest Guroen
Skrevet

Venninna mi er aleneforsørger for to små barn på under to år. Hun er norsk statsborger, men har ikke jobbet og bodd i norge de siste 5 årene. Hun har nå nylig flyttet tilbake til Norge og bor imidlertid hos ei annen venninne. Barnefaren bor i utlandet og ønsker ikke å ha noe med henne eller barnet å gjøre. Hun er også usikker på hvor han bor nå og det er ikke aktuelt å kreve barnebidrag.

Så da lurer jeg på hvor mye hun egentlig har rett på i støtte fra staten i denne situasjonen? Jeg har hørt det ligger på ca 10 000 kr i mnd, men det vil jo ikke være mulig for henne og to barn å leve på det? Jeg mener, bare det å leie en leilighet koster jo nærmere 10 000 kr. Vil hun kunne få tilbud om kommunal bolig? Noen som vet litt om dette?

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Jeg jobber for 10000 i mnd, men klager ikke.

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Det er mange i hennes situasjon som står i kø for å få en kommunal bolig. Hun må søke og har de noe ledig, kan hun få er det ikke noe ledig får hun ikke. Hun må heller ikke bo midt i Oslo, så hun kan fint få en ålreit leilighet for henne og barna for under halvparten. Hun vil i tillegg få barnetrygd for 3 barn og det er mulig at hun kan få bostøtte i tillegg. Jeg vet ikke om aleneforsørgere med barn blir prioritert inn i ledige kommunale leiligheter, men det kan faktisk hende. Kontakt den aktuelle kommunen å spørr, slik at hun kan søke så tidlig som mulig.

Gjest jfsdjfsdjfs
Skrevet

"Hun er også usikker på hvor han bor nå og det er ikke aktuelt å kreve barnebidrag."

Hvorfor skal ikke faren forsørge ungene sine?

Hun kan søke om kommunal bolig, bostøtte (når hun har bolig), utvidet barnetrygd, barnebidrag (!), stønad til enslig forsørger..

Men mest av alt bør hun vel orientere seg mot jobbmarkedetm søke jobber, evt prøve å kvalifisere seg for jobb.

Hun bør uansett ta kontakt med sitt NAV-kontor snarest for råd og veiledning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...